VDO Tank meter

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

VDO Tank meter

Viesti Kirjoittaja jstrang » 18.06.2007 15:40

Osaako joku kertoa miten pitää anturi ja mittari kytkeä?

Anturissa on kaksi napaa ja lisäksi tankista tulee erillinen maajohdin.
Mittarissa on G-nasta johon anturi kytketään. Lisäksi on + ja maa.

Mittari näyttää kokoajan nollaa. Riippumatta onko löpöä tai ei. Sitä ennen (viime kesän) mittari näytti melkein maximia, ennen kuin käänsin anturin päässä johdot ristiin. Koska kun tyhjensin tankin niin näytti täyttä...

Tämä on sellainen -70-80 luvun malli. Ei löydy netistä ihan vastaavaa kuvaa. Niissä on yleensä vain yksi johdin, eli tuo G-napa. Mutta pitääkö tuo anturin toinen napa kytkeä maahan? Ilmeisesti. En osaa sanoa minne se tällä hetkellä on kytketty, mutta oletettavasti maahan.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 18.06.2007 18:25

Mulla taitaa olla juuri samanlainen VDO. Tankin anturissa sininen johto on keskellä ja musta yhden kiinnitysruuvin alla ulkokehällä. Luultavasti sinullakin on sellainen pyöreä ns. putkimalli anturi. Harmittaa kun en saa laitettua kuvaa nettisivulleni ja sitä kautta tänne. Mittarin puolella en muista johdotusta eikä kuvaakaan tähän hätään löydy. Mutta ehkä tämä auttaa jo alkuun.[/img]

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 18.06.2007 19:50

omistan samanlaisen mutta kytkentäkaava minuakin kiinnostaa joten
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 18.06.2007 20:35

http://www.sso-usa.com/marine/Technical ... Sender.pdf

taitaa olla uudemmille vehkeille, mutta eiköhän perusasiat ole pysyneet samoina...

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 18.06.2007 22:07

kiitos tk:lle minulla juuri tuollainen ja nyt tiedän miten kytkeä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 19.06.2007 11:47

teekoo kirjoitti:http://www.sso-usa.com/marine/Technical ... Sender.pdf

taitaa olla uudemmille vehkeille, mutta eiköhän perusasiat ole pysyneet samoina...
Tere

Tuon mukaan minä sitä kytkin viime kesänä. Anturin päässä on erillainen mötikkä. Siinä on kaksi piuhaa ruuviliitoksilla. Pitää ottaa tarkasteluun koko anturi tarkemmin, kun pääsen veneelle.

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Tank meter

Viesti Kirjoittaja jstrang » 24.06.2007 20:59

Noniin, tank meter rupes toimimaan. Voi olla että se toimi jo viime kesänäkin, mutta jostain syystä oli saanut päähäni kääntää johtimet toisin päin. Toinen johto menee mittarin G-nastaan ja toinen maahan jo anturissa itessään. Ei siinä mitää kummalista. Ilmeisesti tuo anturin vastus oli huonossa kondiksessa ja suoritin sille 30V huollon. Eli säätövastuksen jousivoiman lisäämisen.

Nyt se ainakin pelaa OK ja näyttämät on oikean suuntaiset. Tuli sekin testattua. On vaan tuo kulutus niin hidasta polttoaineelle, että kestää koko kesän ajella että mittari menee edes puoleen väliin! Karkeasti laskettuna 1.25L/tunnissa. BUKH DV10 kone ja 7.5m fiskari. Marssinopeutena 11km/h, eli n. 5.7solmua.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Eikös

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 24.06.2007 23:53

Eikös siis noi VDO (ja muut) mittarit ole kaikki melkein samoin kytkettyjä, eli mittariin tulee plusssa piuha ja maa ja maasta piuha anturin - napaan ja anturin G navasta mittarin G napaan jolloin mittari saa vastukselta lukemansa (Ainakin tankin ja öljynpaineen sekä vedenlämpömittarin voi näin kytkeä)

Korjatkaa jos olen väärässä kuten yleensä

Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26.04.2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Öljypainemittari

Viesti Kirjoittaja mark » 28.06.2007 9:12

Sain käsiini IDEA merkkisen öljypainemittarin ja sen takana oli merkinnät nastoille A, B, C ja D ei muuta. Näistä pitäisi kai sitten arpoa +12 -12 ja anturille loput, vai onko kellään parempaa tietoa?

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 31.07.2007 11:25

[quote="teekoo"]http://www.sso-usa.com/marine/Technical ... Sender.pdf

taitaa olla uudemmille vehkeille, mutta eiköhän perusasiat ole pysyneet samoina...[/quote]

Minulla on samamittari, uutena näytti oikeat lukemat, nyttemmin kun tankki on puolillan viisari alkaa vatkaamaan edestakaisin ja tekee sitä kunnes tankki on lähes tyhjä. Kertoisiko asiantuntijat voiko jA MITEN TUOLLAISEN ONINAISUUDEN KORJATA, muutoin kuin uusimalla koko mittarin.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 31.07.2007 12:50

olisiko anturi vika, siis anturi ei liiku tasaisesti vaan jumittelee

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 31.07.2007 14:19

Olisko koho jumissa putkessa?

Toisen mallisessa anturissa on pinta johon liuska ottaa kiinni (koho liikuttaa liuskaa) ja kun se on tarpeeksi tiettyä paikkaa hinkannut Pinta on siitä kohta poikki ja mittari arpoo sitten sen rikkinäisen kohdan puolia kun paatti hiukan heiluu....
E mare libertas

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30.05.2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 31.07.2007 15:58

apua tarvitaan jos joku tietää

eli kun kytken plussa plussaan
miinus miinukseen
niin mittari näyttää täyttä

ja kun kytken

plussan plussaan
miinus miinukseen
G miinuksen
niin mittari näyttää 1/2

plussa miinukseen
miinus plussaan niin näytää tyhjää eli ei jumita kuitenkaan

joten missä vika esim. onko mittarissa jotain luiku pintoja jossa huono kontakti

ja lähteekö viisari irti vetämällä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14.04.2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 31.07.2007 16:10

Siis kytkithän näin plussa plussaan ja miinus miinukseen ja miinuksesta anturin toiseen napaan ja anturin toisestanavasta mittarin G napaan

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28.05.2006 8:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 31.07.2007 16:52

[quote="Kapu III"]olisiko anturi vika, siis anturi ei liiku tasaisesti vaan jumittelee[/quote]

Noinhan se tekee ! Korjausyrityksistä huolimatta se tekee edelleen samaa vatkaamista !SIISPÄ= Uusittava koko hoito, EI kuitenkaan VDO vaan varmempaan laitteistoon. Vaikka mittatikku, sekin varmempi ja halvempi !!

Vastaa Viestiin