Pienehkön moottoriveneen mittarivarusta, mitä teillä on?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Esprit
Viestit: 7
Liittynyt: 01.08.2006 10:34

Pienehkön moottoriveneen mittarivarusta, mitä teillä on?

Viesti Kirjoittaja Esprit » 20.07.2007 23:37

Millaisia mittarikokoonpanoja käytössä, mitä kuuluu "pakollisiin" ja mitkä muuten vaan hyödyksi..?

otetaas vaikka kokoluokka n. 50-100hv moottoriset..=)

Tuollaiset tiedot tarpeen jos nikkaroi venettä ja huomioisi kaikki kojelaudan tekovaiheessa, ei rumia irtomittareita keikkumaan.

- Nopeus
- Öljy
- Trimmi
- Kierrokset
jne?

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 21.07.2007 9:41

Riippuen tekniikasta (kone ja vaihteisto (jos hydraulinen))

Nämä omassa:

Kirroslukumittari
Öljynpaine (moottorin)
Vedenlämpö
Öljynpaine (vaihdelaaatikon V-D)
Ampeerimittari
Volttimittari
Polttoainemittari
Käyttötuntimittari
Kello

Lisäksi:

Nopeus ja matka tulee karttaohjelmasta ja syvyys kaiunkautta

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21.07.2007 10:41

Jaa-a, mitä haluaa itse katsella ja mitä kone toimiakseen itseasiassa tarvitsee...

Mulla on Bertta-Lotassa paineet vaihteelle ja koneelle, ampeeri, voltti ja lämpö ja periaatteessa kaikki aivan turhia mittareita lämpöä lukuun ottamatta koska kaikki toiminnot hoituisi samalla lailla parilla varoitusvalolla ihan täyttä päätä.

Kipein tarve mulla olisi pakokaasun lämpömittarille, imuilman virtausmittarille ja kiva olisi tietenkin seurata pitkällä legillä miten nokkakulmat muuttuvat vaikkapa 6h aikana samoilla kierroksilla ;-)

Tietenkin mittareiden tarve riippuu tekniikasta mutta en yhtään ihmettele kun nykyään veneilijät hakevat ns. "perusmosia" hienojen tietokoneohjattujen moniventtiililelujen, vähintään 16 tasapainoakselilla varustettujen moottoritekeleiden tilalle...

Ai niin, on mulla myös käyttötuntimittari mutta se vaan on elvistelyä varten että mites paljon sitä oikein ollaan merellä. Mulla on vajaat 150h näille sulille ja lähilaiturinaapurilla 0,1h mutta se onkin paljon, paljon enempi venemies kuin minä ;-) ;-) ;-)
...ainakin vaalimainoksissa ja lehdistössä....
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Masa
Viestit: 459
Liittynyt: 22.01.2004 3:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Masa » 22.07.2007 13:28

Polttoainemittari-näyttää väärin.
Lämpömittari-ei toimi, pitäs mulkata anturia.
Öljynpainemittari-Neula jumittaa.
Jännitemittari
Kierroslukumittari
Tuntimittari-näyttää tälle kaudelle vaivaiset 23 tuntia, pitäs jättää viikoksi virrat päälle että sais Veli-Matin tunneissa kiinni!!! ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 23.07.2007 11:03

Moi,

Latauksen merkkivalo.
Öljypaineen merkkivalo. (Mittari konehuoneessa)
Lämpömittari.
Amppeerimittari.
Loki
Käyttötuntimittari (tälläkaudella 33h taitaa tulla uus enkka vaikka ekalla loma pätkällä oltiin emännän kannsa 4 päivää samassa saaressa)

Ratio (taajuus mittari)
HULLU itselleen töitä ostaa.

MS/LILLI
Viestit: 49
Liittynyt: 04.08.2006 22:49
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja MS/LILLI » 23.07.2007 17:20

Moi!

Ampeerimittari
Öljynpainemittari
Loki
Bensamittari
Lämpömittari
Volttimittari

Ajotunneista en tiedä, mutta lokin mukaan matkaa n. 82 mpk
yksi yö on tullu oltua, muuten päiväajeluja.
Kaikki on kivaa mikä pärisee...........

