Kojelaudan koostumus?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 14.02.2009 10:41

Veli-Matti kirjoitti: Ja olikohan se sillä lailla että kytkimellä voi testata ainoastaan pumpun mutta ei automaattikytkintä. Siitä on reilut parikymmentä vuotta kun tuota pähkäilin ja testailin ja päädyin pelkän automaattikytkimen käyttöön joten korjatkaapa jos muistan väärin.
Pumpun manuaalikytkimellä ei voi todeta uimurikytkimen toimintaa,
jolloin "koho tai muu" voi olla todellisuudessa jumissa.
Jos näin on päässyt käymään, voi manuaalikytkimellä kuitenkin käynnistää pumpun.

Tosin uimurikytkin voi teoriassa jumiutua myös "päälle"-asentoon,
jolloin ajoissa huomattuna off-asento voi pelastaa pumpun.

Minulla yksi pumpuista on elekronisella "tunnistimella" ja se auto-asennolla
käynnistyy n. 15 min välein. Jos pumpattavaa vettä ei ole, käy vain n. 6s.
Henkilökohtaisesti en siitä tykkää.... Siksi asensin kyseisen pumpun konetilaan jonka pumppua en pidä "päällä" ( ajatuksena, että jos
koneöljyt tai klygolit jostain syystä valuisivat pilssiin,
en halua pumpata niitä automaattisesti mereen ).

Mielestäni erillinen uimurikytkin / pumppu on hyvä ratkaisu, Siitä saa halutessaan pumpun käynnnistymisestä tiedon vaikka merkkivaloon.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 14.02.2009 16:56

Elwood kirjoitti:jstrang, Kytkimet pystyseinään ruorin molemmin puolin, niin tutka mahtuu siihen. Mittarit jonnekkin sivummalle, ei niitä kokoajan katsella kuitenkaan, lisäksi öljynpainelle ja lämmölle varoitusvalot.

Mittareiden tarpeellisuuteen vaikuttaa käyttö. Minä en keksi ruorikulman mittarille mitään käyttöä, kun taas ahtopainemittarista en luopuisi. Eli kannatta miettiä mitkä on itselle tarpeellisia.
Tere
Hyviä vinkkejä. Ajattelin tehdä paneelista enemmän pystyn. Nyt ei tahdo saada tuosta logista selvää, ellei nouse seisomaan.
Tutkan kanssa on se ongelma, että ohjauspulpetin takana (alla) on heti WC. Joten mahdollisesti pystympi rakenne antaa myös enemmän tilaa tutkanäytölle. Toivotaan niin.

Vetuksen paneelissa on varoitusvaloja vaikka muille jakaa. Ölynpaine, koneenlämpö, pakoputken lämpö, lataus.. Mittarit on siis lähinnä hifistelyä.
Ruorikulmamittaria olen haaveillut laittaa ja se laitankin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15.02.2009 20:13

"Pumpun manuaalikytkimellä ei voi todeta uimurikytkimen toimintaa,
jolloin "koho tai muu" voi olla todellisuudessa jumissa.
Jos näin on päässyt käymään, voi manuaalikytkimellä kuitenkin käynnistää pumpun.

Tosin uimurikytkin voi teoriassa jumiutua myös "päälle"-asentoon,
jolloin ajoissa huomattuna off-asento voi pelastaa pumpun." - Notreal

Jääköön tämä tyhjänpäiväinen jaakaaminen pumpuista tai paremminkin niiden kytkennöistä nyt tähän paitsi että sen verran on vielä kysyttävä Notikalta että päivystätkö veneellä 24/7 läpi veneilykauden kun meinaat olla kokoajan etusormi kytkimellä että jotain tapahtuu?

