Lättäpään sytytystulpat

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Lättäpään sytytystulpat

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 04 Touko 2007 22:32

Tuli tuossa (taas) pähkäiltyä sytytystulppien käyttäytymistä sivuventtiilikoneissa.
Taas oli käynyt niin että talvi pimensi 3 neljästä NGK tulpasta ihan itsekseen. Piti laittaa kone käyntiin yli 30 vuotta vanhoilla possilaisilla jotka pelittävät aina loistavasti n. kuukauden käyttötauon jälkeen. Ja kestävät ajaa sen kuukauden ja alkavat pikkuhiljaa kadottamaan kipinänsä - todennäköisesti johonkin nevadaan...
NGK kestää ajaa noin 120-150h ja sitten ne rupeavat kadottamaan kipinäänsä. Eli 2 sarjaa tulppia kesässä ja se loppu jäljellä oleva käyttötuntimäärä sitten katoaa talvella ihan ajamatta.
On ihan sama onko sytytys magneetolla vai jakajalla tai ajaako korvaavilla polttoaineilla vai puhtaalla bensiinillä - aina sama tulos.
Kokemukseni mukaan myös muut lättäpäät käyttäytyvät tulppiensa kanssa melkoisen persoonallisesti, esim. vanha Aaceemme pelitti ainoastaan Boschin tuotteilla ja mm. Motorcraftilla kesti aina vain yhden käynnistyksen ja tulppa oli pimeä koneen sammuttamisen jälkeen. N4 käynnistyy erittäin hyvin ainoastaan Championeilla ja muilla kestää startata 5-10 sekuntia. Jne...
Ja toivottavasti kukaan ei vain vastaa että "oletko varma että lämpöarvo oikea..."
;-) ;-) ;-)

Ai niin, tuo tulppien väliaikainen pimentyminen on tuttua niille itäpyörämiehille jotka ajavat tietynmerkkisillä venäläisillä tulpilla. Pimentynyt tulppa vain kuivataan hyvässä lämmössä ja taas toimii...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Tulppa

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Touko 2007 23:11

Joo. Tulpat ja kipinä. Tuli ja leimaus!

Olen opetellut tieliikenteessä olemista vm. -60 olevalla mopedilla, jossa on Sachs50 -merkkinen Länsi-saksalainen laatumoottori. No mitään yli 3 kuukautta vanhaa varaosaahan ei voi heittää pois. Tahtoo siis sanoa, että tulppiakin on pieni kapallinen, osa iankaikkisen vanhoja, osa alle 15-vuotiaita.

Aina silloin ja tällöin tosiaan kipuna jää jonnekin, eikä mikään muu auta, kuin että otetaan kapasta toinen tulppa. Ja taas römpöttelee mopo tai wickströmmi. Eli olen yhtä mieltä siitä, että tulppia menee ja tulppia tulee. W1:ssä se kierto vaan tuntuu olevan nopeampi kuin maantiellä.

Ainoa mitä osaan tehdä, on tulpan puhdistus taskuteräsharjalla ja kärkivälin kilkutus. Sitten yleensä taas toimii. Jos ei toimi, niin vaihto toiseen yhtä vanhaan. (Vanha tulppa lentää takaisin kappaan:=) Ja taas mennään, hassua mutta toimivaa.

Niin, lisättäköön, että kumpaankaan vempaimeen en ole löytänyt vielä uusia tulppia, ostan heti kun löydän. Ja toinen lisäys, veneen ja mopon tulpat ei ole (vielä) menneet sekaisin.

Onko muuten lämpöarvo varmasti oikein? Ja oletko kokeillut ajaa 98-oktaanisella? ;=D

