Olympian käyntihäiriö

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Olympian käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jorgo » 04.05.2008 11:09

Ajettiin eilen kaverin yksipyttyisen Olympian voimin. Havaitsin, ettei se suinkaan saa sytytyskipinää joka kierrokselleen, vaan käy vauhtipyörön voimin. Paatti on syystä paljolti täynnä savua, joka tussahtaa kaasarin kautta toteutumattoman työvaiheen aikana.
Kaveri ei tiedä mitään vehkeistä, ja tuntuu, että asian selvittely jäi minulle. Eli vähän apua tarvitsen. Missä vika magneetossa, kun ei kipinä tule ihan aina kuin Jepelle aamiainen?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.05.2008 15:35

Ei se saakkaan antaa kipinää kuin joka toisella kierroksella kun on kerran 1 pyttyinen nelitahtikone. Joka toisella kierroksella on työtahti ja joka toisella poistotahti...
Laita käymään ja pyöritä magneettoa vasten sen pyörimissuuntaa niin sytytys siirtyy aikaisemmalle ja päinvastoin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Hauska kommentti

Viesti Kirjoittaja jorgo » 04.05.2008 19:26

Juu näin on elämän ajan opetettu työtahdista. Loppu on uutta.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04.05.2008 19:51

"Havaitsin, ettei se suinkaan saa sytytyskipinää joka kierrokselleen, vaan käy vauhtipyörön voimin..."
Tästä minä vaan sain tuommoisen väärinkäsityksen että kaipailit kipinää joka kierrokselle...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Siis piää olla vauhtipyörä

Viesti Kirjoittaja jorgo » 04.05.2008 19:57

Siinä näyttää olevan sytytyksen säätövipu kaasuläpän vivun vieressä. Ja kyllä kaveri käynnisteli hana auki ja sytytys myöhäisellä. Ajossa sitten asetti sytytyksen aikaiselle. Näin luulen.
Ja kyllä sieltä täytyy välillä jäädä kipinä hukkaan, ei se voi noin käydä vaikka sytytys olisi kuinka, koska se ylipäänsä käy. Ei se paukahtelu, mutta se sininen savu, mikä pyörii fiskarissa.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.05.2008 20:18

Antaako Olympiaan ruuvattu magneetto todella kipinän vain jokatoisella kierroksella?? Ainakin SEM (Svenska Elektromagnet Ab :) antaa kipinän ihan joka kierroksella, mutta pytyssä on syttyvä seos vain sen työtahdin alussa... :=D

Jos se köhii ja jättää lyöntejä väliin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti => vajaa puolikaasu), niin se johtuu ihan siitä että kone saa liian rikkaan seoksen. Käynti on sellaista tuku-tuku-----tuku-tuku-tuku-- eli aina välillä mennään tosiaan tyhjää muutama kierros, ja sitten taas alkaa sytyttämään, silloin siellä pytyssä on niin paljon bensaa, ettei ilma riitä palamiseen, vaan se menee sitten pakoputkeen, tai minne vaan. Periaatteessa tupsaus johtuu siitä että palo jatku venttiilin aukeamiseen saakka, jolloin tietty kajahtaa väärässäkin paikassa.

Onko tulppa musta, nokinen? => Liikaa bensaa.

Sieltä kaasuttajasta löytyvät säädettävät pääsuutin ja tyhjäkäynnin ilmaruuvi.
Pääsuuttimella laitetaan ajokierrosten seos kohdalleen, ja ilmaruuvilla tyhjäkäynnin seos. Käytännössä pääsuutin on syytä jättää sillailla, että kone saa ajokierroksilla sopivan seoksen. Silloin vaan käy armotta niin, että pikkukaasulla tulee liikaa bensaa. Tyhjäkäynti taas ottaa aineensa eri putkea pitkin, jolloin seos säädetäänkin ilmanmäärällä.

Teemuki
Viestit: 21
Liittynyt: 20.11.2007 13:32
Paikkakunta: Helsinki / Turku

Viesti Kirjoittaja Teemuki » 05.05.2008 16:24

Katkojankarjissa likaa? Sytytys myohaisella? Onkos tulppa puhdas/oikea oikea? Enta tulpan karkivali?

