Kojelaudan koostumus?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin no en minä kyllä tarkoittanut sitä että pilssipumpun vipukytkimen pitäisi olla siellä pilssissä vaan sitä mitä se "pipu" yleensä tekee jollain muulla kuin automaattikytkimellä?
Tai jos on useampi pipu niin ainakin yksi niistä pitäisi olla vain ja ainoastaan automaattikytkimen perässä. Oli veneen runkomateriaali mikä tahansa.
Ajatteles tilanne että kytkimet on vahingossa off-asennossa ja menee vaikka joku vedenotto rikki niin veneraasu saattaa sanoa että "pulpul..."
Mulle kävi toissasyksyn koeajoissa niin että kojetaulukytkimen perässä oleva pipu oli kunnon myteriin mennessä päällä mutta jossain vaiheessa sitä rynkytystä ilmeisesti vaihigossa kytkin sen pois päältä. Reilun tunnin ajon jälkeen ihmettelin että kylläpä tämä nousee raskaasti aallolle kun tajusin että pohjalla oli 25-30 senttiä vettä ja isossa summalaisessa se on "jokunen litra" ylimääräistä. Siinä huusi se ainoa ja suht iso pipu hoosiannaa pitkän tovin ennen kuin vesi oli siellä missä sen pitääkin olla.
Nyt on kaksi isoa pipua ja ne on kytketty kunnon automaattikytkinten perään siten että isompi on varapumppu ja se on kytkimineen ylempänä eli se ei käy kuin em. kaltaisissa olosuhteissa tai toisen pumpun rikkoontuessa. Ja niitä ei saa edes vahingossa pois päältä tai päälle.
Pääsääntöisesti tarkistan pipujen toiminnan säännöllisen epäsäännöllisesti noin kerran viikossa.
Tai jos on useampi pipu niin ainakin yksi niistä pitäisi olla vain ja ainoastaan automaattikytkimen perässä. Oli veneen runkomateriaali mikä tahansa.
Ajatteles tilanne että kytkimet on vahingossa off-asennossa ja menee vaikka joku vedenotto rikki niin veneraasu saattaa sanoa että "pulpul..."
Mulle kävi toissasyksyn koeajoissa niin että kojetaulukytkimen perässä oleva pipu oli kunnon myteriin mennessä päällä mutta jossain vaiheessa sitä rynkytystä ilmeisesti vaihigossa kytkin sen pois päältä. Reilun tunnin ajon jälkeen ihmettelin että kylläpä tämä nousee raskaasti aallolle kun tajusin että pohjalla oli 25-30 senttiä vettä ja isossa summalaisessa se on "jokunen litra" ylimääräistä. Siinä huusi se ainoa ja suht iso pipu hoosiannaa pitkän tovin ennen kuin vesi oli siellä missä sen pitääkin olla.
Nyt on kaksi isoa pipua ja ne on kytketty kunnon automaattikytkinten perään siten että isompi on varapumppu ja se on kytkimineen ylempänä eli se ei käy kuin em. kaltaisissa olosuhteissa tai toisen pumpun rikkoontuessa. Ja niitä ei saa edes vahingossa pois päältä tai päälle.
Pääsääntöisesti tarkistan pipujen toiminnan säännöllisen epäsäännöllisesti noin kerran viikossa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: 06.11.2008 23:25
- Paikkakunta: pohjanmaa
http://image.nettix.fi/extra/boatimg/31 ... 3d4360.jpg
Tässä yksi vaihtoehto...
Tässä yksi vaihtoehto...
Onko lasikuituveneelläkin sielu???
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Höh, ei pilssin kytkintä tarvitse laittaa, kunhan kirjasin listaan mukaan...
Toteutus on sitten kunkin oma asia.
Itse kun olen tottunut että pumput voin testata persettä nostamatta niin se tuntuu hyvältä ratkaisulta.
Lisäksi kun pieni vihreä ledi kertoo jännitteen lähtevän, tiedän sulakkeen olevan ehjä.
Jos tätä kytkentää haluaisi parantaa, pitäisi vetää ylimääräinen johdin pumpulta tähän merkkilamppuun, silloin tietäisi myös johdotuksen olevan kunnossa pumpulle asti, manuaali käyttö kun ei kerro onko auto-asennon johdin mennyt poikki....
Toteutus on sitten kunkin oma asia.
Itse kun olen tottunut että pumput voin testata persettä nostamatta niin se tuntuu hyvältä ratkaisulta.
Lisäksi kun pieni vihreä ledi kertoo jännitteen lähtevän, tiedän sulakkeen olevan ehjä.
