Sivu 4/4

Lähetetty: 16.05.2009 10:15
Kirjoittaja lacrits68
moi!

omakohtaisia kokemuksia:

mulla ollut harrasteauton pellin alla tudorin "heavy duty" tavalinen akku 110ah muistaakseni....osti HALVALLA 50€ muistaakseni vuonna 1998 siellä se on autossa killunut, ei ole latailtu eikä muutakaan ja auto "ulkoillettu" 1kk ettei paikat ihan jämähdä! Talvisaikaa ei sitäkään!

hyvin on kestäny, hyvin on pitäny varausta ymym!

mulla on sellanen mielikuva, että akun tappaa ( onhan niitä maanantai kappaleitakin)

1: tärinät ja vibraationt veneestä, autosta ym, vaittu väärä akku väärään käyttökohteeseen. töissä oli käsitrukkiin valittu punaiset optiman aku....ikää kertyi alle vuosi! Punaiset optimat kun eivät "kuullema" kestä "syvätyhjennystä"

2: "modernit" laturit=> liian heikot latausvirra ja liian suuret ulosotot ja lyhyet ajomatkat. mulla 1972 lantikka antaa 14,8v ulos ja kaverin 2008 BMW antaa samassa tilanteessa huikeat 13,8v A samat molemissa latureissa! Mainittakoon että BMW akku meni vaihtoon kuukausi sitten! Oli yksi "osasto sammunut" eli akku oli "rikki", ei ottanut enään latausta vastaan!

3: yleinen huolimattomuus, eli ei täytetä, täytetään raanavedellä, ei pidetä puolia puhtaina =>huono lataus)

siinä mun korteni kekoon!


--Janne--

Lähetetty: 16.05.2009 10:58
Kirjoittaja Veli-Matti
Juu, oli pakko vähän skarpata kun huomasin saman asian.

Sorry.

Ei niitä akkuja todellakaan ole koskaan tyhjätty täysin vaan aina purkulampussa on vielä palanut (vähintäänkin suht kirkas) valo ennen uutta latausta. Eikä ne ole koskaan menneet veneessäkään tyhjäksi virrasta tai nesteistä joten kait ne sitten on ollut hyvällä hoidolla.

Mitä tuohon Riskilan kytkentään tulee niin miksei sitä käytetä enemmän sillä edellytyksellä että koneessa on tilaa toiselle laturille. Käytön kannalta ei ole eroa onko käytössä yksi kolmitiekatkaisin vai kaksi vierekkäistä päävirtakatkaisinta. Ero on vain lukuisien johtometrien ja liitosten sekä häiriöherkän (ja kalliin?) elektroniikan puuttuminen.
Kahdella erillisellä (laturilla)virtapiirillä saa täysin pomminvarman kaksiakkujärjestelmän joka on surkeimmankin tumpelon helppo tehdä sekä ennenkaikkea jota on myös hemmetin helppo ja halpa huoltaa...


Ja mitä tähän tulee:

"Odotin V-M ltä vähän aikuisempaa vastausta, ja kyllähän tuo näköjään oli
vähän korjaantunutkin ensimmäisestä..." -CC

... niin elämä on ainoa asia minkä otan vakavasti, ja voisimpa jopa sanoa että kuoleman vakavasti, mutta vakavasti otettavan arvoisiin asioihin asioihin ei kuulu veneily eikä muutkaan harrastukset, työ- tai seksielämä. Ja kun niitä ei ota vakavasti niin ne soluvat oikeastaan hemmetin letkeästi sen vakavasti otettavan elämän läpi ;-)

Valuvika muotissa sanoisin...

;-)

Lähetetty: 16.05.2009 11:01
Kirjoittaja lacrits68
Veli-Matti kirjoitti:Valuvika muotissa sanoisin...
http://www.youtube.com/watch?v=a1a58uEbFRk

:)

--Janne--

Lähetetty: 16.05.2009 11:05
Kirjoittaja Veli-Matti
Niin tai sitten mun valussa on ollut ehyt muotti ja kaikilla muilla enemmän tai vähemmän viallinen ;-) ;-) ;-)

Hyvä pläjäys lopuksi Lakupekka!!!!!

Lähetetty: 16.05.2009 11:14
Kirjoittaja Veli-Matti
Ai niin, sitä piti kysymän että miten se n. 60ah starttiakku nelosValmetin starttaamisessa?
Startin lisäksi sille ei tulisi muuta kulutusta kuin mitä moottori tarvitsee käydessä ja lisäksi siihen kytketään varapilssipumppu joka ei käy ellei hupiakkuun kytketystä varsinaisesta pumpusta ole loppunut virta eli kytkin on ylempänä.

Lähetetty: 16.05.2009 11:33
Kirjoittaja CC
Kyllä pitäisi 60Ah riittää Valmetille kevät-kesä-syksyjäykillä öljyillä.
Kattelee vaikka semmosen, minkä virranantokyky eli CCA on hyvä.

Lähetetty: 16.05.2009 14:13
Kirjoittaja Veli-Matti
No se siitä sitten eli ihan tavallinen henkilöauton akku starttipuolelle kunhan tuo entinen 180ah sanoo sopimuksen irti.

Lähetetty: 22.05.2009 19:12
Kirjoittaja Veli-Matti
Voi hitsin hitsi... Kurkkasin Dejah Thoriksen akkutilaan ja hoksasin että starttiakku onkin vuodelta kirves ja kypärä sillä sen vuosileimalävistystarra loppuu vuoteen 2001 ja kaiken huipuksi se on lävistämättä eli akku on vähintään sen 8 vuotta vanha. Vuosi -04 jäi vaan mieleen kun toinen hupiakku on siltä vuodelta ja toinen -03.

+8 vuotta alkaa olemaan jo akun ikänä semmoinen että epäilisin että se on ostettu "ku o saanu halavalla" kuivana ja hapotettu joskus myöhempinä vuosina...

Taitaa olla viisainta varautua akun uusimiseen jo tälle vuotta huolimatta siitä että se oli ok kuormitustestissä.

Ensi talveksi tulee pintaremonttiin 40 jalkainen kisapurkkari vm -04 jonka sähköjärjestelmä on toimintavarmuuden takaamiseksi toteutettu jo veistämöllä kahdella laturilla ilman mitään sen kummempia hienouksia pl. aurinkokennozydeemi kahdella erillisellä kennolla jotka lataavat eri latureiden akkuja eli nekin on erotettu 100% toisistaan.