Aurinkosähköä?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Aurinkopaneeli

Viesti Kirjoittaja riskila » 16.07.2008 13:53

Mielestäni aurinkopaneeli on moottoriveneessä täysin turhanpäiväistä näpertrlyä. Moottoria tulee kuitenkin käytettyä ellei nyt satu makaamaan useita päiviä samassa paikassa. Dieselin laturi lykkää hetkessä sen virran, jonka aurinkopaneelista saa päivässä. Paneelin paikka katolla ei ole edes hyvä sillä se pitäisi ollla kallistettavissa ja kierrettävissä. Pystysuorassa paneeli lataa näillä leveysasteilla enemmän kuin vaakatasossa.

Huomattavasti paremman hyödyn rahoille saa ylimääräisellä laturin tehosäätimellä ja/tai isommilla akuiia. Itselläni on STERLING merkkinen säätäjä purjeveneessä ja se lisää latausvirtaa moninkertaiseksi varsinkin latauksen alkuvaiheessa. Se on helppo asentaa alkuperäisen säätäjän rinnalle, jota se huijaa antamalla paljon suuremman virran. Suosittelen!

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16.07.2008 14:56

moi!

eikä mitään turhia lisäsäätimiä:

lätkiä konehuoneeseen http://bulktransporter.com/mag/transpor ... line_heat/

http://www.delcoremy.com/AltT1.aspx

40SI delivers 300 amps at road speed and more than 200 amps at idle. niin kyllä lataa ja nopsasti!

ite kyllä nautin dieselkatkuttomasta hiljaisuudesta ja annan panelin rauhassa latailla!

--Janne--

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Re: Aurinkopaneeli

Viesti Kirjoittaja Notreal » 16.07.2008 15:22

riskila kirjoitti:Mielestäni aurinkopaneeli on moottoriveneessä täysin turhanpäiväistä näpertrlyä. Moottoria tulee kuitenkin käytettyä ellei nyt satu makaamaan useita päiviä samassa paikassa. Dieselin laturi lykkää hetkessä sen virran, jonka aurinkopaneelista saa päivässä. Paneelin paikka katolla ei ole edes hyvä sillä se pitäisi ollla kallistettavissa ja kierrettävissä. Pystysuorassa paneeli lataa näillä leveysasteilla enemmän kuin vaakatasossa.

Huomattavasti paremman hyödyn rahoille saa ylimääräisellä laturin tehosäätimellä ja/tai isommilla akuiia. Itselläni on STERLING merkkinen säätäjä purjeveneessä ja se lisää latausvirtaa moninkertaiseksi varsinkin latauksen alkuvaiheessa. Se on helppo asentaa alkuperäisen säätäjän rinnalle, jota se huijaa antamalla paljon suuremman virran. Suosittelen!
Tästä huijarista olisi mielenkiintoista kuulla ( lukea ) lisää...
Hampaankoloon jäi, miten saatavissa olevaa latausvirtaa voi lisätä moninkertaiseksi? Vai miten se oli.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.07.2008 16:14

Tuommoinen 300A melkein painaa veneen kallelleen - painoa huiimat 14,8kg. Mutta toisaalta ompahan tehoa "riittävästi"...

Todella mielenkiintoinen säädin tuo Sterling - siitä ei ole enää pitkä matka ikiliikkujaan jos se tekee huijaamalla sähköä. Olisi tosiaankin kiva jos tuosta saisi lisätietoa ja vieläpä selevällä suomenkielelellä - pliis...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Säätäjä

Viesti Kirjoittaja riskila » 16.07.2008 18:24

Hieman lisätietoa.

Säätäjä ei voi tietenkään lisätä virtaa yli laturin nimellisvirrasta vaikkapa 80 ampeerista. Huijaus tarkoittaa sitä, että se asennetaan alkuperäisen säätäjän rinnalle harhauttamaan sitä. Tavallinen säätäjä rajottaa virran kun akun jännite on noussut 14 volttiin ja sillon latausvirta käytännössä putoaa muutamassa minutissa siitä 80 ampeerista vaikkapa viiteen tai kymmeneen amppeeriin. Tämä säätäjä lykkää akkuun hallitusti suuremmalla jännitteellä suuremman virran vaikkapa 40 ampeeria. Se ottaa huomioon akun tyypin yms. ja siinä on mukana akun lämpötila-anturi. Tilasin värkin netistä ja se maksoi muistaakseni vähän toistasataa euroa. Sille löytyy kyllä suomestakin maahantuoja ja muitakin vastaavia merkkejä on olemassa. Tässä Sterlingin kotisivu
http://www.sterling-power.com/products-altreg.htm

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19.09.2005 9:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 16.07.2008 21:06

Eli tuo säätäjä lyhentää latausaikaa, ei vähennä lataukseen käytettävää energiamäärää. Mainonnan mukaan ei varmaankaan vahingoita akkujakaan pahasti. Hyvä varmaan purjeveneessä jossa koneita ei kauaa käytetä.

Jannen linkki oli tehokkaammista latureista. Ei nopeuta mitenkään akkujen latausta jos nykyisin laturi ei ole alimitoitettu. Ei sekään paranna hyötysuhdetta mitenkään.

Nykyisin tuntuu että monia asioita markkinoidaan väärällä vihreydellä.

Vanhat tuulivoimalat ja aurinkopaneelit eivät kyenneet tuottamaan valmistukseen käytettyä energiamäärää koskaan käyttöikänään takaisin. Joku voisi sanoa ympäristörikokseksi noiden suosimista.

Tuulisähkön ostaja ostaa oikeasti suurimmaksi osaksi öljy-, hiili- tai ydinsähköä. Suurimpana kulutuskautena kun ei välttämättä tuule.