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Touko 2007 08:43

On tullut kokeiltua saman merkin neljää eri lämpöarvoa eikä niillä ole käytännössä eroa kuin insinöörin työpöydän laskelmissa. Kestoikä on sama ja koneen lämmöt termostaatin avittamana samat ajossa. Moottori on kuitenkin semmoinen että se kiertää 700-1500rpm ja käy tasakierroksilla ja -lämpöisenä joten lämpöarvolla ei ole niin isoa merkitystä kuin toisenlaisessa, kiertävämmässä, koneessa.
Yksi mahdollisuus olisi kokeilla toisenmerkkisiä tulppia mutta kun näitä NGK:n resuja saa täältä Oulunseudulla niin paljon kuin viitsii perässään vetää.
Tyyppi on NGK B6S ja on tullut kokeiltua myös vitosta, seiskaa ja kasia. 7 mahtaa olla se "alkuperäinen". Niin että jos joku tietää mistä saa muuta merkkiä vastaavalla lämpöarvolla niin voisi vilauttaa yyveen. Ai niin, tulpassa on 8mm pituinen kierre...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Touko 2007 10:14

ei muuta tule mieleen kuin että matalapuristeisessa ( ?) matalakierroksisessa koneessa tulpat käyvät niin kylminä, että ne kastuvat .... se eriste kastuu ja ei sitten enää eristä kunnes kuivuu kunnolla.

Ajatko liian korkeaoktaanisella bensalla ? Noi koneet oli kait tarkoitettu aikoinaan matalaoktaaniselle , silloin joskus kun vielä Ladan 92 oktaanistakin pidettiin korkeaoktaanisena ... kokeilepa pienkonebensalla vaikka sellaisella mikä on tarkoitettu Brig&Strattoneille ... ja muille ruohonleikkureille ja sarvitraktoreille.

eikun kantta viilaamaan ja puristuksia lisää ;-)
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2007 10:19

Ajelen ysivitosella ja pidemmät matkat petroolilla.
Tuo pienkonebensa on sen verran kallista että pitäisi lopettaa veneily kokonaan kun kulutus/kesä on luokkaa "paljon".

Siis nuo NGK:t menevät rikki mutta vanhat possit vain kastuvat ja pelittävät kuivaamisen jälkeen taas kunnolla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Touko 2007 10:54

meinaisin lähinnä että jos sillä kokeilemalla selviäisi että johtuuko vika siitä .. eikös venäjällä myydä edelleen matalaoktaanista, että sieltä käy hakemassa tynnyrin pari .

jos se vika johtuu tosta alhaisesta palolämpötilasta ja tulpan lämpötilasta, niin puristuksen nosto auttaa ; tai myös jos lisää vähän ennakkoa , ..

ei tarvii edes viilata mitään, ennakkoja vaan lisää ;

toisaalta , onko seos rikkaalla? sekin alentaa palolämpötilaa ja karstoittaa tulpat nopeasti ; mikä on tulppien väri , ovatko kovin mustia vaiko kellertävän karrelle palaneita - onko bensan pinnan korkeus oikeissa rajoissa uimurikammiossa , vuotaako uimuri ( ui liian syvällä) , tai onko koneen asennuskulma kaasarille liikaa ( vaatisi ehkä vinon kiilamaisen välipalan kaasarin ja imusarjan väliin )

mitenkä kaasarin akselin tiiveys, seilaako kierrokset tyhjäkäynnilla vaihde vapaalla? onko muita ohivuotoja ?
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2007 11:41

Kaikki nuo mainitsemasi asiat on ok.
Käyntilämpötila vedätetty kuumalla termostaatilla (makeavesijäähdytys) 92-95 asteen hujakoille. Sytytysennakon aikaisuus maksimissaan käytettäville polttoaineille jossa hassua on se että raaka 95 ja 30/70 kerosiiniseos (seoksen oktaanit jossain 55-60 välillä) alkaa kovassa vedätyksessä nakuttamaan samalla ennakolla minkä taas toisaalta ei pitäisi olla teoriassa mahdollista mutta niin vain on.
Koneen seosta ei ole säädetty hienoilla teknisillä laitteilla vaan perinteisellä lasitulpalla jonka kautta nähdään palamistapahtuma. Silloin kun bensiinissä oli vielä lyijyä oli helppo saada tulppiin "oikea" väri mutta nykybensiinillä sen saaminen vedätyttää seoksen todella laihalle - jo sille riskirajalle ettei se kannata. Mutta eihän tulpan väri ole se pääasia vaan moottorin toiminta ;-) Ja petroolilla väriä ei saa edes yrittämällä.
Myös erittäin matala puristussuhde (5), sivuventtiilit ja matalat kierrokset vaikuttavat asiaan.

