DYNASTARTIN starttirele kärysi mustaksi (sökö) neuvoja !!

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
ringyou
Viestit: 8
Liittynyt: 17.01.2007 0:38

DYNASTARTIN starttirele kärysi mustaksi (sökö) neuvoja !!

Viesti Kirjoittaja ringyou » 04.01.2009 15:14

hei

Täällä varmaan tietoa löytyy, yksi tuttu kertoi kuulleensa jostain että on laittaneet, kuplan releen ja ylessolenoidin ??

Jos tuo toimii olisko kellään selkeää kytkentä kaavaa hommasta, linkissäni on kuvia omasta releestä ja startista, 3 johtoa näkyy tulevan startin taakse.

Tai jos on jokin muu (halpa korjaus/kytkentä vaihtoehto olemassa)

Moottori on vanha volvo penta md1 1pyttynen dsl


http://picasaweb.google.com/ringyou

Kiitos mahd vastauksista.

ring1@suomi24.fi

t esko

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25.12.2003 20:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 05.01.2009 22:59

itsellä paloi lataus puoli pari vuotta sitte, joku laittoi tänne silloin alkuperäisen possilaisen sähkö piirustukset. pitäs löytyä haulla.

ringyou
Viestit: 8
Liittynyt: 17.01.2007 0:38

ei oikeen löydy

Viesti Kirjoittaja ringyou » 06.01.2009 3:47

??

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 06.01.2009 15:43

Kysyppäs täältä apua ongelmaasi.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 06.01.2009 15:48

Huutonetissä tais justiinsa olla myynnissä dynan rele
E mare libertas

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 06.01.2009 15:52

Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 06.01.2009 20:01

Laitoin kytkentä ohjeen s.postiisi. Kokeileppa josko siitä olisi apua.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

ringyou
Viestit: 8
Liittynyt: 17.01.2007 0:38

huutonetin rele

Viesti Kirjoittaja ringyou » 06.01.2009 23:22

on erilainen, josko joku ymmärtäisi kytkentäkaavasta, osaisiko sillä tehdä kytkennän tuohon huutonetin releeseen.

Vai voiko tuolla kaavalla tehdä siihen kupla ja yleissolenoidi. osiin kytkennän..

en ainakaan itse.

?

pontso04
Viestit: 172
Liittynyt: 09.11.2004 8:47
Paikkakunta: keuruu

Viesti Kirjoittaja pontso04 » 07.01.2009 16:02

-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!

ringyou
Viestit: 8
Liittynyt: 17.01.2007 0:38

Mistä löytyisi tuo MAURI !!

Viesti Kirjoittaja ringyou » 08.01.2009 0:10

taitaisi osata neuvoa volkkari rele/solenoidi hässäkkään yksityiskohtasen ohjeen.

t esko

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 09.01.2009 9:46

Laitoin yksityisviestiä. Voin laittaa tännekin näkemykseni asiasta jos kiinnostaa muitakin.

Semmoinen asia on tässä volkkarireleen käytössä kyllä onohtunut (minultakin), että (VW)releessä on myös virtakäämi jännitesäätöpylväällä, jonka tarkoituksena on suojella laturia ylikuormittumiselta. Niinpä laturi ja rele tulisi olla samalle virralle tarkoitettuja. Nyt kun dynastartin maksimivirta on muistaakseni luokkaa vähän yli 10 ampeeria, niin saattaa olla volsun rele vähän isommalle virralle tarkoitettu. Siis jos tuota systeemiä käytätte, niin minä en ota mitään vastuuta dynan kärähtämisestä. Ylikuormitusmahdollisuus on lähinnä suuremmilla kierroksilla ajettaessa, jolloin dynan vaatimatonkin magnetointikäämi jaksaa magnetoida hyvin. Onko muuten dynan omassa releessä virranrajoituskäämi, jos ei ole, niin sitten ei kai tarvitsekaan ?

Vaihtovirtalatureissahan virtarajoitus on laturin sisäinen ominaisuus, eikä rele siihen vaikuta. Näillä latureilla on taas ylikuumenemisvaara suurin, kun ajetaan pienillä kierroksilla jos akut plus kuorma tarvitsee paljon virtaa ja jäähdytyskin on tällöin heikkoa. Siitä on täällä ollut keskusteluakin.

t. mauri

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 12.01.2009 8:15

Tässä olisi jotain tietoa.

Kaivelin tuolta Albinin linkistä ( www.forsmarin.se/AlbinMotor ) MD 1 manuaalin vuodelta 1968 ja siellä on kytkentäkaavio ja sitten minulla on kanssa Bosch generaattorien manuaali vuodelta 1972, josta katselin tavallisen tasavirtalaturin releen kytkentää. Muuten jos katsookin MD 1B manuaalista, niin siellä on paljon parempi kaavio sivulla 10, on johdinpoikkipinnat ja osien numeroinnit selvityksineen.

Dynassa pitäisi näkyä navat:
D- on maa eli miinus (laitteen runko)
D+ on dynasta lähtevä +
DF on magnetointi dynalle
30h on starttinapa

VW:n tasavirtalaturin Bosch releessä on taas navat:
D- on miinus releelle
D+/61 on plussa releelle
DF on magnetointi releeltä dynalle
B+ on plussa releeltä akun plusnapaan

Nuo sitten laitetaan niin että samat merkinnät kytketään toisiinsa.

Akun -napa kytketään tukevalla johdolla MD 1 runkoon tai suoraan dynan miinukseen.

Latauksen merkkivalon toinen johto tulee D+ / 61 napaan.
Toinen latauksen merkkivalon napahan kytkeytyy virtalukon kautta akun + napaan.

Dynan napaan 30h tuodaan tukevalla johdolla uuden starttireleen kautta akun plussa.
Starttirelettä ohjataan painonapilla tai jos virtalukossa on starttiasento, niin sillä.

Näillä pitäisi systeemin toimia. Edellytyksenä tietysti on, että itse dynastart on ehjä ja vain alkuperäinen lataus/starttirele on kärähtänyt.

Vastaa Viestiin