Jos tätä kytkentää haluaisi parantaa, pitäisi vetää ylimääräinen johdin pumpulta tähän merkkilamppuun, silloin tietäisi myös johdotuksen olevan kunnossa pumpulle asti, manuaali käyttö kun ei kerro onko auto-asennon johdin mennyt poikki....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Pilssipumpusta sanoisin, että puuveneessä on hyvä olla (ainakin) kaksi pumppua. Toisen niistä voi virittää pakko-ohjatuksi kytkintauluun pässinkellin ohittaen. Merkkivaloset kertomaan kumpi pumppu käy, vai peräti molemmat... Kytkentä pitää toki tehdä niin, ettei pumpun toiminta tästä vaarannu huonojen liitosten vuoksi (eli ei jatkoliitoksia). Kun haettiin pellinkiläsitä Raumalta Hankoon toissa syksynä 15 - 17 m/s "lounatuulella". Piti käskeä kaveri vartin välein käsipumpulle tsekkaamaan tilannetta, kun molemmat pilssit huusi punaisena, sen verran vettä syöksyi ylälaudoituksesta sisään.
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
Niin mulla tuo peräisnkulma anturi löytyy ja mä en kyllä sitä pois antataisi
Laiturista lähdettäessä kivampi katsoa siitä kuin mennä laidan yli kurkkimaan. Mulla on kolme pilssipumppua jokainen omassa osastossaan jonka jälkeen on viellä käsipumput varalta joka osastoon. Pumput on muuten automaagisesti päälle meneviä, mutta kojetaulussa on on-off kytkin jolla saa testattu pumppujen toiminnan.. Tämä on ainakin mun mielestä ollut ihan ok systeemi...
Laiturista lähdettäessä kivampi katsoa siitä kuin mennä laidan yli kurkkimaan. Mulla on kolme pilssipumppua jokainen omassa osastossaan jonka jälkeen on viellä käsipumput varalta joka osastoon. Pumput on muuten automaagisesti päälle meneviä, mutta kojetaulussa on on-off kytkin jolla saa testattu pumppujen toiminnan.. Tämä on ainakin mun mielestä ollut ihan ok systeemi...
E mare libertas
- Arnie
- Viestit: 210
- Liittynyt: 22.08.2007 16:17
- Paikkakunta: Oulu
OK periaatteessa tämän ymmärrän, mutta ei kai sitä tarvitse jatkuvasti ajon aikana mittailla, silloin vain kun optimoi potkurin valintaa, sen jälkeen nopeusmittari minusta oisi tärkeämpi ;)jansix kirjoitti:siitä näkee että toimiiko moottorisi oikealla vääntöalueella,eli ei ole liian jyrkkä rupeli, liian matalat kierrokset, tai liian loiva nousu, korkeet kierrokset.
Ja mistä tietää mikä on moottorin optimitoiminta-alue? Voihan sitä mitata kulutuksia eri kierroksilla, ja ajaa sitten sen mukaan, mutta samanhan voi tehdä nopeusmittauksenkin perusteella.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Kierroslukumittari.
Jokaisella moottoriveneellä on oma optimikierrosluku jolla ajattaessa kulutus on "taloudellisin" ( kompromissi toki matkan sujumisen suhteen ).
Korvakuuloltakin varmasti onnistuu jos ei halua "hifistellä".
Paljolti on myös tottumiskysymys, jos on tottunut olemaan ilman, ei sitä välttämättä myöskään kaipaa. Jos vastaavasti on tottunut, ei ole helppo olla ilman.
Itselläni kierrolukumittarit ovat tarpeellisia myös jotta saan moottorit käymään samaa kieroslukua ( 2 konetta ).
Kierroslukumittari / nopeusmittari yhdistelmä kertoo myös kuinka paljon
pohjaan on kerääntynyt "kasvustoa" kauden aikana mikä hidastaa vauhtia joskun merkittävästikkin.
Lisäksi useimmissa veneissä on käytössä plotteri joka kertoo nopeuden
joten erillinen nopeusmittari on hieman turha.
Jokaisella moottoriveneellä on oma optimikierrosluku jolla ajattaessa kulutus on "taloudellisin" ( kompromissi toki matkan sujumisen suhteen ).
Korvakuuloltakin varmasti onnistuu jos ei halua "hifistellä".
Paljolti on myös tottumiskysymys, jos on tottunut olemaan ilman, ei sitä välttämättä myöskään kaipaa. Jos vastaavasti on tottunut, ei ole helppo olla ilman.
Itselläni kierrolukumittarit ovat tarpeellisia myös jotta saan moottorit käymään samaa kieroslukua ( 2 konetta ).
Kierroslukumittari / nopeusmittari yhdistelmä kertoo myös kuinka paljon
pohjaan on kerääntynyt "kasvustoa" kauden aikana mikä hidastaa vauhtia joskun merkittävästikkin.