Niih, ja millon on viimeksi ajettu ja milla aineella? Sammuuko/paukkuuko/oiereileeko kone jos pistat kaasun taysille?

Haiseeko bensa? Onko koneessa vaantoa kuitenkin?

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Nyt käy melko tasaisesti

Viesti Kirjoittaja jorgo » 19.05.2008 22:25

Pääasiallinen syy olikin heikossa sytytysvirrassa. Kondensaattori (made in CCCP) oli varastoinut jo ihan tarpeeksi virtaa, eikä enää jaksanut isoa varastoa pitää. Sen uusiminen, uusi tulppa ym. pientä säätöä, ja O alkoi käydä tasaisesti ja jopa aivan kevyesti tyhjäkäynnillä. Kondensaattorin kyvyttömyyden mittasi ammattimies pyydettynä.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.05.2008 10:59

Se tuo konkka on niin kallis (1-2€) että sitä ei kannata ihan vaan kaiken varalta uusia kun kunnostaa vanhaa moottoria - ei vaiskaan ;-)

Hyvä kun vika selvisi ja kone putputtaa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.05.2008 12:57

Tuo konkka eli kondensaattori alkoi kiinnostaa enemmänkin. Kondensaattoreitahan myytään kontensaattorikaupassa (jos ei oo mennyt konkkaan :)).. mutta.

Minkä tyyppistä kondensaattoria näihin magneettoihin voisi vaihtaa vanhan tilalle? Koodia, nimikettä, tilausnumeroa tiedossa..?

Selailin eilen iltalukemisena Wickströmmin ja Albinin manuaalit ja varaosalistat läpi, mutta kondensaattorista ei mainittu mitään tyyppiä. Toinen kiintoisa juttu olisi se, että mistä voisi kehitellä SEMmiin uudet (tai uudehkot) katkojankärjet? Ainakin Sachsin mopomoottorin katkoja on aika lähellä, mutta ei ihan..

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Niin helppoa... aijaijai

Viesti Kirjoittaja jorgo » 20.05.2008 20:20

Autotarvikeliikkeessä valittiin ulkomitoiltaan suurin piirtein saman kokoinen. Ei siinä sen kummempaa tietoa kuulemma tarvita. "Kaikki ne toimii"

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.05.2008 20:23

No sitten se päivä on paistanut risukasaan :)
Kyllä niillä kondensaattorin merkinnöillä on väliä ja paljon!
E mare libertas

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13.08.2007 0:25

Jassoo

Viesti Kirjoittaja jorgo » 20.05.2008 20:30

Neukkukonkasta ei löydy muita merkintöjä kuin "made in CCCP". Kun nyt tunnut tietävän, kerro lisää, että muutkin viisastuvat...

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 20.05.2008 20:34

Täältä on helpommin luettavissa kuin mun selvityksestä :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
E mare libertas

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.05.2008 23:30

Joo hiukka enemmän olisi hyvä olla spesifikaattiota kun varaosaa haeskelee. Jos mä tästä nyt meen vaikka motonetiin tiskille sanoon että paas mulle konkka SEMmiin, niin en mä ihan mitä tahansa kondensaattoria X halua :=)
Ensimmäisen kondensaattorin keksi Ewald Georg von Kleist Camminissa Pommerissa 11. lokakuuta 1745, yrittäessään varastoida sähköä elohopeaa täynnä olevaan pulloon. Maailmalle tieto uudesta keksinnöstä levisi kuitenkin Pieter van Musschenbroekin kautta. Hän teki kokeen vedellä täytetyllä astialla Leydenin (Leidenin) yliopistossa Hollannissa tammikuussa 1746. Tästä sai nimensä Leydenin pullo.
(- Wikipediasta)

Vedellä täytetty astia siis kelpaa. :=) Ei vaiskaan, tarttee seuraavan kerran ku purkaa magneeton katsoa toikin oikeen tarkkaan. Kai sieltä ainakin ne mitat saa.

Minkä merkkinen magneetto siinä puheena olleessa Olympiassa muuten on? Ihmetyttää kovasti, että miten sinne on eksynt CCCP-mallinen konkka.
(Tai tarkoittaako CCCP jotain muutakin kuin "kansojen sulatusuunia?)

Vastaa Viestiin