Sivu 1/1
Laturi ja dynastartista vain startti
Lähetetty: 21 Loka 2007 20:37
Kirjoittaja jorgo
Siis W1 ja virrantarve. Olen joka tapauksessa aikeissa puuhastella oikeasti virtaa tuottavan laturin asentamista Wikiin. Dynastartin symbolinen virrantuotto ei riitä läppärille eikä paljon muuhunkaan. Onko joku jo ehtinyt toteuttaa tämän pyörän keksimisen, ettei tarttisi ihan yrityksen ja erehdyksen kautta. Wikini on sarjanumeron perusteella varsin nuori, vm. 1974. Vinkistä kiitollisena.
Lähetetty: 22 Loka 2007 00:09
Kirjoittaja Ande
Itte tein joskus ihan saabin laturista ja releestä toimivan vermeen

Lattaraudasta peti ja rautasahalla vauhtipyörän kotloon sopivat aukot mistä remmi kulki. Sen aikasella budjetilla ei ollu mahdollisuutta ostaa oikeeta vauhtipyörää ja koteloa missä ne ois ollu valmiina..

Lähetetty: 22 Loka 2007 00:28
Kirjoittaja keelson
Ande kirjoitti:Itte tein joskus ihan saabin laturista ja releestä toimivan vermeen

Lattaraudasta peti ja rautasahalla vauhtipyörän kotloon sopivat aukot mistä remmi kulki. Sen aikasella budjetilla ei ollu mahdollisuutta ostaa oikeeta vauhtipyörää ja koteloa missä ne ois ollu valmiina..

Noin sen saa pelittämään, kunhan muistaa vaan ottaa dynasta laturin remmin irti...
Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Lähetetty: 24 Loka 2007 15:08
Kirjoittaja jorgo
No niin, nyt olen päättänyt(?) seuraavanlaisesta konstruktiosta: poistan dynastartin latausominaisuuden irrottamalla sen akulle vievät latausjohdot releessä. Asennan traktorilaturin (45A) pyöritettäväksi toisella kiilahihnalla ja lataamaan kahta n. 65 Ah:n akkua, jotka ovat irrotettavissa toisistaan plus-johtoon sijoitetulla kytkimellä. Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.
Dynastart ja toinen laturi
Lähetetty: 24 Loka 2007 18:32
Kirjoittaja riskila
Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Lähetetty: 25 Loka 2007 07:00
Kirjoittaja keelson
jorgo kirjoitti:Toinen vaihtoehto on, että jätän myös dynastartin lataamaan starttiakkua sen minkä jaksaa kuumiamiseensa saakka, jonka jälkeen yhdistän akut samaan linjaan. Kiinnostavaa tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa on virran syöttäminen akkuihin kahdesta eri laitteesta eli onko se mahdollisesti ongelma? Kuka tietää, se kertonee.
Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat
remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.
Re: Dynastart ja toinen laturi
Lähetetty: 25 Loka 2007 07:01
Kirjoittaja keelson
riskila kirjoitti:Minulla on ollut tällainen hyväksi havaittu systeemi kolmessa eri moottorissa myös dynastartilla. Jätetään dynastartti tai muu alkuperäinen laturi lataamaan vain starttiakkua ja lisälaturi vain käyttöakkua. Järjestelmillä on yhteistä vain miinusnapa. Ei tarvita mitään kytkimiä eikä diodeita ja toimii varmasti. Kytkimethän tahtovat aina jäädä väärään asentoon. Jos jokin kuitenkin menee vikaan niin plusnavat voi yhdistää tilapäisesti tai vaihtaa akkuja keskenään.
Tämä on hyvä systeemi ja oiva ratkaisu koko hommaan. En huomannutkaan tätä kirjoitusta ennen kuin vastasin ekaan. Pitäisi olla enemmän äykäs kuin innokas

