Sivu 1/1
kärjellinen sytyttämättömyys ENNAKKOTIETOJA???
Lähetetty: 15 Helmi 2009 18:21
Kirjoittaja linkoville
Elikkäs harrasteeksi otin vanhan valmetin paloruiskun joka ollu tvh:käytössä josku 65->
elikkäs kärjellinen sytytys ei sytytä kärjet aukeavat ja jotain pieniä jännitteitä antaa yleismittarilla mitattuna
voiskos joku viisas kertoa vianhaku ohjeita esim. paljonko kärkiväli, puolan ja magneeton väli
moottori on 2-tahti
1-syl
iskutilavuus 270cc (70*70)mm epäilisin jonun merimoottorin rinnakkais tuotteeksi mutta ilmäjäähdytettynä (vire???)
Tehdas valmisti omaan konstruktioon perustuvaa nestejäähdytteistä kaksitahtista Vire-venemoottoria kaikkiaan 14 750 kappaletta sekä ilmajäähdytteisiä 20 hv:n paloruiskun tai moottorikelkan moottoreita Rapidexeja 1100 kpl. Omien moottorityyppien ohella rakennettiin myös Burmeister & Wainin laivadieseleitä.
Lähetetty: 17 Helmi 2009 17:40
Kirjoittaja linkoville
eiko kukaan uskalla puhua vai eikö kukaan tiedä tämmöisestä asiasta
luulisin että monia kymmenillä tämän palstan kävijöistä on samoja ongelmia
ja samalla kuinka saan testattua konkan toimivuuden
Lähetetty: 17 Helmi 2009 18:17
Kirjoittaja pontso04
Kokeileppas ensiksi ihan vaan putsata kärkien kosketuspinnat, esim. hiekkapaperin palasella.
Lähetetty: 17 Helmi 2009 19:18
Kirjoittaja Elwood
En tunne kyseistä laitetta, mutta perushommat on kaikissa aika samanlaiset. Kaikki liitokset puhtaaksi, kärkiä ei saisi putsata hiomapaperilla kun saattaa jäädä hiekanjyviä väliin.. sillä niitä yleensä putsataan kun ei ole kuitenkaan pientä viilaa käytössä. Kärkiväliksi voi kokeilla jotain 0.3-0.45 mm väliltä. Puolan ja magneeton väli on aika pieni, kunhan ei vain ota kiinni magneettoon. Jos ei vielä tule kipinää niin putsaa katkojankärjet uudestaan..
Toivottavasti tästä on jotain apua..
Lähetetty: 17 Helmi 2009 22:06
Kirjoittaja TeddyDiver
Siitä on niin kauan, mutta.... oiskohan kondensaattori hapertunu että päästää virran läpi..
Lähetetty: 18 Helmi 2009 17:44
Kirjoittaja linkoville
sain näillä neuvoilla jonkun moisen kipunan reiluilla kierroksilla mutta toi puolan säätäminen lähelle on pikkasen tai enemmän vaikeeta
onko jotain hyvää apukonstia jolla tulkita ja säätää väliä ja sitten samalla asettaa oikeeseen asentoon kun se puola on vinossa pikkasen
Lähetetty: 18 Helmi 2009 20:29
Kirjoittaja matti
Pystyykö sinne väliin ujuttamaan kapean ohuen kartongin tai paksun paperin suikaleen välysmitaksi, ruuvia löysälle magneetti imaisee -ja ruuvit kiinni "mitta" pois välistä???
Ne hiekanjyvät tai muut epäpuhtaudet kärkien välistä lähtee pahvin palasella, ennenvanhaan oli yksinkertaista kun vaihtoi uudet kärjet, ne olivat pienessä pahvilootassa, siitä se kannen lipake kärkivälimitaksi jolla lopuksi kärkien pintaa hangaten pinnat puhtaaksi.
Matti
Lähetetty: 18 Helmi 2009 22:14
Kirjoittaja RistoA
Hetkinen...
Onhan se vauhtipyörä paikallansa? Oletko käyttänyt sitä irti ja tarkistanut, että kiila on kunnossa? Tarkoitan sitä vauhtipyörää, minkä kyljessä se magneetti on.
