Latauksen valo palaa, vaikka...

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
henx
Viestit: 35
Liittynyt: 16.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki

Latauksen valo palaa, vaikka...

Viesti Kirjoittaja henx » 03.05.2009 19:43

Hei, asiantuntijat.
Mistähän johtuu, että latauksen merkkivalo palaa, vaikka jännitemittarin mukaan latausta on 13,8 - 14,2 V (riippuen sähkökuormituksesta). Silloin, kun moottorin kierrokset ovat tyhjäkäynnillä (1000 rpm), ei merkkivaloa paljoakaan huomaa (palaa tosi himmeästi). Kierrosten kasvaessa merkkivalokin kirkastuu. Moottori Yanmar 88 hp. Kaksi 150 Ah:n akkua. Päävirtakytkin, jossa on vain on-off. Käsittääkseni latausta säätää jonkinsorttinen diodi, rele tms. Laturin kapasiteetti on muistaakseni 80 Ah. Mystinen juttu, johon itse en keksi ratkaisua, mutta tiedän, että joku teistä keksii.
Hyvää veneilykauden alkua kaikille

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2008 23:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 04.05.2009 10:39

Oisko laturin maahiili kulumassa loppuun.Itsellä ollut joskus samanlaista vikaa.Hiili oli kulunut lähes loppuun,mutta latasi kuitenkin.
Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 04.05.2009 11:36

Veikkaan diodivikaa laturissa. Siis ei säädin- vaan tasasuuntausosan vikaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 04.05.2009 14:15

väliin kysyn että onkos normaalia että akusta kuuluu ladatessa pieni kihinä/porina?

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 04.05.2009 21:05

Veikkaisin hiiliä minäkin.

Tasasuuntaussillan diodivian voi helposti todeta mittaamalla kunnollisella yleismittarilla AC- eli vaihtojännitettä laturin lähdöstä. Tuohan pitäisi olla jotakuinkin lähellä nollaa kun lähtö on 14 V tasajännitettä, mutta jos esim. yksi diodi on viallinen se näkyy normaalia suurempana vaihtojännitteenä laturin lähdössä.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 05.05.2009 0:32

Diodi melko varmasti. Eli latausvalollehan tulee kahdesta suunnasta plussaa ja tällöin valo sammuu kun laturi alkaa lataamaan ja plussat ikääkuin kuolettavat toisensa. En muista todellakaan miten kytkennät menee, mutta tuo kyseinen diodi josta menee piuha latausvalolle, päästää vain toiseen suuntaan sähkön. Eli jännitteen laturilta sinne latausvalolle ja sulakerasialta tulee se toinen plussa/jännite valolle.

Noh, näin oli mulla vikaa ainakin ja siitä lähtisin ensinnä sitä etsimään. Jos se kone lähtee käyntiin niin ei se mun mielestä voi maadoitusvika oikein olla. Eikös laturi ole ihan pultilla kiinni koneessa ja saa maan sitä kautta? Varmista nyt kuitenkin latausvalon plussapiuhojen kytkennät.

Plussaa vielä siitä että uusi diodi maksaa noin 1,5 euroa ja työt päälle. Huomaa että sun pitää selvittää onko kumman tyyppinen diodi kyseessä. Aluks itekin vaihdoin väärän.

Pahoittelyt ylimalkaisesta selityksestäni. Toivottavasti auttoi edes hieman...

Niin ja jos kerran laturista tulee tuon verran tavaraa ulos niin eihän se latauksessa se vika ole vaan lähes satavarmasti tuossa diodissa. Tee testi peitä se latausvalo teipillä alkukesäks ja kato pysyvätkö akut latingissa. Jos pysyvät on vika diodissa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 05.05.2009 0:43

Riippuu laturista voiko vain yhden diodin vaihtaa, saattaa tulla siltana
kaikki diodit nipussa. Siellä on yleensä niitä yhdeksän, kolme pienempää ja
6 isompaa, jotka on herkempiä olemaan vialla. Vaikkakin minkä tahansa
diodin rikkuminen saa latausvalon hehkumaan ja muuttumaan kierrosten mukaan.

Mutta kuten yleensäkin, arvailu on vain arvailua. Tutkimalla selviää.

Nimimerkille Harri: Oletko useinkin mittaillut latureita? Edes huonolaatuisella
mittarilla?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 05.05.2009 10:33

Tossa menneenä talvena mittailin Xantian laturia, kun laturin merkkivalo alkoi palaa himmeästi. Latausjännite oli muistaakseni kohdallaan, eikä AC-rippeliäkään ollut, joten ostin siihen pelkän hiilisarjan kun järkeilin, ettei vika ole diodisilloissa eikä säätimessä. Hiilistä se toinen oli täysin loppu, ja hiilien vaihdon jälkeen laturi toimii normaalisti.

Niin ja se mittari millä mittasin? Ihan laadukas made in USA mittari ;) Huokeiden mittarien taajuusvasteesta ei ole tietoa, mutta tuossa pitäisi ainakin riittämän.
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 05.05.2009 11:09

Kysyin tuota siksi, että tuo AC komponentin mittaaminen ei ole mitenkään
yleispätevä ohje, paitsi ehkä sähköammattilaiselle. Saa olla siinäkin lajissa
jo melkoisesti kokemusta, että pystyy päättelemällä selvittämään mikä
on hyväksyttävä määrä AC osaa, ja mikä määrä taas kertoo viasta.
Jos ei ole käytössä juuri sen laturiyksilön ehjänä ollessaan antamaa rippeliarvoa,
ei mittauksella ole juuri mitään arvoa. Mittauksessa kun on aivan liikaa
muuttujia, käytettävä mittari, laturiyksilö, kierrosluku laturilla ja laturi-akku
välin johdotuksen impedanssi. Jopa akun varaustila vaikuttaa saatuun tulokseen, kuten myös mittausaikainen kuorma.

Sanoisin, että ainoa oikea tapa varmistua diodien kunnosta, on mitata ne
yksittäin. Siihen menee laturin avauksen jälkeen minuutti.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Harri
Viestit: 73
Liittynyt: 11.09.2003 17:28
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja Harri » 05.05.2009 12:13

Onhan se noinkin, omalla kohdalla homma meni kuitenkin niin, etten halunnut irrottaa laturia ennen diagnoosia ja varaosien hankintaa. Tuossa tapauksessa diagnoosi meni kohdalleen mutta saattaahan se olla että "ei tiedolla, ei taidolla vaan tuurilla" piti paikkansa ;)
- Quality does not fear time -

http://hima.yachteq.com

Vastaa Viestiin