M:Tietokoneesta karttaplotteri

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

M:Tietokoneesta karttaplotteri

Viesti Kirjoittaja bonito » 31.08.2007 9:15

Nyt on saatavilla pieni tietokone merikartta käyttöön, mitat n.10x30x35cm. 15"litteä näyttö, joka sopii hyvin isomman veneen karttapöydälle. Tarvii invertterin, virrankulutus yht. n.75W. Voi olla että näkyy televisiokin, jos hankkii USB digitikun, ei ole varmuutta, kun ei ole kokeiltu.

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Re: M:Tietokoneesta karttaplotteri

Viesti Kirjoittaja retkivene » 03.09.2007 20:53

[quote="bonito"]Nyt on saatavilla pieni tietokone merikartta käyttöön, mitat n.10x30x35cm. 15"litteä näyttö, joka sopii hyvin isomman veneen karttapöydälle. Tarvii invertterin, virrankulutus yht. n.75W. Voi olla että näkyy televisiokin, jos hankkii USB digitikun, ei ole varmuutta, kun ei ole kokeiltu.[/quote]


MITÄ TARKOITAT, OLETKO MYYMÄSSÄ VAI OSTAMASSA KO. LAITETTA ?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 04.09.2007 10:04

Myymässä olen, mietin olisiko pitänyt laittaa tuonne ostetaan ja myydään osastoon,mutta aattelin, että tulee keskustelua noista vehkeistä venekäytössä.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 04.09.2007 17:30

bonito kirjoitti: että tulee keskustelua noista vehkeistä venekäytössä.
No, onks se semmonen "veneilynkestävä" vai tavallinen läppäri. Ite oon suunitellu jompaakumpaa, joten ois kiva kuulla porukoitten kokemuksia aiheesta.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 04.09.2007 17:47

Ei se ole kumpikaan, vaan tavallinen 15" litteä näyttö ja pieni keskusyksikkö, jonka voi piilottaa johonkin lokeroon, jos on langaton hiiri ja näppis, vain näyttö ja hiiri jää näkyville. Kaverilla on ollut sellainen pari vuotta käytössä, toukokuussa tuo veneeseen ja lokakuussa vie pois. Hyvin on pelittänyt. Sopii isomman kokoisiin veneisiin, jossa on tilaa karttapöydällä näyttöä varten. TeddyDiver,laita yv, jossa on email osoitteesi, niin lähetän kuvia.

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 09.09.2007 18:33

[quote="TeddyDiver"][quote="bonito"] että tulee keskustelua noista vehkeistä venekäytössä.[/quote]
No, onks se semmonen "veneilynkestävä" vai tavallinen läppäri. Ite oon suunitellu jompaakumpaa, joten ois kiva kuulla porukoitten kokemuksia aiheesta.[/quote]

Minulla on ollut kannettava (amilo ) käytössä nyt n.100 ajotunnin ajan ilman ongelmia. ISO näyttö on kova sana. Invertterinä on 12 V / 300 w antava laite, maksoi navibe usb gps antennin kanssa 110 €. Invertterin johdot kytkin suoraan akkuun. Invertterin pistokkeesta vedin kaapelin karttapöydän taakse seinään johon tuli 2-os pistorasia. Toisesta otan virran kannettavalle , toista käytän tarpeen tullen puhelimen ja käsivalaisimen lataukseen . Kuormittamattoman invertterin virrankulutuksella esim. yöpymisen aikana ei ole ollut merkitystä kun akku on muutoin kunnossa ja lataus pelaa.Kannettavan oman akku on veneeseen viedessäni ollut aina täydessä latauksessa.
Lisäplussana netin ja tv :n käyttö jos sellaiseen on tarvetta .
Tämän kokemuksen perusteella en vaihda " plotteriin "

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.09.2007 20:40

Retkivene,Voin hieman pidemmällä perspektiivillä katsoa tätä läppärinavigointia, olet ymmärtänyt juuri sen mikä on tärkeää, näet ison merikartan. On viides vuosi menossa, joka vuosi n. 200 tunnin ajoilla, mulla on näytöllinen Furunon GPS, sellaisen etuna on se, että jos läppäri sanoo sopimuksen irti, näytöllisellä Kepsillä löytää kotiin. Kyllä immeiset menee vähän halpaan, kun maksavat n. tonnin, että saavat katsella 5"ruudusta jotain karttaa, joka ei näytä edes viralliselta merikortilta, läppärikartta ei kyllä sovi keveisiin äkkipaatteihin jatkuvan hakkauksen takia.Minulla virta kytkennät ovat juuri kuvailemasi kaltaiset, hyvin on toiminut, invertterin tyhjäkäynti kulutus on vain jotain milliamppeereja, eikä silloinkaan virrankulutus huimaa, kun läppäri on päällä. Otimme ladatun akun ja kytkimme siihen invertterin, jonka pistorasiaan laitoimme läppärin auki, merikarttaojelman auki ja mittasimme kulutuksen, hämmästyksemme oli melkoinen, kun koko systeemi otti virtaa vain n. 50w. Kun läppärikarttaa käytetään pääasiassa ajon aikana, nykyajan laturit lykkäävät virtaa kymmenkertaisen määrän, akun latautuminen tuskin on mikään ongelma. Mitä navigointiohjelmaa käytät, minulla on ollut jo 4 vuotta ilmainen Sea Clear, hieno ohjelma, vain yksi klikkaus ja ohjelma on auki ja päällä.

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 17.09.2007 3:34

[quote="bonito"]Retkivene,Voin hieman pidemmällä perspektiivillä katsoa tätä läppärinavigointia, olet ymmärtänyt juuri sen mikä on tärkeää, näet ison merikartan. On viides vuosi menossa, joka vuosi n. 200 tunnin ajoilla, mulla on näytöllinen Furunon GPS, sellaisen etuna on se, että jos Mitä navigointiohjelmaa käytät, minulla on ollut jo 4 vuotta ilmainen Sea Clear, hieno ohjelma, vain yksi klikkaus ja ohjelma on auki ja päällä.[/quote]

Täällä järvialuella Saimaalla käytän merenkulkulaitoksen karttoja joita H. Säles on muokkaillut omiinsa ohjelmiin toimiviksi. Ja kokemukset ovat todella hyvät. Nyt etsin karttoja välille Lappeenranta - Joensuu, jos jollakulla olisi voitaisiinko tehdä vaihtokauppaa, omani ovat Lappeenranta - Savonlinna - Kuopio, viimesimmät päivitykst käytösäni.
Kiinnostuneet ottakaa yhteyttä vaikka yvnä. Vaihdetaan kokemuksia erikarttaversioista.

Vastaa Viestiin