Sinänsä tuo tulppien hajoaminen on sen luokan ongelma että siitä on vain ajankuluksi päänvaivaa ja asiaa on aina välillä mukava mutustella. Kustannuksetkin ovat olemattomat sillä tulppa maksaa 1€ kipale ja vaihtokin on helppo ajoittaa öljynvaihdon kanssa samaan huoltopakettiin kun vaihtoväli on 120h.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Touko 2007 13:15

viimeinen epätoivoinen yritys ... liekö sitten kyseessä tulppien ulkopuolelle meri-ilmasta kertyvä suola ;; olet varmaan sitäkin tutkinut ja putsannut tulpat myös ulkopinnastaan? että auttaisko jos ne putsais ja päälle ruiskaus CRC:tä ? noo ei kannata tuhlata CRC:tä ku ne kerran kumminkin vaihtaa kerran kaudessa :-))
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2007 14:23

Tuo on nyt melkeinpä ainoa jotenkin järkeenkäypä homma joka selittäisi jotakin mutta toisaalta tulppien kestoikä on niin lyhyt ettei niiden pintaväri edes ehdi muuttua tuossa ajassa. Mutta jospa ne pienenpienet suola-atomit tekevät salakavalasti työtä kuten Kafkan keuhkoihin pölyävät kiinalaiset maailmanvalloituksen yhteydessä ;-)

Kun tuolla edellä Mile luetteli pitkän listan vaikka mitä mahdollisuuksia niin yksihän siellä oli mitä ei suoraan sanottuna koskaan ole tullut edes ajateltua: se kaasarin vino laippa jolla kumotaan koneen asento joka voi vaikuttaa kaasarin toimintaan. Berttiksen kaasari ei vuoda pisaraakaan nyt kun imu on muutettu venttiilisydeemistä perinteiseksi läppäimuksi ja toimii oikeastaan hemmetin hyvin. Mutta voisihan sitä sen verran hifistellä että jossain vaiheessa värkkäisi semmoisen välilaipan. Vaikka toisaalta silloinhan veneen kaasuttimen pitäisi olla tietokoneohjatun kurkun päässä joka pitäisi sen aina vaakasuorassa...

Tulppamerkin vaihto voisi olla ratkaisu asiaan mutta nuo 8mm mittaisella kierteellä varustetut tulpat ovat todella kiven alla ja toisaalta noita NGK:n rämiä on tuli hankittua melkoinen kassillinen kun sai halvalla.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Touko 2007 16:07

Teepä itse diagnoosi :

Ladalla ajaa hurauttelin ns. lämä tiskilla motarilla sen minkä se kaalihakkuri kulki ( ei kovin kovaa, ja ylinopeus lienee rikkeenä vanhentunut jo 20 v sitten) ... ohitus, ja kaasun kevennys ; kone sammuu kuin saunan lyhty ... nolona sitten odoteltiin että ohitettava pääsi ajamaan uudelleen edelle ja sitten takaisin omalle kaistalle .. ja tien sivuun , ja hinausta soittelemaan kunhan ensin oli kävelty se poronkusema ... jo vain, ei ollut kännyköitä siihen aikaan .


Sitten vikaa etsimään ...

tulpan johdotukset - ok
kipinä kulkee - ok
ajoitukset - ok

bensaa tulee kaasariin - ok

startti pyörittää mutta kone ei edes lupaa

puristukset tuntuu kammesta pyörittämällä - ok ( Ladassa oli vakiovarusteena kätevä käynnistyskampi, jota tuli jopa kerran startin rikkouduttua tarvittuakin - ei se kammesta käynnistynyt, mutta pakki päällä sen jaksoi yksin kammesta pyörittäen pakittaa ylämäkeen josta sitten mäkistartti onnistui tyylikkäästi kunhan oli ensin lakannut puuskuttamasta ja pyyhkinyt hiet otsaltaan ) ..


eli kaikki vaikutti olevan ok , puolakin tuli vaihdettua ihan varmuuden vuoksi, samoin virranjakajan katkojan kärjet ja konkka ..

ei silti käynnisty ...



