perkins meridiesel 4.107 ONGELMAT RATKAISTU!

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 19.07.2008 20:00

moi!

jokseenkin http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/en ... accirc.gif näin on kamat kytketty!

eli eihän se "tavallinen laturi" siihen sovi, eihän? olishan sen joka kamat myi pitänyt tietää kun sai kaikki tiedot koneesta ja kytkennöistä!

mites tuo akku oikein latautuu????

mites kaikki sähkövimpaimet toimii? onko plussa plussa vai kuinka?

Voiko tuon "rakentaa" yksinkertaisesti "oikeanlaiseksi"?

--Janne--

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 21.07.2008 14:19

Kumma kun mun putkella tuo kytkentäkaavio on aikasten himmeä, mutta sain kuitenkin printattua. Tässä jotain jota luulen ymmärtäväni.

Näyttää oleva Luukaksen? plusmaadoitettu järjestelmä, Eli pitää ajatella vähän toisinpäin kuin näissä nykyisemmin yleisissä miinus maadoitetuissa. Älä siis yritä muuttaa tätä laturia miinusmaadoitetuksi, sillä saa todennäköisesti vain ns toimintasavua aikaisekseen. onkohan lataussäädin (2) vielä ehjä ?

Akun plusnapa kytketään maahan (moottorin runkoon) tukevalla johdolla. Starttimoottori saa plussan moottorin rungosta.

Akun miinusnavasta tukeva johto starttisolenoidin (4) napaan ja siitä solenoidin toisesta tukevasta ruuvista miinus jatkuu starttimoottoriln eristettyyn napaan, silloin kun virta-avaimella (8) annetaan solenoidin ohjauskäämille miinusta. Virta-avain yhdistää tällöin (starttiasennossa) navat 3 ja 1. Solenoidin kelan toinen pää saa maasta plussaa (onko se maissa vai tarvitaanko siihen johto ei ilmene kuvasta).

Lataussäädin (2) maadoitetaan plus navastaan ja sille annetaan miinusta erotusreleeltä (10) silloin kun virta-avain on käy-asennossa ja yhdistää navat 3 ja 2. Lataussäätimen F-navasta menee magnetointi laturin field-napaan.

Laturin plus-napa kytketään maihin johdolla B (näyttää siltä, että kaikki maahan menevät johdot on merkitty "B" olisiko alun perin ollut musta johdin. Laturin miinus-navasta menee N-merkitty johdin sulakerasialle (7) sekä starttisolenoidin siihenn napaan, johon akun miinus on kytketty ja virta-avaimen napaan 3. Sulakerasian vasen sulake antaa aina miinusta ja samoin numerolla (6) merkittyyn kohteeseen. Sulakerasian oikea sulake antaa miinusta eteenpäin kun virta-avain on virta-asennossa.

Laturin AL-navasta menee johto (lämpö?)releen (11) napaan AL jonka napa E menee maihin. Napa WL menee latauksen merkkivalolle (9) jonka toinen napa saa miinusta virtalukolta. En täysin ymmärrä tämän virtapiirin toimintaa, mutta villi arvaus on, että releen (11) kärjet on ensin kiinni, kun virta-avain antaa napaansa 2 miinusta syttyy lamppu, kun laturi herää antaa se releen napaan AL miinusta ja irroittaa koskettimet jolloin latauksen merkkivalo sammuu. Miten tässä hoidetaan laturin alkuherätys - en ymmärrä.

Täällä varmaan on minua viisaampia, jotka tuntee tämän apostolin aivoituksia paremmin. Toivottavasti en nyt pahasti sotkenut asioita.

t. Mauri

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 21.07.2008 14:33

moi!

just noin oletinkin sen toimivan!

mutta: mites sen saa muutettua "negative earth" systeemiksi?

http://www.singster.co.uk/mascot%20may- ... arity.html näinkö yksinkertaisesti???

meilläkin on kylässa 110 000henkeä mutta vain 1 autosähkö duunari ja sekin lomalla! tarttis varmaan uudelleen kouluttaa ittensä! =))

eli olisko jollakulla toimivaa ehdotusta muutostyöhön!

ainoat "Kuluttajat" paatissa on autoradio vm -72 ja kulkuvalut ( startin lisäksi..) joten ei se hirvittävän kova homma pitäis olla!