Hämärä muistikuvani kajastaa muinaisesta ruohonleikkurista, joka jonkun kiveen ajon jälkeen ei käynnistynyt sitten millään. Syynä oli juurikin tuon kiilan särkyminen. Jos vauhtipyörä on väärin, se magneetti kulkee puolan ohi väärään aikaan ja kipinää ei synny, vaikka kärjet aukeaa.
Päällepäin mitään vikaa ei näy.
Risto
Lähetetty: 18 Helmi 2009 23:35
Kirjoittaja linkoville
magneetto/vauhtipyörä ollut moneen otteeseen irti ja kiila löytyy mutta toi välys vään häirii kun ei saa paperia väliin eitä säädettyä kun ottamalla magneeton pois
mutta vois kokeilla pistää muovailuvahaa siihen puolan päälle ja tulkitsee siitä
Lähetetty: 14 Maalis 2009 13:08
Kirjoittaja linkoville
elikkäs kone poksuttelee / käy auton puolalla mutta paljonko ois hyvä ennakko.
nyt ennakon olen määäritellyt että se on 27 astetta
määritys ....
magneeton ympärysmitta 60 cm ja sytytys ennakko 4.5 cm kehällä
(360 / 60) * 4,5 = 27
onko lasku oikein
PS kelpaa jos joku osaa sanoa montako mm ykk:stä männän päältä mitattuna
Lähetetty: 14 Maalis 2009 16:19
Kirjoittaja Jude
linkoville kirjoitti:
määritys ....
magneeton ympärysmitta 60 cm ja sytytys ennakko 4.5 cm kehällä
(360 / 60) * 4,5 = 27
onko lasku oikein
Lasku on oikein! Ennakon oikeudesta en tiedä.
Lähetetty: 14 Maalis 2009 20:54
Kirjoittaja RistoA
Terve
Sytytykseen laitetaan ennakkoa siksi, että bensan palonopeus ja männän liikkumisnopeus saataisiin synkronoitua.
Pienillä kierroksilla mäntä liikkuu hissukseen ja kipuna voidaan laittaa aika viimetipassa.
Kovilla kierroksilla mäntä liikkuu nopeasti, joten kipuna pitää laittaa etukäteen, että bensaseos ehtii palaa sopivasti, kunnes mäntä on ohi yläkuolokohdasta.
27 astetta on erittäin raju ennakko.
Koneen pitäisi käydä mukavasti tyhjää ihan 0 ennakolla. (Kipuna yläkuolokohdan kanssa samaan aikaan). 2-3 astetta on kiva ennakko, jos otetaan tehoa pieniltä kierroksilta. 5-15 astetta käypänen kovemmilla. Tää siis aikalailla ulkomuistista.
Webbi ja Google auttaa eteenpäin.
Wikken magneetossa säätövara on jotain 20-30 astetta..
Risto
Lähetetty: 15 Maalis 2009 21:11
Kirjoittaja linkoville
kiitos
Re:
Lähetetty: 01 Heinä 2024 11:26
Kirjoittaja Vire12-TheKing
RistoA kirjoitti: ↑18 Helmi 2009 22:14
Hetkinen...
Onhan se vauhtipyörä paikallansa? Oletko käyttänyt sitä irti ja tarkistanut, että kiila on kunnossa? Tarkoitan sitä vauhtipyörää, minkä kyljessä se magneetti on.
Hämärä muistikuvani kajastaa muinaisesta ruohonleikkurista, joka jonkun kiveen ajon jälkeen ei käynnistynyt sitten millään. Syynä oli juurikin tuon kiilan särkyminen. Jos vauhtipyörä on väärin, se magneetti kulkee puolan ohi väärään aikaan ja kipinää ei synny, vaikka kärjet aukeaa.
Päällepäin mitään vikaa ei näy.
Risto
Höpö-höpö. Jos vauhtipyörä on menettänyt kiilansa (ja vauhtipyörän asema on päässyt muuttumaan), tulee ihan yhtä vahva kipinä kuin ilmankin. Kiilan tarkoitus on ajoittaa kipinä oikein (juuri ennen yläkuolokohtaa). Siltäosin olet oikeassa, että ulospäin ei huomaa mitään: tulee hyvä kipinä, mutta väärään aikaan, mikä estää kyllä koneen käymisen.