Mittarin viritys

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Mittarin viritys

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 15.03.2008 14:10

Onko kukaan tehnyt peräsinkulmamittaria polttoaine mittarista. Tarkoitan siis edullista Bilteman mittaria ja anturia siihen. Mittarin asteikko pitää vissiin muuttaa, mutta muuten tuosta voisi saada edullisen peräsinkulmamittarin, vai kuinka?
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18.03.2008 21:09

Noin yhtäkkiä ajateltuna kyllä. Varsinkin jos tuota kohoa pystyisi lyhentämään siten että se kulkisi kaarevaksi taivutettua anturivartta pitkin niin silloin peräsinkulmamittarin saisi apauttiaralla kuuden kympin sijoituksella eikä asteikkoon tarvitsisi koskea...

Ruorikulmamittareista tuli mieleen että jokunen vuosi sitten kaverill aoli SeaBeessä mekaaninen liimateippikiinnitteinen ruorikulmamittari ruorin keskiössä. Mittarissa ei ollut mitään antureita vaan se oli n. 50mm pyöreä ja 10mm vahvuinen klöntti jonka sisällä oli oma koneistonsa. Sanoi hinnaksi jotain parikymppiä ja ostopaikaksi jotkut (vene?)messut. Onko kukaan törmännyt moiseen mittariin?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 23.03.2007 0:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja AaPee » 18.03.2008 23:27

Peräsinkulmamittarin toiminta perustuu useimmiten juurikin lineaariseen potentiometriin.

Peräsinkulmamittarin (tai muun vastaavan asentomittarin) voi rakentaa hyvin vähillä komponenteilla. Jonkinlainen elektroniikan tuntemus on avuksi.

Mittariksi kelpaa melkein mikä tahansa kiertokäämimittari, alkuperäisestä käyttötarkoituksesta riippuen mahdollista sisälläolevaa elektroniikkaa voi joutua vähän karsimaan pois. Anturiksi ei tarvita muuta kuin sopiva potentiometri, joka sitten sovitetaan mittarille vastuksilla toteutetulla jännitejakokytkennällä. Komponenttiarvot riippuvat käyttöjännitteestä ja käytettävästä mittarista.
Mittarin asteikonhan voi sitten piirrellä koneella ja tulostaa tarralle.

Potikka sitten kytketään mekaanisesti peräsinvarteen sopivilla vipuvarsilla, ihan kuten kaupallisetkin versiot.

Löytyisi muuten pari ylimääräistä VDO:n peräsinkulma-anturia, jos joku tarvii.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 19.03.2008 14:50

Näin olen antanut itseni ymmärtää, että lähes kaikki mittarit perustuvat vastuksen mittaukseen. Tosin tavoissa on kai hivenen jotan kosmeettisia eroja mutta noin periaatteessa.

Minkälainen kurssi olisi antureilla?
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19.03.2008 15:24

Mulla kuuluu autopilottiin peräsinkulmamittari. en tiedä kuinka iso potentiometri mahtaakaan olla kopan sisällä kun anturipaketti on todella suuri. Luultavasti valtavassa kuoressa on sisällä pikku potikka.
sillä saahan isosta hi-tech anturista paremman hinnan kuin pikkupotikasta. kalliimman näkönen.
merkki on muuten CETREK

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 23.03.2007 0:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja AaPee » 19.03.2008 19:54

Parin vuoden takainen ohjehinta VDO:n anturille oli vähän toistasataa euroa.

Nämä pari anturia ovat käyttämättömiä, mutta ovat lojuneet varastossa vuosia. Hintaa voisi olla 45eur/kpl


Omavalmisteanturiin kannattaa muuten laittaa jousi joka vääntää anturia aina jompaan kumpaan laitaan, näin eliminoituu kaikki anturin vivuston välykset.

mjy
Viestit: 48
Liittynyt: 17.03.2008 13:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mjy » 20.03.2008 11:36

Minä voisin ostaa noista toisen
Lähetätkö yhteystiedot martti.j(ät)gmail.com niin sovitaan järjestelyistä

t martti

Vastaa Viestiin