Joskus starttaa ja toisinaan sitten taas ei

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Joskus starttaa ja toisinaan sitten taas ei

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 11.08.2008 23:11

Startatessa esiintyy seuraavanlaisia oireita: Yleensä yhdellä akulla ei jaksa kunnolla pyörittää tyyliin "vou-ou" ja pyöritys tökkää siihen. Oireet kuten puolityhjällä akulla. Kahdella akulla pyörii hieman rivakammin. Aluksi epäilin että akuissa ei vaan ole tarpeeksi varausta. Viikonloppuna ajeleskelin kuitenkin useita tunteja, eikä tilanne parantunut. Kävipä näin, että parin tunnin ajamisen jälkeen erehdyin sammuttamaan koneen. No starttaus ei onnistunut edes kahdella akulla. Pumppu (sydän) löi muutaman kerran tyhjää, mutta parin minuutin odottelun jälkeen startti hiukan piristyi ja kone saatiin jälleen käyntiin. Joskus koneen saa käyntiin jopa yhdella akulla. Jokin mättää mutta mikä?. Onhan 10 tuntia ajetussa koneessa puristuksia mutta että noin paljon.

Moottori on kolmipyttyinen Nanni-Kubota jostain vuosituhannen vaihteesta. Moottoria ei ole aiemmin käytetty, joten mistään kulumisviasta on tuskin kysymys. Rakensin veneeseen 2-akkujärjestelmän. Virtaa varastoidaan kahteen uuteen 88 ah:n huoltovapaaseen akkuun. Akkujen plussat on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen (35 mm2 kaapeleilla), jossa voi valita vaihtoehdoista 1-akku, 2-akku, 1+2-akku ja 0-asento. Startille menevät +-, ja maajohto on paksut, ainakin 70 mm2. Koneen mukana tullut +-johto ei tosin riittänyt, joten akunkenkään on ruuvattu jatkoksi 60 cm 35 mm2 johtoa, joka on kytketty piliteeman akunvalintakytkimeen. Jatkojohto on hieman "viritys" mutta johdon päässä oleva lenkki on kyllä lujasti kiinni paksun +johdon päässä olevassa akunkengässä. koneelta tuleva paksu -kaapeli riitti toisen akun miinusnapaan, jonka akunkegästä menee 35 mm kaapeli toiselle akulle.

Yleismittarilla mittailin akkujen jännitteitä ja kummallakin akulla jännite oli noin 13,3 V ja rinnankytkettyna samaiset 13,3 V. Koneen ollessa käynnissä, jännite oli noin 14,4 V. Jänskin asia ilmeni kun mittasin jännitteet akunvalintakytkimen ollessa 0-asennossa. Silloin mittari näytti 0,75 V. Akun jännitteet näyttävät aika korkealle mutta lienevät oikeaa suuruusluokkaa. Samalla mittarilla auton akku näytti 12,4 V. Niin juu ja mitatut jännitteet on saatu tupakansytyttäjän pistokkeesta jos sillä nyt merkitystä on.

Kuulostaako tutulle?. Kiikutanko startin korjaukselle vai mikä auttaisi?. Tuntuis, että akkukapasiteetin puolesta 27 hevosen pikkudiiseli pittäis käynnistyä leikiten. Vaikka osa kaapeleista on 35 mm2, niin ei kai senkään pitäisi haitata. Vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena.

Terveisin MikkoM

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11.08.2008 23:44

......

(kontaktihäiriö?)

......

Bertta-Lotta oireili tismalleen samalla tapaa 5 vuoden seisokin jälkeen ja vika korjaantui laturin "starttipurajakokoa"-toiminnolla. Tosin samalla kertaa uusin siihen laakerit ja hiilet vaikka ne oli kaikinpuolin ihan ok.

ps. MikkoM; mun sivuilla olisi kuvia Artun entisestä veneestä. Vene on satamassa Akion puoleisessa laiturissa....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 11.08.2008 23:56

Veli-Matti kirjoitti:......

(kontaktihäiriö?)

......

Bertta-Lotta oireili tismalleen samalla tapaa 5 vuoden seisokin jälkeen ja vika korjaantui laturin "starttipurajakokoa"-toiminnolla. Tosin samalla kertaa uusin siihen laakerit ja hiilet vaikka ne oli kaikinpuolin ihan ok.

ps. MikkoM; mun sivuilla olisi kuvia Artun entisestä veneestä. Vene on satamassa Akion puoleisessa laiturissa....
Tuntus kyllä että laturi lattais mut +johon ja startin liitoksisa saattas olla hapetusvikkaa. Pitänee kiristää +johon liitos ja suihkia crc:tä ens hättään.

