Kaikuluotaimen tarpeellisuus
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Sijaintihan pitää olla kokoajan tiedossa merikartalla, kaikua seuraamalla vain varmistellaan sijaintia. Oulunedustalla se on suhteellisen helppoa koska matalikot ja syvänteet seurailevat (useimmiten) aika tarkasti itä-länsisuuntaa. Siinä ei tosiaankan ole mitään järkeä, kuten Kinde edellä tuumasi, jos pitää madella kahta kolmea solmua eli matkan pitää joutua lähes samalla tapaa kuin päivälläkin tai ilman sumua mutta ajaminen on toki paljon tarkempaa touhua ja aistien pitää olla aika herkkänä.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16.04.2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Itelle laitan tuon Furunon LS4100:n, aika hemmetin monipuolinen peli. Se on piirtävä loki-kaikuyhdistelmä jossa on täys NMEA yhteensopivuus. Ts. Näyttää paikkatietoa tuulen nopeutta etc, mitä sinne nmea väylään vaan syöttää. Tällainen peli ja aktiiviantenni, niin sulla on loki-kaiku-ja kiinteä GPS samassa.
http://www.furuno.fi/graphics/20_Flash/ ... 100_e.html
http://www.furuno.fi/graphics/20_Flash/ ... 100_e.html
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06.09.2007 15:23
Käytännössä tuo tekee saaristomerellä noin 50 cm, jos vene ei liiku ja tähystää veeteen. Jos se on liikkeessä, näkyvyys vedenalaiseen esteeseen on 0 cm.Beerit kirjoitti: Olkoon pimeä tai sumu tai kirkas aurinkoinen kesäpäivä, niin alus (vene, laiva tai muu vesikulkuneuvo) pitää pystyä pysäyttämään sillä matkalla, jonka silmin pystyy näkemään/havaitsemaan.
Jos otetaan tuo lainattu lause johtoajatukseksi, niin silloin turvallinen vauhti olisi 0 solmua, siis laiturissa ;)
-
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 08.08.2003 13:35
No jaa itte on aikanaan oppinu kaikusta kattomaan jopa, että ollaanko väylällä eli ihan kelponen peli on. Ja mun mielestä tuo ihan numeronäyttönenkin on asiallinen peli!
Nykysessä vehkeessä onkin sitten tutka yhdistetty gepsiin ja kaikuun ja ihan toimiva hapatus sekin on ja täytyyhän sitä leluja olla ;) vhf:änkin vois näköjään laittaa mutta taitaapi olla turhaa... helpommin nykyään gsm:llä soittelee hätää (toivottavasti ei ikinä!)
Nykysessä vehkeessä onkin sitten tutka yhdistetty gepsiin ja kaikuun ja ihan toimiva hapatus sekin on ja täytyyhän sitä leluja olla ;) vhf:änkin vois näköjään laittaa mutta taitaapi olla turhaa... helpommin nykyään gsm:llä soittelee hätää (toivottavasti ei ikinä!)
E mare libertas
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20.02.2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Tutulle merikapteenille riittää veneeseen kompassi ja kello. Saa kuulemma katsella mittareita töissä riittävästi. Tosi tarkkaan hän muuten arvioi veneen nopeuden, olen joskus tsekannut käsigepsillä.
Meneehän se noinkin. Veneen sijaintia ja suuntaa tulee arvioitua saaristossa koko ajan kaikesta minkä havaitsee. Nuorempana mentiin Kihdin yli lähinnä ruotsinlaivoja tähystellen, kun kompassikin oli kovia kokenut.
Silti amatöörinä ajattelen toisin. Plotteri ja luotain tarjoavat mukavaa lisäinformaatiota. Tutka, AIS ja muut vempeleet voisivat nekin tehdä eedvardia. Ja uusimmat näytöt, johon kaiken infon saa yhteen ruutuun ovat kivoja, ettei puuvene ala näyttää valvomolta. Toki kyky navigoida luomuna täytyy myös säilyttää, ettei mahdollinen blackout vie mennessään.
Missä tulee raja vastaan? Kun yhä useammat tekevät töitä tietokoneen ruutu silmien edessä, ei ehkä ole fiksua tuijottaa samanlaista ruutua vapaa-aikana veneillessä. Elektroniikan kehittyessä on ehkä sittenkin palattava merikapteenin linjalle.
Meneehän se noinkin. Veneen sijaintia ja suuntaa tulee arvioitua saaristossa koko ajan kaikesta minkä havaitsee. Nuorempana mentiin Kihdin yli lähinnä ruotsinlaivoja tähystellen, kun kompassikin oli kovia kokenut.
Silti amatöörinä ajattelen toisin. Plotteri ja luotain tarjoavat mukavaa lisäinformaatiota. Tutka, AIS ja muut vempeleet voisivat nekin tehdä eedvardia. Ja uusimmat näytöt, johon kaiken infon saa yhteen ruutuun ovat kivoja, ettei puuvene ala näyttää valvomolta. Toki kyky navigoida luomuna täytyy myös säilyttää, ettei mahdollinen blackout vie mennessään.
