perkins meridiesel 4.107 ONGELMAT RATKAISTU!

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

perkins meridiesel 4.107 ONGELMAT RATKAISTU!

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 02.07.2008 22:57

moi!

onko tietoa jos ko moottoriin olisi "modernia" heittämälla sopivaa laturia?

vaikuttaisi siltä että "originaali" olisi sanonut yhteistyön irti!

toisaalta vanghassa on 200m sähköjohtoja ja erillinen lataus rele penkin alla, niin saattaa se vika olla jossakin muuallakin!

onkos tietoa miten systeemin voisi mitata? eli sulkea pois lataus releen ja laturin ym ym !

aurinko paneelia jaksaa pitää akut n80% ladattuina kun ei tarvi käyttää valoja ym näin kesäaikaan!

--janne--
Viimeksi muokannut lacrits68, 14.11.2010 22:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.07.2008 6:42

Jos se on vaihtovirtakampe niin todennäköisimmin laturisi on Bosch kerran on erillisellä säätimellä. Minä en ainakaan modernisoisi sitä peruskorjausta kummemmin koska huolimatta suurehkoista ulkomitoista suhteessa virrantuotoon se on hyvä ellei "maaaaiilman paras laturi".
Täydellinen peruskorjaus laakereineen ja yms muine härppeineen maksaa parisenkymppiä.

Tämmöinen; http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/bert ... hotoID=132 ?

Jos siellä taas on tasavirtalaturi (helpoin "tunnistaa" n110mm halkaisijasta ja 230mm pituudesta) niin silloin kannattaa ehdottomasti alkaa hommaamaan uutta laturisydeemiä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mjy » 03.07.2008 10:02

Jos toi perkinssi on aito merimoottori niin se voi olla irti maista, eli koneen runko ei ole maadoitettu mistään.
Silloin tavallinen laturi ei käy. Jos se on itse marinoitu niin tilanne on toinen.

Miten startti on kytketty, aidossa merimoottorissa sinne tulee oma paksu maattokaapeli ja kaikki anturit on kaksinapaisia.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.07.2008 11:00

mjy kirjoitti:Jos toi perkinssi on aito merimoottori niin se voi olla irti maista, eli koneen runko ei ole maadoitettu mistään.
Silloin tavallinen laturi ei käy. Jos se on itse marinoitu niin tilanne on toinen.

Miten startti on kytketty, aidossa merimoottorissa sinne tulee oma paksu maattokaapeli ja kaikki anturit on kaksinapaisia.
moi!

kone "aito" Perkins Marine Engine.
en oiken ymmärtänyt tuota "irti maista"? tarkoitatko että -/maadoitus on ruostunut/hapettunut ja ei maadoitusta? Eikös silloin olisi käynnistys ongelmiakin?

homma on kytketty siten että laturista lähtee 4 johtoa, kuskin penkin alla on kolmion muotoinen vekotin (litteä) jossa 3 kytkentä paikaa joista 1 menee akulle ja 2 muualle (minne, se on työn alla) mutta luulisin että virtalukolle ja laturille. Voisiko kyseessä olla jännitteen säädin?
jostakin lueskelin että jos latun lamppu ei pala virran ollessa kytjettynä ja moottori sammuksissa ei lataus toimi? ( mulla just näin, jus se nyt on lataus valo joka paneloinnissa on?)


ajattelin illemmalla otta vähän kuvia asian selkeyttämiseksi! Kävin "ostoksilla" kaapeli ja kaapelikenkiä (vanhat ei niin freessit, jaktkettu ja teippailtu)

palataan asiaa, ja kiitokse avuista! =)) joka päivä sitä oppii jotakin uutta!

--janne--

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mjy » 03.07.2008 13:21

Irti maista tarkoitin sitä että koneen runko ei ole maadoitettu kaapelilla akun - napaan, vaan kaikille koneen laitteille tulee oma maajohtonsa.
Tällä Perkins yritti välttää syöpymistä meriveden kanssa tekemisiin joutuvissa osissa.

Tällaisessa rakenteessa ei käy normaali laturi, jonka runko maadoittuu.
Ja jos kierroslukumittari on kytketty laturiin, tarvitaan sitä varten oleva liitin, muistaakseni merkitty W:llä

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.07.2008 13:29

mjy kirjoitti:Irti maista tarkoitin sitä että koneen runko ei ole maadoitettu kaapelilla akun - napaan, vaan kaikille koneen laitteille tulee oma maajohtonsa.
Tällä Perkins yritti välttää syöpymistä meriveden kanssa tekemisiin joutuvissa osissa.

