Kojelaudan koostumus?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.02.2009 23:03

Niin no en minä kyllä tarkoittanut sitä että pilssipumpun vipukytkimen pitäisi olla siellä pilssissä vaan sitä mitä se "pipu" yleensä tekee jollain muulla kuin automaattikytkimellä?

Tai jos on useampi pipu niin ainakin yksi niistä pitäisi olla vain ja ainoastaan automaattikytkimen perässä. Oli veneen runkomateriaali mikä tahansa.
Ajatteles tilanne että kytkimet on vahingossa off-asennossa ja menee vaikka joku vedenotto rikki niin veneraasu saattaa sanoa että "pulpul..."

Mulle kävi toissasyksyn koeajoissa niin että kojetaulukytkimen perässä oleva pipu oli kunnon myteriin mennessä päällä mutta jossain vaiheessa sitä rynkytystä ilmeisesti vaihigossa kytkin sen pois päältä. Reilun tunnin ajon jälkeen ihmettelin että kylläpä tämä nousee raskaasti aallolle kun tajusin että pohjalla oli 25-30 senttiä vettä ja isossa summalaisessa se on "jokunen litra" ylimääräistä. Siinä huusi se ainoa ja suht iso pipu hoosiannaa pitkän tovin ennen kuin vesi oli siellä missä sen pitääkin olla.

Nyt on kaksi isoa pipua ja ne on kytketty kunnon automaattikytkinten perään siten että isompi on varapumppu ja se on kytkimineen ylempänä eli se ei käy kuin em. kaltaisissa olosuhteissa tai toisen pumpun rikkoontuessa. Ja niitä ei saa edes vahingossa pois päältä tai päälle.
Pääsääntöisesti tarkistan pipujen toiminnan säännöllisen epäsäännöllisesti noin kerran viikossa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Pirtutrokari
Viestit: 57
Liittynyt: 06.11.2008 23:25
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Pirtutrokari » 11.02.2009 23:09

Onko lasikuituveneelläkin sielu???

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.02.2009 23:32

Höh, ei pilssin kytkintä tarvitse laittaa, kunhan kirjasin listaan mukaan...
Toteutus on sitten kunkin oma asia.

Itse kun olen tottunut että pumput voin testata persettä nostamatta niin se tuntuu hyvältä ratkaisulta.
Lisäksi kun pieni vihreä ledi kertoo jännitteen lähtevän, tiedän sulakkeen olevan ehjä.
Jos tätä kytkentää haluaisi parantaa, pitäisi vetää ylimääräinen johdin pumpulta tähän merkkilamppuun, silloin tietäisi myös johdotuksen olevan kunnossa pumpulle asti, manuaali käyttö kun ei kerro onko auto-asennon johdin mennyt poikki....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 11.02.2009 23:34

Hups, tuli tuplaviesti....Sorry
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 11.02.2009 23:50

Ei Notreal, viittasin ihan omaan kojetauluuni jossa on vähän kaikkea mittaria. Näin tuon sinun kojetaulun kuvan ja siitä kyllä kelpaa ottaa mallia. Hieno on.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 12.02.2009 0:05

Pilssipumpusta sanoisin, että puuveneessä on hyvä olla (ainakin) kaksi pumppua. Toisen niistä voi virittää pakko-ohjatuksi kytkintauluun pässinkellin ohittaen. Merkkivaloset kertomaan kumpi pumppu käy, vai peräti molemmat... Kytkentä pitää toki tehdä niin, ettei pumpun toiminta tästä vaarannu huonojen liitosten vuoksi (eli ei jatkoliitoksia). Kun haettiin pellinkiläsitä Raumalta Hankoon toissa syksynä 15 - 17 m/s "lounatuulella". Piti käskeä kaveri vartin välein käsipumpulle tsekkaamaan tilannetta, kun molemmat pilssit huusi punaisena, sen verran vettä syöksyi ylälaudoituksesta sisään.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.02.2009 10:20

