Sulakkeet sarjassa

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Sulakkeet sarjassa

Viesti Kirjoittaja Pellis » 20.12.2008 0:39

Miten on jos laittaa kaksi nousujohtoa sähkökeskukselle jotka yhdistyy molemmissa päissä ja väliin laittaa kumpaisellekin 6 mm johdolle 25 A sulakkeen, niin onko se sama jos olisi 50 A sulake ja yksi johto?

Olisi vaan noita 25 A automaattisulakkeita tossa, niin sitä kyselen...

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 20.12.2008 1:14

Jos pidät tuota sarjakytkentänä, niin lienee viisainta antaa homma sähkärille.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 20.12.2008 7:51

Nythän puhutaan 12V kytkennöistä?

Rinnankytkentää ei kannata huvin vuoksi laittaa. Siinä on riski että toinen johto on pidempi/paksumpi tai sillä on muuten vaan eri sisäinen vastus. Sähkö menee helpointa reittiä perille, joten toinen johto kuormittuu enemmän kuin toinen.

Eikö sinulla riitä 25A koko kuormaan?

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 20.12.2008 21:52

Joo, sori pääsi pieru. Rinnan siis oli tarkoitukseni. Tuli taas hommattua tavaraa ja sitten mietitään mitens tämä nyt menikään...

No ei vaan. Omiin ryhmiin läjitän nuo nousujohdot kaksi ryhmää taloussähkölle (valot vedet ja muu turhuus) ja kaksi jatkuvalle (navigointi, pilssipumput, hella ja lämppäri)

Avatar
S.Tuominen
Viestit: 309
Liittynyt: 27.04.2003 15:40
Paikkakunta: Uusikaupunki

Viesti Kirjoittaja S.Tuominen » 20.12.2008 22:53

Jokainen johto tulee tottakai suojata sulakkeella joka estää kyseisen johdon sulamisen ennen sulaketta. 25A kuulostaa aika ylimitoitetulta jos ei ole kyse mistään pääsulakkeesta. 16A sulakkeet kullekin 2,5mm2 johdolle ja sillä selvä. Nämä suojaavat siis ainoastaan johdot oikosulku tai ylikuormitustilanteissa.
"Kaikki paitsi Puuveneily on turhaa! ;)"

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 20.12.2008 23:31

Nämä 25 A sulakkeet 4 kpl ovat siis 6 mm2 punaisten nousujohtojen päässä, jotka tulevat sähkökeskuksille (jatkuva ja hupi), jossa on sitten laitteille omat sulakkeensa. Siitä lähtee taasen mahdollisten katkaisimien kautta laitteille. Laitteilta palaa keltainen maa sähkökeskukselle samaa reittiä sähkökeskukselle (ei tule niin paljoo magneettista häiriötä) ja siitä sitten 6mm keltaiset maapiuhat omista terminaaleistaan (magneettisen häiriön takia) akulle ja pääkytkimelle. 6mm2 70 c johdolle saa olla 25 A sulake, vaikka johtojen eriste onkin luokiteltu 105 celsiuksen kestäviksi. Eli johdonsuojia ovat kyseiset 25 Ampeeriset. Laitteille lähtee 4 mm2 piuhat, joten jännitteenalenema pitäisi olla hallinnassa eikä johdot kuumene.

Hupiakkuja on 2x110 A SMF akkua, jotka on mahdollista erottaa kytkimellä ja starttiakuksi tulee 95 ampeerinen. Sähköä tuottaa 65 A laturi ja 36 W aurinkokenno. Startti ja hupiakut erottaa jakorele, joka tunnistaa toisen latauslähteen (dualsense). Hupiakkujen väliin tulee kuitenkin erotuskytkin, mikäli hupiakut menevät jostain syystä kovin tyhjilleen. Tällöin jännite tippuu silleen alas jakoreleen yhdistäessä startti ja hupiakut, että se luulee taas notta pitää ladata starttia ja alkaa räppäämään edestakaisin. Pääkytkimeksi tulee kaksoisakkujärjestelmälle tarkoitettu härvilä.

En kuitenkaan osaa laittaa tähän oheen sähkökaaviota, mutta sekin on tullut jo väkerrettyä. Mitens se nyt menikään. Saako tähän linkin laitettua ihan urlina?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 22.12.2008 1:42

Minkäs takia haluat "yhdistää" nuo nousujohtoparit 2 x 50A:seksi?
Etkö voi kytkeä niitä laitteillesi 4 x 25 A eli kahden laiteryhmän sijaan teet neljä laiteryhmää.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 22.12.2008 21:24

Teen neljä laiteryhmää, kuten edellä olevassa viestissä kuvaili. Tuli vain mieleeni, että mitä tapahtuu mikäli laittaa sulakkeita rinnan. Miten virta käyttäytyy? Absoluuttisen fifty fifty tuo tuskin jakautuu. Jos joku sähköammattilainen osaisi selittää ilmiön.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 23.12.2008 13:52

Virta jakautuu kääntäen verrannollisesti haarojen vastuksiin. Jos onnistut
tekemään haaroihin aivat samat vastukset, niin virrat on tasan.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 24.12.2008 14:35

Elikkä, kun et onnistu tekemään tismalleen samoja vastuksia niihin johtoihin, niin maksimikuormituksella jommasta kummasta rinnan kytketystä mene enempi virtaa. Esim. toisesta menee 24.8A ja toisesta 25.2A. Silloin poksahtaa se enempi kuormitettu ekana ja toinen heti perään, kun koko kuormitus yrittää siirtyä sinne. Johdot kyllä suojeltuu, mutta systeemin maksimikuormitettavuutta on vaikea arvata.