... siis missä vika???

vastaus seuraa myöhemmin ...
Mile

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 10 Touko 2007 16:34

Ähää, vanhalle Ladamiehelle on käynyt kerran samoin ;-) ;-) ;-)

Minulla ainakin meni se ()/(%&%#(/)/= sähköventtiili samassa tilanteessa paskaksi ja sulki jonkin &/%&/¤%#¤() syöttöpiirin sieltä /(&¤&#(=&¤"# kaasarista. Sammui kuin saunalyhty eikä mihinkään...


ps. mulla oli sentään ns. kapitalistimallin 1600SL kromisäleiköllä ja kotimaisella sisutuksella, sulla tietenkin vain "nappisilmä"...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 11 Touko 2007 08:29

Mulla olikin ihku aito 1200 L nappisilmä .. söde ku sika pienenä, oliivin vihreä .. se maastoutui puskaan kuin puskaan iltahämärissä lasien huurustusta varten ... ihan tulee tippa silmään.

Mutta ei siinä onneksi ollut mitään sähköjä kaasarissa .... siitä oli virranjakajan nokka-akseli kulunut niin pahasti, että ennakot oli paras säätää korvakuulolta .... no sepä piristi vanhaa zhigulia kummasti, sopivalla ennakolla se pata kiersi iloisesti laulauen jopa 11 000 rundia ( ihan aikuisten oikeesti mitattu lukema) , otti 2 vaihteella sille pelille hulppeat 110 km/h , niillä asetuksilla se ei enää käynyt tyhjäkäyntiä kuin röpöttämällä ... normaalisti pidin ennakon siinä kohtaa missä keskipakosäätäjä leikkasi tehot n. 9500 kierroksen kohdalla .. sillä oli ihan mukava kiihdytellä siihen aikaan kun ei muissakaan autoissa vielä kovin usein tehot olleet toisella sadalla , kakkonen silmässä kone heräsi eloon vasta 6000 kiekan tietämillä ...


no takaisin päivän epistolaan .... noilla ylikierroksilla oli muutama haittavaikutus ( jakopään ketju söi uran lohkoon ja kanteen ; ohjuri ei ilmeisesti enää ollut ihan kunnossa) ja toisaalta värinät lisääntyivät siinä määrin, että kaasarin kaikki ruuvit olivat löystyneet ... mutta itse vika :
kuparinen juottamalla kiinnitettu uimuri oli värissyt irti ja pudonnut paikaltaan .... eli kun kone pyöri, niin mekaaninen bensapumppu työnsi kaiken tavaran suoraan kurkusta imusarjaan . ...
Mile

Avatar
jouhok
Viestit: 80
Liittynyt: 06 Marras 2005 12:48
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja jouhok » 11 Touko 2007 19:58

Minulla on tuollainen edelleen (tai vaimon nimissä se on). 1200 L vm.89 (viimeinen Neuvostoliitossa tehty vuosimalli). Ehdoton edellytys veneelle pääsyn kannalta, perheen varsinainen auto kun on aina jossain muussa ajossa. Ei olisi veneremontti onnistunut ilman Ladaa. Nyt näyttää jopa siltä, että saan veneen vesille ennen kuin Latukan kytkin uuvahtaa lopullisesti. Veneen alta Ladan alle, siinä kevään ohjelma. Täällä idässä on tuo osien saanti helppoa, kun itänaapurista niitä saa reilusti halvemmalla kuin Suomesta.

Jouni

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 11 Touko 2007 21:22

"Nappisilmä" on muuten karu kampe!
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Touko 2007 07:38

mutta kyllä siinä on monet hyvät "kyydit" saanut ... oi niitä nuoruuden kesäöitä!!

ja muuten ainut peli joka lähti inahtamatta käyntiin intin lomille lähtiessä reippaassa 40 asteen pakkasessa .. ja viiden minuutin päästä niin kuuma sisällä että tarkeni paitasillaan. ( lämppärissä hieno säätö - ON / OFF , lisänä erittäin tehokas ilmastointi ( = akkunat auki)
Mile

Vastaa Viestiin