Latauksen valo palaa, vaikka...
-
- Viestit: 35
- Liittynyt: 16.04.2003 21:08
- Paikkakunta: Helsinki
Latauksen valo palaa, vaikka...
Hei, asiantuntijat.
Mistähän johtuu, että latauksen merkkivalo palaa, vaikka jännitemittarin mukaan latausta on 13,8 - 14,2 V (riippuen sähkökuormituksesta). Silloin, kun moottorin kierrokset ovat tyhjäkäynnillä (1000 rpm), ei merkkivaloa paljoakaan huomaa (palaa tosi himmeästi). Kierrosten kasvaessa merkkivalokin kirkastuu. Moottori Yanmar 88 hp. Kaksi 150 Ah:n akkua. Päävirtakytkin, jossa on vain on-off. Käsittääkseni latausta säätää jonkinsorttinen diodi, rele tms. Laturin kapasiteetti on muistaakseni 80 Ah. Mystinen juttu, johon itse en keksi ratkaisua, mutta tiedän, että joku teistä keksii.
Hyvää veneilykauden alkua kaikille
Mistähän johtuu, että latauksen merkkivalo palaa, vaikka jännitemittarin mukaan latausta on 13,8 - 14,2 V (riippuen sähkökuormituksesta). Silloin, kun moottorin kierrokset ovat tyhjäkäynnillä (1000 rpm), ei merkkivaloa paljoakaan huomaa (palaa tosi himmeästi). Kierrosten kasvaessa merkkivalokin kirkastuu. Moottori Yanmar 88 hp. Kaksi 150 Ah:n akkua. Päävirtakytkin, jossa on vain on-off. Käsittääkseni latausta säätää jonkinsorttinen diodi, rele tms. Laturin kapasiteetti on muistaakseni 80 Ah. Mystinen juttu, johon itse en keksi ratkaisua, mutta tiedän, että joku teistä keksii.
Hyvää veneilykauden alkua kaikille
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06.11.2008 23:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.09.2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Veikkaisin hiiliä minäkin.
Tasasuuntaussillan diodivian voi helposti todeta mittaamalla kunnollisella yleismittarilla AC- eli vaihtojännitettä laturin lähdöstä. Tuohan pitäisi olla jotakuinkin lähellä nollaa kun lähtö on 14 V tasajännitettä, mutta jos esim. yksi diodi on viallinen se näkyy normaalia suurempana vaihtojännitteenä laturin lähdössä.
Tasasuuntaussillan diodivian voi helposti todeta mittaamalla kunnollisella yleismittarilla AC- eli vaihtojännitettä laturin lähdöstä. Tuohan pitäisi olla jotakuinkin lähellä nollaa kun lähtö on 14 V tasajännitettä, mutta jos esim. yksi diodi on viallinen se näkyy normaalia suurempana vaihtojännitteenä laturin lähdössä.
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Diodi melko varmasti. Eli latausvalollehan tulee kahdesta suunnasta plussaa ja tällöin valo sammuu kun laturi alkaa lataamaan ja plussat ikääkuin kuolettavat toisensa. En muista todellakaan miten kytkennät menee, mutta tuo kyseinen diodi josta menee piuha latausvalolle, päästää vain toiseen suuntaan sähkön. Eli jännitteen laturilta sinne latausvalolle ja sulakerasialta tulee se toinen plussa/jännite valolle.
Noh, näin oli mulla vikaa ainakin ja siitä lähtisin ensinnä sitä etsimään. Jos se kone lähtee käyntiin niin ei se mun mielestä voi maadoitusvika oikein olla. Eikös laturi ole ihan pultilla kiinni koneessa ja saa maan sitä kautta? Varmista nyt kuitenkin latausvalon plussapiuhojen kytkennät.
Plussaa vielä siitä että uusi diodi maksaa noin 1,5 euroa ja työt päälle. Huomaa että sun pitää selvittää onko kumman tyyppinen diodi kyseessä. Aluks itekin vaihdoin väärän.
Pahoittelyt ylimalkaisesta selityksestäni. Toivottavasti auttoi edes hieman...
Niin ja jos kerran laturista tulee tuon verran tavaraa ulos niin eihän se latauksessa se vika ole vaan lähes satavarmasti tuossa diodissa. Tee testi peitä se latausvalo teipillä alkukesäks ja kato pysyvätkö akut latingissa. Jos pysyvät on vika diodissa:)
Noh, näin oli mulla vikaa ainakin ja siitä lähtisin ensinnä sitä etsimään. Jos se kone lähtee käyntiin niin ei se mun mielestä voi maadoitusvika oikein olla. Eikös laturi ole ihan pultilla kiinni koneessa ja saa maan sitä kautta? Varmista nyt kuitenkin latausvalon plussapiuhojen kytkennät.
