Koneen laturi kuumenee
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.01.2005 23:27
- Paikkakunta: Helsinki
Koneen laturi kuumenee
Hei,
Asensin keväällä veneeseen 3x80 A akut rinnan entisen 100 Ah sijasta. Yhteensä minulla on siis 240 Ah 12 V Jos akkuja on kulutettu niin että virtaa on enää 11-11.5 V, niin konetta käynnistettäessä latausvirta nousee vain 12,3-12,5 V paikkeille, eikä jaksa oikein pitkänkään ajon kuluessa nousta lähelle normaalitasoa (14,4 V). Laturin lataessa vajaalla jännitteellä laturti kuumenee myös voimakkaasti, ja haisee jo palaneelle. Maasähköllä lataessa latausvirta nousee heti normaalilukemille akkujen varaustilasta riippumatta.
Onko akkukapasiteettia liikaa laturin tehoon nähden ? Onkohan minulla laturi rikki, vai olisikos jotain muuta vikaa jota en ymmärrä ?
Kyseessä on siis akuston ns. hupipuoli. Käynnistyspiiri on 24 V ja omalla laturilla.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Henkka
Asensin keväällä veneeseen 3x80 A akut rinnan entisen 100 Ah sijasta. Yhteensä minulla on siis 240 Ah 12 V Jos akkuja on kulutettu niin että virtaa on enää 11-11.5 V, niin konetta käynnistettäessä latausvirta nousee vain 12,3-12,5 V paikkeille, eikä jaksa oikein pitkänkään ajon kuluessa nousta lähelle normaalitasoa (14,4 V). Laturin lataessa vajaalla jännitteellä laturti kuumenee myös voimakkaasti, ja haisee jo palaneelle. Maasähköllä lataessa latausvirta nousee heti normaalilukemille akkujen varaustilasta riippumatta.
Onko akkukapasiteettia liikaa laturin tehoon nähden ? Onkohan minulla laturi rikki, vai olisikos jotain muuta vikaa jota en ymmärrä ?
Kyseessä on siis akuston ns. hupipuoli. Käynnistyspiiri on 24 V ja omalla laturilla.
Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Henkka
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14.04.2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Laturi joutuu tosikoville kun se joutuu tyhjäkäyntikierroksilla lataamaan suurta virtamäärää ja laturin jäähdytys on heikommillaan. Jos laturi jotuu koville niin kierrokset atttavat asiaa sekä parantaa jäähdytystä.
Jos laturin latausjännite ei nouse kieroksillakaan niin joko laturi tai latauksen säädin on rikki.
Et kertonut laturisi kokoa mutta kyllä noin 70A laturi vielä tuohon akkumäärään riittänee.
Jos laturin latausjännite ei nouse kieroksillakaan niin joko laturi tai latauksen säädin on rikki.
Et kertonut laturisi kokoa mutta kyllä noin 70A laturi vielä tuohon akkumäärään riittänee.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.01.2005 23:27
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitos,
Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Koneen matkakierrokset ovat suhteellisen alhaiset (1500-1700 r/min) kenties laturi ei jäähdy kunnolla. Toinen teoria mitä olen miettinyt on että kun suuremman akkukapasiteetin virran vastaanottokyky on suurempi, niin virtaa kulkee latauspiirissä enemmän mikä aiheuttaa lämpöä. Näinkö on ?
Onko latureihin saatavissa pienempää hihnapyörää joka nostaisi kierrosnopeutta ja parantaisi jäähdytystä ?
Henkka
Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Koneen matkakierrokset ovat suhteellisen alhaiset (1500-1700 r/min) kenties laturi ei jäähdy kunnolla. Toinen teoria mitä olen miettinyt on että kun suuremman akkukapasiteetin virran vastaanottokyky on suurempi, niin virtaa kulkee latauspiirissä enemmän mikä aiheuttaa lämpöä. Näinkö on ?
Onko latureihin saatavissa pienempää hihnapyörää joka nostaisi kierrosnopeutta ja parantaisi jäähdytystä ?
Henkka
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12.01.2005 23:27
- Paikkakunta: Helsinki
Vielä ..
Ehkä tyhmä kysymys mutta,
Ei kai iso akkukasiteetti mitenkään "vastusta" latausjännitteen nousua kierroksilla, koska kierroksillakaan jännite ei nouse korkeammalle kuin 12,3..12,5 V, ja laturi lämpenee.
Laturin tehoa en tiedä mutta lienee 60-70 A_n tienoilla.
Ei kai iso akkukasiteetti mitenkään "vastusta" latausjännitteen nousua kierroksilla, koska kierroksillakaan jännite ei nouse korkeammalle kuin 12,3..12,5 V, ja laturi lämpenee.
Laturin tehoa en tiedä mutta lienee 60-70 A_n tienoilla.
- lacrits68
- Viestit: 463
- Liittynyt: 31.07.2006 16:42
- Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
- Viesti:
- CC
- Viestit: 819
- Liittynyt: 17.05.2008 1:50
- Paikkakunta: JKLn MLK
Laturin kuumeneminen ja matala jännite vois viitata diodivikaan.
Mutta ei tuolla määrällä akkua se jännite jaksa vielä 70A laturillakaan
nousta heti, kun akut on tyhjät. Laturiongelmat saattaa jäädä pysyviksi,
jos et suurenna laturia, pienennä akkuja tai pura niitä vähemmän kerrallaan.
(siis jos nyt yleensä tapaat käyttää ne tyhjäksi, milloin ikäkin lyhenee)
Riippuu tosiaan aika paljon laturin jäähtymismahdollisuudesta. Jos kuitenkin
samassa purkaustilassa maasähkölaturi jaksaa nostaa jännitteen oikeaksi,
diodisillan vika on vaan todennäköisempi.
Mutta ei tuolla määrällä akkua se jännite jaksa vielä 70A laturillakaan
nousta heti, kun akut on tyhjät. Laturiongelmat saattaa jäädä pysyviksi,
jos et suurenna laturia, pienennä akkuja tai pura niitä vähemmän kerrallaan.
(siis jos nyt yleensä tapaat käyttää ne tyhjäksi, milloin ikäkin lyhenee)
Riippuu tosiaan aika paljon laturin jäähtymismahdollisuudesta. Jos kuitenkin
samassa purkaustilassa maasähkölaturi jaksaa nostaa jännitteen oikeaksi,
diodisillan vika on vaan todennäköisempi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.
- eskojuhani
- Viestit: 10
- Liittynyt: 04.10.2008 22:39
- Paikkakunta: Rauma
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
-
- Viestit: 2173
- Liittynyt: 12.03.2005 16:31
Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.
Matti
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Jep. Taitaa volttimittari olla silleen hidas että näyttää oikeita arvoja vasta kun akut on täynnä.matti kirjoitti:Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.
Matti
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834