Sulakkeet sarjassa
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Sulakkeet sarjassa
Miten on jos laittaa kaksi nousujohtoa sähkökeskukselle jotka yhdistyy molemmissa päissä ja väliin laittaa kumpaisellekin 6 mm johdolle 25 A sulakkeen, niin onko se sama jos olisi 50 A sulake ja yksi johto?
Olisi vaan noita 25 A automaattisulakkeita tossa, niin sitä kyselen...
Olisi vaan noita 25 A automaattisulakkeita tossa, niin sitä kyselen...
-
- Viestit: 226
- Liittynyt: 26.10.2005 14:55
- Paikkakunta: turku
Nythän puhutaan 12V kytkennöistä?
Rinnankytkentää ei kannata huvin vuoksi laittaa. Siinä on riski että toinen johto on pidempi/paksumpi tai sillä on muuten vaan eri sisäinen vastus. Sähkö menee helpointa reittiä perille, joten toinen johto kuormittuu enemmän kuin toinen.
Eikö sinulla riitä 25A koko kuormaan?
Rinnankytkentää ei kannata huvin vuoksi laittaa. Siinä on riski että toinen johto on pidempi/paksumpi tai sillä on muuten vaan eri sisäinen vastus. Sähkö menee helpointa reittiä perille, joten toinen johto kuormittuu enemmän kuin toinen.
Eikö sinulla riitä 25A koko kuormaan?
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Joo, sori pääsi pieru. Rinnan siis oli tarkoitukseni. Tuli taas hommattua tavaraa ja sitten mietitään mitens tämä nyt menikään...
No ei vaan. Omiin ryhmiin läjitän nuo nousujohdot kaksi ryhmää taloussähkölle (valot vedet ja muu turhuus) ja kaksi jatkuvalle (navigointi, pilssipumput, hella ja lämppäri)
No ei vaan. Omiin ryhmiin läjitän nuo nousujohdot kaksi ryhmää taloussähkölle (valot vedet ja muu turhuus) ja kaksi jatkuvalle (navigointi, pilssipumput, hella ja lämppäri)
- S.Tuominen
- Viestit: 309
- Liittynyt: 27.04.2003 15:40
- Paikkakunta: Uusikaupunki
Jokainen johto tulee tottakai suojata sulakkeella joka estää kyseisen johdon sulamisen ennen sulaketta. 25A kuulostaa aika ylimitoitetulta jos ei ole kyse mistään pääsulakkeesta. 16A sulakkeet kullekin 2,5mm2 johdolle ja sillä selvä. Nämä suojaavat siis ainoastaan johdot oikosulku tai ylikuormitustilanteissa.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Nämä 25 A sulakkeet 4 kpl ovat siis 6 mm2 punaisten nousujohtojen päässä, jotka tulevat sähkökeskuksille (jatkuva ja hupi), jossa on sitten laitteille omat sulakkeensa. Siitä lähtee taasen mahdollisten katkaisimien kautta laitteille. Laitteilta palaa keltainen maa sähkökeskukselle samaa reittiä sähkökeskukselle (ei tule niin paljoo magneettista häiriötä) ja siitä sitten 6mm keltaiset maapiuhat omista terminaaleistaan (magneettisen häiriön takia) akulle ja pääkytkimelle. 6mm2 70 c johdolle saa olla 25 A sulake, vaikka johtojen eriste onkin luokiteltu 105 celsiuksen kestäviksi. Eli johdonsuojia ovat kyseiset 25 Ampeeriset. Laitteille lähtee 4 mm2 piuhat, joten jännitteenalenema pitäisi olla hallinnassa eikä johdot kuumene.
Hupiakkuja on 2x110 A SMF akkua, jotka on mahdollista erottaa kytkimellä ja starttiakuksi tulee 95 ampeerinen. Sähköä tuottaa 65 A laturi ja 36 W aurinkokenno. Startti ja hupiakut erottaa jakorele, joka tunnistaa toisen latauslähteen (dualsense). Hupiakkujen väliin tulee kuitenkin erotuskytkin, mikäli hupiakut menevät jostain syystä kovin tyhjilleen. Tällöin jännite tippuu silleen alas jakoreleen yhdistäessä startti ja hupiakut, että se luulee taas notta pitää ladata starttia ja alkaa räppäämään edestakaisin. Pääkytkimeksi tulee kaksoisakkujärjestelmälle tarkoitettu härvilä.
En kuitenkaan osaa laittaa tähän oheen sähkökaaviota, mutta sekin on tullut jo väkerrettyä. Mitens se nyt menikään. Saako tähän linkin laitettua ihan urlina?
Hupiakkuja on 2x110 A SMF akkua, jotka on mahdollista erottaa kytkimellä ja starttiakuksi tulee 95 ampeerinen. Sähköä tuottaa 65 A laturi ja 36 W aurinkokenno. Startti ja hupiakut erottaa jakorele, joka tunnistaa toisen latauslähteen (dualsense). Hupiakkujen väliin tulee kuitenkin erotuskytkin, mikäli hupiakut menevät jostain syystä kovin tyhjilleen. Tällöin jännite tippuu silleen alas jakoreleen yhdistäessä startti ja hupiakut, että se luulee taas notta pitää ladata starttia ja alkaa räppäämään edestakaisin. Pääkytkimeksi tulee kaksoisakkujärjestelmälle tarkoitettu härvilä.
En kuitenkaan osaa laittaa tähän oheen sähkökaaviota, mutta sekin on tullut jo väkerrettyä. Mitens se nyt menikään. Saako tähän linkin laitettua ihan urlina?
