Kojelaudan koostumus?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Kojelaudan koostumus?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 10.02.2009 15:59

Mietitääs sitten vähän veneen kojelautaa. Mitäs kaikkee mittarii ja nippulaa olis viisasta olla koje-laudassa kiinni? Suunnittelen veneeseeni uutta ”hallintapistettä”, josta kippari sitten hallinoi miehistöä ja laitteita. Näiden perusteella pitää hahmotella kojetaulun kokoa ja sijoittelua. Peruskamaa varmaan on kierrosluku, polttoaine, voltti ja amppeerimittari. Sitten tietysti jokin sähkökeskus, josta virta nap-sautellaan päälle eri laitteisiin. Mitä muuta teillä on? Peräsinkulmamittari? Jos teillä olis kuvia omista mittaristoista, niin kovin mukava olis nähdä.

Sitten, mites noita vapaita virtaulostuloja (12V) kannattaa sirotella pitkin venettä? Eikös viisainta ole laittaa ihan perinteisiä ”tupakansytytinulostuloja”?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 10.02.2009 16:31

Oma mielipiteeni:

Tollasen sun tyylisen veneen kojelauta, sais olla melkolailla pelkistetty. Mittarit tietenkin ne mitä koet tarpeelliseksi. Kytkimiä ja nippleitä sen verran kun on tarvis, ei nyt kannata laittaa 20 kytkintä jos niissä ei ole kuin kolmessa toimintaa, tai tulevaisuudessakaan ei tule todennäköisesti olemaan.

Mitäs sillä peräsinkulma mittarilla tekee?? Onko sille joku oikeekin käyttötarkoitus veneessä, kuin olla koristeena??

Joihinkin veneisiin sopii, että on paljon mittareita ja nippeleitä. Esim omaani sopii aika hyvin tollanen mittaristo:

http://kuvablogi.com/nayta/1728883/

mutta fiskariin en sellaista sitten enää haluaisi. Siellä pieni on kaunista =)

Niin ja tollaset * on ihan pakko olla. Ne on Mikossa jäänteenä entisestä työelämästä. Pimeessä on helppo liikkua ja ei sokaistu, kun kansien alle on laitettu kiertämään 6kpl auton lisäjarruvaloja antamaan intiimiä tunnelmaa =D Ihan kätevät kyllä tarkoituksessaan, tosin omalla kohdalla käyttö ollu aika vähäistä.

http://kuvablogi.com/nayta/1728896/
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.02.2009 16:47

Riippuu varmasti siitä mikä on moottorina, joku vanha lättäpää voi tarvita lämpömittarin mutta ei välttämättä sitäkään ja toisaalta huippumoderni moniventtiilinen tuplaturbodiesel pariasennuksessa vaikka sun mitä mittareita ja antureita.

Mainosmiehethän ne usein luovat ne tarpeet ja valinta on vapaa.
Dejah Thoriksessa oli orkkiksena lämpö- öljynpaine- ja ampeerimittari (+laturin merkkivalo) ja ne olisivat olleet ihan riittävät patarautaisessa perusmosassa kun olisi vaan vaihtanut ampeerimittarin tilalle volttimittarin mutta loppujen lopuksi tuli laitettua kierrosluku- ja polttoainemittari sekä volttimittari ampeerimittarin rinnalle. Ja siihen se kilpavarustelu saa sitten jäädäkin mutta vanhat VooDOot pitänee vaihtaa yhdenmukaisiksi muiden kanssa ja nekin pelkästään ulkonäöllisistä syistä.
Jo tuommoinen suht vaatimatonkin mittarivarustus vie mielestäni liikaa tilaa ja jos tuleva kojelauta alkaa vaikuttamaan liian täydeltä niin vesilinnut saavat ensimmäisenä niskaansa kiekkamittarin ja toisena sen ampeerimittarin.
Kiekkamittaria tärkeämmäksi näen että kojelautaan sopii Nexuksen kaiun näyttö, sillä on sentään käytännön merkitystä.
Laturinmerkkivalo on tarpeellinen ja myös öljynpaineen merkkivalo olisi mutta se puuttuu yleensä ainakin vanhempien veneiden mittaristoista.

