Venesähköt 12V Moninapakytkimen kytkentä
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 28.04.2009 18:07
Venesähköt 12V Moninapakytkimen kytkentä
Yksi kuva sanoo enemmän kuin tuhat sanaa mikäli siitä saa selvän
Piirsin ulkomuistista
Eli meneekö oheisella kytkennällä oikein vai onko jotkain pientä perusideaa väärässä, mitä sanoo raati?
Toiminta, että käynnistäessä 1 akusta, ajaessa 1+2 ja rannassa 2.
Sisävalot tulevat ohi moninapakytkimen.
2 x 115Ah akut, laturi riittävä.
Piirsin ulkomuistista
Eli meneekö oheisella kytkennällä oikein vai onko jotkain pientä perusideaa väärässä, mitä sanoo raati?
Toiminta, että käynnistäessä 1 akusta, ajaessa 1+2 ja rannassa 2.
Sisävalot tulevat ohi moninapakytkimen.
2 x 115Ah akut, laturi riittävä.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 28.04.2009 18:07
Eihän ne ole tuonnepäikään siis kytketty
Näin taitaa olla
EDIT: BA1 BA2 ja COM
tuo on siis kytkin jossa on 4 kohtaa valittavissa
OFF
1
1+2
2
kytkin kohdassa 1 kun starttaa
kytkin kohdassa 1+2 kun ajelee merellä(samalla laturi lataa molempia)
kytkin kohdassa 2 kun käyttää hupeilua
kytkin sijaitsee 15cm päässä akuista
akut sijaitsee metrin päässä laturilta
Näin taitaa olla
EDIT: BA1 BA2 ja COM
tuo on siis kytkin jossa on 4 kohtaa valittavissa
OFF
1
1+2
2
kytkin kohdassa 1 kun starttaa
kytkin kohdassa 1+2 kun ajelee merellä(samalla laturi lataa molempia)
kytkin kohdassa 2 kun käyttää hupeilua
kytkin sijaitsee 15cm päässä akuista
akut sijaitsee metrin päässä laturilta
Viimeksi muokannut Ikiturso, 28.04.2009 23:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04.05.2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Mulla on sähköistyksensuunnittelu menossa.
Tulee 2 akku zydeemi ja siihen fiksu latauspiiri.
Olen ajatuksissani lähtenyt siitä, että pääkytkimet tulee kulutuspuolelle ja latauspiiri vähän niinkuin erikseen laturilta taikalaatikon läpi akuille. Laturihan ei tunnetusti tykkää siitä, että se pyörii irti akusta.
Tuossa piirustuksen versiossa molemmat akut voi vetää irti kaikesta, myös latauksesta. Riski on, että kuuluupi poks laturista ja toimintasavu karkaa.
Ajattelin, että tulis yksi iso pääkytkin tai kolme pientä. Toiminta seuraava:
1 kytkin kytkee starttiakun kiinni startti/moottoripiireihin.
2 kytkin kytkee hupiakun hupipiireihin
Jos löytyy yhdistelmäkytkin niin nämä on sitten yhdessä.
3 kytkin kytkee piirit yhteen, jolloin pystyy starttaamaan hupiakulla. (ja myös tyhjentämään starttiakun hupipuolelle hölmöillessään)
Näitten lisäksi tulee siis laturipiirit, joissa diodeilla tai releillä huolehditaan siitä, että starttiakku on aina täynnä ja hupiakku kytketään lataukseen sopivasti.
Saatan ajatella homman uusiksi hetkenä minä hyvänsä
Risto
Tulee 2 akku zydeemi ja siihen fiksu latauspiiri.
Olen ajatuksissani lähtenyt siitä, että pääkytkimet tulee kulutuspuolelle ja latauspiiri vähän niinkuin erikseen laturilta taikalaatikon läpi akuille. Laturihan ei tunnetusti tykkää siitä, että se pyörii irti akusta.
Tuossa piirustuksen versiossa molemmat akut voi vetää irti kaikesta, myös latauksesta. Riski on, että kuuluupi poks laturista ja toimintasavu karkaa.
Ajattelin, että tulis yksi iso pääkytkin tai kolme pientä. Toiminta seuraava:
1 kytkin kytkee starttiakun kiinni startti/moottoripiireihin.
2 kytkin kytkee hupiakun hupipiireihin
Jos löytyy yhdistelmäkytkin niin nämä on sitten yhdessä.
3 kytkin kytkee piirit yhteen, jolloin pystyy starttaamaan hupiakulla. (ja myös tyhjentämään starttiakun hupipuolelle hölmöillessään)
Näitten lisäksi tulee siis laturipiirit, joissa diodeilla tai releillä huolehditaan siitä, että starttiakku on aina täynnä ja hupiakku kytketään lataukseen sopivasti.
