Sivu 1/1

DYNASTARTIN starttirele kärysi mustaksi (sökö) neuvoja !!

Lähetetty: 04 Tammi 2009 14:14
Kirjoittaja ringyou
hei

Täällä varmaan tietoa löytyy, yksi tuttu kertoi kuulleensa jostain että on laittaneet, kuplan releen ja ylessolenoidin ??

Jos tuo toimii olisko kellään selkeää kytkentä kaavaa hommasta, linkissäni on kuvia omasta releestä ja startista, 3 johtoa näkyy tulevan startin taakse.

Tai jos on jokin muu (halpa korjaus/kytkentä vaihtoehto olemassa)

Moottori on vanha volvo penta md1 1pyttynen dsl


http://picasaweb.google.com/ringyou

Kiitos mahd vastauksista.

ring1@suomi24.fi

t esko

Lähetetty: 05 Tammi 2009 21:59
Kirjoittaja jansix
itsellä paloi lataus puoli pari vuotta sitte, joku laittoi tänne silloin alkuperäisen possilaisen sähkö piirustukset. pitäs löytyä haulla.

ei oikeen löydy

Lähetetty: 06 Tammi 2009 02:47
Kirjoittaja ringyou
??

Lähetetty: 06 Tammi 2009 14:43
Kirjoittaja Kapu III
Kysyppäs täältä apua ongelmaasi.

Lähetetty: 06 Tammi 2009 14:48
Kirjoittaja Ande
Huutonetissä tais justiinsa olla myynnissä dynan rele

Lähetetty: 06 Tammi 2009 14:52
Kirjoittaja Kapu III

Lähetetty: 06 Tammi 2009 19:01
Kirjoittaja pontso04
Laitoin kytkentä ohjeen s.postiisi. Kokeileppa josko siitä olisi apua.

huutonetin rele

Lähetetty: 06 Tammi 2009 22:22
Kirjoittaja ringyou
on erilainen, josko joku ymmärtäisi kytkentäkaavasta, osaisiko sillä tehdä kytkennän tuohon huutonetin releeseen.

Vai voiko tuolla kaavalla tehdä siihen kupla ja yleissolenoidi. osiin kytkennän..

en ainakaan itse.

?

Lähetetty: 07 Tammi 2009 15:02
Kirjoittaja pontso04

Mistä löytyisi tuo MAURI !!

Lähetetty: 07 Tammi 2009 23:10
Kirjoittaja ringyou
taitaisi osata neuvoa volkkari rele/solenoidi hässäkkään yksityiskohtasen ohjeen.

t esko

Lähetetty: 09 Tammi 2009 08:46
Kirjoittaja mauri
Laitoin yksityisviestiä. Voin laittaa tännekin näkemykseni asiasta jos kiinnostaa muitakin.

Semmoinen asia on tässä volkkarireleen käytössä kyllä onohtunut (minultakin), että (VW)releessä on myös virtakäämi jännitesäätöpylväällä, jonka tarkoituksena on suojella laturia ylikuormittumiselta. Niinpä laturi ja rele tulisi olla samalle virralle tarkoitettuja. Nyt kun dynastartin maksimivirta on muistaakseni luokkaa vähän yli 10 ampeeria, niin saattaa olla volsun rele vähän isommalle virralle tarkoitettu. Siis jos tuota systeemiä käytätte, niin minä en ota mitään vastuuta dynan kärähtämisestä. Ylikuormitusmahdollisuus on lähinnä suuremmilla kierroksilla ajettaessa, jolloin dynan vaatimatonkin magnetointikäämi jaksaa magnetoida hyvin. Onko muuten dynan omassa releessä virranrajoituskäämi, jos ei ole, niin sitten ei kai tarvitsekaan ?

Vaihtovirtalatureissahan virtarajoitus on laturin sisäinen ominaisuus, eikä rele siihen vaikuta. Näillä latureilla on taas ylikuumenemisvaara suurin, kun ajetaan pienillä kierroksilla jos akut plus kuorma tarvitsee paljon virtaa ja jäähdytyskin on tällöin heikkoa. Siitä on täällä ollut keskusteluakin.

t. mauri

Lähetetty: 12 Tammi 2009 07:15
Kirjoittaja mauri
Tässä olisi jotain tietoa.

Kaivelin tuolta Albinin linkistä ( www.forsmarin.se/AlbinMotor ) MD 1 manuaalin vuodelta 1968 ja siellä on kytkentäkaavio ja sitten minulla on kanssa Bosch generaattorien manuaali vuodelta 1972, josta katselin tavallisen tasavirtalaturin releen kytkentää. Muuten jos katsookin MD 1B manuaalista, niin siellä on paljon parempi kaavio sivulla 10, on johdinpoikkipinnat ja osien numeroinnit selvityksineen.

Dynassa pitäisi näkyä navat:
D- on maa eli miinus (laitteen runko)
D+ on dynasta lähtevä +
DF on magnetointi dynalle
30h on starttinapa

VW:n tasavirtalaturin Bosch releessä on taas navat:
D- on miinus releelle
D+/61 on plussa releelle
DF on magnetointi releeltä dynalle
B+ on plussa releeltä akun plusnapaan

Nuo sitten laitetaan niin että samat merkinnät kytketään toisiinsa.

Akun -napa kytketään tukevalla johdolla MD 1 runkoon tai suoraan dynan miinukseen.

Latauksen merkkivalon toinen johto tulee D+ / 61 napaan.
Toinen latauksen merkkivalon napahan kytkeytyy virtalukon kautta akun + napaan.

Dynan napaan 30h tuodaan tukevalla johdolla uuden starttireleen kautta akun plussa.
Starttirelettä ohjataan painonapilla tai jos virtalukossa on starttiasento, niin sillä.

Näillä pitäisi systeemin toimia. Edellytyksenä tietysti on, että itse dynastart on ehjä ja vain alkuperäinen lataus/starttirele on kärähtänyt.