Niin mulla tuo peräisnkulma anturi löytyy ja mä en kyllä sitä pois antataisi
Laiturista lähdettäessä kivampi katsoa siitä kuin mennä laidan yli kurkkimaan. Mulla on kolme pilssipumppua jokainen omassa osastossaan jonka jälkeen on viellä käsipumput varalta joka osastoon. Pumput on muuten automaagisesti päälle meneviä, mutta kojetaulussa on on-off kytkin jolla saa testattu pumppujen toiminnan.. Tämä on ainakin mun mielestä ollut ihan ok systeemi...
E mare libertas

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 12.02.2009 11:18

jansix kirjoitti:siitä näkee että toimiiko moottorisi oikealla vääntöalueella,eli ei ole liian jyrkkä rupeli, liian matalat kierrokset, tai liian loiva nousu, korkeet kierrokset.
OK periaatteessa tämän ymmärrän, mutta ei kai sitä tarvitse jatkuvasti ajon aikana mittailla, silloin vain kun optimoi potkurin valintaa, sen jälkeen nopeusmittari minusta oisi tärkeämpi ;)
Ja mistä tietää mikä on moottorin optimitoiminta-alue? Voihan sitä mitata kulutuksia eri kierroksilla, ja ajaa sitten sen mukaan, mutta samanhan voi tehdä nopeusmittauksenkin perusteella.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 12.02.2009 11:32

Kierroslukumittari.
Jokaisella moottoriveneellä on oma optimikierrosluku jolla ajattaessa kulutus on "taloudellisin" ( kompromissi toki matkan sujumisen suhteen ).
Korvakuuloltakin varmasti onnistuu jos ei halua "hifistellä".
Paljolti on myös tottumiskysymys, jos on tottunut olemaan ilman, ei sitä välttämättä myöskään kaipaa. Jos vastaavasti on tottunut, ei ole helppo olla ilman.
Itselläni kierrolukumittarit ovat tarpeellisia myös jotta saan moottorit käymään samaa kieroslukua ( 2 konetta ).

Kierroslukumittari / nopeusmittari yhdistelmä kertoo myös kuinka paljon
pohjaan on kerääntynyt "kasvustoa" kauden aikana mikä hidastaa vauhtia joskun merkittävästikkin.

Lisäksi useimmissa veneissä on käytössä plotteri joka kertoo nopeuden
joten erillinen nopeusmittari on hieman turha.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 12.02.2009 13:24

Itse koen perräsinanturin hyödylliseksi toisinaan.
on niin tiukka paikka mökkirannassa että jos sivutuulta on niin lähdettäessä pitää antaa reilusti kaasua ettei mene kiville. mittarista näkee kätevästi mistä itsensä löytää savun hälvettyä :)

mulla kojetaulu menee remonttiin mutta löytyy mm:

-kierroslukumittari
-jännitemittarit x2
-ampeerimittarit x2
-peräsinkulmamittari
-sähkökompassi
-yllämainitun eksymämittari (tai mikä lie oikea nimi)
-tavallinen kompassi
-polttoöljymittari
-tuntimittari
-veneen kallistusmittari (mekaaninen)
-moottorinlämpömittari
-kaikuluotain x2
josta toinen vanha hyrrämalli katossa ja toinen uusi
josta näkyy myös nopeus ja merivedenlämpö
-navigaattori
-läppäri
-tutka
-MP3/CD/FM
-LA-puhelin
-autopilot


nappeja on aika paljon ja lisää tulossa.
mm.
-erilaisten rantautumisvalojen kytkimet
-pilssipumpun "pakkokäyttö"kytkin (kun on tietenkin automaattikytkinkin)
-wallaksen napit

jne.jne.

mulla on jokunen 12vdc pistoke, muttei yhtäkään siihen sopivaa töpseliä missään vehkeessä. lisäksi tupakinsytyttäjiä muutama, ja niihin kyllä löytyy härpäkettä.

multa katkee kojetaulun pääkytkimestä kaikki sähköt
...paitsi pilssipumpun automaagi ja hälytin

startillehan menee omat 107mm² piuhat neliöiset mutta nehän ei ole kytkettynä kuin startatessa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.02.2009 18:14

Jos kellit kastuu sisältä tai muuten särkyy niin pipua voi käyttää kytkimestä mutta pipu ei toimi automaattisesti eli silloin kun sitä eniten tarvitsee - näin muistelisin sen menevän.
Ja olikohan se sillä lailla että kytkimellä voi testata ainoastaan pumpun mutta ei automaattikytkintä. Siitä on reilut parikymmentä vuotta kun tuota pähkäilin ja testailin ja päädyin pelkän automaattikytkimen käyttöön joten korjatkaapa jos muistan väärin.
Silloin joku vesillelaskuavustaja napsautti veneessä käväistessään kytkimen asentoon "off" "auto":n sijasta ja vajaan päivän turvonnut Merisika meinasi upota kun oli vain yksi pipu.

