DYNASTARTIN starttirele kärysi mustaksi (sökö) neuvoja !!
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 17.01.2007 0:38
DYNASTARTIN starttirele kärysi mustaksi (sökö) neuvoja !!
hei
Täällä varmaan tietoa löytyy, yksi tuttu kertoi kuulleensa jostain että on laittaneet, kuplan releen ja ylessolenoidin ??
Jos tuo toimii olisko kellään selkeää kytkentä kaavaa hommasta, linkissäni on kuvia omasta releestä ja startista, 3 johtoa näkyy tulevan startin taakse.
Tai jos on jokin muu (halpa korjaus/kytkentä vaihtoehto olemassa)
Moottori on vanha volvo penta md1 1pyttynen dsl
http://picasaweb.google.com/ringyou
Kiitos mahd vastauksista.
ring1@suomi24.fi
t esko
Täällä varmaan tietoa löytyy, yksi tuttu kertoi kuulleensa jostain että on laittaneet, kuplan releen ja ylessolenoidin ??
Jos tuo toimii olisko kellään selkeää kytkentä kaavaa hommasta, linkissäni on kuvia omasta releestä ja startista, 3 johtoa näkyy tulevan startin taakse.
Tai jos on jokin muu (halpa korjaus/kytkentä vaihtoehto olemassa)
Moottori on vanha volvo penta md1 1pyttynen dsl
http://picasaweb.google.com/ringyou
Kiitos mahd vastauksista.
ring1@suomi24.fi
t esko
- jansix
- Viestit: 578
- Liittynyt: 25.12.2003 20:24
- Paikkakunta: oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14.04.2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Niimpä näkyy olevankin http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=95232895
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 17.01.2007 0:38
huutonetin rele
on erilainen, josko joku ymmärtäisi kytkentäkaavasta, osaisiko sillä tehdä kytkennän tuohon huutonetin releeseen.
Vai voiko tuolla kaavalla tehdä siihen kupla ja yleissolenoidi. osiin kytkennän..
en ainakaan itse.
?
Vai voiko tuolla kaavalla tehdä siihen kupla ja yleissolenoidi. osiin kytkennän..
en ainakaan itse.
?
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 09.11.2004 8:47
- Paikkakunta: keuruu
-
- Viestit: 8
- Liittynyt: 17.01.2007 0:38
Mistä löytyisi tuo MAURI !!
taitaisi osata neuvoa volkkari rele/solenoidi hässäkkään yksityiskohtasen ohjeen.
t esko
t esko
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Laitoin yksityisviestiä. Voin laittaa tännekin näkemykseni asiasta jos kiinnostaa muitakin.
Semmoinen asia on tässä volkkarireleen käytössä kyllä onohtunut (minultakin), että (VW)releessä on myös virtakäämi jännitesäätöpylväällä, jonka tarkoituksena on suojella laturia ylikuormittumiselta. Niinpä laturi ja rele tulisi olla samalle virralle tarkoitettuja. Nyt kun dynastartin maksimivirta on muistaakseni luokkaa vähän yli 10 ampeeria, niin saattaa olla volsun rele vähän isommalle virralle tarkoitettu. Siis jos tuota systeemiä käytätte, niin minä en ota mitään vastuuta dynan kärähtämisestä. Ylikuormitusmahdollisuus on lähinnä suuremmilla kierroksilla ajettaessa, jolloin dynan vaatimatonkin magnetointikäämi jaksaa magnetoida hyvin. Onko muuten dynan omassa releessä virranrajoituskäämi, jos ei ole, niin sitten ei kai tarvitsekaan ?
Vaihtovirtalatureissahan virtarajoitus on laturin sisäinen ominaisuus, eikä rele siihen vaikuta. Näillä latureilla on taas ylikuumenemisvaara suurin, kun ajetaan pienillä kierroksilla jos akut plus kuorma tarvitsee paljon virtaa ja jäähdytyskin on tällöin heikkoa. Siitä on täällä ollut keskusteluakin.
t. mauri
Semmoinen asia on tässä volkkarireleen käytössä kyllä onohtunut (minultakin), että (VW)releessä on myös virtakäämi jännitesäätöpylväällä, jonka tarkoituksena on suojella laturia ylikuormittumiselta. Niinpä laturi ja rele tulisi olla samalle virralle tarkoitettuja. Nyt kun dynastartin maksimivirta on muistaakseni luokkaa vähän yli 10 ampeeria, niin saattaa olla volsun rele vähän isommalle virralle tarkoitettu. Siis jos tuota systeemiä käytätte, niin minä en ota mitään vastuuta dynan kärähtämisestä. Ylikuormitusmahdollisuus on lähinnä suuremmilla kierroksilla ajettaessa, jolloin dynan vaatimatonkin magnetointikäämi jaksaa magnetoida hyvin. Onko muuten dynan omassa releessä virranrajoituskäämi, jos ei ole, niin sitten ei kai tarvitsekaan ?