Nyt se sitten loppui - se jaakaminen ainakin mun osalta ;-)

Kojelauta on kooltaan aina rajallinen ja kyllä siinä on aika tarkkaan funtsittava mitä siihen sopii että olisi mukana kaikki tarpeeksi tarpeellinen eikä mitään tarpeetonta.
Mikä mittari on sitten moottoriteknisesti maallikolle (niin kuin varmasti 99,99% meistä on) semmoinen että sen antama tieto antaa enemmän semmoista informaatiota jota mittareita lukeva veneijä kykenee käsittelemään asianmukaisesti kuin esim. 88 asteessa syttyvä lämmönvaroitusvalo tai 3,0-3,9kg paineessa pimeänä pysyttelevä öljynpaineen varoitusvalo/summeri? (arvot tietenkin riippuisivat ko. moottorista)
Olisko tarpeelliset mittarit sitten vaan voltti- ja polttoainemittari ja 4-6 varoitusvaloa/summeria koko kojetaulussa ja pari virran ulosottoa + navigointilaitteet siihen lähistölle?

Noin niin kuin 1-moottorisen perusfiskarin puitteissa funtsittuna...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 15.02.2009 21:59

Veli-Matti kirjoitti:Ja olikohan se sillä lailla että kytkimellä voi testata ainoastaan pumpun mutta ei automaattikytkintä. Siitä on reilut parikymmentä vuotta kun tuota pähkäilin ja testailin ja päädyin pelkän automaattikytkimen käyttöön joten korjatkaapa jos muistan väärin.
Veli-Matti kirjoitti: Jääköön tämä tyhjänpäiväinen jaakaaminen pumpuista tai paremminkin niiden kytkennöistä nyt tähän paitsi että sen verran on vielä kysyttävä Notikalta että päivystätkö veneellä 24/7 läpi veneilykauden kun meinaat olla kokoajan etusormi kytkimellä että jotain tapahtuu?

Nyt se sitten loppui - se jaakaminen ainakin mun osalta ;-)

En meinaa ???
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 15.02.2009 22:40

Veli-Matti kirjoitti:
Mikä mittari on sitten moottoriteknisesti maallikolle (niin kuin varmasti 99,99% meistä on) semmoinen että sen antama tieto antaa enemmän semmoista informaatiota jota mittareita lukeva veneijä kykenee käsittelemään asianmukaisesti kuin esim. 88 asteessa syttyvä lämmönvaroitusvalo tai 3,0-3,9kg paineessa pimeänä pysyttelevä öljynpaineen varoitusvalo/summeri? (arvot tietenkin riippuisivat ko. moottorista)

Noin niin kuin 1-moottorisen perusfiskarin puitteissa funtsittuna...
Esimerkiksi lämpömittari, vaihdoin viallisen termostaatin kun lämmöt nousivat hitaasti eivätkä nouseet riittävän ylös ilman kunnon kuormaa ja omiin tapoihin kuuluu, että lämmpöjen annetaan nousta normaaliksi ennen kun moottoria aletaan kuormittamaan. Öljynpaine varoitus anturit on normaalisi n. 0,3 bar eli aika paljon voi paineet olla ajossa pielessä ennen kuin summeri herää..

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.02.2009 0:04

Vaikkakin tuo funtsailuni oli lähinnä retorista laatua niin lisätään listaan välttämättömiä mittareina vedenlämpö- ja öljynpainemittarit sen volttimittarin lisäksi olettaen että ko. 1-moottorisessa perusfiskarissa on 4 sylinterinen vapaastihengittävä perusdiesel.

Miten on, onko semmoisia merkkivaloja/summereita johon saa kytkettyä useamman anturin? Vaikkapa jännitteen, vedenlämpötilan ja öljynpaineen?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Viesti Kirjoittaja Elwood » 16.02.2009 17:49

Öljynpainemittariin mietin esimerkkiä eikä tullut mieleen tapauksia etteikö pelkkä varoitusvalokin riittäisi, käytännössä kaikki mitkä mittarin näytössä on hälyyttäviä, hälyyttää myös merkkivalo tyhjäkäynnillä. Paitsi tietysti öljynpaineanturin viat, jotka ovat yleisempiä kuin varsinaiset viat.