Maatalous tuntuu vihreältä mutta tuottaa suuret fosfori ja typpipäästöt veteen sekä kasvihuonekaasuja merkittävät määrät ilmaan.

Puun pienpolttoa pidetään hyvänä, mutta takat tms. yleensä tuottavat merkittävän määrän hiukkaspäästöjä.

jne...

ps. Prius on tosiaan aika epä-eko valmistukseltaan, mutta toisaalta auto on selvä päänavaus kohti sähköautoa joka on ainoa järkevä tapa liikutella autoa. Tulossa olevaa Priuksen uutta versiota voi ajaa puhtasti sähköautona ladaten sitä kotona. (edit) Ja suurin osa päästöistä tulee polttoainekuluista, joten ei Prius mikään paha ole oikeasti ekoajattelussakaan.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16.07.2008 21:49

Toni_V kirjoitti:Jannen linkki oli tehokkaammista latureista. Ei nopeuta mitenkään akkujen latausta jos nykyisin laturi ei ole alimitoitettu. Ei sekään paranna hyötysuhdetta mitenkään.
kauankos sitä saa konetta käyttää jos lataa 30A laturilla 300ah akkuja jos vertaa 300A laturiin? saman ajan? Vai onko vain volteilla osuutta asiaan?
eli onko 16.0v 30A parempi kun 13.8v 300A?

pikkase "sähköt hukassa"

--Janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 16.07.2008 22:16

tevisu kirjoitti:Liian korkea jännite saa akun "kiehumaan". Mielestäni jännite oikeaksi ja virtaa lisää erilaisilla keinoilla.
taitaa näissä patterihommissa päteä samat lait kun laihdutuksessa. aika ja työ on oltava tasapainossa! eikai näihin poppakonsteja ole!

mutta kuten alussa todettiin niin paneelit pitää akkuja paremmassa tämmisssä kun ei mitään latausta ollenkaan!
Itellä on vuotava puuvene, rikkinäisellä laturilla ja on ne akut pysynyt tämmissä jo kuukauden konetta käyttämätta ja pumppu kay useankertaa vuorokaudessa!

--janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 16.07.2008 23:56

Pikkasen ohi paneelijutustelun, mutta minua on kanssa mietityttänyt kun naapurin ukko kehui ostavansa tuulivoimala sähköä ja minulla on sitä normaalia (vissiin ydinvoimala sähköä), niin miten se tuulivoimala sähkö osaa mennä tuonne naapuriin eikä tule meidän pistorasiaan ? Kummalinen juttu.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
riskila
Viestit: 144
Liittynyt: 10.12.2005 21:56
Paikkakunta: Eurajoki

Latureista vielä

Viesti Kirjoittaja riskila » 17.07.2008 14:19

Akun latauksessa ei ole kysymys laturin tehosta vaan akun kyvystä vastaanottaa virtaa. 300 A laturista ei ole mitään hyötyä, kun säätäjä pitää jännitteen 14 voltissa niin akkuun menee ehkä 5-10 A. Täydn lauksen saaminen näin vaatii aikaa ainakin kymmenen tuntia. Akkun kaksinketaistaminen nostaa ltausvrran kaksinkertaisseksi. Toinen mahdollisuus on nostaa vaiheittain ja harkitusti latausjännitettä kuten tehosäätäjät tekevät. Vakiosäätäjät toimivat autokäytössä hyvin, kun kuormitus on vain koneen käydessä. Veneessä taas kuormitusta on paljon moottorin seisoessa ja tämä vaatii toisenlaista latausta.

Avatar
Mikko Lehtikanto
Viestit: 171
Liittynyt: 24.07.2007 11:33
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mikko Lehtikanto » 17.07.2008 15:22

Kapu III kirjoitti:Pikkasen ohi paneelijutustelun, mutta minua on kanssa mietityttänyt kun naapurin ukko kehui ostavansa tuulivoimala sähköä ja minulla on sitä normaalia (vissiin ydinvoimala sähköä), niin miten se tuulivoimala sähkö osaa mennä tuonne naapuriin eikä tule meidän pistorasiaan ? Kummalinen juttu.
Niin tai jos minä tekisin sähkösopimuksen joensuunlaisena Helsingin energian kanssa niin miten se Helsingin sähkö osaa minun pistorasiaan tulla.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22.04.2008 0:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 17.07.2008 15:29

Kapu III kirjoitti:Pikkasen ohi paneelijutustelun, mutta minua on kanssa mietityttänyt kun naapurin ukko kehui ostavansa tuulivoimala sähköä ja minulla on sitä normaalia (vissiin ydinvoimala sähköä), niin miten se tuulivoimala sähkö osaa mennä tuonne naapuriin eikä tule meidän pistorasiaan ? Kummalinen juttu.
Osaase mennä... Katso vaikka, tyynellä ilmalla siellä naapurissa on kovin hiljaista ja pimeää....:-)

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 17.07.2008 19:50

jos jotain oikeesti kiinnostaa, niin täällä tietoa:
http://www.fingrid.fi/portal/suomeksi/y ... rjestelma/

Hsu
Viestit: 2
Liittynyt: 26.08.2008 19:09

Viesti Kirjoittaja Hsu » 26.08.2008 19:27

vastasin jo tonne elektroniikkaosioon, mutta tässä uusiks.
Olen käyttänyt omassa paatissa a-kennoja jo muutaman vuoden ja aina on akut täynnä, vaikka tulletin tuulettaa yötä päivää ja pilssikin raksuttelee pari kertaa tunnissa. Ja muuhunkin käyttöön on riittänyt.
Suosittelen. Uudet näyttävät (Uiva =08) olevan vielä tehollisempia kuin aikaisemmat.

Vastaa Viestiin