Olympian käyntihäiriö
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Olympian käyntihäiriö
Ajettiin eilen kaverin yksipyttyisen Olympian voimin. Havaitsin, ettei se suinkaan saa sytytyskipinää joka kierrokselleen, vaan käy vauhtipyörön voimin. Paatti on syystä paljolti täynnä savua, joka tussahtaa kaasarin kautta toteutumattoman työvaiheen aikana.
Kaveri ei tiedä mitään vehkeistä, ja tuntuu, että asian selvittely jäi minulle. Eli vähän apua tarvitsen. Missä vika magneetossa, kun ei kipinä tule ihan aina kuin Jepelle aamiainen?
Kaveri ei tiedä mitään vehkeistä, ja tuntuu, että asian selvittely jäi minulle. Eli vähän apua tarvitsen. Missä vika magneetossa, kun ei kipinä tule ihan aina kuin Jepelle aamiainen?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Ei se saakkaan antaa kipinää kuin joka toisella kierroksella kun on kerran 1 pyttyinen nelitahtikone. Joka toisella kierroksella on työtahti ja joka toisella poistotahti...
Laita käymään ja pyöritä magneettoa vasten sen pyörimissuuntaa niin sytytys siirtyy aikaisemmalle ja päinvastoin.
Laita käymään ja pyöritä magneettoa vasten sen pyörimissuuntaa niin sytytys siirtyy aikaisemmalle ja päinvastoin.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Hauska kommentti
Juu näin on elämän ajan opetettu työtahdista. Loppu on uutta.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
"Havaitsin, ettei se suinkaan saa sytytyskipinää joka kierrokselleen, vaan käy vauhtipyörön voimin..."
Tästä minä vaan sain tuommoisen väärinkäsityksen että kaipailit kipinää joka kierrokselle...
Tästä minä vaan sain tuommoisen väärinkäsityksen että kaipailit kipinää joka kierrokselle...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Siis piää olla vauhtipyörä
Siinä näyttää olevan sytytyksen säätövipu kaasuläpän vivun vieressä. Ja kyllä kaveri käynnisteli hana auki ja sytytys myöhäisellä. Ajossa sitten asetti sytytyksen aikaiselle. Näin luulen.
Ja kyllä sieltä täytyy välillä jäädä kipinä hukkaan, ei se voi noin käydä vaikka sytytys olisi kuinka, koska se ylipäänsä käy. Ei se paukahtelu, mutta se sininen savu, mikä pyörii fiskarissa.
Ja kyllä sieltä täytyy välillä jäädä kipinä hukkaan, ei se voi noin käydä vaikka sytytys olisi kuinka, koska se ylipäänsä käy. Ei se paukahtelu, mutta se sininen savu, mikä pyörii fiskarissa.
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Antaako Olympiaan ruuvattu magneetto todella kipinän vain jokatoisella kierroksella?? Ainakin SEM (Svenska Elektromagnet Ab antaa kipinän ihan joka kierroksella, mutta pytyssä on syttyvä seos vain sen työtahdin alussa... :=D
Jos se köhii ja jättää lyöntejä väliin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti => vajaa puolikaasu), niin se johtuu ihan siitä että kone saa liian rikkaan seoksen. Käynti on sellaista tuku-tuku-----tuku-tuku-tuku-- eli aina välillä mennään tosiaan tyhjää muutama kierros, ja sitten taas alkaa sytyttämään, silloin siellä pytyssä on niin paljon bensaa, ettei ilma riitä palamiseen, vaan se menee sitten pakoputkeen, tai minne vaan. Periaatteessa tupsaus johtuu siitä että palo jatku venttiilin aukeamiseen saakka, jolloin tietty kajahtaa väärässäkin paikassa.
Onko tulppa musta, nokinen? => Liikaa bensaa.
Sieltä kaasuttajasta löytyvät säädettävät pääsuutin ja tyhjäkäynnin ilmaruuvi.
Pääsuuttimella laitetaan ajokierrosten seos kohdalleen, ja ilmaruuvilla tyhjäkäynnin seos. Käytännössä pääsuutin on syytä jättää sillailla, että kone saa ajokierroksilla sopivan seoksen. Silloin vaan käy armotta niin, että pikkukaasulla tulee liikaa bensaa. Tyhjäkäynti taas ottaa aineensa eri putkea pitkin, jolloin seos säädetäänkin ilmanmäärällä.
Jos se köhii ja jättää lyöntejä väliin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti => vajaa puolikaasu), niin se johtuu ihan siitä että kone saa liian rikkaan seoksen. Käynti on sellaista tuku-tuku-----tuku-tuku-tuku-- eli aina välillä mennään tosiaan tyhjää muutama kierros, ja sitten taas alkaa sytyttämään, silloin siellä pytyssä on niin paljon bensaa, ettei ilma riitä palamiseen, vaan se menee sitten pakoputkeen, tai minne vaan. Periaatteessa tupsaus johtuu siitä että palo jatku venttiilin aukeamiseen saakka, jolloin tietty kajahtaa väärässäkin paikassa.
Onko tulppa musta, nokinen? => Liikaa bensaa.