Niinpä,
Lähetetty: 25 Loka 2007 19:49
Kirjoittaja jorgo
näin sen taidan toteuttaa. Toisaalta asia on niinkin, että konekopan sisällä dyna kuumiaa jo nyt kolmen tunnin ajelun jälkeen pelkästään oman sytytysvirran tuotossa, että latausvalo alkaa täydessä vauhdissa hehkua. Tai onko jokin muu syy kuin kuumiaminen mahdollinen.
Lähetetty: 25 Loka 2007 22:11
Kirjoittaja riskila
Tuossakaan systeemissä dynastartille ei tule sytytysvirran lisäksi muuta kuormaa kuin pieni hetkellinen lisä starttivirraksi. Kyllä sinulla on siellä jokin vika, jos dynastartti lämpenee. Voisiko akku olla sökö????? Dynastartin latausteho on jotain 130 W, jonka pitäisi riittää.
Akku on oikein hyvä,
Lähetetty: 26 Loka 2007 07:42
Kirjoittaja jorgo
lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.
Re: Akku on oikein hyvä,
Lähetetty: 26 Loka 2007 09:31
Kirjoittaja keelson
jorgo kirjoitti:lähes uusi. Kyllän dyna latausteho on yleisesti ajatellen kehno.
Irroita dynan remmit ja laita tilalle kunnon laturi. jos joskus menee laturi rikki, laitat vaan remmin dynaan takaiin niin se on varalla. Ja siinä tapauksessa tietty remmit oikeesta laturista irti. Dyna on 'mopolaturi'.
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Lähetetty: 26 Loka 2007 16:47
Kirjoittaja AaPee
keelson kirjoitti:
Eikös Dyna lataa tasa- ja tavallinen laturi vaihtosähköä Mielestäni molemmilla lataaminen ei käy ilman poppakonsteja tai apulaitteita.... Eli ota Dyna pois että otat remmit veke jotka lataa. Piuhoja ei tartte ottaa pois ja ei kannatakaan, sillä jos joskus tavallinen laturi zippaa, niin otat sen pois käytöstä (laturin remmit irti) ja Dynaan remmit takaisin, niin saat sitten tasasähköä akustoon suoraan.
Kyllä sekä dynastartti, että vaihtovirtalaturi antavat akulle ihan tasajännitettä. Vaihtovirtalaturin kolmivaiheinen vaihtojännite tasasuunnataan jo laturin sisällä tasajännitteeksi.
Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.
Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...
Aivan
Lähetetty: 26 Loka 2007 16:53
Kirjoittaja jorgo
Tuota ajattelin itsekin, ja kun traktoritarvikelaturissa on sisäänrakennettu säädin, on ulos tulossa aina reilut 13V.
Re: Kun on alkuun päästy, niin antaa mennä vaan.........
Lähetetty: 26 Loka 2007 18:37
Kirjoittaja keelson
AaPee kirjoitti:Kahdella laturilla voi aivan hyvin syöttää samaa akkua, mutta käytännössä hommassa tulee vastaan sellainen tilanne, että jomman kumman laturin latausjännite on hieman toista suurempi, jolloin vain suuremman jännitteen tuottava laturi tekee työtä. Kulutuksen kasvaessa riittävästi jännite laskee ja molemmat laturit pääsevät töihin.
Voihan siitä dynastartista ottaa remmit pois - mutta kannattaa muistaa, että samoilla dynastartin remmeillä vedetään kone myös käyntiin...
Meillä oli tilanne jossa molemat syötti, ja kone "paloi" kiinni ja kone ei enää pyörinyt. Vika oli tässä että oli molemmat laturit päällä. Otettiin rompetorilta uusi samanlainen Dyna ja tasalaturi pois pältä, ja homma toimi hyvin - ainakin niin kauan kun se oli meillä

Re: Aivan
Lähetetty: 26 Loka 2007 18:38
Kirjoittaja keelson
jorgo kirjoitti:Tuota ajattelin itsekin, ja kun traktoritarvikelaturissa on sisäänrakennettu säädin, on ulos tulossa aina reilut 13V.
Normi latausjännite lienee 12V vehkeissä 13,7V.