Toisaalta vanhoissa veneissä on hienoa kun on aikalaisensa mittarit asiallisessa kojelaudassa ja silloin ei ole niin nokonuukaa vaikka siellä olisi muutama vähemmänkin tarpeellinen mittari joukon jatkona. Mutta se onkin jo eri juttu...

Niitä mahdollisia virran ulosottoja voi laitella vaikka etuhyttiin ja kojelaudan lähelle ja miksei avotilaankin. Sen huomasin että kojelaudassa tai sen lähellä saisi olla nykyään, kun on kaikenmaailman kännykkälaturia ja muuta hilavitkutinta pistokkeella, ainakin kaksi ulosottoa. Sinänsä tupakinsytytin ei ole hyvä liittimenä mutta se kun tahtoo olla melkein kaikissa laitteissa.
Ja jos harrastaa veneilyä pimeässä niin mittarivalojen himmennys olisi hyvä olla olemassa.

Taidampa minäkin laittaa tuommoisia punavaloja avotilaan niin ei aina tarvitse räpätä sumuvaloa päälle avotilaan kun yöveneilee ja on jotakin asiaa avotilaan.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25.01.2007 13:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 10.02.2009 17:41

Kejonen kirjoitti:Mitäs sillä peräsinkulma mittarilla tekee?? Onko sille joku oikeekin käyttötarkoitus veneessä, kuin olla koristeena??
Omassa veneessä on kyseinen mittari, ja mielestäni se on erittäin hyödyllinen. Kun ruorin kierroksia laidasta laitaan on useampia, ja peräsinkoneiston tyypistä johtuen ruorille ei välity minkäänlaista "vastavoimaa" oli ruori sitten täysin oikealla/vasemmalla tahi keskellä. Esimerkiksi satamamanöövereissä peräsinkulmatieto on olennainen, kun ohjataan sekä peräsimillä että moottoreilla (2 kpl).

Jo mainittujen mittarien lisäksi näkisin pakokaasulämpömittarin tai -hälyttimen aika olennaisena moottoreissa, joissa on ns. märkä pakoputki. Jos vedenkierto jostain syystä loppuu, niin lämpömittarista tai summerista tietää jotain olevan vialla ennen kuin vene syttyy tuleen ylikuumenneesta pakoputkesta.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 10.02.2009 20:54

Noita mittareita montaakaan tarvi, merkkivalo tai-ja summeri on parempi.
Monikohan huomaa HETI mittarista että jotakin on vialla,( etenkin kun ne ovat monessa veneessä niin vaakatasossa, että täytyy hieman kurkistella), mutta jos punainen valo tai summeri alkaa soimaan, niin kyllä sen huomaa.
Kierroslukumittaria ei tarvi jos on jonkinlainen tieto kierrokset/ nopeus, jonka näkee kepsistä jolloin tietää minkäverran kone kiertää.
Volttimittari, öljynpainemittari ja lämpömittari olis ne tärkeimmät ko merkkivalon/häl. lisäksi.
Polttoainemittarikin on hyvä olemassa.

Matti

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10.02.2009 21:01

Mielestäni kojetaulusta tulee kipparin pystyä hallitsemaan kaikkea mikä ei ole pelkäästään päävirtakytkimen takana.
Tarkoitan että vakka jonkin laitteen varsinainen käyttökytkin olisikin sen toiminta-alueen luona, tulisi kojetaulussa olla kytkin kyseisen laitteen käyttöönottoon ( yleensä yhdistetty valaisimiin, soittimiin ym ).
Peräsinkulmamittarin tarpeellisuus on makuasia.
Itselläni se on ja koen hyväksi, ilmankin selviää kun lähtiessä laiturissa pyörittelee ruoria... Pääsee vain helpommalla kurkatessa mittaria.