--Janne--
SATEISESTA Uumajasta http://www.tfe.umu.se/weather/1280/1024 ... SE/now.htm

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 21.07.2008 14:52

Miksi se pitäisi olla miinusmaadoitettu ? No sikäli kyllä, että autoradiosi on varmaankin - maissa. Sehän ei sinänsä haittaa, kun vaan muistat, että sille kun sähkön kytkee, niin sitten on se maissa oleva plussa radion plussassa. Tämä sitten tarkoittaa sitä, että tuo veneen "kuuma" miinus tulee radion runkoon, joten se ei saa olla missään johtavassa yhteydessä veneen maahan. Toinen hankaluus on antenni, senkin koaksiaalikaapelin vaippa on radion rungossa ja siten n. 14 V jännitteinen. Tämäpä hankala juttu.

Ehkä voisi ajatella radion syöttöön sellaista parikymmenen euron DC / DC muunninta jonka täytyy siis olla mallia jossa tuleva ja lähtevä sähkö on galvaanisesti erotettu. Siinä olisi sitten 12 V (yleensä 14...10 V) sisäänmeno ja ulostulo on valittavissa välillä 12 ...20 V, radiollesi on 14 V varmaan sopiva. Tulee varmaan halvemmaksi kuin sähköjärjestelmän muuttaminen napaisuudeltaan. Ainakin kuvan mukaan se ei ole merimoottoreissa käytetty 2-napainen, vaan 1-napainen plusmaadoitettu.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 21.07.2008 15:02

moi!

ajatuksena olisi päästä eroon

lataus releestä
lataussäätimestä
latauksen merkkivalon releestä
ja n 50m kaapelia vm -72

ja käyttää "modernia" laturia josta Bat/B+ ja D+ ulos, kun täällä Uumajassa ei ainaskaan vanhanmallista laturia kukaan ei korjaa eikä uusia löydy!

--Janne--

ps: just niin hommahan alkoi jotta lataus ei toimi koska ´jokin yllä olevista on rikki...!

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 21.07.2008 18:36

Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 30.07.2008 20:11

moi!

Löysin paremman kuvan vanhasta "korjaamo kirjasta"

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=37

ainut ero mun systeemiin on set että solenoidi (nr 7) on MIINUS johtimella! ja plussa menee kuten kuvassa suoraan startille ilma solenoidia!

attaiskos asiaa?

kyselin perkinsiltä asian tiimoilta ja vastaus oli tämä:

To my knowledge the Perkins 4.107M engines were never supplied with positive earth electrics.

All Perkins marine engines had insulated (double pole) electrics fitted with earth lead to the battery negative terminal.

The 4.107M engine, with the engine serial number in the format listed below was built mid 1966 to the end of 1978
eli on tainnut joku kyläseppä olla vauhdissa...!

--janne--

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 30.07.2008 20:53

Jep jep tuo näyttää perkinssin kytkennältä ja kyllä siellä on ollut joku seppä asaentelemassa. Suosittelen muutosta alkuperäiseen. Omastani puuttuu noi 2 , 3 kun olen joutunut vaihtaan laturin jossa on itsessään lataussäädin ja siltä osin johdotuskin on hivenen erilainen.

ps. laitoin sulle postia
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

tallni-5
Viestit: 13
Liittynyt: 23.02.2004 10:25
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tallni-5 » 31.07.2008 10:05

Vaikkakin Perkinssin 4.107 Marinemoottori näyttäisi olevan eristettyä mallia. Eli kaikkiin antureihin ja starttiin menee erikseen + ja -. Niin ainakin startin - on suoraan startin rungossa kiinni, ja sitä kautta tietysti koko moottori on maadoitettu.
Jos starttisolenoidi on kytketty - napaan, herää kysymys että se olisi tehty jonkun veneessä havaitun galvaanisen syöpymisen estämiseksi.

