Kaikuluotaimen anturi

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2008 23:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Kaikuluotaimen anturi

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 16.06.2009 8:00

Mites mahtaakaan kaikuluotaimen anturi toimia? Onko eri valmistajien antureissa eroja? Minulla on veneessä vanha toimiva anturi,jonka merkkiä en tiedä.
Sitten olisi ylimääräinen humminbird,ilman anturia.Voiko sovittaa eri valmistajia keskenään? Voiko olla erimäärä johtoja,ja jos on niin miksi?
Valaiskaahan minua,oi viisaat!
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 16.06.2009 8:23

Koohkaan heti ensimmäisenä vastaamaan, vaikka tiedän asiasta vain pääpiirteet. Kaikuluotaimen anturi lähettää äänipulssin ja ottaa sen kaiun vastaan. Kuluneesta ajasta voidaan laskea etäisyys kaiun antaneeseen kohteeseen. Kaiun signaali kulkee vedessä ja esim. näemmä epoksissa hyvin, mutta ilman äänennopeus sekoittaa pakan.

Olen jostain ollut lukevinani, että kaiun ja sen anturin välisen johdon pituutta ei saa muuttaa, koska se muuttaa kaikulukemaa. En tiedä sitten. Kaikki kaiut toimivat vissiin samalla periaatteella, mutta varmaan noi liittimet ovatkin sitten erilaisia. Toisaalta samasta tehtaasta tulee erinimisiä kaikuluotaimia, joissa on vaan eri tarra kyljessä.

Joissakin antureissa on lämpömittari ja muita lisäominaisuuksia, joten piuhojen määrä vaihtelee.

Vastaa Viestiin