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04.05.2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Elikkä, kun et onnistu tekemään tismalleen samoja vastuksia niihin johtoihin, niin maksimikuormituksella jommasta kummasta rinnan kytketystä mene enempi virtaa. Esim. toisesta menee 24.8A ja toisesta 25.2A. Silloin poksahtaa se enempi kuormitettu ekana ja toinen heti perään, kun koko kuormitus yrittää siirtyä sinne. Johdot kyllä suojeltuu, mutta systeemin maksimikuormitettavuutta on vaikea arvata.
Itse tekisin niin, että sulake / syöttö. Kuormituspäässä syöttöjen jako laitteille niin, että kaikki syötöt kuormittuu järkevästi = mikään ei ole ylärajala.
Risto
Itse tekisin niin, että sulake / syöttö. Kuormituspäässä syöttöjen jako laitteille niin, että kaikki syötöt kuormittuu järkevästi = mikään ei ole ylärajala.
Risto
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Oon nyt jakanut noi syöttöpiuhat silleen ryhmiin, että äärimmäinen maksimikulutus on 15-20A kullakin neljällä. Marginaalia 25 A sulakkeelle ei liene tarvitse enempää? Tärkeät navigointilaitteet ja kulkuvalot ovat tuossa 15 A ryhmässä. Muillahan ei ole niinkään väliä. Eli sitä vaan, kun jonkun jääkaapin vaikka täräyttää päälle niin viekö se tosiaan sen mitä kyltissä lukee, vai ukkonenko siellä kompurassa jyrisee, kun niin vaikertaa?
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Minulla kompura-jääkaappi kuluttaa n. 6 A käydessään.
Starttipiikki voi olla melkoinen jonka takia vaatii tuhdin sulakkeen.
Jos kompurasi "vaikertaa" ja virrankulutus on rankenpi kuin kilven ilmoittama käyntivirta, taitaa kaapissa olla vika.
Kompurassa on kaksi -käämiä- starttikäämi ja käyntikäämi.
Kytkentäboksissa on "rele" joka käynnnistää kompuran starttikäämillä jonka kulutus hipoo pilviä ja kääntää käynnin startin tapahduttua käyntikäämille.
Jos kompurasi "vaikertaa" voi käynnistysboksi olla vioittunut ja kompura jää käymään starttikäämille.....Boksin vaihto auttaa asiaan ( on usein sellainen umpeen valettu kortti jossa vain johtimien liitosruuvit näkyvissä).
Starttipiikki voi olla melkoinen jonka takia vaatii tuhdin sulakkeen.
Jos kompurasi "vaikertaa" ja virrankulutus on rankenpi kuin kilven ilmoittama käyntivirta, taitaa kaapissa olla vika.
Kompurassa on kaksi -käämiä- starttikäämi ja käyntikäämi.
Kytkentäboksissa on "rele" joka käynnnistää kompuran starttikäämillä jonka kulutus hipoo pilviä ja kääntää käynnin startin tapahduttua käyntikäämille.
Jos kompurasi "vaikertaa" voi käynnistysboksi olla vioittunut ja kompura jää käymään starttikäämille.....Boksin vaihto auttaa asiaan ( on usein sellainen umpeen valettu kortti jossa vain johtimien liitosruuvit näkyvissä).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Moro, tein sähköt viime keväänä seuraavasti:Pellis kirjoitti:Oon nyt jakanut noi syöttöpiuhat silleen ryhmiin, että äärimmäinen maksimikulutus on 15-20A kullakin neljällä. Marginaalia 25 A sulakkeelle ei liene tarvitse enempää? Tärkeät navigointilaitteet ja kulkuvalot ovat tuossa 15 A ryhmässä. Muillahan ei ole niinkään väliä. Eli sitä vaan, kun jonkun jääkaapin vaikka täräyttää päälle niin viekö se tosiaan sen mitä kyltissä lukee, vai ukkonenko siellä kompurassa jyrisee, kun niin vaikertaa?
Itselläni myös 4kpl 15A ryhmiä. Pääkeskukselta lähtee siis 4kpl 6mm kaapelia ja ainakin 16mm miinus palaa (toivottavasti ei pala!). Maakaapelin virta voi siis maksimissaan olla 4x15A = 60A!
Johdot nipussa, että ei pääse kovin suuria luuppeja muodostumaan ja täten magneettikenttiä syntymään. Kompassi!
Ohjauspulpetissa on 2kpl kytkinpaneelia joille omat syötöt, kolmas syöttö on liedelle ja vesipumpulle neljäs on plotteriin/vhf/kaiku.
Lisäksi jokaiselle laitteelle on pienempi kulustustaan vastaava automaattisulake. Kaikki varokkeet on automaatteja. Paitsi noissa paneeleissa on lasiputkisulakkeet.
Ohjauspaneeli menee keväällä uusiksi, mutta systeemi on suunnilleen sama kuin nyt. Lasiputkisulakkeet lähtee!
Paksujen kaapeleiden joissa ei ole sulaketta kanssa pitää olla huolellinen, että eivät pääse hinkautumaan eriste rikki ja aiheuttamaan oikosulkua. Siis lähinnä akulta lähtevät kaapelit. Silloin voi olla henki kyseessä jos sattuu tulipalo merellä. Kaikki akkulähdöt sulakkeella jos mahdollista ja sulake heti akun päähän.
Janne
-
- Viestit: 434
- Liittynyt: 10.09.2007 20:57
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ei mene kaapelit potkuriakselin ympäri. Akut eivät tule samaan tilaan koneen kanssa ja kaapelit menee suojaputkeen konekopassa vaaksan päässä kuumista ja pyörivistä härvilöistä sekä polttoaineletkuista. Tuo nousujohtojen sulaketaulu pääkytkin ja kaksoisakkurele tulee takahyttin suojiin noin metrin päähän akuista.