Koneen laturi kuumenee

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Henkka W
Viestit: 32
Liittynyt: 12.01.2005 23:27
Paikkakunta: Helsinki

Koneen laturi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 30.08.2008 21:39

Hei,
Asensin keväällä veneeseen 3x80 A akut rinnan entisen 100 Ah sijasta. Yhteensä minulla on siis 240 Ah 12 V Jos akkuja on kulutettu niin että virtaa on enää 11-11.5 V, niin konetta käynnistettäessä latausvirta nousee vain 12,3-12,5 V paikkeille, eikä jaksa oikein pitkänkään ajon kuluessa nousta lähelle normaalitasoa (14,4 V). Laturin lataessa vajaalla jännitteellä laturti kuumenee myös voimakkaasti, ja haisee jo palaneelle. Maasähköllä lataessa latausvirta nousee heti normaalilukemille akkujen varaustilasta riippumatta.
Onko akkukapasiteettia liikaa laturin tehoon nähden ? Onkohan minulla laturi rikki, vai olisikos jotain muuta vikaa jota en ymmärrä ?
Kyseessä on siis akuston ns. hupipuoli. Käynnistyspiiri on 24 V ja omalla laturilla.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

Henkka

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 31.08.2008 20:08

Laturi joutuu tosikoville kun se joutuu tyhjäkäyntikierroksilla lataamaan suurta virtamäärää ja laturin jäähdytys on heikommillaan. Jos laturi jotuu koville niin kierrokset atttavat asiaa sekä parantaa jäähdytystä.

Jos laturin latausjännite ei nouse kieroksillakaan niin joko laturi tai latauksen säädin on rikki.

Et kertonut laturisi kokoa mutta kyllä noin 70A laturi vielä tuohon akkumäärään riittänee.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Henkka W
Viestit: 32
Liittynyt: 12.01.2005 23:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 31.08.2008 21:25

Kiitos,
Tuota en ole tullut ajatelleeksi. Koneen matkakierrokset ovat suhteellisen alhaiset (1500-1700 r/min) kenties laturi ei jäähdy kunnolla. Toinen teoria mitä olen miettinyt on että kun suuremman akkukapasiteetin virran vastaanottokyky on suurempi, niin virtaa kulkee latauspiirissä enemmän mikä aiheuttaa lämpöä. Näinkö on ?

Onko latureihin saatavissa pienempää hihnapyörää joka nostaisi kierrosnopeutta ja parantaisi jäähdytystä ?

Henkka

Henkka W
Viestit: 32
Liittynyt: 12.01.2005 23:27
Paikkakunta: Helsinki

Vielä ..

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 31.08.2008 21:30

Ehkä tyhmä kysymys mutta,
Ei kai iso akkukasiteetti mitenkään "vastusta" latausjännitteen nousua kierroksilla, koska kierroksillakaan jännite ei nouse korkeammalle kuin 12,3..12,5 V, ja laturi lämpenee.
Laturin tehoa en tiedä mutta lienee 60-70 A_n tienoilla.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 31.08.2008 21:56

Latureihin on saatavilla erikokoisia hihnapyöriä.

Latausjännitteen pitäisi kyllä nousta heti siihen noin 13.8-14.2 volttiin,
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 31.08.2008 23:32

moI!

Mulla oli alkukesästä sama "ongelma" laturi oli sanonut spimuksen irti, tai tarkemmin latauksen säädin!

onko systeemissä muita vikan lähteitä? releitä? katkaisijoita ym?

vie laturi mitattavaksi/korjattavaksi!

--janne--

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Viesti Kirjoittaja CC » 01.09.2008 1:04

Laturin kuumeneminen ja matala jännite vois viitata diodivikaan.
Mutta ei tuolla määrällä akkua se jännite jaksa vielä 70A laturillakaan
nousta heti, kun akut on tyhjät. Laturiongelmat saattaa jäädä pysyviksi,
jos et suurenna laturia, pienennä akkuja tai pura niitä vähemmän kerrallaan.
(siis jos nyt yleensä tapaat käyttää ne tyhjäksi, milloin ikäkin lyhenee)
Riippuu tosiaan aika paljon laturin jäähtymismahdollisuudesta. Jos kuitenkin
samassa purkaustilassa maasähkölaturi jaksaa nostaa jännitteen oikeaksi,
diodisillan vika on vaan todennäköisempi.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Henkka W
Viestit: 32
Liittynyt: 12.01.2005 23:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka W » 01.09.2008 18:47

Kiitos vastauksista,
Tässä kun kausi lähenee loppuaan vien laturin tarkastettavaksi, sittenhän tuo selviää ja voi hakea muita vikoja jos on aihetta.

Henkka

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29.06.2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 01.09.2008 19:28

Vähän ohi aiheen (tai sitten ei...)
A - Amppeeri - sähkövirran yksikkö
V - Voltti - jännitteen yksikkö
W - Watti - tehon yksikkö

Avatar
eskojuhani
Viestit: 10
Liittynyt: 04.10.2008 22:39
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja eskojuhani » 04.10.2008 22:53

Omien kokemuksien perusteella, oletan, että diodisilta on vaurioitunut.
Kannattaa viedä laturi tarkistettavaksi alan liikkeeseen.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18.12.2008 15:28

Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 18.12.2008 21:00

Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.

Matti

RistoA
Viestit: 270
Liittynyt: 04.05.2007 19:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja RistoA » 18.12.2008 21:10

Akku phazhkana.

Risto

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 18.12.2008 21:25

matti kirjoitti:
Notreal kirjoitti:Mistäs tuon latausjännitteen saa mitattua?
Itse käytin moottoria syksyllä pariin otteeseen akkujen varauksen pienennyttyä, kun piti lämppäriä pitää päällä laiturissa nostopäivää odotellessa.
Volttimittari sekä aurinkokennon säätimen mukaan volttimäärä nousi pikkuhiljaa latauksen edetessä ja välillä sai kone käydä n. 3h ennenkuin mittari näytti reilut 13V koneen käydessä. Koneen sammuttamisen jälkeen voltit tippui vähän yli voltin verran ( jotakuinkin 13V:sta 11,7V ).
Ampeerimittari on muistaakseni 0 - 50A asteikolla, vajailla akuilla mittari nousi yli 30A ja putosi siitä alle 10A käynnin aikana samaa rataa volttien noustessa. Täyteen akkuja en koskaan jaksanut laiturilla latailla, kunhan sain lämmpärille virtaa muutamaksi päiväksi varastoon....
Toinen näistä, volttimittari tai akku on rikki jos näyttää tollaisia lukemia.
Kun kone käy ja laturi lataa pitäisi v-mittarin näyttää yli 13,6v ja pysäyttämisen jälkeen 12,6-12,8 v, 12,2v on tyhjän akun jännite=ladattava.

Matti
Jep. Taitaa volttimittari olla silleen hidas että näyttää oikeita arvoja vasta kun akut on täynnä.
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Vastaa Viestiin