Kaikki merkkivalot missä on maadoittava anturi voi kytkeä yhden valon taakse kytkemällä anturit rinnan.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Koelaudan koostumus

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 17.02.2009 19:38

Hemmetin hyvä kuva oli tuolla toisaalla koelauasta, mistä lie Notikka repässyt sen kuvan, mutta siinä oli kaekkee. Nii paljo että iha sekasi siinä menisi, olisi ollut keinuteltavaa vipua ja keinumatonta. Ei hyvä. Mutta kuva oli hyvä, joskin Notikkakin itse oli huomannut, että vähän epätarkka. Tulipahan kehuttua sitä kuvvoo, kun kerjäs sitä.
Donna 28

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Koelaudan koostumus

Viesti Kirjoittaja Notreal » 19.02.2009 9:32

Donna 28 kirjoitti:Hemmetin hyvä kuva oli tuolla toisaalla koelauasta, mistä lie Notikka repässyt sen kuvan, mutta siinä oli kaekkee. Nii paljo että iha sekasi siinä menisi, olisi ollut keinuteltavaa vipua ja keinumatonta. Ei hyvä. Mutta kuva oli hyvä, joskin Notikkakin itse oli huomannut, että vähän epätarkka. Tulipahan kehuttua sitä kuvvoo, kun kerjäs sitä.
Donna 28
No tulihan ne kehut sieltä vihdoin viimein....
Harmittaa itteenikin ne kolme painonappia ( torvi ja hehkut ) kun eivät sovi joukkoon...
Ensi talvena asia korjaantuu, asennan varoitusvalojenkin tilalle sellaiset
valaistut vipukytkimet....;-)
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22.02.2009 13:36

Asensin kesällä etulaseihin lisää 2 pyyhintä ja kytkin siten että toimivat joka yhtä aikaa tai pelkkä keskimmäinen ja siihen sitten valinnaisesti jompikumpi pyyhin vähän kelin mukaan. Ihan ok mutta jäi vähän kauas kun on katon rajassa.
Uudessa sydeemissä pyyhkimille tulee erilliset nappikytkimet ja lisäksi keskimmäiselle tihkukytkin. Asennuspaikka tulee olemaan heti ruorin vieressä siten että ne saa napsautettua päälle/pois sen kummemmin kurkottelematta
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: Koelaudan koostumus

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 02.03.2009 12:05

Notreal kirjoitti:
Donna 28 kirjoitti:Hemmetin hyvä kuva oli tuolla toisaalla koelauasta, mistä lie Notikka repässyt sen kuvan, mutta siinä oli kaekkee. Nii paljo että iha sekasi siinä menisi, olisi ollut keinuteltavaa vipua ja keinumatonta. Ei hyvä. Mutta kuva oli hyvä, joskin Notikkakin itse oli huomannut, että vähän epätarkka. Tulipahan kehuttua sitä kuvvoo, kun kerjäs sitä.
Donna 28
No tulihan ne kehut sieltä vihdoin viimein....
Harmittaa itteenikin ne kolme painonappia ( torvi ja hehkut ) kun eivät sovi joukkoon...
Ensi talvena asia korjaantuu, asennan varoitusvalojenkin tilalle sellaiset
valaistut vipukytkimet....;-)
Suosittelen, jos halutaan kestäviä kytkimiä.. asentamaan nokkakytkimet.
minä hommasin sälzer nokkakytkimet, ovat edullisimmasta päästä. kestää muistaakseni n.20A, eli ei välttämättä tarvii käyttää releitä niin paljon. kestää isältä pojalle ja kestää fyysistä repimistä.

