Kaikuluotain
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Kaikuluotain
Olen pärjännyt ilman pahempia pohjakosketuksia viimeiset 15 -vuotta ilman kaikua. Onkohan niitä enää olemassa sellaisia pelkän syvyyden näyttäviä luotaimia, jossa anturi on veneen pohjassa. En ole tippaakaan
kiinnostunut kaloista tai kalastuksesta. Ei huvittaisi tuijotella kalojen kuvia
eri syvyyksillä, vaan haluaisin yksiselitteisesti tietää kuinka syvällä pohja on tai tietää pitääkö kartan syvyysmerkintäpaikkaansa tai tietää kaiusta
päätellen, minkälainen pohja on. Edellisessä veneessäni oli sellainen vanha kaiku ja se kertoi oleellisen. Mutta kun menet täällä kauppaan,
ei ne puhu veneilystä vaan kalastuksesta, eikö ne eräkaupat ole enää erikseen, pihkura soikoon sentään. Onks pakko kalastaa kun ei taho?
Donna 28
kiinnostunut kaloista tai kalastuksesta. Ei huvittaisi tuijotella kalojen kuvia
eri syvyyksillä, vaan haluaisin yksiselitteisesti tietää kuinka syvällä pohja on tai tietää pitääkö kartan syvyysmerkintäpaikkaansa tai tietää kaiusta
päätellen, minkälainen pohja on. Edellisessä veneessäni oli sellainen vanha kaiku ja se kertoi oleellisen. Mutta kun menet täällä kauppaan,
ei ne puhu veneilystä vaan kalastuksesta, eikö ne eräkaupat ole enää erikseen, pihkura soikoon sentään. Onks pakko kalastaa kun ei taho?
Donna 28
- Notreal
- Viestit: 2014
- Liittynyt: 22.04.2008 0:10
Vator Oy on maahantuojana Navman merkkisille vene-elekroniikka laitteille joilta ainakin löytyy kaiku pelkällä numeronäytöllä. Sehän ei tosin kerro pohjasta muuta kuin etäisyyden....
osoite : www.navman.com
osoite : www.navman.com
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Tilasin just Nexux NX kaiun jossa on myös loki samassa anturissa. Näyttö on pelkkä numeronäyttö koska en todellakaan tarvitse mitään sillinkuvia tai pohjagrafiikkaa näytölle. Enkä kaipaa kojelautaan mitään ylimääräistä namiskuukkelia millä ei ole käyttöä, no on siinä vedenlämpötilan näyttö jolla ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Tutkavene on tosin vedessä mutta eiköhän se yksi anturi saada pohjan läpi asennettua venettä ylös käyttämättä.
Mitä tuo tarkoittaa tuo "ilman pahempia pohjakosketuksia..."?
Minä kait käyn kauden aikana kivillä vähintään sen 15-20 kertaa. Tosin niistä fiskarilla "vain" 1-2 kertaa mutta en vielä koskaan ole käynyt "pahemmin" kivillä...
Minä olen oikein erikoistunut löytämään hiekkapankkeja sieltä missä niitä ei ole - varsinkin jos kouraan sattuu merikortti vuodelta 1943...
Tutkavene on tosin vedessä mutta eiköhän se yksi anturi saada pohjan läpi asennettua venettä ylös käyttämättä.
Mitä tuo tarkoittaa tuo "ilman pahempia pohjakosketuksia..."?
Minä kait käyn kauden aikana kivillä vähintään sen 15-20 kertaa. Tosin niistä fiskarilla "vain" 1-2 kertaa mutta en vielä koskaan ole käynyt "pahemmin" kivillä...
