Sivu 1/1

ns. hyvä akku

Lähetetty: 26 Tammi 2008 18:49
Kirjoittaja g.perkka
Purjehduskauden alkuun mennessä on hankittava uusi akku korvaamaan edellinen, laatumerkin mainetta kantava 95-ampeerituntinen. Akku käyttää laitteita, joitten virrankulutus on pienestä (radio) enimmillään 5-6 ampeeriin (pentteripumppu). Käynnistystä varten on oma akku.
Kauppias - haukuttuaan ensin edellisen ns. laatuakkuni - ehdotti Caldwellin AGM-tyypin akkua (suljettu, neste imeytetty lasikuitu-, vai pitäisikö tällä foorumilla sanoa kusilaitukankaaseen). Se on kallis, yhden Ah:n hinta on noin 1,85 euroa. Valmistusmaa Kiina. Jotenkin kiinnostuin, jotenkin arveluttaa. Onko kokemuksia?
Toinen kauppiaan suosittelema merkki, jota sattumoisin on hänenkin hyllyssään, on (muistaakseni) amerikkalainen Trojan. Se tosin sopii paremmin starttipuolelle. Kokemuksia?
Entä onko saksalainen Hoppecke kenellekään kokemusperäisesti tuttu venekäytössä? Ainakin se on kokenut valmistaja, firma on 80-vuotias.

Lähetetty: 04 Maalis 2008 09:09
Kirjoittaja raimå
On se kumma että perusakut ei muka käy venekäyttöön. Johtuukohan se siitä että venepuolella rahaa käytetään (ei meidän porukka) hieman holtittomastikin?

Myönnettäköön että ostin itse Maritimista hupikäyttöön (syvää purkausta kestävän) soveltuvan 75Ah akun mutta se olikin tarjouksessa eli halpa. Mutta miksi helevetissä pitäis maksaa jostain superteknologiasta lisää? Mun tietojen mukaan esim. linja-autoissa on aivan normaalit isot akut ja tietysti laturit virrankulutuksen mukaan ja voisin vaikka vannoa että siellä sähkölaitetta on enemmän kun normi veneessä. Jos alkaisin automekaanikkoiskälle selittää jostain kusilaituimeytysakuista, se pitäis poikaansa varmaan hulluna...

Ehkä joku tietää enemmän ja saadaan hyvä ampiaispesä tästäkin aikaiseksi:)

Lähetetty: 04 Maalis 2008 12:15
Kirjoittaja msalmi1
Kaveri osti veneeseensä AGM akun toiseksi akuksi ja ongelmia riittää+rahaa palaa. Latausta ei tunnu saavan millään toimimaan. Vikahan voi olla missä vaan, mutta AGM akku on kuvioissa mukana.

Lähetetty: 04 Maalis 2008 12:20
Kirjoittaja KS1030
ehkä ajatus on siinä että bussissa kun käytetään sähköä, on bussi lähes aina käynnissä. lisäksi akkukapasiteettia voidaan lisätä aika huolettomasti mielin määrin kun lisäpainosta ei juurikaan tarvii piitata.

veneessä useasti ollaan "retkellä" parkissa ja käytetään sähkövempeleitä. tällöin joskus akku voi mennä tyhjäksi ja sitä kautta nopeasti menee pilalle (lyijy akku). AGM- akut esim. optima.... voidaan huoletta käyttää tyhjäksi ja sitten "aamulla" höräyttää starttiakulla kone käyntiin ja ladata akku ilman pelkoa että akku vaurioituisi..

itsellä kaksi rekan akkua veneessä joista toinen rupeaa olemaan ehtoo puolella ja pitäisi vaihtaa. näyttää vaan nuo akkujen hinnat nousseen pirusti muutamassa vuodessa.

ohessa kuva hiukan keskeneräisestä "akkuboksista"
Kuva

Lähetetty: 04 Maalis 2008 14:14
Kirjoittaja raimå
Vänkäänpä vastaan vielä:)

Faijalla ollut useita mersun 508 pohjalle tehtyjä asuntoautoja. Ei ole kertaakaan ollut ongelmaa vaikka akut aivan normaaleja "turistiakkuja".

Ja lisäks itsellä käytössä ammattikäyttöön suunniteltuja salamalaitteita, joissa ihan normaalit lyijyhyytelöakut sisällä. Vuoden sisällä ne ammutaan satoja kertoja aivan tyhjäksi ja ladataan uudestaan. Ei edelleenkään ongelmaa:)

Sen takia tätä jaksan vääntää koska mun mielestä on ihan turha maksaa mistään turhaa jos sillä ei saavuteta mitään. Noh, jokaisen oma asia tämä on ja on varmasti mahdollista että venekäyttöön ja syväpurkaukseen suunnitellut akut ovat pitkäikäisempiä ja antavat tasaisempaa jännitettä vaikka latinki laskee.

Fiksuinta varmaan vaihtaa akut useammin kun maksaa ylimääräistä noista "kusilaidutetuista":)

Lähetetty: 04 Maalis 2008 14:39
Kirjoittaja Ande
No joo ihan käytännönkokemusta löytyy ainakin siitä, että halpis akut ei kestä niin kauaa kuin ihan kunnon akut :) esim. yhden bilteman akun kennot oli jo 6kk käytön jälkeen oikosessa. Kun taas traktorissa on ollut jo 4vuotta sama vartan heavy tms. Halpiksien tärinänsietokyky on huomattavasti alhaisempi ja onhan ne huomattavasti kevyempiäkin kuin kunnon akut...

Kyllä mä mieluusti ottaisin kusilaituiset akut paattiin, jos halvalla sais...
Etuna sekin, että ne voi vaikka kipata ja liemet ei valu ulos ja pitkin pilssiä :)

Ihan vaan näin "mutuna" ;)