Lähetetty: 16.05.2009 10:15
moi!
omakohtaisia kokemuksia:
mulla ollut harrasteauton pellin alla tudorin "heavy duty" tavalinen akku 110ah muistaakseni....osti HALVALLA 50€ muistaakseni vuonna 1998 siellä se on autossa killunut, ei ole latailtu eikä muutakaan ja auto "ulkoillettu" 1kk ettei paikat ihan jämähdä! Talvisaikaa ei sitäkään!
hyvin on kestäny, hyvin on pitäny varausta ymym!
mulla on sellanen mielikuva, että akun tappaa ( onhan niitä maanantai kappaleitakin)
1: tärinät ja vibraationt veneestä, autosta ym, vaittu väärä akku väärään käyttökohteeseen. töissä oli käsitrukkiin valittu punaiset optiman aku....ikää kertyi alle vuosi! Punaiset optimat kun eivät "kuullema" kestä "syvätyhjennystä"
2: "modernit" laturit=> liian heikot latausvirra ja liian suuret ulosotot ja lyhyet ajomatkat. mulla 1972 lantikka antaa 14,8v ulos ja kaverin 2008 BMW antaa samassa tilanteessa huikeat 13,8v A samat molemissa latureissa! Mainittakoon että BMW akku meni vaihtoon kuukausi sitten! Oli yksi "osasto sammunut" eli akku oli "rikki", ei ottanut enään latausta vastaan!
3: yleinen huolimattomuus, eli ei täytetä, täytetään raanavedellä, ei pidetä puolia puhtaina =>huono lataus)
siinä mun korteni kekoon!
--Janne--
omakohtaisia kokemuksia:
mulla ollut harrasteauton pellin alla tudorin "heavy duty" tavalinen akku 110ah muistaakseni....osti HALVALLA 50€ muistaakseni vuonna 1998 siellä se on autossa killunut, ei ole latailtu eikä muutakaan ja auto "ulkoillettu" 1kk ettei paikat ihan jämähdä! Talvisaikaa ei sitäkään!
hyvin on kestäny, hyvin on pitäny varausta ymym!
mulla on sellanen mielikuva, että akun tappaa ( onhan niitä maanantai kappaleitakin)
1: tärinät ja vibraationt veneestä, autosta ym, vaittu väärä akku väärään käyttökohteeseen. töissä oli käsitrukkiin valittu punaiset optiman aku....ikää kertyi alle vuosi! Punaiset optimat kun eivät "kuullema" kestä "syvätyhjennystä"
2: "modernit" laturit=> liian heikot latausvirra ja liian suuret ulosotot ja lyhyet ajomatkat. mulla 1972 lantikka antaa 14,8v ulos ja kaverin 2008 BMW antaa samassa tilanteessa huikeat 13,8v A samat molemissa latureissa! Mainittakoon että BMW akku meni vaihtoon kuukausi sitten! Oli yksi "osasto sammunut" eli akku oli "rikki", ei ottanut enään latausta vastaan!
3: yleinen huolimattomuus, eli ei täytetä, täytetään raanavedellä, ei pidetä puolia puhtaina =>huono lataus)
siinä mun korteni kekoon!
--Janne--