Nuts
Viestit: 71
Liittynyt: 17.02.2007 10:00

Viesti Kirjoittaja Nuts » 26.07.2007 7:55

Moro

-öljynpainemittari
-moottorinlämpötila


-toiveena olisi alkomittari ;))

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20.02.2005 22:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 29.07.2007 15:16

Öljynpaine, jäähdytysveden lämpö ja volttimittari.

Viimeisin on nyttemmin turha, kun plotteri näyttää voltit tarkemmin. Turhia olisivat muutkin mittarit:
-Plotteri näyttää myös nopeuden, matkan, kellonajan, auringonnousun ja muut keskeiset tiedot.
-Plotteri näyttää myös kompassisuunnan
-Polttoaineen määrän näkee tarkemmin tankin seinän läpi (muovia).
-Kierrosluvun näkee kaasuhanan asennosta ja vanaveden muodosta.
-Pakokaasun liian lämmön haistaa parhaiten nenällä (koettu kerran).
-Kapteenin pulssin näkee sykemittarista
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 30.07.2007 22:50

Periaatteessa muuta ei tarvitse kuin moottorin lämpömittarin ja polttoainemittarin. muut on extraa.

mulla on siunaantunut tuota extraa jonkin verran. mutta tykkään että lähes kaikesta joka on järkevään hintaan mahdollista mittaroida,mittaroidaan.
on se mukavaa kun "kapteeninpaikalta näkee kaiken".mittaritkin on suht edullisia nykyään.


Listasin tuohon mitä mittareita itseltä löytyy:


-Nopeusmittari (kaikuluotaimessa ja navigaattorissa)
-käyttötuntimittari
-2x volttimittari + kaiussa kolmas (...ja tarkin)
-ampeerimittari
-klixoneilla lämpö ja latausvalo +summerit
-peräsimen asento mittari
-kurssipoikkeama (viisari-)mittari
-sähkökompassi mittari +gps-kompassi navigaattorissa (+ perinteinen kompassi)
-syvyys- ja merivedenlämpömittari kaikuluotaimessa
-öljynpaine
-moottorin lämpömittari (tärkein mittari, mutta joka ei mulla näytä oikein)
-polttoainemittari
-veneen sivuttaiskallistusmittari (hytin yläkarmissa yksinkertainen heiluri joka näyttää kallistuksen asteina)
-tutkan näyttö, jota nyt ei mittariksi voi sanoa.


Mitä haluaisin lisäksi joskus laittaa...:
-pakoputken lämpömittari tai summeri.
-taliboxiin klixonsummeri tai mittari
-öljynpainemittari laatikolle. kiitos hyvästä ideasta kapu kolmonen!!
-polttoainemittari wallakselle
-kummallekkin akulle omat ampeerimittarit
- + jotain muuta jos täältä tulee lisää hyviä ideoita ;)


kojetaulu uudistuksessa tulevaisuudessa myös tutka,kaikuluotainloki, autopilotti ja navigaattori upotetaan kojetauluun kuten perinteiset mittarit konsanaan

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 30.07.2007 23:16

Mulla on työn alla vielä vaihdelaatikon öljynlämpömittari mittari ja anturi on jo mutta mihin reikään laitan (velvet-drive 71cr)

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 30.07.2007 23:20

Kapu III kirjoitti:Mulla on työn alla vielä vaihdelaatikon öljynlämpömittari mittari ja anturi on jo mutta mihin reikään laitan (velvet-drive 71cr)
Mulla on Velvet Drive as13-72c ja siinä on jokapuolella tulppia joissa 6-koloavaimen reikä. mututuntumalla niihin sen voisi laittaa. kkyllä se lämpömittarikin vissiin oikein näyttäisi vaikka olisi öljypinnan yläpuolella ...ainakin ajossa.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 30.07.2007 23:29

Joo mutta anturin "tappi" on noin 30mm pitkä ja ajattelin että se tulee tielle jossain väärässä lävessä

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 31.07.2007 8:55

Kapu III kirjoitti:Joo mutta anturin "tappi" on noin 30mm pitkä ja ajattelin että se tulee tielle jossain väärässä lävessä
Mulla on muuten räjäytyskuvat noille V-D laatikoille

Vastaa Viestiin