ns. hyvä akku

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
g.perkka
Viestit: 80
Liittynyt: 26.04.2006 18:17

ns. hyvä akku

Viesti Kirjoittaja g.perkka » 26.01.2008 19:49

Purjehduskauden alkuun mennessä on hankittava uusi akku korvaamaan edellinen, laatumerkin mainetta kantava 95-ampeerituntinen. Akku käyttää laitteita, joitten virrankulutus on pienestä (radio) enimmillään 5-6 ampeeriin (pentteripumppu). Käynnistystä varten on oma akku.
Kauppias - haukuttuaan ensin edellisen ns. laatuakkuni - ehdotti Caldwellin AGM-tyypin akkua (suljettu, neste imeytetty lasikuitu-, vai pitäisikö tällä foorumilla sanoa kusilaitukankaaseen). Se on kallis, yhden Ah:n hinta on noin 1,85 euroa. Valmistusmaa Kiina. Jotenkin kiinnostuin, jotenkin arveluttaa. Onko kokemuksia?
Toinen kauppiaan suosittelema merkki, jota sattumoisin on hänenkin hyllyssään, on (muistaakseni) amerikkalainen Trojan. Se tosin sopii paremmin starttipuolelle. Kokemuksia?
Entä onko saksalainen Hoppecke kenellekään kokemusperäisesti tuttu venekäytössä? Ainakin se on kokenut valmistaja, firma on 80-vuotias.

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 04.03.2008 10:09

On se kumma että perusakut ei muka käy venekäyttöön. Johtuukohan se siitä että venepuolella rahaa käytetään (ei meidän porukka) hieman holtittomastikin?

Myönnettäköön että ostin itse Maritimista hupikäyttöön (syvää purkausta kestävän) soveltuvan 75Ah akun mutta se olikin tarjouksessa eli halpa. Mutta miksi helevetissä pitäis maksaa jostain superteknologiasta lisää? Mun tietojen mukaan esim. linja-autoissa on aivan normaalit isot akut ja tietysti laturit virrankulutuksen mukaan ja voisin vaikka vannoa että siellä sähkölaitetta on enemmän kun normi veneessä. Jos alkaisin automekaanikkoiskälle selittää jostain kusilaituimeytysakuista, se pitäis poikaansa varmaan hulluna...

Ehkä joku tietää enemmän ja saadaan hyvä ampiaispesä tästäkin aikaiseksi:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

msalmi1
Viestit: 226
Liittynyt: 26.10.2005 14:55
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja msalmi1 » 04.03.2008 13:15

Kaveri osti veneeseensä AGM akun toiseksi akuksi ja ongelmia riittää+rahaa palaa. Latausta ei tunnu saavan millään toimimaan. Vikahan voi olla missä vaan, mutta AGM akku on kuvioissa mukana.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 04.03.2008 13:20

ehkä ajatus on siinä että bussissa kun käytetään sähköä, on bussi lähes aina käynnissä. lisäksi akkukapasiteettia voidaan lisätä aika huolettomasti mielin määrin kun lisäpainosta ei juurikaan tarvii piitata.

veneessä useasti ollaan "retkellä" parkissa ja käytetään sähkövempeleitä. tällöin joskus akku voi mennä tyhjäksi ja sitä kautta nopeasti menee pilalle (lyijy akku). AGM- akut esim. optima.... voidaan huoletta käyttää tyhjäksi ja sitten "aamulla" höräyttää starttiakulla kone käyntiin ja ladata akku ilman pelkoa että akku vaurioituisi..

itsellä kaksi rekan akkua veneessä joista toinen rupeaa olemaan ehtoo puolella ja pitäisi vaihtaa. näyttää vaan nuo akkujen hinnat nousseen pirusti muutamassa vuodessa.

ohessa kuva hiukan keskeneräisestä "akkuboksista"
Kuva

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 04.03.2008 15:14

Vänkäänpä vastaan vielä:)

Faijalla ollut useita mersun 508 pohjalle tehtyjä asuntoautoja. Ei ole kertaakaan ollut ongelmaa vaikka akut aivan normaaleja "turistiakkuja".

Ja lisäks itsellä käytössä ammattikäyttöön suunniteltuja salamalaitteita, joissa ihan normaalit lyijyhyytelöakut sisällä. Vuoden sisällä ne ammutaan satoja kertoja aivan tyhjäksi ja ladataan uudestaan. Ei edelleenkään ongelmaa:)

Sen takia tätä jaksan vääntää koska mun mielestä on ihan turha maksaa mistään turhaa jos sillä ei saavuteta mitään. Noh, jokaisen oma asia tämä on ja on varmasti mahdollista että venekäyttöön ja syväpurkaukseen suunnitellut akut ovat pitkäikäisempiä ja antavat tasaisempaa jännitettä vaikka latinki laskee.

Fiksuinta varmaan vaihtaa akut useammin kun maksaa ylimääräistä noista "kusilaidutetuista":)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 04.03.2008 15:39

No joo ihan käytännönkokemusta löytyy ainakin siitä, että halpis akut ei kestä niin kauaa kuin ihan kunnon akut :) esim. yhden bilteman akun kennot oli jo 6kk käytön jälkeen oikosessa. Kun taas traktorissa on ollut jo 4vuotta sama vartan heavy tms. Halpiksien tärinänsietokyky on huomattavasti alhaisempi ja onhan ne huomattavasti kevyempiäkin kuin kunnon akut...

Kyllä mä mieluusti ottaisin kusilaituiset akut paattiin, jos halvalla sais...
Etuna sekin, että ne voi vaikka kipata ja liemet ei valu ulos ja pitkin pilssiä :)

Ihan vaan näin "mutuna" ;)
E mare libertas

Vastaa Viestiin