Itse tekisin niin, että sulake / syöttö. Kuormituspäässä syöttöjen jako laitteille niin, että kaikki syötöt kuormittuu järkevästi = mikään ei ole ylärajala.

Risto

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 25.12.2008 1:42

Oon nyt jakanut noi syöttöpiuhat silleen ryhmiin, että äärimmäinen maksimikulutus on 15-20A kullakin neljällä. Marginaalia 25 A sulakkeelle ei liene tarvitse enempää? Tärkeät navigointilaitteet ja kulkuvalot ovat tuossa 15 A ryhmässä. Muillahan ei ole niinkään väliä. Eli sitä vaan, kun jonkun jääkaapin vaikka täräyttää päälle niin viekö se tosiaan sen mitä kyltissä lukee, vai ukkonenko siellä kompurassa jyrisee, kun niin vaikertaa?

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 25.12.2008 12:07

Minulla kompura-jääkaappi kuluttaa n. 6 A käydessään.
Starttipiikki voi olla melkoinen jonka takia vaatii tuhdin sulakkeen.
Jos kompurasi "vaikertaa" ja virrankulutus on rankenpi kuin kilven ilmoittama käyntivirta, taitaa kaapissa olla vika.

Kompurassa on kaksi -käämiä- starttikäämi ja käyntikäämi.
Kytkentäboksissa on "rele" joka käynnnistää kompuran starttikäämillä jonka kulutus hipoo pilviä ja kääntää käynnin startin tapahduttua käyntikäämille.

Jos kompurasi "vaikertaa" voi käynnistysboksi olla vioittunut ja kompura jää käymään starttikäämille.....Boksin vaihto auttaa asiaan ( on usein sellainen umpeen valettu kortti jossa vain johtimien liitosruuvit näkyvissä).
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 05.01.2009 11:28

Pellis kirjoitti:Oon nyt jakanut noi syöttöpiuhat silleen ryhmiin, että äärimmäinen maksimikulutus on 15-20A kullakin neljällä. Marginaalia 25 A sulakkeelle ei liene tarvitse enempää? Tärkeät navigointilaitteet ja kulkuvalot ovat tuossa 15 A ryhmässä. Muillahan ei ole niinkään väliä. Eli sitä vaan, kun jonkun jääkaapin vaikka täräyttää päälle niin viekö se tosiaan sen mitä kyltissä lukee, vai ukkonenko siellä kompurassa jyrisee, kun niin vaikertaa?
Moro, tein sähköt viime keväänä seuraavasti:
Itselläni myös 4kpl 15A ryhmiä. Pääkeskukselta lähtee siis 4kpl 6mm kaapelia ja ainakin 16mm miinus palaa (toivottavasti ei pala!). Maakaapelin virta voi siis maksimissaan olla 4x15A = 60A!
Johdot nipussa, että ei pääse kovin suuria luuppeja muodostumaan ja täten magneettikenttiä syntymään. Kompassi!

Ohjauspulpetissa on 2kpl kytkinpaneelia joille omat syötöt, kolmas syöttö on liedelle ja vesipumpulle neljäs on plotteriin/vhf/kaiku.
Lisäksi jokaiselle laitteelle on pienempi kulustustaan vastaava automaattisulake. Kaikki varokkeet on automaatteja. Paitsi noissa paneeleissa on lasiputkisulakkeet.

Ohjauspaneeli menee keväällä uusiksi, mutta systeemi on suunnilleen sama kuin nyt. Lasiputkisulakkeet lähtee!

Paksujen kaapeleiden joissa ei ole sulaketta kanssa pitää olla huolellinen, että eivät pääse hinkautumaan eriste rikki ja aiheuttamaan oikosulkua. Siis lähinnä akulta lähtevät kaapelit. Silloin voi olla henki kyseessä jos sattuu tulipalo merellä. Kaikki akkulähdöt sulakkeella jos mahdollista ja sulake heti akun päähän.

Janne

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellis » 05.01.2009 22:45

Ei mene kaapelit potkuriakselin ympäri. Akut eivät tule samaan tilaan koneen kanssa ja kaapelit menee suojaputkeen konekopassa vaaksan päässä kuumista ja pyörivistä härvilöistä sekä polttoaineletkuista. Tuo nousujohtojen sulaketaulu pääkytkin ja kaksoisakkurele tulee takahyttin suojiin noin metrin päähän akuista.

Vastaa Viestiin