Minä olen oikein erikoistunut löytämään hiekkapankkeja sieltä missä niitä ei ole - varsinkin jos kouraan sattuu merikortti vuodelta 1943...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Donna 28
- Viestit: 2729
- Liittynyt: 08.01.2008 21:10
Ilman pahempia pohjakosketuksia
Kyllä minäkin tunnen vetenalaiset hiekkapättäreet, samoin myös uppotukit. Niistä vain ei ole vaurioita jäänyt sen enempää köliin, kölijäähdytysjärjestelmään, potkuriin tai peräsimeen. Pari vuotta sitten
ajoin laakakallioon. Amulla saaren kupeesta lähtiessäni katsoin reittiä läpi ja totesin ettei kiviä olisi mailla eikä halmeilla. Ei vain tullut katsottua tarpeeksi suurentavilla silmälaseilla, sillä olihan siellä 0,6 merkintä. Kun vesi oli kaiken lisäksi alhaalla niin eihän sitä silokalliota voinut välttää. Jos olisin tullut luoteesta, olisi vauriot varmasti pysäyttäneet koko veneilyharrastukseni. Se olisi ollut pystysuoraan pahkiajaminen. Nyt kävi kuitenkin tuuri, tulin kaakosta ja kallio nousi hiljaa miltei pinnan tasoon. Kun vene viimein kolinan säestyksellä pysähtyi, katsoin joka rallin alle, ettei vuotoja ollut, pikaisesti merikorttia, että eihän siellä mitään kiviä pitänyt olla. Katsottuani laidan yli näin kallion, hyppäsin veteen ja todellakin vettä oli keulan kohdalla n. 15 cm. Vaurioista suurin oli itsetuntoni "kokeneena" veneilijänä. Jäihän siihen kallioon vähän punaista pohjamaalia. Ajelen varmaan tänäkin kesänä ilman pahempia
pohjakosketuksia. Muuten Seppälän veneveistämön pojat kertoivat 80 -luvun lopussa jutun, kun he isänsä kanssa olivat ensimmäistä veneeseen
asennettua kaikuluotainta kokeilemassa, luotaimen näytön tuijottelu tuotti
tulosta ja he ajoivat pintakiveen (jutun kuulin, ostaessani heiltä heidän kotiveneenä toiminutta harttoppia, jolla varsinkin uppotukit tulivat tutuiksi).
Donna 28
ajoin laakakallioon. Amulla saaren kupeesta lähtiessäni katsoin reittiä läpi ja totesin ettei kiviä olisi mailla eikä halmeilla. Ei vain tullut katsottua tarpeeksi suurentavilla silmälaseilla, sillä olihan siellä 0,6 merkintä. Kun vesi oli kaiken lisäksi alhaalla niin eihän sitä silokalliota voinut välttää. Jos olisin tullut luoteesta, olisi vauriot varmasti pysäyttäneet koko veneilyharrastukseni. Se olisi ollut pystysuoraan pahkiajaminen. Nyt kävi kuitenkin tuuri, tulin kaakosta ja kallio nousi hiljaa miltei pinnan tasoon. Kun vene viimein kolinan säestyksellä pysähtyi, katsoin joka rallin alle, ettei vuotoja ollut, pikaisesti merikorttia, että eihän siellä mitään kiviä pitänyt olla. Katsottuani laidan yli näin kallion, hyppäsin veteen ja todellakin vettä oli keulan kohdalla n. 15 cm. Vaurioista suurin oli itsetuntoni "kokeneena" veneilijänä. Jäihän siihen kallioon vähän punaista pohjamaalia. Ajelen varmaan tänäkin kesänä ilman pahempia
pohjakosketuksia. Muuten Seppälän veneveistämön pojat kertoivat 80 -luvun lopussa jutun, kun he isänsä kanssa olivat ensimmäistä veneeseen
asennettua kaikuluotainta kokeilemassa, luotaimen näytön tuijottelu tuotti
tulosta ja he ajoivat pintakiveen (jutun kuulin, ostaessani heiltä heidän kotiveneenä toiminutta harttoppia, jolla varsinkin uppotukit tulivat tutuiksi).
Donna 28
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
Re: Kaikuluotain
Hommasin käytettynä Navman Multi 3100, eli tässä on kaiku ja logi samassa
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=149
Näitä saa myös pelkällä kaikulaitteella. Eli Navman Depth 3100.
Simppeli ja ei näy kaloja :-)
Sitten on vielä malli Depth 2100, joka on jopa vielä pelkistetympi 50mm reikään tuleva "mittari"
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=150
Asennettu on jo veneeseen mutta vielä maalla. Kohta pitää päästä mereen...
Janne
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=149
Näitä saa myös pelkällä kaikulaitteella. Eli Navman Depth 3100.
Simppeli ja ei näy kaloja :-)
Sitten on vielä malli Depth 2100, joka on jopa vielä pelkistetympi 50mm reikään tuleva "mittari"
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=150
Asennettu on jo veneeseen mutta vielä maalla. Kohta pitää päästä mereen...
