Olympian käyntihäiriö

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2008 7:10

Konkan mittausyksikkö on pikovarraatti (oik. pikofaradi) ja sen määristä riippuu paljonko se "varastoi" hetkeksi sähkö itseensä eli yksinkertaisemmin ilmaistuna kipinöikö katkojankärjissä vai ei ja kuinka paljon.
Ylipäänsä kaikki 12V sytytyslaitteille (huom!) tarkoitetut konkat ovat vaihtokelpoisia magneettokonkkien kanssa mikäli fyysinen koko käy - näin minulle selitti aikoinaan ukko Kylmänen autosähköliikkeestä, mies joka värkkäsi polttomoottorien ja kaikenlaisten sytyslaitteiden kanssa ammatikseen 1920 luvulta vuosisadan loppuun asti..
Joskus hätäpäissäni olen koekäyttänyt magneetosytytysvehjettä jopa pulsaattoripesukoneen konkalla ja sekin toimii mutta ei sovi magneetonkuorien sisälle ja taitaa siinä olla tuntematon määrä pikovarraatteja pieleen jompaan kumpaan suuntaan aivan liikaa..
Voi toki olla niin että erimerkkisten 12V sytyskäyttöön tarkoitettujen konkkien pikovarraatti arvo voi heittää sen muutaman osa/koko pikovarraatin mutta asiantuntijalta saamieni tietojen mukaan sillä ei ole käytännön merkitystä. Magneetto on äärimmäisen yksinkertainen laite, jos sitä vertaa nykyvärkkeihin niin lähinnä taitaa olla koivuhalko, joten ei sen raja-arvotkaan toiminnalle ole kovin tarkkoja.

"Tietokonedigitaalijaavaruusajan" asiantuntijoiden mielestä ehkä on suurtakin merkitystä mutta he eivät ole koskaan nähneetkään magneettoa eivätkä omista edes mopokorttia ;-)

Eli vakavammin asiaan suhtautuen; jos konkka sopii fyysisesti magneeton sisälle niin se käsitykseni mukaan toimii taatusti. Tosin tässä asiassa täytyy vedota em. asiantuntijaan.

No, menipä ehkä turhaksikin läpänheitoksi mutta pääasia että kone toimii.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Siinon

Viesti Kirjoittaja jorgo » 21.05.2008 7:56

Boschin magneetto. Kyllä tämä neukkukonkka on ollut jälkiasennus - tietenkin. Ja varmaan valittu ulkomittojen mukaan. Eipä näitä varaosia aina voi valita nenä nyrpyssä, eritoten kun ei mitään arvoja tiedä. Kovin ihmeellinen ei O:n järjestelmä ole, ja pääasia on, että kone toimii. Tietysti nyt kun asiasta on ruvettu viisastelemaan, olisi mielenkiintoista lukea jonkun aidosti varma tieto kyseisen konkan arvoista eikä väin vittauksia wikipedian artikkeleihin.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2008 10:37

Toki noita konkkia on varmasti ziljoona erilaista samanmoiseen määrään paikkoja. Ääripäät tuskin tai paremminkin eivät taatusti sovi samaan tarkoitukseen. Mutta kun puhutaan niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin magneetto vs. 12V perinteinen sytytysjärjestelmä ollaan jo niin lähellä tai samassa pisteessä että konkat vastaavat toisiaan ihan tarpeeksi hyvin jotta homma pelittää luotettavasti.
Konkka on yksi toimintavarmimmista osista sytytysjärjestelmässä, se joko maadoittaa tai "antaa läpi". Kun se maadoittaa kipinä katoaa kokonaan ja kun antaa läpi sen huomaa kipinöinnistä kärkien välissä tai niiden epänormaalin nopeasta kulumisesta - arkikielessä puhutaan "kärkien palamisesta".
Maadoitus mitataan yksinkertaisesti piipparilla johtimen liittimestä ja konkan kuoren pinnasta. Jos piippaa niin sökö mikä sökö...
Ja "läpi antaminen" samoin mutta mitta-asteikko laitetaan kohtaan pikofaradi. Yleensä arvo selviää konkan kyljestä mutta sitä ei yleensä ole merkitty sytyslaitteiden konkkiin.
Ja kokemukseni mukaan uusikin konkka antaa silloin tällöin läpi mutta se ei vaikuta käyntiin.
Tämän enempää minun ei tarvitse tietää kondensaattoreista eikä suoraan sanottuna kiinnosta pätkääkään, sillä maailmassa on tärkeämpiäkin asioita pohdittavaksi ;-).
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 21.05.2008 10:55

Juu ja jokainen saa oman magneettonsa sisään tosiaan tunkea vaikka koivuhalon! Kunhan toin esiin, että niissä on eroja ja annoin linkin josta voi lukea lisää tietoa. Ja äkkiäkös nää "Tietokonedigitaalijaavaruusajan" asiantuntijat vääntäis tuommoseen kärjettömän sytsän ;)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.05.2008 11:07

Sori Ande, tuo minun vastaukseni ei ollut tarkoitettu mitenkään piikitteleväksi eikä missään tapauksessa kohdistunut sinuun.


Silloin kun magneettoon laitetaan kärjetön sytkä se ei ole enää magneetto vaan virranjakaja ja se tarvitsee ulkopuolista virtaa kumoten näin koko magneeton perusidean eli yksinkertaisen rakenteen ja luotettavan toiminnan.
Tai no, suhteellisen luotettavan toiminnan...
Niitä kuitenkin tehdään ja saadaan jopa toimiviksi. Itse olen koettanut pitää sormeni irti niistä koska sytkälaitteet pelaavat tarpeeksi hyvin orkkiksinakin.
"Tuunaus" on sitten eria asia ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

JuhaL
Viestit: 81
Liittynyt: 05.07.2007 0:43
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja JuhaL » 26.05.2008 7:55

Elektronista transistorisytytystä olen rakennellut 3-syl Archimedekseen, kun pakkaa kärjet olla niin huonot. Kärjet tulee kuitenkin käyttöön, mutta koko sytytysvirta ei mene sen kautta, vaan sen kautta menee pienivirtainen pulssi joka ohjaa transistoria kytkemään sytytyksen. Autossa riittää vain 1 laite, archimedeksessä pitää olla 3, kun joka pytylle on omat kärjet.

Kyseessä on tälläinen laite, mutta teen itse piirilevystä lähtien kaikki.
http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=7144

Vastaa Viestiin