Juu ehin käyvvä jo vilikasemasa kuvia. Hyvältä näyttää jo näin pikaremontinki jäläjiltä. Pittääpä välittää entiselle omistajalle terveisiä, että vene kelluu jälleen:D.

MikkoM

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 12.08.2008 0:17

Ohitappa ihan piruillessas se bilikan 3-tie kytkin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06.03.2007 14:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 12.08.2008 7:21

Veli-Matti kirjoitti:Ohitappa ihan piruillessas se bilikan 3-tie kytkin...
Hyvä idea. Se 0,75 v jännite 0-asennossa vaikuttaa suuruusluokaltaan jakodiodin kynnysjännitteeltä, joita kyseisessä kytkimessä käsittääkseni on.

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29.06.2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 12.08.2008 14:31

Kaikki huoltovapaat akut ei sovi käynnistysakuiksi.Käynnistysvirta ei ole riittävän suuri eikä akku luovuta virtaa riittävän nopeasti.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 12.08.2008 14:36

Mää veikkaan akkukaapeleita.
E mare libertas

ajokivi
Viestit: 16
Liittynyt: 23.11.2004 20:42

Viesti Kirjoittaja ajokivi » 12.08.2008 20:45

Mä komppaan Veli-Mattia. Nuo "bilkongin" vehkeet ovat aika nopeita ryytymään. Olen eräitä kertoja joutunut taistelemaan moisten kanssa.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 12.08.2008 22:38

Fiskarsson kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:Ohitappa ihan piruillessas se bilikan 3-tie kytkin...
Hyvä idea. Se 0,75 v jännite 0-asennossa vaikuttaa suuruusluokaltaan jakodiodin kynnysjännitteeltä, joita kyseisessä kytkimessä käsittääkseni on.
Olin ihan luulossa, ettei kykimessä olisi minkäänlaista puolijohdetta vaan ihan mekaaninen kytkin. Täytyypä kytkin ohittaa, niin sillähän tuo selviää.

MikkoM

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 12.08.2008 22:44

ee.hoo kirjoitti:Kaikki huoltovapaat akut ei sovi käynnistysakuiksi.Käynnistysvirta ei ole riittävän suuri eikä akku luovuta virtaa riittävän nopeasti.
Ainakin ns. vapaa-ajan akut saattavat omata tuota vikkaa. Eikös tuo huoltovapaus käytännössä tarkoita akkua, johon sitä vettä ei voi lisätä. Taitaa olla suurin osa käynnistyakuistakin tuota mallia nykyisin.

Akkujen merkki on kyllä vähemmän luottamusta herättävä "Hygel" ja myyjä lupaili, että kyllä ne käynnistysakuiksi sopii.

MikkoM

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13.08.2008 0:06

"Hygel" - voi luoja... ne on varmaan sitten hienoja hyygelöakkuja... ;-)
Mistä hemmetistä sinä semmoisia löysit?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04.06.2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 13.08.2008 0:28

Veli-Matti kirjoitti:"Hygel" - voi luoja... ne on varmaan sitten hienoja hyygelöakkuja... ;-)
Mistä hemmetistä sinä semmoisia löysit?
Isojoen Konehallista noita löytyy siitä joutsensillan juuresta. Ihan hyvä kauppa, jossa on jopa venetarvikettakin:D.

MikkoM

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16.08.2008 10:37

Mahdollinen vika voisi olla startin laakereissa jolloin "ankkuri" ottaa kiinni "staattoriin" ( nimikkeet voi olla metsässä ).
Sulla on yleismittari, mittaa jännite starttihetkellä. Oletan ( huom, oletan ) että jos startti ei toimi kunnolla yllämainitun vian takia, jännite starttihetkellä putoaa kuin lehmän häntä, jos taas kosketushäiriö on kaapeleissa tms, jännite ei juuri muutu.
Parempi sähkömies korjatkoon jos olettamukseni on väärää tietoa...

Mulla on autossa juuri kyseinen vika startissa, mielenkiintoista on se, että välillä toimii paremmin ja välillä jaksaa pyöriä vain vaivoin.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 16.08.2008 11:16

Notreal kirjoitti:
Mulla on autossa juuri kyseinen vika startissa, mielenkiintoista on se, että välillä toimii paremmin ja välillä jaksaa pyöriä vain vaivoin.
Mulla oli autossa kans ihan samanlainen vika. otin sitten startin auki ja sieltä takimmainen laakeri oli kulunu väljäksi. sitten kun vaihoin uuen laakerin ni pyörittää taas tosi hyvin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.08.2008 18:13

No mutta Jape ja Notreal; eikös Mikon kone ollut uusi ja ajamaton mutta jokusen vuoden seissyt käyttämättömänä - mitenkäs siinä voisi olla tuommoinen vika?

;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin