Jengaa jengaa?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Jengaa jengaa?

Viesti Kirjoittaja raimå » 26.06.2008 23:26

Mulla ei oo harmainta aavistustakaan miten moottoreiden kierroslukumittarit toimivat. Lienee erilaisia systeemeitä, mutta olisko jollain tietoa onko mitään mahdollisuutta (ja järkeä) rakentaa sellaista vanhaan Volvoon mallia MD-5B?

Ja kun kuitenkin joku kysyy että miksi sellaisen haluan niin ihan vain sen takia että pystyn edes hieman tunnustelemaan moottorin sielunelämään ajossa. Samaten oon myös ajatellut tilata lämpötilaanturan tilalle anturan joka antaa lämpötilalukemia eikä vain sytytä tuota lamppua paneeliin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27.06.2008 11:37

Bensiinimoottorit katkojankärjiltä ja dieselit joko laturin W-navasta (tai vastaavasta) tai sitten vauhtipyörässä olevalta erilliseltä anturilta.
Jos koneesi lämpömittarianturilla on niiden vakiokierre eli muistaakseni M10x1,25 niin silloin siihen sopii suoraan autotarvikeliikkeestä saatavat anturit (ja mittarit). Usein mittarin mukana tulee myös erilaisia muunnoskierteitä joilla saadaan asennus tehtyä melkein koneeseen kuin koneeseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 30.06.2008 23:43

Kiitos Veli-Matti tiedosta, onko sulla hajuakaan millä menetelmällä W navalta mittari saa tietonsa? Eli siis tuleeko sieltä tyyliin jotain "katkonaista" virtaa tms.? Kiinnostais tietää vain että miten toimii...

Sanoivat asiantuntevasta autotarvikeliikkeestä että kannattaa kuitenkin suosia alkuperäisen valmistajan anturia siihen lämpötilan seurantaan, he eivät ainakaan tarjoa ristiin eri valmistajien antureita autoihinkaan. Ja ei kait noita liiemmin ole tarjolla kuin Kahan maahantuoma VDO.

Katotaan jos löytyy surffaamalla mitään tietoa tosta toimintamenetelmästä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01.07.2008 16:35

Kait se juuri siihen "vaihto"virtaan perustuu - mittaa lie mitä aaltoja tai tyrskyjä. Enempää en tiedä eikä mun ta.... ;-)
Mittari sitten kalibroidaan erillisestä ruuvista jokaiselle moottorille erikseen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 03.07.2008 11:32

Selvittelin tuossa tuota toimintaperiaatetta hieman...

Elikkä kun vaihtovirtalaturin käämeistä tulee kolmesta navasta pulssia, joista diodien kautta jotenkin hämärästi muunnetaan tasavirraksi - niin - se W napa on vain yhdistetty suoraan yhteen pulssia antavaan napaan ja näin ollen sieltä saa impulssia mittarillekin. Ja tosiaan eihän se mitään muuta tietoa anna kuin impulssia mittarille ja näin ollen koskaan ei saa mitään supertarkkaa lukemaa motin kierroksista. Mutta jos korvakuulolla säätää tyhjäkäynnin ja ruuvaa mittarin näyttämään jotain 800 kier/min. niin ei varmaan ihan kauheasti tuo yläpää heitä, vai mitä oot mieltä Veli-Matti?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 03.07.2008 11:42

Mittarin asennus ohjeet. Kalibrointiin tarvitsen jonkun tälläisen vaikka lainaan jostain jos haluut säätää mittarisi oikein tarkaksi.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.07.2008 11:49

Ei se varmasti kauas heitä.

Säädin tutkaveneen mittarin tähän hätään siten että täydellä kaasulla mittari näyttää suurimman tehon kierroksia eli 2200rpm. Tyhjäkäynnin kierrosluvuksi tuli n. 600rpm eli ei mennyt kovinkaan paljon metsään. Säätämisen logiikkana käytin sitä että koska tutkavene on virityksiltään hinaaja niin sen potkuri on mitoitettu joksikin muuksi kuin matkaveneen potkuriksi ja näin ollen ottaa täydellä kaasulla vähintäänkin kiekat tappiin. Varmistin huollosta saako 420D:n käytettyä ylikierroksille kuormitettuna ja vastaus oli että ei saa. Tarkoituksena on kyllä tarkistaa kierrokset/näyttö optisella mittarilla kunhan laiturilla kävelee joku vastaan semmoinen kourassaan - ja voisihan tuon jostakin ihan vasiten lainata pelkästä uteliaisuudesta jotta näkee paljonko logiikka petti ;-)
Oma veikkaus on että tarkkuus on +-100rpm...

Jos siellä laturissa ei ole valmista W-napaa niin se pitää ottaa kenttäkäämitykseltä eikä ole kovinkaan kummoinen operaatio - mutta tarkista nyt kumminkin kun tuo minun muistikin alkaa heittää...
Tutkaveneen laturissa on erillinen w-napa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin