Joskus starttaa ja toisinaan sitten taas ei
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.06.2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Joskus starttaa ja toisinaan sitten taas ei
Startatessa esiintyy seuraavanlaisia oireita: Yleensä yhdellä akulla ei jaksa kunnolla pyörittää tyyliin "vou-ou" ja pyöritys tökkää siihen. Oireet kuten puolityhjällä akulla. Kahdella akulla pyörii hieman rivakammin. Aluksi epäilin että akuissa ei vaan ole tarpeeksi varausta. Viikonloppuna ajeleskelin kuitenkin useita tunteja, eikä tilanne parantunut. Kävipä näin, että parin tunnin ajamisen jälkeen erehdyin sammuttamaan koneen. No starttaus ei onnistunut edes kahdella akulla. Pumppu (sydän) löi muutaman kerran tyhjää, mutta parin minuutin odottelun jälkeen startti hiukan piristyi ja kone saatiin jälleen käyntiin. Joskus koneen saa käyntiin jopa yhdella akulla. Jokin mättää mutta mikä?. Onhan 10 tuntia ajetussa koneessa puristuksia mutta että noin paljon.
Moottori on kolmipyttyinen Nanni-Kubota jostain vuosituhannen vaihteesta. Moottoria ei ole aiemmin käytetty, joten mistään kulumisviasta on tuskin kysymys. Rakensin veneeseen 2-akkujärjestelmän. Virtaa varastoidaan kahteen uuteen 88 ah:n huoltovapaaseen akkuun. Akkujen plussat on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen (35 mm2 kaapeleilla), jossa voi valita vaihtoehdoista 1-akku, 2-akku, 1+2-akku ja 0-asento. Startille menevät +-, ja maajohto on paksut, ainakin 70 mm2. Koneen mukana tullut +-johto ei tosin riittänyt, joten akunkenkään on ruuvattu jatkoksi 60 cm 35 mm2 johtoa, joka on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen. Jatkojohto on hieman "viritys" mutta johdon päässä oleva lenkki on kyllä lujasti kiinni paksun +johdon päässä olevassa akunkengässä. koneelta tuleva paksu -kaapeli riitti toisen akun miinusnapaan, jonka akunkegästä menee 35 mm kaapeli toiselle akulle.
Yleismittarilla mittailin akkujen jännitteitä ja kummallakin akulla jännite oli noin 13,3 V ja rinnankytkettyna samaiset 13,3 V. Koneen ollessa käynnissä, jännite oli noin 14,4 V. Jänskin asia ilmeni kun mittasin jännitteet akunvalintakytkimen ollessa 0-asennossa. Silloin mittari näytti 0,75 V. Akun jännitteet näyttävät aika korkealle mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa. Samalla mittarilla auton akku näytti 12,4 V. Niin juu ja mitatut jännitteet on saatu tupakansytyttäjän pistokkeesta jos sillä nyt merkitystä on.
Kuulostaako tutulle?. Kiikutanko startin korjaukselle vai mikä auttaisi?. Tuntuis, että akkukapasiteetin puolesta 27 hevosen pikkudiiseli pittäis käynnistyä leikiten. Vaikka osa kaapeleista on 35 mm2, niin ei kai senkään pitäisi haitata. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
Terveisin MikkoM
Moottori on kolmipyttyinen Nanni-Kubota jostain vuosituhannen vaihteesta. Moottoria ei ole aiemmin käytetty, joten mistään kulumisviasta on tuskin kysymys. Rakensin veneeseen 2-akkujärjestelmän. Virtaa varastoidaan kahteen uuteen 88 ah:n huoltovapaaseen akkuun. Akkujen plussat on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen (35 mm2 kaapeleilla), jossa voi valita vaihtoehdoista 1-akku, 2-akku, 1+2-akku ja 0-asento. Startille menevät +-, ja maajohto on paksut, ainakin 70 mm2. Koneen mukana tullut +-johto ei tosin riittänyt, joten akunkenkään on ruuvattu jatkoksi 60 cm 35 mm2 johtoa, joka on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen. Jatkojohto on hieman "viritys" mutta johdon päässä oleva lenkki on kyllä lujasti kiinni paksun +johdon päässä olevassa akunkengässä. koneelta tuleva paksu -kaapeli riitti toisen akun miinusnapaan, jonka akunkegästä menee 35 mm kaapeli toiselle akulle.
Yleismittarilla mittailin akkujen jännitteitä ja kummallakin akulla jännite oli noin 13,3 V ja rinnankytkettyna samaiset 13,3 V. Koneen ollessa käynnissä, jännite oli noin 14,4 V. Jänskin asia ilmeni kun mittasin jännitteet akunvalintakytkimen ollessa 0-asennossa. Silloin mittari näytti 0,75 V. Akun jännitteet näyttävät aika korkealle mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa. Samalla mittarilla auton akku näytti 12,4 V. Niin juu ja mitatut jännitteet on saatu tupakansytyttäjän pistokkeesta jos sillä nyt merkitystä on.
Kuulostaako tutulle?. Kiikutanko startin korjaukselle vai mikä auttaisi?. Tuntuis, että akkukapasiteetin puolesta 27 hevosen pikkudiiseli pittäis käynnistyä leikiten. Vaikka osa kaapeleista on 35 mm2, niin ei kai senkään pitäisi haitata. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.
Terveisin MikkoM
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
......
(kontaktihäiriö?)
......
