moninapakytkin

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
seppo.t
Viestit: 34
Liittynyt: 28.08.2008 18:00
Paikkakunta: Kerava

moninapakytkin

Viesti Kirjoittaja seppo.t » 03.06.2009 20:48

Laturissa on itsessään joku diodi joka ymmärtääkseni vaihtaa ladattavaa akkua toisen täytyttyä? Olen ajatellut laittaa veneeseen moninapakytkimen jossa on asennot 1,2,both ja off .Onko kytkimen asennolla ajossa väliä? Eli lataako laturi aina starttiakkua ja sen täytyttyä hupiakkua vai täytyykö kytkin välillä kääntää esim starttiakulta hupiakulle? Vai onko joku muu yksinkertainen systeemi helpompi ja järkevämpi ja voiko kytkintä yleensä käännellä koneen käydessä ettei tule mitään virtapiikkejä jotka saattaisivat esim.rikkoa plotterikaiku yhdistelmän. Kone on pikkudiesel.Veneessä on sähkötakilat jotka olisi tarkoitus kytkeä hupiakkuun, ja ne tarvitsevat käytössä melko paljon virtaa joten hupiakkukin tarvitsee ajossa latausta.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 03.06.2009 21:23

Jos laturin kapasiteetti riittää asennossa 1 ja 2 olevien akkujen lataamiseen both asento on ihan hyvä kun ajat veneellä. Käännät kytkimen sitten 1 tai 2 asentoon sen mukaan kumpia kkuja haluat käyttää. (toinen on luultavasti startti akku). OFF asentoa älä käytä kuin silloin kun vene on laiturissa ja sähkölaitteita ei tarvita. (Huom mahdollisen pilssin käyttö)

Jos väännät off asentoon ajossa niin latauksen säädin hajoaa. Joskus joku sanoi että kytkimen kääntely ajon aikanakaan ei olisi hyväksi.

Itse käytin vanhassa niin että startti akulla käyntiin (1) ja tovin ajelun jäkeen käänsin hupi puolelle. (2)

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Jyde
Viestit: 56
Liittynyt: 27.05.2009 20:41
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jyde » 04.06.2009 19:13

Ihmetyttää tuo diodi laturissa juttu?

Mutta itse asiaan:
Itse laitoin juuri hupiakun rinnalle starttiakun ja tuon "1,2,BOTH,OFF" kytkimen. Ampeerimittari on erittäin käytännöllinen akkujen latautumista seuratessa. Eli kun toinen akku on latautunut täyteen ja ampeerimittarin näyttämä lähentelee nollaa, niin kytkin BOTH asentoon ajon ajaksi. Näin toinen akku ei juurikaan kuormita laturia enää. Mitä tuota halpaa TMC:n kytkintäkin mittailin, niin kyllä se on ns. juontava eli akkujen kytkeytymisessä ei missään tilanteessa tule katkosta jossa kumpikaan akku ei olisi kytkeytyneenä. OFF-tilaan kääntäessä koneen käydessä sen sijaan voi vaihtovirtalaturille mitä suurimmalla todennäköisyydellä sanoa hyvästit, mahdollisesti kaikelle herkemmälle elektroniikalle myös siinä sivussa.

Vastaa Viestiin