Muuten olen sitä mieltä että kaikki tasavirtalaturit joutavat sulattamoon. Siihen koneeseen saa suht pienellä vaivalla normaalin Boschin kiinni. Joutuu kylläkin hitsaamaan uuden yläkiinnityksen. Mutta sähkökytkentä on sitäkin yksinkertaisempaa: Virtalukosta latausvalon kautta herätevirta laturille. Ja laturin + vedetään starttireleen akunpuoleiseen napaan ja thats it!
Tietysti jos haluaa hifistellä ja käyttää lataus diodeita/erotus releitä, tai amppeerimittaria, kytkentä monimutkaistuu.

Niku

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 31.07.2008 12:07

tallni-5 kirjoitti:Muuten olen sitä mieltä että kaikki tasavirtalaturit joutavat sulattamoon. Siihen koneeseen saa suht pienellä vaivalla normaalin Boschin kiinni. Joutuu kylläkin hitsaamaan uuden yläkiinnityksen. Mutta sähkökytkentä on sitäkin yksinkertaisempaa: Virtalukosta latausvalon kautta herätevirta laturille. Ja laturin + vedetään starttireleen akunpuoleiseen napaan ja thats it!
Tietysti jos haluaa hifistellä ja käyttää lataus diodeita/erotus releitä, tai amppeerimittaria, kytkentä monimutkaistuu.

Niku
moi!

sehän tässä ongelma onkin! mulla ON uusi moderni laturi, mutta tuo plus maa aiheuttaa pikkasen kytkentä ongelmia!

hhmm ongelma veneessä, mikähän se voisi olla? ainoat kuluttajat startti ja kulkuvalot, suöpyvät osat kupariniitit rungossa, kone ja voimansiirto?

savotta jatkuu....on se kumma joi ihmnen ei voita konetta! =)

--Jannne--

tallni-5
Viestit: 13
Liittynyt: 23.02.2004 10:25
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tallni-5 » 31.07.2008 13:23

Katoppa sitä starttia oikein huolellisesti.

Onko se ensinnäkin se alkuperäinen heitto Bendix startti? Eli startissa ei ole solenoidia ollenkaan, vaan startin virtaa ohjataan erillisellä isolla releellä.
Jos ei ole heittobendixiä en sano enää mitään. Mutta jos on heittobendix, niin startin navoissa on + ja - merkit. Jos merkkejä ei näy, + navan erottaa sitä että sen alla on eristelevyjä. Ja - napa on ruuvattu suoraan startin päätyyn.
Jos startti vastaa yläolevaa kuvaustani. Ja akun - johto on kytketty releen kautta startin - napaan. Sinulla ei ole + maadoitettua sähköjärjestelmää, vaan joku joskus jossakin on vain päättänyt että hän haluaakin katkoa - johdon + johdon sijasta. Ja voit ihan hyvin käsitellä sähköjärjestelmää ihan normaalina - maadoitteisena. Suosittelisin silloin kytkemään kaikki uudestaan Perkinsin manuaalin mukaan, sopivasti vaihtovirtalaturin kytkentää soveltaen, unohtamatta sulakkeita.

Niku

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 31.07.2008 13:38

tallni-5 kirjoitti:Katoppa sitä starttia oikein huolellisesti.

