Sivu 1/1

Koneen laturi kuumenee

Lähetetty: 30 Elo 2008 21:39
Kirjoittaja Henkka W
Hei,
Asensin keväällä veneeseen 3x80 A akut rinnan entisen 100 Ah sijasta. Yhteensä minulla on siis 240 Ah 12 V Jos akkuja on kulutettu niin että virtaa on enää 11-11.5 V, niin konetta käynnistettäessä latausvirta nousee vain 12,3-12,5 V paikkeille, eikä jaksa oikein pitkänkään ajon kuluessa nousta lähelle normaalitasoa (14,4 V). Laturin lataessa vajaalla jännitteellä laturti kuumenee myös voimakkaasti, ja haisee jo palaneelle. Maasähköllä lataessa latausvirta nousee heti normaalilukemille akkujen varaustilasta riippumatta.
Onko akkukapasiteettia liikaa laturin tehoon nähden ? Onkohan minulla laturi rikki, vai olisikos jotain muuta vikaa jota en ymmärrä ?
Kyseessä on siis akuston ns. hupipuoli. Käynnistyspiiri on 24 V ja omalla laturilla.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Henkka

Lähetetty: 31 Elo 2008 20:08
Kirjoittaja Kapu III
Laturi joutuu tosikoville kun se joutuu tyhjäkäyntikierroksilla lataamaan suurta virtamäärää ja laturin jäähdytys on heikommillaan. Jos laturi jotuu koville niin kierrokset atttavat asiaa sekä parantaa jäähdytystä.

Jos laturin latausjännite ei nouse kieroksillakaan niin joko laturi tai latauksen säädin on rikki.

Et kertonut laturisi kokoa mutta kyllä noin 70A laturi vielä tuohon akkumäärään riittänee.

Lähetetty: 31 Elo 2008 21:25
Kirjoittaja Henkka W
Kiitos,
Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Koneen matkakierrokset ovat suhteellisen alhaiset (1500-1700 r/min) kenties laturi ei jäähdy kunnolla. Toinen teoria mitä olen miettinyt on että kun suuremman akkukapasiteetin virran vastaanottokyky on suurempi, niin virtaa kulkee latauspiirissä enemmän mikä aiheuttaa lämpöä. Näinkö on ?

Onko latureihin saatavissa pienempää hihnapyörää joka nostaisi kierrosnopeutta ja parantaisi jäähdytystä ?

Henkka

Vielä ..

Lähetetty: 31 Elo 2008 21:30
Kirjoittaja Henkka W
Ehkä tyhmä kysymys mutta,
Ei kai iso akkukasiteetti mitenkään "vastusta" latausjännitteen nousua kierroksilla, koska kierroksillakaan jännite ei nouse korkeammalle kuin 12,3..12,5 V, ja laturi lämpenee.
Laturin tehoa en tiedä mutta lienee 60-70 A_n tienoilla.

Lähetetty: 31 Elo 2008 21:56
Kirjoittaja Kapu III
Latureihin on saatavilla erikokoisia hihnapyöriä.

Latausjännitteen pitäisi kyllä nousta heti siihen noin 13.8-14.2 volttiin,

Lähetetty: 31 Elo 2008 23:32
Kirjoittaja lacrits68
moI!

Mulla oli alkukesästä sama "ongelma" laturi oli sanonut spimuksen irti, tai tarkemmin latauksen säädin!

onko systeemissä muita vikan lähteitä? releitä? katkaisijoita ym?

vie laturi mitattavaksi/korjattavaksi!

--janne--

Lähetetty: 01 Syys 2008 01:04
Kirjoittaja CC
Laturin kuumeneminen ja matala jännite vois viitata diodivikaan.
Mutta ei tuolla määrällä akkua se jännite jaksa vielä 70A laturillakaan
nousta heti, kun akut on tyhjät. Laturiongelmat saattaa jäädä pysyviksi,
jos et suurenna laturia, pienennä akkuja tai pura niitä vähemmän kerrallaan.
(siis jos nyt yleensä tapaat käyttää ne tyhjäksi, milloin ikäkin lyhenee)
Riippuu tosiaan aika paljon laturin jäähtymismahdollisuudesta. Jos kuitenkin
samassa purkaustilassa maasähkölaturi jaksaa nostaa jännitteen oikeaksi,
diodisillan vika on vaan todennäköisempi.

Lähetetty: 01 Syys 2008 18:47
Kirjoittaja Henkka W
Kiitos vastauksista,
Tässä kun kausi lähenee loppuaan vien laturin tarkastettavaksi, sittenhän tuo selviää ja voi hakea muita vikoja jos on aihetta.

Henkka

Lähetetty: 01 Syys 2008 19:28
Kirjoittaja ee.hoo
Vähän ohi aiheen (tai sitten ei...)
A - Amppeeri - sähkövirran yksikkö
V - Voltti - jännitteen yksikkö
W - Watti - tehon yksikkö

Lähetetty: 04 Loka 2008 22:53
Kirjoittaja eskojuhani
Omien kokemuksien perusteella, oletan, että diodisilta on vaurioitunut.
Kannattaa viedä laturi tarkistettavaksi alan liikkeeseen.

Lähetetty: 18 Joulu 2008 14:28
Kirjoittaja Notreal
Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....

Lähetetty: 18 Joulu 2008 20:00
Kirjoittaja matti
Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.

Matti

Lähetetty: 18 Joulu 2008 20:10
Kirjoittaja RistoA
Akku phazhkana.

Risto

Lähetetty: 18 Joulu 2008 20:25
Kirjoittaja Notreal
matti kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.

Matti
Jep. Taitaa volttimittari olla silleen hidas että näyttää oikeita arvoja vasta kun akut on täynnä.