Lisäksi useimmissa veneissä on käytössä plotteri joka kertoo nopeuden
joten erillinen nopeusmittari on hieman turha.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Itse koen perräsinanturin hyödylliseksi toisinaan.
on niin tiukka paikka mökkirannassa että jos sivutuulta on niin lähdettäessä pitää antaa reilusti kaasua ettei mene kiville. mittarista näkee kätevästi mistä itsensä löytää savun hälvettyä
mulla kojetaulu menee remonttiin mutta löytyy mm:
-kierroslukumittari
-jännitemittarit x2
-ampeerimittarit x2
-peräsinkulmamittari
-sähkökompassi
-yllämainitun eksymämittari (tai mikä lie oikea nimi)
-tavallinen kompassi
-polttoöljymittari
-tuntimittari
-veneen kallistusmittari (mekaaninen)
-moottorinlämpömittari
-kaikuluotain x2
josta toinen vanha hyrrämalli katossa ja toinen uusi
josta näkyy myös nopeus ja merivedenlämpö
-navigaattori
-läppäri
-tutka
-MP3/CD/FM
-LA-puhelin
-autopilot
nappeja on aika paljon ja lisää tulossa.
mm.
-erilaisten rantautumisvalojen kytkimet
-pilssipumpun "pakkokäyttö"kytkin (kun on tietenkin automaattikytkinkin)
-wallaksen napit
jne.jne.
mulla on jokunen 12vdc pistoke, muttei yhtäkään siihen sopivaa töpseliä missään vehkeessä. lisäksi tupakinsytyttäjiä muutama, ja niihin kyllä löytyy härpäkettä.
multa katkee kojetaulun pääkytkimestä kaikki sähköt
...paitsi pilssipumpun automaagi ja hälytin
startillehan menee omat 107mm² piuhat neliöiset mutta nehän ei ole kytkettynä kuin startatessa.
on niin tiukka paikka mökkirannassa että jos sivutuulta on niin lähdettäessä pitää antaa reilusti kaasua ettei mene kiville. mittarista näkee kätevästi mistä itsensä löytää savun hälvettyä
mulla kojetaulu menee remonttiin mutta löytyy mm:
-kierroslukumittari
-jännitemittarit x2
-ampeerimittarit x2
-peräsinkulmamittari
-sähkökompassi
-yllämainitun eksymämittari (tai mikä lie oikea nimi)
-tavallinen kompassi
-polttoöljymittari
-tuntimittari
-veneen kallistusmittari (mekaaninen)
-moottorinlämpömittari
-kaikuluotain x2
josta toinen vanha hyrrämalli katossa ja toinen uusi
josta näkyy myös nopeus ja merivedenlämpö
-navigaattori
-läppäri
-tutka
-MP3/CD/FM
-LA-puhelin
-autopilot
nappeja on aika paljon ja lisää tulossa.
mm.
-erilaisten rantautumisvalojen kytkimet
-pilssipumpun "pakkokäyttö"kytkin (kun on tietenkin automaattikytkinkin)
-wallaksen napit
jne.jne.
mulla on jokunen 12vdc pistoke, muttei yhtäkään siihen sopivaa töpseliä missään vehkeessä. lisäksi tupakinsytyttäjiä muutama, ja niihin kyllä löytyy härpäkettä.
multa katkee kojetaulun pääkytkimestä kaikki sähköt
...paitsi pilssipumpun automaagi ja hälytin
startillehan menee omat 107mm² piuhat neliöiset mutta nehän ei ole kytkettynä kuin startatessa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Jos kellit kastuu sisältä tai muuten särkyy niin pipua voi käyttää kytkimestä mutta pipu ei toimi automaattisesti eli silloin kun sitä eniten tarvitsee - näin muistelisin sen menevän.
Ja olikohan se sillä lailla että kytkimellä voi testata ainoastaan pumpun mutta ei automaattikytkintä. Siitä on reilut parikymmentä vuotta kun tuota pähkäilin ja testailin ja päädyin pelkän automaattikytkimen käyttöön joten korjatkaapa jos muistan väärin.
Silloin joku vesillelaskuavustaja napsautti veneessä käväistessään kytkimen asentoon "off" "auto":n sijasta ja vajaan päivän turvonnut Merisika meinasi upota kun oli vain yksi pipu.
Näistä nykyisistä elektronisista automaattikytkimistä en tiedä kun olen nekin kytkenyt ainoastaan auto-toiminnolle tai sen "modernimman" pipun kun en suoraansanottuna oikein luota niihin uutuuksiin. Se toinen pipu on Volvo Pentan "vanhanaikaisella" kellikytkimellä.
Vime kesänä noista uutuksista tuli moneltakin taholta aika negatiivista palautetta.
Ja olikohan se sillä lailla että kytkimellä voi testata ainoastaan pumpun mutta ei automaattikytkintä. Siitä on reilut parikymmentä vuotta kun tuota pähkäilin ja testailin ja päädyin pelkän automaattikytkimen käyttöön joten korjatkaapa jos muistan väärin.
