Sivu 1/1

Volvo Penta MB20B sytytyksen säätäminen ei oikein onnistu

Lähetetty: 20 Heinä 2007 00:31
Kirjoittaja MB20B
Minulla on makeavesijäähdytteinen Volvon MB20B kone 60-luvun lopulta.

Olen vaihtanut siihen elektronisen tytystysjärjestelmän viime kesänä ja nyt vähitellen myös kaikki johdot ja letkut.

Jostain syystä strobo antaa outoja kierroslukuja ja sytytyksen säätäminen kohdalleen ei onnistu strobon avulla heikostikaan. Korvakuulo tuntuu paremmalta, mutta kun en oikein tiedä mitä pitäisi kuulla, niin homma on hieman hakusassa.

2.500 kierrosta pitäisi olla 30 asteen ennakolla, mutta se ei strobolla oikein onnistu.

Sytytyskulmasta ja sen merkityksestä en ymmärrä mitään, mutta sen virhe on kirjan mukaan 2 astetta yli suosituksen (suositus on 60 astetta +/- 3 astetta ja koneessa on 65 astetta strobon mukaan).

Tulpat olen vasta uusinut.

Mitäkö mahdan tehdä väärin, muuta kuin sen että en vaihda dieseliksi...

Lähetetty: 20 Heinä 2007 02:50
Kirjoittaja Kapu III
Eikös siinä elektronisessa sytytksessä ole sytytyksen kulma-anturi olisiko sen säätö pielessä 5 astetta jos on nyt 65 ja 60 pitäisi olla

Kulma-anturi

Lähetetty: 20 Heinä 2007 12:25
Kirjoittaja MB20B
Kiitos vastauksestasi.

Jos tarkoitat sitä varsinaista yksikköä, niin siinä ei kyllä ole muuta kuin led-valo ja sisään menevät johdot.

Sehän on tietenkin säädettävä se sisällä oleva valoyksikkö. Pitäisikö sitä jotenkin siirtää?
-vai onko sen siirtäminen sama asia kuin sytystysennakon säätäminen virranjakajaa kiertämällä...?

Lähetetty: 20 Heinä 2007 12:41
Kirjoittaja Kapu III
Sillä säädetään varmaankin sitä sytytskulmaa ja jakajaa kääntämällä säädetään sitten sytytysennakkoa

Lähetetty: 20 Heinä 2007 19:56
Kirjoittaja MB20B
All Sprite!
Täytynee testata tuotakin vaihtoehtoa...

Lämpimänä ei startannut, vaikka kävi aivan normaalisti.

Samoin alkoi karstoittaa uutta virranjakajan kantta ja pyörijää. ?!?

henkimaailman hommia...

Lähetetty: 21 Heinä 2007 17:12
Kirjoittaja MB20B
Ei muutosta missään asiassa. Kone ei edelleenkään käynnisty lämpinä.