Onko se ensinnäkin se alkuperäinen heitto Bendix startti? Eli startissa ei ole solenoidia ollenkaan, vaan startin virtaa ohjataan erillisellä isolla releellä.
Jos ei ole heittobendixiä en sano enää mitään. Mutta jos on heittobendix, niin startin navoissa on + ja - merkit. Jos merkkejä ei näy, + navan erottaa sitä että sen alla on eristelevyjä. Ja - napa on ruuvattu suoraan startin päätyyn.
Jos startti vastaa yläolevaa kuvaustani. Ja akun - johto on kytketty releen kautta startin - napaan. Sinulla ei ole + maadoitettua sähköjärjestelmää, vaan joku joskus jossakin on vain päättänyt että hän haluaakin katkoa - johdon + johdon sijasta. Ja voit ihan hyvin käsitellä sähköjärjestelmää ihan normaalina - maadoitteisena. Suosittelisin silloin kytkemään kaikki uudestaan Perkinsin manuaalin mukaan, sopivasti vaihtovirtalaturin kytkentää soveltaen, unohtamatta sulakkeita.

Niku
Onko se ensinnäkin se alkuperäinen heitto Bendix startti? Eli startissa ei ole solenoidia ollenkaan, vaan startin virtaa ohjataan erillisellä isolla releellä.
Jap! iso rele/solenoidi kytketty peukalon paksuiselle kaapelille MIINUS puolella, 2 isoa mötikkää, yksi akulle ja yksi startin pitkälle sivulle. sitten 2 pienempää latta liitintä, josta 1 plussa akulle n 10mm2 kaapeli ja i n6mm2 kaapeli ilmeisesti virtaluukolle

Jos ei ole heittobendixiä en sano enää mitään. Mutta jos on heittobendix, niin startin navoissa on + ja - merkit. Jos merkkejä ei näy, + navan erottaa sitä että sen alla on eristelevyjä. Ja - napa on ruuvattu suoraan startin päätyyn.

suurinpiirtein http://www.tadiesels.com/STA-8-submit.htm näin on ulkonäkö. miinus tulee päätyyn ja plussa "kylkeen" eristelevystä ei havaintoa, (muistaakseni ei ole...kummassakaan), ongelman lähde??

ongelma ilmaantui kun yritys kytkeä laturin B+ akun + napaan, ja D+

Virtalukosta latausvalon kautta herätevirta laturille. Ja laturin + vedetään starttireleen akunpuoleiseen napaan ja thats it!

mutta kun ei ladannut, paikallinen sähkönikkari neuvoi vetämään B- johdon akun - napaan ja eihän se käynyt! aikkari ja valokaari seurauksena! vieläkin kummallisempaa oli se että se akun miinus oli oikkarissa koneen kanssa, laturinkanssa, merivaihteen kanssa....eli johtopäätös oli että kone on plussa...!

Olisiko nyt niin että startin miinus on "eristetty" ja plussa pitäis mutta ei ole, jolloin kone muuttuu plussaksi? lainaus Perkinsin eilisestä sähköpostista: All Perkins marine engines had insulated (double pole) electrics fitted with earth lead to the battery negative terminal.

edellinen omistaja kon oli asentanut 2 akkua 1 kummallekkin puolelle venettä ja vetänyt kummastakin akusta omat plussat startin plussaan, olisko jotakin olennaista unohtunut? ( ne eristys prikat)




--Janne--

tallni-5
Viestit: 13
Liittynyt: 23.02.2004 10:25
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tallni-5 » 31.07.2008 15:34

Jos todellakaan mitään eristettä näy kummassakaan startin navassa, se on todellakin ongelma! Silloin virta kulkee ainoastaan startin kuoren läpi, ja lujaa kulkeekin!
Otetaanpa se startti oikein kunnolla tarkistukseen.

Lucaksen startti heittobendixillä kytketään molemmat navat päädyssä. Pääty on jotain kevytmetallivalua ja kiinnitetty pitkillä pinnapulteilla jotka menee koko startin läpi. Startin - napa on kierretty suoraan päätyyn. Ja päädyn vastakkaisella puolella on reikä minkä läpi + navan kiinnitysruuvi tulee. + navassa on holkki ruuvin ympäri ja fiiberiprikkoja molemmin puolin että ei ota runkoon kiinni. Heti päädyn etupuolella startin ympäri on pultilla kiristetty panta, jonka alta löytyy reijät josta pääsee hiilisillalle.