Missä tulee raja vastaan? Kun yhä useammat tekevät töitä tietokoneen ruutu silmien edessä, ei ehkä ole fiksua tuijottaa samanlaista ruutua vapaa-aikana veneillessä. Elektroniikan kehittyessä on ehkä sittenkin palattava merikapteenin linjalle.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- kardinaali
- Viestit: 261
- Liittynyt: 20.10.2003 13:09
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Itse ajattelin laittaa kaiun sen takia, että Karhijärvestä ei ole ilmeisesti olemassa minkäänlaisia "meri"karttoja. Kesällä kiertelen lätäkköä ja teen merkintöjä omaksi ja muidenkin iloksi/avuksi. Kaiku on alaspäin keilaava, joten kivet ja karit kartoitetaan sitten rungolla.
Ja tosiaan, kyllä leluja pittee olla!
Ja tosiaan, kyllä leluja pittee olla!
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Karhijärvi
Ennen suuritöiseen kivillekopsautteluun kartan tekoa varten, tarkista onko alueen peruskartassa mahdollisesti jotakin syvyystietoa myös tästä Karhijärvestä. Ei sotä koskaan tiedä.
- kardinaali
- Viestit: 261
- Liittynyt: 20.10.2003 13:09
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Re: Karhijärvi
Olen nuohonnut asian tiimoilta joka kolkan, mutta tyhjää lyö. Eräs vanhempi konkari epäili, että joku uittoyhtiö olisi aikanaan voinut tehdä pohjatöitä, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Viimeisestä uitosta on joka tapauksessa yli puoli vuosisataa.jorgo kirjoitti:Ennen suuritöiseen kivillekopsautteluun kartan tekoa varten, tarkista onko alueen peruskartassa mahdollisesti jotakin syvyystietoa myös tästä Karhijärvestä. Ei sotä koskaan tiedä.
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: 26.07.2006 13:09
- Paikkakunta: Pori
Moi,
On siellä karhijärvessä ainakin yks kivi
Muistuu mieleen kun nuorempana oltiin juurikin karhijärvellä kalassa. Pois tultiin minkä 15hv terhi tollasta kookasta soutuvenettä vei. Sitten kuulu karahdus ja perään kiroamista.
Isä ukko heitti kalsareille ja kahlas pitkin pohjaa. Kaikkialla oli kaulaan asti. Potkuri löytyi loppuen lopulta 20 mertin päästä (varvas tunnustelulla) kivestä johon karautettiin.
-Matti
On siellä karhijärvessä ainakin yks kivi
Muistuu mieleen kun nuorempana oltiin juurikin karhijärvellä kalassa. Pois tultiin minkä 15hv terhi tollasta kookasta soutuvenettä vei. Sitten kuulu karahdus ja perään kiroamista.
Isä ukko heitti kalsareille ja kahlas pitkin pohjaa. Kaikkialla oli kaulaan asti. Potkuri löytyi loppuen lopulta 20 mertin päästä (varvas tunnustelulla) kivestä johon karautettiin.
-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Nyt ollaan jo menosa tutkissa, kepseissä ja kaikissa muissa rensseleissä mistä kysyjä ei edes halunnut tietää ja olosuhteetkin ovat myrskyä, pimeää ja sumua. Vain lumimyrsky puuttuu - niin ja tzunami
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Kaiku on hyvä olemassa mutta ei välttämätön varuste mikäli veneilyalueelta on merikartat ja on viitoitettuja väyliä.
ps. tämä on muuten totuus!
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen:
Kaiku on hyvä olemassa mutta ei välttämätön varuste mikäli veneilyalueelta on merikartat ja on viitoitettuja väyliä.
ps. tämä on muuten totuus!
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kjähkjäh vaan itelles
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jorgo
- Viestit: 151
- Liittynyt: 13.08.2007 0:25
Re: Karhijärvi
Kansalaisen karttapaikkakardinaali kirjoitti:Olen nuohonnut asian tiimoilta joka kolkan, mutta tyhjää lyö. Eräs vanhempi konkari epäili, että joku uittoyhtiö olisi aikanaan voinut tehdä pohjatöitä, mutta aika on tehnyt tehtävänsä. Viimeisestä uitosta on joka tapauksessa yli puoli vuosisataa.jorgo kirjoitti:Ennen suuritöiseen kivillekopsautteluun kartan tekoa varten, tarkista onko alueen peruskartassa mahdollisesti jotakin syvyystietoa myös tästä Karhijärvestä. Ei sotä koskaan tiedä.
Lavian Karhijärvestä on pintakiviä merkitty muutama, Muuramen Karhijärvestä on syvyyskäyrät, Kuhmoisten ja Ruokolahden Karhijärvistä ei mitään pinnan alta.
- kardinaali
- Viestit: 261
- Liittynyt: 20.10.2003 13:09
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kyseessä on tuo Lavian Karhijärvi. Peruskartassakin on nuo pintakivet, joten kai se on vaan kartoitettava rungon ja torpeedoputken avulla. Faija kertoi, että Riuttalasta kun painaa kirkolle, puolessa välissä on kari. Kokeilen kolauttaa ensin siihen, niin saan tuntumaa. Mahtaisko tuo olla juuri sama kivi, johon suoraa_huutoakin on tutustunut. Syvyys ainakin täsmää.
No joo, Karhijärvi on yli kymmenen kilometriä pitkä, joten on siinä kolauttelemista.
No joo, Karhijärvi on yli kymmenen kilometriä pitkä, joten on siinä kolauttelemista.