Silloin joku vesillelaskuavustaja napsautti veneessä käväistessään kytkimen asentoon "off" "auto":n sijasta ja vajaan päivän turvonnut Merisika meinasi upota kun oli vain yksi pipu.
Näistä nykyisistä elektronisista automaattikytkimistä en tiedä kun olen nekin kytkenyt ainoastaan auto-toiminnolle tai sen "modernimman" pipun kun en suoraansanottuna oikein luota niihin uutuuksiin. Se toinen pipu on Volvo Pentan "vanhanaikaisella" kellikytkimellä.
Vime kesänä noista uutuksista tuli moneltakin taholta aika negatiivista palautetta.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Paneeli
Hyvä keskustelun aihe.
Itsellä on keväällä edessä kojetaulun uusinta.
Vanha on edellisen tekijän ja omien lisäysten summa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/2 ... 060006.JPG
Kytkinpaneelit pitää sieventää, nyt on kaikki sisävalotkin paneelin kautta.
Mittareina: kierrosluku, lämpö, öljynpaine, tankki, loki/kaiku, tuntimittari, GPS+Navigaattori(Hakkapeliitta).
Lisäksi on VHF+HAM-Radio. Tulossa myös mahdollisesti tutka.
Miten helkkarissa ne kaikki saisi tuohon samaan pakettiin hyvin esille?
Janne
Itsellä on keväällä edessä kojetaulun uusinta.
Vanha on edellisen tekijän ja omien lisäysten summa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/2 ... 060006.JPG
Kytkinpaneelit pitää sieventää, nyt on kaikki sisävalotkin paneelin kautta.
Mittareina: kierrosluku, lämpö, öljynpaine, tankki, loki/kaiku, tuntimittari, GPS+Navigaattori(Hakkapeliitta).
Lisäksi on VHF+HAM-Radio. Tulossa myös mahdollisesti tutka.
Miten helkkarissa ne kaikki saisi tuohon samaan pakettiin hyvin esille?
Janne
- Arnie
- Viestit: 210
- Liittynyt: 22.08.2007 16:17
- Paikkakunta: Oulu
Itse törkkäsin vesillelaskutohinassa pumpun päälle jo ennenkuin vettä oli tullutkaan, seurauksella että pumppu kärähti kuivuuteensa ja sitten piti koko operaatio peruuttaa kun vettä alko tulla sisään ;)Veli-Matti kirjoitti:Silloin joku vesillelaskuavustaja napsautti veneessä käväistessään kytkimen asentoon "off" "auto":n sijasta ja vajaan päivän turvonnut Merisika meinasi upota kun oli vain yksi pipu.
On mulla kuitenkin pakko-ohjaus (on/auto) kellin lisäksi ja kaksi pumppua joilla omat piuhat akulta asti.
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Re: Paneeli
Nykyiset kytkimet moottorin kaukohallintalaitteen alle pystysenään oikealle, niitähän ei tarvitse seurata ajon aikana...jstrang kirjoitti:Hyvä keskustelun aihe.
Itsellä on keväällä edessä kojetaulun uusinta.
Vanha on edellisen tekijän ja omien lisäysten summa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/2 ... 060006.JPG
Kytkinpaneelit pitää sieventää, nyt on kaikki sisävalotkin paneelin kautta.
Mittareina: kierrosluku, lämpö, öljynpaine, tankki, loki/kaiku, tuntimittari, GPS+Navigaattori(Hakkapeliitta).
Lisäksi on VHF+HAM-Radio. Tulossa myös mahdollisesti tutka.
Miten helkkarissa ne kaikki saisi tuohon samaan pakettiin hyvin esille?
Janne
Tutkanäyttö hakkapeliitan sijoille joka siityy saman ikkunan oikeaan reunaan.
Radio ruorin oikealle puolen pystyseinään.
Tilaa jää lisähörpäkkeille vielä nykyisten kytkinpaneeleiden verran....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 246
- Liittynyt: 23.04.2007 11:58
jstrang, Kytkimet pystyseinään ruorin molemmin puolin, niin tutka mahtuu siihen. Mittarit jonnekkin sivummalle, ei niitä kokoajan katsella kuitenkaan, lisäksi öljynpainelle ja lämmölle varoitusvalot.
Mittareiden tarpeellisuuteen vaikuttaa käyttö. Minä en keksi ruorikulman mittarille mitään käyttöä, kun taas ahtopainemittarista en luopuisi. Eli kannatta miettiä mitkä on itselle tarpeellisia.
Mittareiden tarpeellisuuteen vaikuttaa käyttö. Minä en keksi ruorikulman mittarille mitään käyttöä, kun taas ahtopainemittarista en luopuisi. Eli kannatta miettiä mitkä on itselle tarpeellisia.