Lista kytkimistä äkkiseltään mieleentulevista (tarpeen mukaan):
-lasinpyyhin / ikkuna
-mittarivalot / himmennys-säädin
-käyttövesipumppu
-pilssipumput / pumppu ( auto/off/ man )
-valaistus ym. (sisätilan valaisimet, soittimet ym. omilla kytkimillä )
-lämmitys / raitisilma / termostaatti
-ajovalot
-ankkurivalo
-hakuvalo
-sumutorvi
-Hehkutus ( Diesel )
-avotilan valaistus
-invertteri ( 240 V )

Merkkivalot:
-lataus
-öljynpaine ( jos ei mittarilla )

Mitareita:
-nopeus
-kierrosluku
-lämpötila
-voltti / vapaa-aika / käyttö

Optioita:
-öljynpaine
-lataus (A)
-turbopaine
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 10.02.2009 21:29

Riippuu vähän siitä, miten orkkiksena aikoo venettään pitää. Jos haluaa taas pimpata veneestä sellaisen joulukuusen, että kaikkea voi monitoroida ja "hallita", niin mikäpä siinäkään. Siitä vaan harvoin tulee kovin järkevän näköinen lopputulos (vrt. teinicorolla). Mulla on tuossa ollut kyllä iloinen kokoelma bilteman yakazin ja vdo:n mittareita ja vipukytkimiä ainakin kymmenelle sormelle. Olo on kuin urkurilla, ettei aina tiedä mistä vivusta vetäisi...

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10.02.2009 21:36

Pellis kirjoitti:Riippuu vähän siitä, miten orkkiksena aikoo venettään pitää. Jos haluaa taas pimpata veneestä sellaisen joulukuusen, että kaikkea voi monitoroida ja "hallita", niin mikäpä siinäkään. Siitä vaan harvoin tulee kovin järkevän näköinen lopputulos (vrt. teinicorolla). Mulla on tuossa ollut kyllä iloinen kokoelma bilteman yakazin ja vdo:n mittareita ja vipukytkimiä ainakin kymmenelle sormelle. Olo on kuin urkurilla, ettei aina tiedä mistä vivusta vetäisi...
Viittaat ilmeisti laittaani listaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä niistä aiheuttaa joulukuusi efektin?
tai mikä niistä on ( jos olemassa ) mielestäsi tarpeeton?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19.06.2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 10.02.2009 21:56

Viittaat ilmeisti laittaani listaan.
Olisi mielenkiintoista tietää, mitkä niistä aiheuttaa joulukuusi efektin?
Ei ehkä mittareiden ja nippeleiden määrä vaan niiden toteutus. Jos kaikki on tyyliin "biltemasta" ja motonetistä muovisia ja eriparia ja ripoteltu pisin pitkin ilman minkäänlaista tolkkua, niin se on kyllä joulukuusi, sille ei mahda mitään. Ja kuusenhuipulla tiimarin "meriaiheiset" köysitaulut ja "messinki" ankkurit =D
Mutta tollasen listan toteutus tyylikkäästi vanhoilla tai vanhan henkisillä mittareilla ja laadukaasti vieläpä alkaa sitten maksamaan jonkin verran, uskoisin. Lopputulos kyllä sitten tyylikäs ja ajaton. Mutta sehän on kiinni siitä kuinka paljon haluaa panostaa =)
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.02.2009 23:09

Tuo Notikan lista on aika "vaisu" - siis meinaan että kun nuo on siinä taulussa niin ei siinä kovin paljon tavaraa ole, muutama mittari, jokunen varotusvalo ja kytkinpaneeli.

Ainoa mikä mulla pistää silmään on pilssipumpun(-pumppujen) kytkin jossa on kolme asentoa off/auto/on.
Miksi pilssipumpulla pitää ylipäänsä olla kytkin jossain muualla kuin siellä missä kuuluukin eli pilssissä? Minä ainakin pidän siitä että veneestä poistuessa tarvitsee vain huolehtia pääkytkimestä eikä voi edes vahingossa jättää pumpun kytkintä asentoon off (tai on)...
Mutta tämä on vähän semmoinen makuasia että siitä nyt on turha kiistellä.

Ja tähän; "Ja kuusenhuipulla tiimarin "meriaiheiset" köysitaulut ja "messinki" ankkurit =D" Kejoselle kommenttina että: Jalat pois mun suusta vain miten se nyt menikään!!!

Ja tästä semmoinen kevyt OT...