kuva jostain minkä google kuvahaku löyti
Kuva
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

qazzaq
Viestit: 5
Liittynyt: 11.12.2008 16:09
Paikkakunta: Hailuoto

Viesti Kirjoittaja qazzaq » 13.03.2009 0:26

Noniin..ja anteeksi..eli aloitan puuvene.nettiin kirjoitteluni heti lievästi provosoivalla ihmettelyllä eli..
Suosittelen, jos halutaan kestäviä kytkimiä.. asentamaan nokkakytkimet.
minä hommasin sälzer nokkakytkimet, ovat edullisimmasta päästä. kestää muistaakseni n.20A, eli ei välttämättä tarvii käyttää releitä niin paljon. kestää isältä pojalle ja kestää fyysistä repimistä.
Käytetäänkö puuveneissä yleisesti tosiaan noita "nokkakytkimiä" ? Olen ammatiltani sähköalan insinööri, aiemmin automaatioasentaja. Olen asentanut ko. kytkimiä tuhansia erilaisiin kaappeihin tai kojetauluihin. Varastossa on muutaman fiskarin verran noita kytkimiä, mutta silti tai siksi vierastan noitten käyttöä veneessä. Jos vene on niin iso että jossain kannen alla on konehuone, missä on sähkökeskus, niin siellä ok mutta ohjaamon kojelaudassa kyllä näyttää aika rajulta. Voi olla kyllä ammatin myötä tullut inflaatio. Toiminnaaltaan kaikki ko. ammattikytkimet varmasti kyllä toimii isältä pojalle. Että ei millään pahalla KS1030.

Omasta mielestäni on selvintä ja turvallisiinta, kun isot virrat kulkee mahdollisimman lyhyitä kaapeleita pitkin releitten kautta, ja ohjauspaenelissa ei kymmenien amppeerien virtoja siirellä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.03.2009 0:39

Minä olen nähnyt nokkakytkimiä vain troolareissa ja sitten Marjaniemen luotsien uusimmissa kulkukamppeissa.
"Normi satsi" kytkettäviä laitteita vaatii todella ison kojetaulun jos käyttää nokkakytkimiä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 13.03.2009 9:21

Tietysti ulkonäön suhteen asennettavat romppeet täytyy aina punnita tilanteen mukaan, siitä ei pääse mihinkään.

Pointtina oli se, että kytkimet ovat erittäin robustisia...ja tosiaan kestää isältä pojalle. laadusta tinkimällä voi hakea vaikka lidlistä kivan näköiset sisustukseen sopivat napit :)

Nokkakytkimelle ominaista on se, että koskettimet sisällä pyörii ja liukuu toisiansa vasten->etuna on se että kontaktit samalla "puhdistuu". toisin kuin vipukytkimissä jossa koskettimet "laskeutuu toistensa päälle". pienikin oksidoituminen kontakteissa vaarantaa kytkimen luotettavuuden.

Huollettavuus seikkakin on hyvä. nokkakytkimen tekniikkaosan saa irti sokasta nyppäämällä ja voi tarvittaessa vaihtaa.
Ja kaikki ei tiedä, että kyseisiä kytkimiä on monen näköisiä... kaikki ei ole noita 5x5cm kojeistoissa käytettäviä perus hopeisia. on "mini"malleja, ja erilaisilla kehyksillä.
kytkimiä saa lukemattomilla eri toimintovariaatioilla, ja yhden on/off napin voi rakentaa siten että vaikka 5 toisistaan erotettua silmukkaa saadaan yhdellä väännöllä kytkettyä.

joo...virtaa ei ole syytä kuljettaa turhaan pitkiä lenkkejä. mutta ei turhia releitäkään ole syytä kylvää veneolosuhteisiin.

itse olen ratkaissut asian käyttämällä reilusti"ylimitoitettuja" tinattuja kaapeleita. ...mutta se johtuu osittain myös ammatin tuomista eduista.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 13.03.2009 9:45

Tuttuja ovat kyseiset nokkakytkimet tuolta "duunin" puolelta.
Veneeseen on tarkoitus asentaa vastaaviakin muutama liittyen tuleviin maasähkökytkentöihin, eivät tosin sijoitu ihan kojetauluun.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin