perkins meridiesel 4.107 ONGELMAT RATKAISTU!

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03.08.2008 10:14

Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.08.2008 15:15

tallni-5 kirjoitti:No niin!

Siirrä startin rele katkomaan + johtoa. Ja vedä akun - johto suoraan päävirtakytkimen kautta startin - napaan, niin kuin se on alunperin ollut. Ja maailma pelastuu!
moI!

noniin....pikku hiljaa! vielä 1 täydentävä kysymys: solenoidissa on 2 järeää liitintä ja 2 latta liitintä. Ne järeet on yksi akulta 1 startille, mutta mites ne latta liittimet? periaatteessa mottorin käynnistykseen riittää starttinappi eli tarviikos niille lattanoille vetää 1 plussa ja 1 miinus, jotta saa releen vetämään?

mietin tossa MIKSI IHMEESSÄ??? : edellinen isäntä oli laittanut "2 akku järjestelmän" siten että molemmista akuita tuli +/plussa startinnapaan omaa kaapelia pitkin, eli 2 liitintä startin kyljessä.
Miinus ko viritelmästä oli vedetty yhteiselle kohdalle päävirtakytkimelle ja sieltä solenoidille.
mitenhän oli "sähkömies ajatellut???

--Janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03.08.2008 16:59

Juu kyllä siinä solenoidissa pitää saada virta kiertämään eli toinen miinus ja toinen plusnapaan. On muistaakseni vielä erikokoiset lattaliittimet siinä solenoidin "herätevirta" liittimissä.

Omassani menee toinen (miinus) suoraan startin perässä olevaan miinusnapaan ja toinen tulee virtalukolta, tai voisihan se tulla myös painonapiltakin jos niin haluaa.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

ongelmat ratkaistu!

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 10.08.2008 16:21

tallni-5 kirjoitti:No niin!

Ei pitäisi aukoa päätänsä ennen kuin on lukenut koko jutun huolellisesti läpi. Anteeksi!
Siirrä startin rele katkomaan + johtoa. Ja vedä akun - johto suoraan päävirtakytkimen kautta startin - napaan, niin kuin se on alunperin ollut. Ja maailma pelastuu!

Latausvalokin olisi ihan hyvä olla. Melkein kaikki nykyiset laturit ovat kyllä itsemagnetisoituvia, eli pakollinen se ei yleensä ole.

Niku
tervehdys!

no annetaan anteeks vielä tänkerran...! =))

Noniin nyt on 1 ongelma vähemmän! Laturi laulaa iloisesti 14,6v ja missään ei savuta!

eli releet sinne plussanpuolelle ja ongelmat ratkaistu!

valon sain palamaan ja laturin lataamaan, mutta laturinvalo jää pirskales palamaan kun koneen sammutta....! Yritin pähkäillä miten se seilta D+ navalta menee virtalukolle mutta sammumaan en saannu koneen samuttua!
Väliaikainen ratkaisu, erillinen vipukytkin!

kytkemisojeissa oli erotusreleeseen vedetty piuha D+ napaan 86 ja miinus napaan 85 plussat oli vedetty navan 30 ja 87 kautta!
eikös se valon voi laittaa sen D+ ja 86s nava väliin?

kyllä on onnelinen olo...vehkeet toimii ja ite oon ne säätäny! Oppinut pirusti matkanvarrella! =))

Kiitokset kaikille osallistujille!

--Janne--

Vastaa Viestiin