Saatan ajatella homman uusiksi hetkenä minä hyvänsä
Risto
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Mulle on tässä vuosien saatossa selvinnyt, että moniakkusysteemi kootaan
seuraavasti: Yksi pienehkö akku per moottori, josta hoidetaan käynnistys
ja piiriin kytketään vain ajon aikana käytettäviä laitteita. Sitten hupiakuiksi
laitetaan niin paljon akkua kun mahtuu ja lompsa kestää, kapasiteettia on
kuitenkin aina liian vähän. Lataus jatkuvasti jakodiodien kautta molempiin.
Tommoset valintakytkimet ovat mielestäni turha keksintö. Akuille on tietysti
hyvä olla pääkytkimet, mutta ihan vaan omat eri sarjoille. Ja tosiaan
varottava päästämästä laturia irti akusta käynnissä, harva laturi selviää
siitä ehjänä.
seuraavasti: Yksi pienehkö akku per moottori, josta hoidetaan käynnistys
ja piiriin kytketään vain ajon aikana käytettäviä laitteita. Sitten hupiakuiksi
laitetaan niin paljon akkua kun mahtuu ja lompsa kestää, kapasiteettia on
kuitenkin aina liian vähän. Lataus jatkuvasti jakodiodien kautta molempiin.
Tommoset valintakytkimet ovat mielestäni turha keksintö. Akuille on tietysti
hyvä olla pääkytkimet, mutta ihan vaan omat eri sarjoille. Ja tosiaan
varottava päästämästä laturia irti akusta käynnissä, harva laturi selviää
siitä ehjänä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Minulla on seuraavanlainen systeemi:
Yksi starttiakku joka starttaa molemmat moottorit.
"Hupiakkuja" kolme, toinen moottori lataa niitä ja toinen
vain starttiakkua. Aurinkokennot lataa ensisijaisesti hupiakkuja,
mutta tarjoaa latausta myös starttiakulle, mikäli hupipuoli täynnä.
Lisäksi mielenkiintoinen "hehkunappi" joka kytkee starttiakun ja hupiakut rinnan....
Yksi starttiakku joka starttaa molemmat moottorit.
"Hupiakkuja" kolme, toinen moottori lataa niitä ja toinen
vain starttiakkua. Aurinkokennot lataa ensisijaisesti hupiakkuja,
mutta tarjoaa latausta myös starttiakulle, mikäli hupipuoli täynnä.
Lisäksi mielenkiintoinen "hehkunappi" joka kytkee starttiakun ja hupiakut rinnan....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Miksi maakiskon maadoitus menee koneen kautta?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04.05.2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Kuva on parempi kuin 1000000 sanaa
Juur tuollaista kytkentää yritin kuvailla..
Palikat täältä http://www.vikingyachting.se/index.html ehkä.
Rele artikkeli 44654 649 SEK
Kytkin artikkeli 46571 495 SEK (2 linjaa)
Risto
Juur tuollaista kytkentää yritin kuvailla..
Palikat täältä http://www.vikingyachting.se/index.html ehkä.
Rele artikkeli 44654 649 SEK
Kytkin artikkeli 46571 495 SEK (2 linjaa)
Risto
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Varoitus: kaupallismielinen ilmoitus
Jos joku uusii koko sähkösysteemin ja tarvitsee paljon kaapelia, pystyn järkkäämään tinapinnoitettua kaapelia. siis jos ette muualta löydä.
Tinatut kaapelithan ovat kiistatta järkevää veneeseen laittaa. niistä olen täällä aiemmin tarinoinut. itse en tavallisia kuparisia laittaisi veneeseen koska parempaakin on olemassa. TINA PINNOITTEELLA SIIS ESTETÄÄN KUPARIN OKSIDOITUMINEN, ei kä sillä ole mitään tekemistä KOLVI TINAAN!
veneseurat tai kaveriporukat voisivat olla hyviä "asiakkaita", koska mielellään myyn varsinkin ohuemmat kaapelit keloissa.
eli jos kiinnostusta on niin voi laittaa YV:tä
mitoitukset AWG:nä
koot esim. AWG26 (0,128mm²)-AWG4/0(107,2mm²)
tarvittaessa myös paksumpaa MCMkaapeleita 328.9mm² asti ;)
ja jos halutaan erittäin kestävää niin niin löytyy kaksoiseristettyä 3kV kumikaapelia.
halvalla lähtis AWG3/0 (85,01mm²) muutama n. 3m pätkiä Ø12mm rengaskengillä. uutta kuranttia tavaraa, miinuksena vain se että väri on kevi. yksityishenkilö jos omaan paattiin laittaa ja jotenkin värjää niin olisi todella hyvät päävirtakaapelit !! eikä tule jännitehäviöitä.