Tällaisessa rakenteessa ei käy normaali laturi, jonka runko maadoittuu.
Ja jos kierroslukumittari on kytketty laturiin, tarvitaan sitä varten oleva liitin, muistaakseni merkitty W:llä
moi!

OK! voin jo sitten heti sanoa ett "D-" on käytössä!. Kiitos! (W on kierrosmittaria varten!)

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

kartta ja todellisuus???

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.07.2008 19:46

moi!

laturi irti ja tutkimaan! päälisin päin ihan ok laakerit ok...! laturin on lucas 11ac 4771!

mutta mites nuo liitännät? hiilen "pitimessä" merkintä "F " ja 2 merkitsemätöntä. http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=35

1 mustalla muovilla merkattu (oliskos -? ) ja yksi punasella merkattu oliskos plussa?

ja 1 missl lukee "AL"

eli kaikkiaan 5 kosketinta joista 3 pyöreitä ja 2 littanaa!

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=33
http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=34
http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... =ShowPhoto&
http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=36

olisko tosta apuja? säädintä en löytänyt joten se varmaan on se manikki jossa 3 liitintä penkin alla!

--janne--

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.07.2008 20:11

Miltä vuosikymmeneltä tuo kone on?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 03.07.2008 23:17

Veli-Matti kirjoitti:Miltä vuosikymmeneltä tuo kone on?
asennettu suvena -75 :)

--janne--

ee.hoo
Viestit: 67
Liittynyt: 29.06.2006 11:18
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja ee.hoo » 04.07.2008 7:17


Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.07.2008 9:22

Eli suht tuore tapaus.

Hemmetin hyvä linkki - täytyy tulostaa nuo sivut kansioon.

Tutkaveen laturissa on kanssa jotakin häikkää mutta siinä ei ole päällisin puolin mitään valmistajamerkintöjä (tai sitten ne on paksun maalikerroksen alla) mutta vaihtoehtoja on kuulemma tasan kaksi; Lucas tai Bosch.

Onko noilla sivuilla jossain jemmassa muut Lucaksen laturimallit?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 04.07.2008 9:26

Veli-Matti kirjoitti: Hemmetin hyvä linkki - täytyy tulostaa nuo sivut kansioon.
indeed!

ongelmana on kans pikkase se että koko systeemissä on laturi, lataus rele, virrasäädin, varoitusvalorele ym hiluja! mikä noista on rikki? ja onko useampi rikki? vai onko kyseessä joku muu vika?

Kaikenkukkuraksi KAIKKI johdot on vedetty RUSKEALLA kaiutinjohdoilla ja mitään ei ole merkitty! =((

no olihan nuo jo tiedossa kun paatin ostin (halvalla, ja halpaaja hyvää eui ookkaan? paitti tietys kaurapuuro ja näppylähanskat!), talven mittaa sitten saa uusia sähköt!

sais nyt vaan ton latauksen pelaamaan syksya ajatellen! nyt pärjää vielä aurinkopanelilla!

--janne--

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

laturi löytyi...!

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13.07.2008 10:16

moi!

Delcon 70A laturi sopi "heittämällä", 50m kaapelia, relitä ja säätimiä nyt Sivan pussissa! =) siistiksi tuli asennus!

Mites tuo aurinkopaneli kytketään? Laitoin rempan yhteydessa myös 100A eroitus releen startti ja käyttöakun väliin! eli mihin se paneli kytketään, suoraan navalle vai releeseen? http://www.startmotor.se/doc/159449207.jpg

--janne--

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mjy » 13.07.2008 18:10

Minä kytkisin aurinkopanelin suoraan hupiakun napoihin, sitähän sillä kai on tarkoitus ladata. Sopiva johdonväli sulake sihen väliin.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 13.07.2008 22:43

tevisu kirjoitti:Ja sitten se lataussäädin panelin kanssa pelatessa - ellei nyt käytä pientä 10W panelia.
been there done that! ;) viewtopic.php?t=7200
ei vaan puhuttu useamman akun setupeista mitään!

--janne--

Vastaa Viestiin