Plussaa vielä siitä että uusi diodi maksaa noin 1,5 euroa ja työt päälle. Huomaa että sun pitää selvittää onko kumman tyyppinen diodi kyseessä. Aluks itekin vaihdoin väärän.
Pahoittelyt ylimalkaisesta selityksestäni. Toivottavasti auttoi edes hieman...
Niin ja jos kerran laturista tulee tuon verran tavaraa ulos niin eihän se latauksessa se vika ole vaan lähes satavarmasti tuossa diodissa. Tee testi peitä se latausvalo teipillä alkukesäks ja kato pysyvätkö akut latingissa. Jos pysyvät on vika diodissa:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Riippuu laturista voiko vain yhden diodin vaihtaa, saattaa tulla siltana
kaikki diodit nipussa. Siellä on yleensä niitä yhdeksän, kolme pienempää ja
6 isompaa, jotka on herkempiä olemaan vialla. Vaikkakin minkä tahansa
diodin rikkuminen saa latausvalon hehkumaan ja muuttumaan kierrosten mukaan.
Mutta kuten yleensäkin, arvailu on vain arvailua. Tutkimalla selviää.
Nimimerkille Harri: Oletko useinkin mittaillut latureita? Edes huonolaatuisella
mittarilla?
kaikki diodit nipussa. Siellä on yleensä niitä yhdeksän, kolme pienempää ja
6 isompaa, jotka on herkempiä olemaan vialla. Vaikkakin minkä tahansa
diodin rikkuminen saa latausvalon hehkumaan ja muuttumaan kierrosten mukaan.
Mutta kuten yleensäkin, arvailu on vain arvailua. Tutkimalla selviää.
Nimimerkille Harri: Oletko useinkin mittaillut latureita? Edes huonolaatuisella
mittarilla?
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.09.2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo
Tossa menneenä talvena mittailin Xantian laturia, kun laturin merkkivalo alkoi palaa himmeästi. Latausjännite oli muistaakseni kohdallaan, eikä AC-rippeliäkään ollut, joten ostin siihen pelkän hiilisarjan kun järkeilin, ettei vika ole diodisilloissa eikä säätimessä. Hiilistä se toinen oli täysin loppu, ja hiilien vaihdon jälkeen laturi toimii normaalisti.
Niin ja se mittari millä mittasin? Ihan laadukas made in USA mittari ;) Huokeiden mittarien taajuusvasteesta ei ole tietoa, mutta tuossa pitäisi ainakin riittämän.
Niin ja se mittari millä mittasin? Ihan laadukas made in USA mittari ;) Huokeiden mittarien taajuusvasteesta ei ole tietoa, mutta tuossa pitäisi ainakin riittämän.
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Kysyin tuota siksi, että tuo AC komponentin mittaaminen ei ole mitenkään
yleispätevä ohje, paitsi ehkä sähköammattilaiselle. Saa olla siinäkin lajissa
jo melkoisesti kokemusta, että pystyy päättelemällä selvittämään mikä
on hyväksyttävä määrä AC osaa, ja mikä määrä taas kertoo viasta.
Jos ei ole käytössä juuri sen laturiyksilön ehjänä ollessaan antamaa rippeliarvoa,
ei mittauksella ole juuri mitään arvoa. Mittauksessa kun on aivan liikaa
muuttujia, käytettävä mittari, laturiyksilö, kierrosluku laturilla ja laturi-akku
välin johdotuksen impedanssi. Jopa akun varaustila vaikuttaa saatuun tulokseen, kuten myös mittausaikainen kuorma.
Sanoisin, että ainoa oikea tapa varmistua diodien kunnosta, on mitata ne
yksittäin. Siihen menee laturin avauksen jälkeen minuutti.
yleispätevä ohje, paitsi ehkä sähköammattilaiselle. Saa olla siinäkin lajissa
jo melkoisesti kokemusta, että pystyy päättelemällä selvittämään mikä
on hyväksyttävä määrä AC osaa, ja mikä määrä taas kertoo viasta.
Jos ei ole käytössä juuri sen laturiyksilön ehjänä ollessaan antamaa rippeliarvoa,
ei mittauksella ole juuri mitään arvoa. Mittauksessa kun on aivan liikaa
muuttujia, käytettävä mittari, laturiyksilö, kierrosluku laturilla ja laturi-akku
välin johdotuksen impedanssi. Jopa akun varaustila vaikuttaa saatuun tulokseen, kuten myös mittausaikainen kuorma.
Sanoisin, että ainoa oikea tapa varmistua diodien kunnosta, on mitata ne
yksittäin. Siihen menee laturin avauksen jälkeen minuutti.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Harri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 11.09.2003 17:28
- Paikkakunta: Inkoo