Sieltä kaasuttajasta löytyvät säädettävät pääsuutin ja tyhjäkäynnin ilmaruuvi.
Pääsuuttimella laitetaan ajokierrosten seos kohdalleen, ja ilmaruuvilla tyhjäkäynnin seos. Käytännössä pääsuutin on syytä jättää sillailla, että kone saa ajokierroksilla sopivan seoksen. Silloin vaan käy armotta niin, että pikkukaasulla tulee liikaa bensaa. Tyhjäkäynti taas ottaa aineensa eri putkea pitkin, jolloin seos säädetäänkin ilmanmäärällä.
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 20.11.2007 13:32
- Paikkakunta: Helsinki / Turku
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Nyt käy melko tasaisesti
Pääasiallinen syy olikin heikossa sytytysvirrassa. Kondensaattori (made in CCCP) oli varastoinut jo ihan tarpeeksi virtaa, eikä enää jaksanut isoa varastoa pitää. Sen uusiminen, uusi tulppa ym. pientä säätöä, ja O alkoi käydä tasaisesti ja jopa aivan kevyesti tyhjäkäynnillä. Kondensaattorin kyvyttömyyden mittasi ammattimies pyydettynä.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Se tuo konkka on niin kallis (1-2€) että sitä ei kannata ihan vaan kaiken varalta uusia kun kunnostaa vanhaa moottoria - ei vaiskaan
Hyvä kun vika selvisi ja kone putputtaa...
Hyvä kun vika selvisi ja kone putputtaa...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Tuo konkka eli kondensaattori alkoi kiinnostaa enemmänkin. Kondensaattoreitahan myytään kontensaattorikaupassa (jos ei oo mennyt konkkaan .. mutta.
Minkä tyyppistä kondensaattoria näihin magneettoihin voisi vaihtaa vanhan tilalle? Koodia, nimikettä, tilausnumeroa tiedossa..?
Selailin eilen iltalukemisena Wickströmmin ja Albinin manuaalit ja varaosalistat läpi, mutta kondensaattorista ei mainittu mitään tyyppiä. Toinen kiintoisa juttu olisi se, että mistä voisi kehitellä SEMmiin uudet (tai uudehkot) katkojankärjet? Ainakin Sachsin mopomoottorin katkoja on aika lähellä, mutta ei ihan..
Minkä tyyppistä kondensaattoria näihin magneettoihin voisi vaihtaa vanhan tilalle? Koodia, nimikettä, tilausnumeroa tiedossa..?
Selailin eilen iltalukemisena Wickströmmin ja Albinin manuaalit ja varaosalistat läpi, mutta kondensaattorista ei mainittu mitään tyyppiä. Toinen kiintoisa juttu olisi se, että mistä voisi kehitellä SEMmiin uudet (tai uudehkot) katkojankärjet? Ainakin Sachsin mopomoottorin katkoja on aika lähellä, mutta ei ihan..
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Niin helppoa... aijaijai
Autotarvikeliikkeessä valittiin ulkomitoiltaan suurin piirtein saman kokoinen. Ei siinä sen kummempaa tietoa kuulemma tarvita. "Kaikki ne toimii"
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
-
- Viestit: 1231
- Liittynyt: 11.07.2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Joo hiukka enemmän olisi hyvä olla spesifikaattiota kun varaosaa haeskelee. Jos mä tästä nyt meen vaikka motonetiin tiskille sanoon että paas mulle konkka SEMmiin, niin en mä ihan mitä tahansa kondensaattoria X halua :=)
Vedellä täytetty astia siis kelpaa. :=) Ei vaiskaan, tarttee seuraavan kerran ku purkaa magneeton katsoa toikin oikeen tarkkaan. Kai sieltä ainakin ne mitat saa.
Minkä merkkinen magneetto siinä puheena olleessa Olympiassa muuten on? Ihmetyttää kovasti, että miten sinne on eksynt CCCP-mallinen konkka.
(Tai tarkoittaako CCCP jotain muutakin kuin "kansojen sulatusuunia?)
(- Wikipediasta)Ensimmäisen kondensaattorin keksi Ewald Georg von Kleist Camminissa Pommerissa 11. lokakuuta 1745, yrittäessään varastoida sähköä elohopeaa täynnä olevaan pulloon. Maailmalle tieto uudesta keksinnöstä levisi kuitenkin Pieter van Musschenbroekin kautta. Hän teki kokeen vedellä täytetyllä astialla Leydenin (Leidenin) yliopistossa Hollannissa tammikuussa 1746. Tästä sai nimensä Leydenin pullo.
Vedellä täytetty astia siis kelpaa. :=) Ei vaiskaan, tarttee seuraavan kerran ku purkaa magneeton katsoa toikin oikeen tarkkaan. Kai sieltä ainakin ne mitat saa.
Minkä merkkinen magneetto siinä puheena olleessa Olympiassa muuten on? Ihmetyttää kovasti, että miten sinne on eksynt CCCP-mallinen konkka.
(Tai tarkoittaako CCCP jotain muutakin kuin "kansojen sulatusuunia?)