Ja sinun startissa + napa oli siis kiinni jossain siinä pannan etupuolella?
Tällaista ihmettä ei ole vielä tullut eteen. Ettei vaan olisi koko startti junkun kyläsepän oma viritys? Näyttääkö kaikki tehdastekoiselta?

Joka tapauksessa voi aina kokeilla jos se vaikka pyörisi samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. Irroita startin ja akun johdot ja kokeile starttikaapeleilla pyörikö aina samaan suuntaan vaikka napaisuuden vaihtaa. Jos pyörii väärään suuntaan heittobendix ei minun mielestä pitäisi kytkeytyä ollenkaan.

Niku

Avatar
lacrits68
Viestit: 463
Liittynyt: 31.07.2006 16:42
Paikkakunta: ulkomaat, Uumaja, Swe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lacrits68 » 31.07.2008 17:30

tallni-5 kirjoitti:Joka tapauksessa voi aina kokeilla jos se vaikka pyörisi samaan suuntaan riippumatta napaisuudesta. Irroita startin ja akun johdot ja kokeile starttikaapeleilla pyörikö aina samaan suuntaan vaikka napaisuuden vaihtaa. Jos pyörii väärään suuntaan heittobendix ei minun mielestä pitäisi kytkeytyä ollenkaan.
Niku
moi!

Kokeiltu on ja ei se pyöri, ihan niinkuin arvelitkin!

otan muutaman kuvan virityksestä

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=38
elikkä plussa on kyljessä suoraan akun plusnavalta!

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=39 miinus päädyssä samalla kaapelilla solenoidi!

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=41 plus oli eristetty...

http://groups.msn.com/veneprojekti/shoe ... PhotoID=42

sorry kuvalaatu, eukolla kamera matkassa ja puhelimen ei maailma paras...!



--janne--

tallni-5
Viestit: 13
Liittynyt: 23.02.2004 10:25
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tallni-5 » 31.07.2008 23:14

No niin!

Ei pitäisi aukoa päätänsä ennen kuin on lukenut koko jutun huolellisesti läpi. Anteeksi!
Moottorisihan ei ole tasavirtalaturia koskaan nähnytkään.
Eikä se ole myöskään mikään + maadoitettu järjestelmä.

Niin, se sinun maadoitusongelmasi.
Ongelma on hyvin yksinkertainen.

Ajattele asiaa tällä tavalla:
-Sinulla on akun + napa kokoajan startin + navassa kiinni.
-Sähkön mielestä starttimoottori ei eroa rautakangesta millään tavalla. Molemmat johtavat sähköä suunnilleen yhtä hyvin.
-Sinun startin - napa on "ilmassa". Eli koska startti on kuin rautakanki. Startin - napa onkin nyt myös akun + napa.
-Startin - napa on myös kiinni moottorilohkossa, koska se on pultattu suoraan startin kuoreen joka on kiinni moottorilohkossa. Eli niin kauan kuin startin rele EI vedä, moottorilohko on myös akun + napa.

Eli mitä me tästä opimme?
Siirrä startin rele katkomaan + johtoa. Ja vedä akun - johto suoraan päävirtakytkimen kautta startin - napaan, niin kuin se on alunperin ollut. Ja maailma pelastuu!

Latausvalokin olisi ihan hyvä olla. Melkein kaikki nykyiset laturit ovat kyllä itsemagnetisoituvia, eli pakollinen se ei yleensä ole.

PS.
Pidä hyvää huolta moottorisi jäähdytyksestä. Takimmaiset sylinterit saattavat käydä kuumina vaikka lämpömittari näyttää normaalia.
Nimimerkillä 3 leikannutta sylinteriä, ja 4 halkeamaa kannessa.

Niku

Vastaa Viestiin