Vaihtovirtalatureissahan virtarajoitus on laturin sisäinen ominaisuus, eikä rele siihen vaikuta. Näillä latureilla on taas ylikuumenemisvaara suurin, kun ajetaan pienillä kierroksilla jos akut plus kuorma tarvitsee paljon virtaa ja jäähdytyskin on tällöin heikkoa. Siitä on täällä ollut keskusteluakin.
t. mauri
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä olisi jotain tietoa.
Kaivelin tuolta Albinin linkistä ( www.forsmarin.se/AlbinMotor ) MD 1 manuaalin vuodelta 1968 ja siellä on kytkentäkaavio ja sitten minulla on kanssa Bosch generaattorien manuaali vuodelta 1972, josta katselin tavallisen tasavirtalaturin releen kytkentää. Muuten jos katsookin MD 1B manuaalista, niin siellä on paljon parempi kaavio sivulla 10, on johdinpoikkipinnat ja osien numeroinnit selvityksineen.
Dynassa pitäisi näkyä navat:
D- on maa eli miinus (laitteen runko)
D+ on dynasta lähtevä +
DF on magnetointi dynalle
30h on starttinapa
VW:n tasavirtalaturin Bosch releessä on taas navat:
D- on miinus releelle
D+/61 on plussa releelle
DF on magnetointi releeltä dynalle
B+ on plussa releeltä akun plusnapaan
Nuo sitten laitetaan niin että samat merkinnät kytketään toisiinsa.
Akun -napa kytketään tukevalla johdolla MD 1 runkoon tai suoraan dynan miinukseen.
Latauksen merkkivalon toinen johto tulee D+ / 61 napaan.
Toinen latauksen merkkivalon napahan kytkeytyy virtalukon kautta akun + napaan.
Dynan napaan 30h tuodaan tukevalla johdolla uuden starttireleen kautta akun plussa.
Starttirelettä ohjataan painonapilla tai jos virtalukossa on starttiasento, niin sillä.
Näillä pitäisi systeemin toimia. Edellytyksenä tietysti on, että itse dynastart on ehjä ja vain alkuperäinen lataus/starttirele on kärähtänyt.
Kaivelin tuolta Albinin linkistä ( www.forsmarin.se/AlbinMotor ) MD 1 manuaalin vuodelta 1968 ja siellä on kytkentäkaavio ja sitten minulla on kanssa Bosch generaattorien manuaali vuodelta 1972, josta katselin tavallisen tasavirtalaturin releen kytkentää. Muuten jos katsookin MD 1B manuaalista, niin siellä on paljon parempi kaavio sivulla 10, on johdinpoikkipinnat ja osien numeroinnit selvityksineen.
Dynassa pitäisi näkyä navat:
D- on maa eli miinus (laitteen runko)
D+ on dynasta lähtevä +
DF on magnetointi dynalle
30h on starttinapa
VW:n tasavirtalaturin Bosch releessä on taas navat:
D- on miinus releelle
D+/61 on plussa releelle
DF on magnetointi releeltä dynalle
B+ on plussa releeltä akun plusnapaan
Nuo sitten laitetaan niin että samat merkinnät kytketään toisiinsa.
Akun -napa kytketään tukevalla johdolla MD 1 runkoon tai suoraan dynan miinukseen.
Latauksen merkkivalon toinen johto tulee D+ / 61 napaan.
Toinen latauksen merkkivalon napahan kytkeytyy virtalukon kautta akun + napaan.
Dynan napaan 30h tuodaan tukevalla johdolla uuden starttireleen kautta akun plussa.
Starttirelettä ohjataan painonapilla tai jos virtalukossa on starttiasento, niin sillä.
Näillä pitäisi systeemin toimia. Edellytyksenä tietysti on, että itse dynastart on ehjä ja vain alkuperäinen lataus/starttirele on kärähtänyt.