Bertta-Lotta oireili tismalleen samalla tapaa 5 vuoden seisokin jälkeen ja vika korjaantui laturin "starttipurajakokoa"-toiminnolla. Tosin samalla kertaa uusin siihen laakerit ja hiilet vaikka ne oli kaikinpuolin ihan ok.
ps. MikkoM; mun sivuilla olisi kuvia Artun entisestä veneestä. Vene on satamassa Akion puoleisessa laiturissa....
(kontaktihäiriö?)
......
Bertta-Lotta oireili tismalleen samalla tapaa 5 vuoden seisokin jälkeen ja vika korjaantui laturin "starttipurajakokoa"-toiminnolla. Tosin samalla kertaa uusin siihen laakerit ja hiilet vaikka ne oli kaikinpuolin ihan ok.
ps. MikkoM; mun sivuilla olisi kuvia Artun entisestä veneestä. Vene on satamassa Akion puoleisessa laiturissa....
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.06.2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Tuntus kyllä että laturi lattais mut +johon ja startin liitoksisa saattas olla hapetusvikkaa. Pitänee kiristää +johon liitos ja suihkia crc:tä ens hättään.Veli-Matti kirjoitti:......
(kontaktihäiriö?)
......
Bertta-Lotta oireili tismalleen samalla tapaa 5 vuoden seisokin jälkeen ja vika korjaantui laturin "starttipurajakokoa"-toiminnolla. Tosin samalla kertaa uusin siihen laakerit ja hiilet vaikka ne oli kaikinpuolin ihan ok.
ps. MikkoM; mun sivuilla olisi kuvia Artun entisestä veneestä. Vene on satamassa Akion puoleisessa laiturissa....
Juu ehin käyvvä jo vilikasemasa kuvia. Hyvältä näyttää jo näin pikaremontinki jäläjiltä. Pittääpä välittää entiselle omistajalle terveisiä, että vene kelluu jälleen:D.
MikkoM
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ohitappa ihan piruillessas se bilikan 3-tie kytkin...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: 06.03.2007 14:02
- Paikkakunta: Rauma
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.06.2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Olin ihan luulossa, ettei kykimessä olisi minkäänlaista puolijohdetta vaan ihan mekaaninen kytkin. Täytyypä kytkin ohittaa, niin sillähän tuo selviää.Fiskarsson kirjoitti:Hyvä idea. Se 0,75 v jännite 0-asennossa vaikuttaa suuruusluokaltaan jakodiodin kynnysjännitteeltä, joita kyseisessä kytkimessä käsittääkseni on.Veli-Matti kirjoitti:Ohitappa ihan piruillessas se bilikan 3-tie kytkin...
MikkoM
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.06.2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
Ainakin ns. vapaa-ajan akut saattavat omata tuota vikkaa. Eikös tuo huoltovapaus käytännössä tarkoita akkua, johon sitä vettä ei voi lisätä. Taitaa olla suurin osa käynnistyakuistakin tuota mallia nykyisin.ee.hoo kirjoitti:Kaikki huoltovapaat akut ei sovi käynnistysakuiksi.Käynnistysvirta ei ole riittävän suuri eikä akku luovuta virtaa riittävän nopeasti.
Akkujen merkki on kyllä vähemmän luottamusta herättävä "Hygel" ja myyjä lupaili, että kyllä ne käynnistysakuiksi sopii.
MikkoM
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
"Hygel" - voi luoja... ne on varmaan sitten hienoja hyygelöakkuja...
Mistä hemmetistä sinä semmoisia löysit?
Mistä hemmetistä sinä semmoisia löysit?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.06.2006 17:33
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Mahdollinen vika voisi olla startin laakereissa jolloin "ankkuri" ottaa kiinni "staattoriin" ( nimikkeet voi olla metsässä ).
Sulla on yleismittari, mittaa jännite starttihetkellä. Oletan ( huom, oletan ) että jos startti ei toimi kunnolla yllämainitun vian takia, jännite starttihetkellä putoaa kuin lehmän häntä, jos taas kosketushäiriö on kaapeleissa tms, jännite ei juuri muutu.
Parempi sähkömies korjatkoon jos olettamukseni on väärää tietoa...
Mulla on autossa juuri kyseinen vika startissa, mielenkiintoista on se, että välillä toimii paremmin ja välillä jaksaa pyöriä vain vaivoin.
Sulla on yleismittari, mittaa jännite starttihetkellä. Oletan ( huom, oletan ) että jos startti ei toimi kunnolla yllämainitun vian takia, jännite starttihetkellä putoaa kuin lehmän häntä, jos taas kosketushäiriö on kaapeleissa tms, jännite ei juuri muutu.
Parempi sähkömies korjatkoon jos olettamukseni on väärää tietoa...
Mulla on autossa juuri kyseinen vika startissa, mielenkiintoista on se, että välillä toimii paremmin ja välillä jaksaa pyöriä vain vaivoin.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Mulla oli autossa kans ihan samanlainen vika. otin sitten startin auki ja sieltä takimmainen laakeri oli kulunu väljäksi. sitten kun vaihoin uuen laakerin ni pyörittää taas tosi hyvin.Notreal kirjoitti:
Mulla on autossa juuri kyseinen vika startissa, mielenkiintoista on se, että välillä toimii paremmin ja välillä jaksaa pyöriä vain vaivoin.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No mutta Jape ja Notreal; eikös Mikon kone ollut uusi ja ajamaton mutta jokusen vuoden seissyt käyttämättömänä - mitenkäs siinä voisi olla tuommoinen vika?
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."