Joskus starttaa ja toisinaan sitten taas ei
Lähetetty: 11 Elo 2008 23:11
Startatessa esiintyy seuraavanlaisia oireita: Yleensä yhdellä akulla ei jaksa kunnolla pyörittää tyyliin "vou-ou" ja pyöritys tökkää siihen. Oireet kuten puolityhjällä akulla. Kahdella akulla pyörii hieman rivakammin. Aluksi epäilin että akuissa ei vaan ole tarpeeksi varausta. Viikonloppuna ajeleskelin kuitenkin useita tunteja, eikä tilanne parantunut. Kävipä näin, että parin tunnin ajamisen jälkeen erehdyin sammuttamaan koneen. No starttaus ei onnistunut edes kahdella akulla. Pumppu (sydän) löi muutaman kerran tyhjää, mutta parin minuutin odottelun jälkeen startti hiukan piristyi ja kone saatiin jälleen käyntiin. Joskus koneen saa käyntiin jopa yhdella akulla. Jokin mättää mutta mikä?. Onhan 10 tuntia ajetussa koneessa puristuksia mutta että noin paljon.
Moottori on kolmipyttyinen Nanni-Kubota jostain vuosituhannen vaihteesta. Moottoria ei ole aiemmin käytetty, joten mistään kulumisviasta on tuskin kysymys. Rakensin veneeseen 2-akkujärjestelmän. Virtaa varastoidaan kahteen uuteen 88 ah:n huoltovapaaseen akkuun. Akkujen plussat on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen (35 mm2 kaapeleilla), jossa voi valita vaihtoehdoista 1-akku, 2-akku, 1+2-akku ja 0-asento. Startille menevät +-, ja maajohto on paksut, ainakin 70 mm2. Koneen mukana tullut +-johto ei tosin riittänyt, joten akunkenkään on ruuvattu jatkoksi 60 cm 35 mm2 johtoa, joka on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen. Jatkojohto on hieman "viritys" mutta johdon päässä oleva lenkki on kyllä lujasti kiinni paksun +johdon päässä olevassa akunkengässä. koneelta tuleva paksu -kaapeli riitti toisen akun miinusnapaan, jonka akunkegästä menee 35 mm kaapeli toiselle akulle.
Yleismittarilla mittailin akkujen jännitteitä ja kummallakin akulla jännite oli noin 13,3 V ja rinnankytkettyna samaiset 13,3 V. Koneen ollessa käynnissä, jännite oli noin 14,4 V. Jänskin asia ilmeni kun mittasin jännitteet akunvalintakytkimen ollessa 0-asennossa. Silloin mittari näytti 0,75 V. Akun jännitteet näyttävät aika korkealle mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa. Samalla mittarilla auton akku näytti 12,4 V. Niin juu ja mitatut jännitteet on saatu tupakansytyttäjän pistokkeesta jos sillä nyt merkitystä on.
Kuulostaako tutulle?. Kiikutanko startin korjaukselle vai mikä auttaisi?. Tuntuis, että akkukapasiteetin puolesta 27 hevosen pikkudiiseli pittäis käynnistyä leikiten. Vaikka osa kaapeleista on 35 mm2, niin ei kai senkään pitäisi haitata. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
Terveisin MikkoM
Moottori on kolmipyttyinen Nanni-Kubota jostain vuosituhannen vaihteesta. Moottoria ei ole aiemmin käytetty, joten mistään kulumisviasta on tuskin kysymys. Rakensin veneeseen 2-akkujärjestelmän. Virtaa varastoidaan kahteen uuteen 88 ah:n huoltovapaaseen akkuun. Akkujen plussat on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen (35 mm2 kaapeleilla), jossa voi valita vaihtoehdoista 1-akku, 2-akku, 1+2-akku ja 0-asento. Startille menevät +-, ja maajohto on paksut, ainakin 70 mm2. Koneen mukana tullut +-johto ei tosin riittänyt, joten akunkenkään on ruuvattu jatkoksi 60 cm 35 mm2 johtoa, joka on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen. Jatkojohto on hieman "viritys" mutta johdon päässä oleva lenkki on kyllä lujasti kiinni paksun +johdon päässä olevassa akunkengässä. koneelta tuleva paksu -kaapeli riitti toisen akun miinusnapaan, jonka akunkegästä menee 35 mm kaapeli toiselle akulle.
Yleismittarilla mittailin akkujen jännitteitä ja kummallakin akulla jännite oli noin 13,3 V ja rinnankytkettyna samaiset 13,3 V. Koneen ollessa käynnissä, jännite oli noin 14,4 V. Jänskin asia ilmeni kun mittasin jännitteet akunvalintakytkimen ollessa 0-asennossa. Silloin mittari näytti 0,75 V. Akun jännitteet näyttävät aika korkealle mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa. Samalla mittarilla auton akku näytti 12,4 V. Niin juu ja mitatut jännitteet on saatu tupakansytyttäjän pistokkeesta jos sillä nyt merkitystä on.
Kuulostaako tutulle?. Kiikutanko startin korjaukselle vai mikä auttaisi?. Tuntuis, että akkukapasiteetin puolesta 27 hevosen pikkudiiseli pittäis käynnistyä leikiten. Vaikka osa kaapeleista on 35 mm2, niin ei kai senkään pitäisi haitata. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
Terveisin MikkoM