Janne
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21.02.2004 10:36
- Paikkakunta: Raasepori
Minulla on kolme vuotta ollut Navman DEPTH 2100. Ongelmaton laite.
Siihen saa muistaakseni myös ohjelmoitua syvyysrajan jossa hälyttää. Pitäisi joskus saada aikaiseksi tutkia ohjekirjaa, kuinka se tapahtuu.
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=150
Mielestäni kaiku on tärkeimpiä navigointivälineitä. Kortti ja kompassi on ne muut. Käsigepsi minulla myös on, mutta se kuuluu jo toiseen luokkaan, taustatukeen.. vai miten sen nyt sanoisi.
Siihen saa muistaakseni myös ohjelmoitua syvyysrajan jossa hälyttää. Pitäisi joskus saada aikaiseksi tutkia ohjekirjaa, kuinka se tapahtuu.
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=150
Mielestäni kaiku on tärkeimpiä navigointivälineitä. Kortti ja kompassi on ne muut. Käsigepsi minulla myös on, mutta se kuuluu jo toiseen luokkaan, taustatukeen.. vai miten sen nyt sanoisi.
Manner
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllä se kaiku on siellä välineiden kärkipäässä mutta väittäisin melkoisen vapaasti mukaellen Joni Skiftesvikin sanoja että tärkein navigointimenetelmä on optinen navigointi ja tärkein navigointiväline on toimiva päänuppi, kaikki muut pelit ja resselit vain tukevat niitä...
Tuo Navman on yllättävän halpa ja asiallisen oloinen kampe - ja tosiaankaan ei näytä sillejä.
Tuo Navman on yllättävän halpa ja asiallisen oloinen kampe - ja tosiaankaan ei näytä sillejä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 01.08.2003 11:48
Katselin viime keväänä myös tuota Navmanin kaikua, mutta siihen ei taida olla saatavissa pronssista pohjanläpianturia. En tiedä onko perää, mutta eivät suosittele puurunkoisiin veneisiin näitä muovisia pohjanläpiantureita, onko syynä puun turpoamisen aiheuttama paine sen rikkootumiseen. Lisäksi pohjanläpianturi tässä mallissa on liian lyhyt, joten ei sitä ainakaan mun paattiin olisi saanut kiinnitettyä, tai sitten olisi pitänyt rakentaa joku erityinen adapteri.
Näitä pronssisia pohjanläpiantureita on saatavissa erikseen, mutta niiden hinta onkin sitten kertaa kalliimpi ja tuleeko ne välttämättä toimimaan missä tahansa kaiussa.
- JK
Näitä pronssisia pohjanläpiantureita on saatavissa erikseen, mutta niiden hinta onkin sitten kertaa kalliimpi ja tuleeko ne välttämättä toimimaan missä tahansa kaiussa.
- JK
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21.02.2004 10:36
- Paikkakunta: Raasepori
Toimiva pää tulee otettua mukaan aina. ;) Joskus tulee kuitenkin tilanteita, joissa se tarvitsee tukea. Kaiku + kortti yhdistelmä on siinä lyömätön, että pohjan maisema hahmottuu, mikä laajentaa havaintokenttää ja tarkentaa sijaintia. Puhumatta sateesta ja sumusta.Veli-Matti kirjoitti:tärkein navigointimenetelmä on optinen navigointi
.......
tärkein navigointiväline on toimiva päänuppi
Toimiva navigointi on yksinkertaisesti sitä, että tietää missä mennään. Pari kertaa olemme pitemmällä retkellä uusilla maisemilla joutuneet varmistamaan gepsistä koordinaatit, kuin on hieman unohtunut seurata tilannetta.. mikä on vähän noloa saaristossa. Kortilta putoaminen, hupsista! Punaviinipurjehdusta, tunnustan.
Mistähän jutun kuulin, mutta jollekulle oli sattunut Espoossa purjeveneessä tapaus, että nopea vene oli ajanut rinnalle ja kysynyt missä päin on Hanko ! Hölmistyksistään tokennuttuaan oli viitannut suuntaa ja kysyjä oli huutanut kiitoksen ja nostanut taas plaaniin viittoiltuun suuntaan.
Manner