Aurinkopaneeli ja minimilatausvirta

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
seppok
Viestit: 71
Liittynyt: 14.04.2003 22:23
Paikkakunta: Helsinki

Aurinkopaneeli ja minimilatausvirta

Viesti Kirjoittaja seppok » 07.06.2009 21:13

Veneessä on startti- ja hupiakku, 75 Ah, Biltemasta molemmat. Aikeissa olisi hankkia hupiakun lataamisavuksi aurinkopaneeli. Paneelin luvattu (maksimi?)latausvirta on 1,2 A. Minua on peloteltu että on olemassa joku minimilatausvirta jota pienemmällä virralla (200 mA?) akku ei lataannu ollenkaan ja tämä arvo riippuisi akun kunnosta. Tähän tietysti liittyy ohje että osta uusi akku... Onko tuollaista minimilatausvirtaa edes olemassa lyijyakuilla? Akut ovat olleet 3 kesänä käytössä, startti- ja hupi-akkuina vuorotellen.

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Aurinkopaneeli ja minimilatausvirta

Viesti Kirjoittaja jstrang » 07.06.2009 22:05

seppok kirjoitti:Veneessä on startti- ja hupiakku, 75 Ah, Biltemasta molemmat. Aikeissa olisi hankkia hupiakun lataamisavuksi aurinkopaneeli. Paneelin luvattu (maksimi?)latausvirta on 1,2 A. Minua on peloteltu että on olemassa joku minimilatausvirta jota pienemmällä virralla (200 mA?) akku ei lataannu ollenkaan ja tämä arvo riippuisi akun kunnosta. Tähän tietysti liittyy ohje että osta uusi akku... Onko tuollaista minimilatausvirtaa edes olemassa lyijyakuilla? Akut ovat olleet 3 kesänä käytössä, startti- ja hupi-akkuina vuorotellen.
Latausvirta on aina positiivista. Akku itsepurkautuu joitakin % tietyssä ajassa. Jos lataus on pinempi kuin tuo itsepurkaus, niin silloin akku ei lataannu. Mutta purkautuu ainakin vähemmän... Ei siitä paneelista haittaa missään nimessä ole. Itse laitoin 0.5A paneelin tänä keväänä katolle. Akku on 200Ah. Lataa mitä lataa.
Janne
Muoviveneen omistaja
Kokkola

Vastaa Viestiin