Olimme viime kesänä Iin Röytässä Elojuhlilla johon kertyy vuosittain reilusti toistasataa venekuntaa. Naapurikarsinaan tuli venekunta joka aloitti veneen koristamisen puutarhatontuilla. Niitä ilmestyi joka paikkaan, kojelaudalle, kansille, katolle, jne... Ikkunoissa oli imukuppikiinnikkeisiä meritähtiä, meduusoja, ja mitä mielikuvituksellisinta tilpehööriä. Ja verhot ne vasta riemunkirjavat olivatkin.
Ensialkuun järkytyin niin että meinasin ruveta ryyppäämään ja pieksää kansihenkilön, yökin meni ihan piloille kun näin painajaisia...

Täytyy sanoa että tuon jälkeen en enää järkyty mistään teinicorollasta tai joulukuusesta varsinkin kun veneen iäkkäämpi pariskunta oli varsin hyvää juttuseuraa ja taaplasi omalla tyylillään muista välittämättä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 10.02.2009 23:25

Hyvä kysymys: miksi pilssipumpun kytkin muualla kuin pilssissä?
On varmaan riippuvainen siitä, miten sinne pilssiin on pääsy.
Itselläni kolme laipiota joissa kussakin oma pumppu.
Kun jokaisen kytkin on kojetaulussa voin ( hiljaisella hetkellä) todeta kaikkien pumppujen "toimivan" äänen perusteella kytkemällä yksitellen on-asentoon eikä tarvitse purkaa lattioita jne. todetaakseen asian.

Listani tarkoitus oli antaa ajatus jota "kysyjä" voi toteuttaa omien tarpeiden mukaan.

Vai on V-M alkanut suunnitella itselleen sellaista kelluvaa Corollaa???
Muista karvanopat taustapeiliin roikkumaan...
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10.02.2009 23:54

Minähän olen tunnetusti askeetikko kaiken muun paitsi naisten ja erotiikan suhteen ;-)

Jos verhoja ei lasketa koristeeksi niin Dejah Thoriksessa on tähän mennessä ollut tasan yksi koriste-esine - nimittäin velipojan minulle 4mm kuparilangasta kivellä takoma tukkiankkuri vuodelta -65 tai 66.

Ja oikeastaan sekin on enemmän onnenamuletti ja hyvänmielen tuoja kuin koriste-esine.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05.11.2008 11:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mixurium » 11.02.2009 8:46

Kiitoksia vastauksista jälleen. Tuo lista oli mielenkiintoinen. Joo, ei varmasti turhia mittareita kannata laitella, mutta sellaisia joilla on jokin käytännönfunktio. Mulla on emännältä saatu messinkinen laivakello ja se on toki "pakko" laittaa jonnekin, ymmärrättehän..

Mites tavallinen FM radio, upotatteko sen samaan kojetauluun? Tämähän toki vois olla muuallakin.

Millaisia virtaulostuloja sitten kannattais laitella, jos ne tupakansytytinmalliset unohtaa? Minkäalinen virtapotikka on yleensä esim. vhf-radiossa? Kai noita potikkoja voi vaihdellakin.
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

Avatar
Arnie
Viestit: 210
Liittynyt: 22.08.2007 16:17
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Arnie » 11.02.2009 10:55

Aiheeseen liittyen asia, jota olen ihmetellyt mutten koskaan uskaltanut kysyä:
Miksi moottoriveneissä kierroslukumittari on yleisempi kuin nopeusmittari? Mikä sen tarkoitus on? Nopeusmittarin ymmärrän kyllä.

Tokihan moottorin mukana tulevassa mittaristossa on helpompi olla kiekkamittari, kun se liittyy moottoriin ja nopeusmittaus toteutetaan kuitenkin moottorista erillisenä ratkaisuna.

Nimim. "kärsinkö tietämättäni puutteesta ja alanko heti hommata kiekkamittaria persmoottoriini"

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 11.02.2009 18:45

siitä näkee että toimiiko moottorisi oikealla vääntöalueella,eli ei ole liian jyrkkä rupeli, liian matalat kierrokset, tai liian loiva nousu, korkeet kierrokset.

Vastaa Viestiin