Jos joku uusii koko sähkösysteemin ja tarvitsee paljon kaapelia, pystyn järkkäämään tinapinnoitettua kaapelia. siis jos ette muualta löydä.
Tinatut kaapelithan ovat kiistatta järkevää veneeseen laittaa. niistä olen täällä aiemmin tarinoinut. itse en tavallisia kuparisia laittaisi veneeseen koska parempaakin on olemassa. TINA PINNOITTEELLA SIIS ESTETÄÄN KUPARIN OKSIDOITUMINEN, ei kä sillä ole mitään tekemistä KOLVI TINAAN!
veneseurat tai kaveriporukat voisivat olla hyviä "asiakkaita", koska mielellään myyn varsinkin ohuemmat kaapelit keloissa.
eli jos kiinnostusta on niin voi laittaa YV:tä
mitoitukset AWG:nä
koot esim. AWG26 (0,128mm²)-AWG4/0(107,2mm²)
tarvittaessa myös paksumpaa MCMkaapeleita 328.9mm² asti ;)
ja jos halutaan erittäin kestävää niin niin löytyy kaksoiseristettyä 3kV kumikaapelia.
halvalla lähtis AWG3/0 (85,01mm²) muutama n. 3m pätkiä Ø12mm rengaskengillä. uutta kuranttia tavaraa, miinuksena vain se että väri on kevi. yksityishenkilö jos omaan paattiin laittaa ja jotenkin värjää niin olisi todella hyvät päävirtakaapelit !! eikä tule jännitehäviöitä.
- Karppa-JKL
- Viestit: 9
- Liittynyt: 29.04.2009 12:22
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tässä (tuossa yllä olevassa) on ehkäpä se puute, että toisen akun tyhjentyessä voidaan olla hieman pulassa.Ikiturso kirjoitti:Eihän ne ole tuonnepäikään siis kytketty
Näin taitaa olla
EDIT: BA1 BA2 ja COM
tuo on siis kytkin jossa on 4 kohtaa valittavissa
OFF
1
1+2
2
kytkin kohdassa 1 kun starttaa
kytkin kohdassa 1+2 kun ajelee merellä(samalla laturi lataa molempia)
kytkin kohdassa 2 kun käyttää hupeilua
kytkin sijaitsee 15cm päässä akuista
akut sijaitsee metrin päässä laturilta
Esim 1: starttiakku on tyhjä. Käynnistys vaatii kytkimmen asennoksi "BOTH", jotta startti saa jännitteen ja ohjauksen.
Esim 2: Huvipuoli on tyhjä. Jotta mitään sähköä saa veneeseen, vaaditaan taas asentoa "BOTH"
Tämä "BOTH" asento on huono em. tapauksissa koska tuolloin tyhjä akku imaisee välittömästi puolet täydestä akusta. Voi olla että joskus näin halutaankin "tasata akkuja", mutta hieman epäilen
Miten olisi tälläinen kytkentä, jossa akkuja voidaan käyttää ehkä hieman monipuolisemmin?
-
- Viestit: 6
- Liittynyt: 28.04.2009 18:07
No nyt saataisiin hupiakustakin starttiakku tarpeen tullen
Ja volttimittarit on molempiin niin näkee jännitteen.
Ja yksi yleismittari.
edit: tuo avaimesta lähtevä 1 toiselle puolelle
Viimeksi muokannut Ikiturso, 29.04.2009 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Karppa-JKL
- Viestit: 9
- Liittynyt: 29.04.2009 12:22
- Paikkakunta: Jyväskylä
Jos laitat siis 2 volttimittaria, ne voisi kykeä suoraan akkuihin.
Tällöin sama mittari aina näyttäisi saman akun jännitettä, eikä minkään kytkimen eri asennot sotkisi logiikkaa.
Jos ja kun haluat sammuttaa myös volttimittarit todennäköisesti samalla kun muutkin sähköt, hoituu homma helpoiten Bilteman 6 egen kaksoisreleellä: KLIK KLIK.
Vedät mittareille tulevat plusjohdot releen läpi ja otat releen ohjauksen jostain mihin päävirtakytkin kytkee virrat.
Eli kun kytket virrat, vetää rele ja kytkee volttimittareihin jännitteet.
Tällöin sama mittari aina näyttäisi saman akun jännitettä, eikä minkään kytkimen eri asennot sotkisi logiikkaa.
Jos ja kun haluat sammuttaa myös volttimittarit todennäköisesti samalla kun muutkin sähköt, hoituu homma helpoiten Bilteman 6 egen kaksoisreleellä: KLIK KLIK.
Vedät mittareille tulevat plusjohdot releen läpi ja otat releen ohjauksen jostain mihin päävirtakytkin kytkee virrat.
Eli kun kytket virrat, vetää rele ja kytkee volttimittareihin jännitteet.