Jengaa jengaa?
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Jengaa jengaa?
Mulla ei oo harmainta aavistustakaan miten moottoreiden kierroslukumittarit toimivat. Lienee erilaisia systeemeitä, mutta olisko jollain tietoa onko mitään mahdollisuutta (ja järkeä) rakentaa sellaista vanhaan Volvoon mallia MD-5B?
Ja kun kuitenkin joku kysyy että miksi sellaisen haluan niin ihan vain sen takia että pystyn edes hieman tunnustelemaan moottorin sielunelämään ajossa. Samaten oon myös ajatellut tilata lämpötilaanturan tilalle anturan joka antaa lämpötilalukemia eikä vain sytytä tuota lamppua paneeliin.
Ja kun kuitenkin joku kysyy että miksi sellaisen haluan niin ihan vain sen takia että pystyn edes hieman tunnustelemaan moottorin sielunelämään ajossa. Samaten oon myös ajatellut tilata lämpötilaanturan tilalle anturan joka antaa lämpötilalukemia eikä vain sytytä tuota lamppua paneeliin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Bensiinimoottorit katkojankärjiltä ja dieselit joko laturin W-navasta (tai vastaavasta) tai sitten vauhtipyörässä olevalta erilliseltä anturilta.
Jos koneesi lämpömittarianturilla on niiden vakiokierre eli muistaakseni M10x1,25 niin silloin siihen sopii suoraan autotarvikeliikkeestä saatavat anturit (ja mittarit). Usein mittarin mukana tulee myös erilaisia muunnoskierteitä joilla saadaan asennus tehtyä melkein koneeseen kuin koneeseen.
Jos koneesi lämpömittarianturilla on niiden vakiokierre eli muistaakseni M10x1,25 niin silloin siihen sopii suoraan autotarvikeliikkeestä saatavat anturit (ja mittarit). Usein mittarin mukana tulee myös erilaisia muunnoskierteitä joilla saadaan asennus tehtyä melkein koneeseen kuin koneeseen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Kiitos Veli-Matti tiedosta, onko sulla hajuakaan millä menetelmällä W navalta mittari saa tietonsa? Eli siis tuleeko sieltä tyyliin jotain "katkonaista" virtaa tms.? Kiinnostais tietää vain että miten toimii...
Sanoivat asiantuntevasta autotarvikeliikkeestä että kannattaa kuitenkin suosia alkuperäisen valmistajan anturia siihen lämpötilan seurantaan, he eivät ainakaan tarjoa ristiin eri valmistajien antureita autoihinkaan. Ja ei kait noita liiemmin ole tarjolla kuin Kahan maahantuoma VDO.
Katotaan jos löytyy surffaamalla mitään tietoa tosta toimintamenetelmästä:)
Sanoivat asiantuntevasta autotarvikeliikkeestä että kannattaa kuitenkin suosia alkuperäisen valmistajan anturia siihen lämpötilan seurantaan, he eivät ainakaan tarjoa ristiin eri valmistajien antureita autoihinkaan. Ja ei kait noita liiemmin ole tarjolla kuin Kahan maahantuoma VDO.
Katotaan jos löytyy surffaamalla mitään tietoa tosta toimintamenetelmästä:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kait se juuri siihen "vaihto"virtaan perustuu - mittaa lie mitä aaltoja tai tyrskyjä. Enempää en tiedä eikä mun ta....
Mittari sitten kalibroidaan erillisestä ruuvista jokaiselle moottorille erikseen.
Mittari sitten kalibroidaan erillisestä ruuvista jokaiselle moottorille erikseen.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- raimå
- Viestit: 859
- Liittynyt: 26.05.2006 1:25
- Paikkakunta: Helsinki
Selvittelin tuossa tuota toimintaperiaatetta hieman...