Näistä nykyisistä elektronisista automaattikytkimistä en tiedä kun olen nekin kytkenyt ainoastaan auto-toiminnolle tai sen "modernimman" pipun kun en suoraansanottuna oikein luota niihin uutuuksiin. Se toinen pipu on Volvo Pentan "vanhanaikaisella" kellikytkimellä.

Vime kesänä noista uutuksista tuli moneltakin taholta aika negatiivista palautetta.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Paneeli

Viesti Kirjoittaja jstrang » 13.02.2009 12:51

Hyvä keskustelun aihe.

Itsellä on keväällä edessä kojetaulun uusinta.
Vanha on edellisen tekijän ja omien lisäysten summa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/2 ... 060006.JPG

Kytkinpaneelit pitää sieventää, nyt on kaikki sisävalotkin paneelin kautta.
Mittareina: kierrosluku, lämpö, öljynpaine, tankki, loki/kaiku, tuntimittari, GPS+Navigaattori(Hakkapeliitta).

Lisäksi on VHF+HAM-Radio. Tulossa myös mahdollisesti tutka.
Miten helkkarissa ne kaikki saisi tuohon samaan pakettiin hyvin esille?

Janne

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 13.02.2009 13:50

Veli-Matti kirjoitti:Silloin joku vesillelaskuavustaja napsautti veneessä käväistessään kytkimen asentoon "off" "auto":n sijasta ja vajaan päivän turvonnut Merisika meinasi upota kun oli vain yksi pipu.
Itse törkkäsin vesillelaskutohinassa pumpun päälle jo ennenkuin vettä oli tullutkaan, seurauksella että pumppu kärähti kuivuuteensa ja sitten piti koko operaatio peruuttaa kun vettä alko tulla sisään ;)

On mulla kuitenkin pakko-ohjaus (on/auto) kellin lisäksi ja kaksi pumppua joilla omat piuhat akulta asti.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Paneeli

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13.02.2009 17:43

jstrang kirjoitti:Hyvä keskustelun aihe.

Itsellä on keväällä edessä kojetaulun uusinta.
Vanha on edellisen tekijän ja omien lisäysten summa:
http://www.tarkastaja.com/~janne/vene/2 ... 060006.JPG

Kytkinpaneelit pitää sieventää, nyt on kaikki sisävalotkin paneelin kautta.
Mittareina: kierrosluku, lämpö, öljynpaine, tankki, loki/kaiku, tuntimittari, GPS+Navigaattori(Hakkapeliitta).

Lisäksi on VHF+HAM-Radio. Tulossa myös mahdollisesti tutka.
Miten helkkarissa ne kaikki saisi tuohon samaan pakettiin hyvin esille?

Janne
Nykyiset kytkimet moottorin kaukohallintalaitteen alle pystysenään oikealle, niitähän ei tarvitse seurata ajon aikana...
Tutkanäyttö hakkapeliitan sijoille joka siityy saman ikkunan oikeaan reunaan.
Radio ruorin oikealle puolen pystyseinään.
Tilaa jää lisähörpäkkeille vielä nykyisten kytkinpaneeleiden verran....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 13.02.2009 17:53

jstrang, Kytkimet pystyseinään ruorin molemmin puolin, niin tutka mahtuu siihen. Mittarit jonnekkin sivummalle, ei niitä kokoajan katsella kuitenkaan, lisäksi öljynpainelle ja lämmölle varoitusvalot.

Mittareiden tarpeellisuuteen vaikuttaa käyttö. Minä en keksi ruorikulman mittarille mitään käyttöä, kun taas ahtopainemittarista en luopuisi. Eli kannatta miettiä mitkä on itselle tarpeellisia.

Vastaa Viestiin