Taas oli käynyt niin että talvi pimensi 3 neljästä NGK tulpasta ihan itsekseen. Piti laittaa kone käyntiin yli 30 vuotta vanhoilla possilaisilla jotka pelittävät aina loistavasti n. kuukauden käyttötauon jälkeen. Ja kestävät ajaa sen kuukauden ja alkavat pikkuhiljaa kadottamaan kipinänsä - todennäköisesti johonkin nevadaan...
NGK kestää ajaa noin 120-150h ja sitten ne rupeavat kadottamaan kipinäänsä. Eli 2 sarjaa tulppia kesässä ja se loppu jäljellä oleva käyttötuntimäärä sitten katoaa talvella ihan ajamatta.
On ihan sama onko sytytys magneetolla vai jakajalla tai ajaako korvaavilla polttoaineilla vai puhtaalla bensiinillä - aina sama tulos.
Kokemukseni mukaan myös muut lättäpäät käyttäytyvät tulppiensa kanssa melkoisen persoonallisesti, esim. vanha Aaceemme pelitti ainoastaan Boschin tuotteilla ja mm. Motorcraftilla kesti aina vain yhden käynnistyksen ja tulppa oli pimeä koneen sammuttamisen jälkeen. N4 käynnistyy erittäin hyvin ainoastaan Championeilla ja muilla kestää startata 5-10 sekuntia. Jne...
Ja toivottavasti kukaan ei vain vastaa että "oletko varma että lämpöarvo oikea..."



Ai niin, tuo tulppien väliaikainen pimentyminen on tuttua niille itäpyörämiehille jotka ajavat tietynmerkkisillä venäläisillä tulpilla. Pimentynyt tulppa vain kuivataan hyvässä lämmössä ja taas toimii...