Elikkä kun vaihtovirtalaturin käämeistä tulee kolmesta navasta pulssia, joista diodien kautta jotenkin hämärästi muunnetaan tasavirraksi - niin - se W napa on vain yhdistetty suoraan yhteen pulssia antavaan napaan ja näin ollen sieltä saa impulssia mittarillekin. Ja tosiaan eihän se mitään muuta tietoa anna kuin impulssia mittarille ja näin ollen koskaan ei saa mitään supertarkkaa lukemaa motin kierroksista. Mutta jos korvakuulolla säätää tyhjäkäynnin ja ruuvaa mittarin näyttämään jotain 800 kier/min. niin ei varmaan ihan kauheasti tuo yläpää heitä, vai mitä oot mieltä Veli-Matti?
Elikkä kun vaihtovirtalaturin käämeistä tulee kolmesta navasta pulssia, joista diodien kautta jotenkin hämärästi muunnetaan tasavirraksi - niin - se W napa on vain yhdistetty suoraan yhteen pulssia antavaan napaan ja näin ollen sieltä saa impulssia mittarillekin. Ja tosiaan eihän se mitään muuta tietoa anna kuin impulssia mittarille ja näin ollen koskaan ei saa mitään supertarkkaa lukemaa motin kierroksista. Mutta jos korvakuulolla säätää tyhjäkäynnin ja ruuvaa mittarin näyttämään jotain 800 kier/min. niin ei varmaan ihan kauheasti tuo yläpää heitä, vai mitä oot mieltä Veli-Matti?
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei se varmasti kauas heitä.
Säädin tutkaveneen mittarin tähän hätään siten että täydellä kaasulla mittari näyttää suurimman tehon kierroksia eli 2200rpm. Tyhjäkäynnin kierrosluvuksi tuli n. 600rpm eli ei mennyt kovinkaan paljon metsään. Säätämisen logiikkana käytin sitä että koska tutkavene on virityksiltään hinaaja niin sen potkuri on mitoitettu joksikin muuksi kuin matkaveneen potkuriksi ja näin ollen ottaa täydellä kaasulla vähintäänkin kiekat tappiin. Varmistin huollosta saako 420D:n käytettyä ylikierroksille kuormitettuna ja vastaus oli että ei saa. Tarkoituksena on kyllä tarkistaa kierrokset/näyttö optisella mittarilla kunhan laiturilla kävelee joku vastaan semmoinen kourassaan - ja voisihan tuon jostakin ihan vasiten lainata pelkästä uteliaisuudesta jotta näkee paljonko logiikka petti
Oma veikkaus on että tarkkuus on +-100rpm...
Jos siellä laturissa ei ole valmista W-napaa niin se pitää ottaa kenttäkäämitykseltä eikä ole kovinkaan kummoinen operaatio - mutta tarkista nyt kumminkin kun tuo minun muistikin alkaa heittää...
Tutkaveneen laturissa on erillinen w-napa.
Säädin tutkaveneen mittarin tähän hätään siten että täydellä kaasulla mittari näyttää suurimman tehon kierroksia eli 2200rpm. Tyhjäkäynnin kierrosluvuksi tuli n. 600rpm eli ei mennyt kovinkaan paljon metsään. Säätämisen logiikkana käytin sitä että koska tutkavene on virityksiltään hinaaja niin sen potkuri on mitoitettu joksikin muuksi kuin matkaveneen potkuriksi ja näin ollen ottaa täydellä kaasulla vähintäänkin kiekat tappiin. Varmistin huollosta saako 420D:n käytettyä ylikierroksille kuormitettuna ja vastaus oli että ei saa. Tarkoituksena on kyllä tarkistaa kierrokset/näyttö optisella mittarilla kunhan laiturilla kävelee joku vastaan semmoinen kourassaan - ja voisihan tuon jostakin ihan vasiten lainata pelkästä uteliaisuudesta jotta näkee paljonko logiikka petti
Oma veikkaus on että tarkkuus on +-100rpm...
Jos siellä laturissa ei ole valmista W-napaa niin se pitää ottaa kenttäkäämitykseltä eikä ole kovinkaan kummoinen operaatio - mutta tarkista nyt kumminkin kun tuo minun muistikin alkaa heittää...
Tutkaveneen laturissa on erillinen w-napa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."