Sivu 1/4
Lähetetty: 13 Maalis 2007 15:55
Kirjoittaja Ambrosio
Näppärän näköinen homma!
Oletko itse leikannut piirilevyn vai saako tommosia valmiina?(onko Bebek-tavaraa?)
Luuletko että sisälle saisi lukuvaloihin tarpeeksi potkua tolla systeemillä?
Lähetetty: 13 Maalis 2007 18:25
Kirjoittaja Ambrosio
OK. Kiitos!
Täytyy kehitellä hommaa kevättä odotellessa.
Lähetetty: 13 Maalis 2007 19:47
Kirjoittaja KS1030
tevisu kirjoitti:Tein piirilevyn itse (valotus/kehitys/syövytys) kun töissä sattuu vehkeet olemaan. Osia saa mistä tahansa elektroniikkaliikkeestä.
Lukuvaloissa käyttäisin noita uusia 1W ledejä ~3000K värilämpötilalla (tosin vielä kalliita). Valotehoa on todella paljon jo sitten. Kyllä ledit jo lukemiseen riittävät ihan loistavasti, otsalampuissa ei mitään erityisen kirkkaita LEDejä käytetä ja silti pärjää mukavasti.
Tuolla paljon erilaisia LEDejä:
http://www.partco.fi/luettelot/PARTCO2006-OSA2.PDF
Kiinnostavia ovat esim. Exion ja Luxeon teholedit. Ne vaativat jo järeämmän vastuksen ja jäähdytyslevyn taaksensa. Valotehoa on hämmästyttävästi! Ja etuvastusta ei pidä unohtaa!
Sen verran laskin, että esim. neljässä tunnissa kolme 10W kulkuvaloa vievät 10A virtaa. Miettikäähän virrankulutusta: ledeillä toteutettuna samassa ajassa kuluu 0,38 A... purjepaatissa en edes muita harkitsisi.
Ja ei mitään osaa tai arpaa ko. firmaan. En edes ole koskaan ostanut tuolta mitään.
Mulla myös on vuosien kokemus led-valaistuksista. tuo on tosi tuo vähäinen virransyönti, mulla ledit on saunassa,veneessä ja mökissä. Monasti kannattaa mitoittaa hieman pienemmälle virralle, silloin elinikä pidentyy.... tai oikeastaan ei lyhenny. Normi 5mm ledit 30mA:n virralla tuottaa noin 11000mcd valoa 20 asteen kulmalla. monesti jos ilmoitetaan suurempia kirkkauksia niin komponentti on muuten sama mutta valokeila on kapeampi. kaikki LED-merkit on yksilöllisiä joten vastuksen yms. mitoitukset kannattaa laskea juuri kyseisen komponentin datasheetistä. halpisledit on sinertäviä ja uudemmantyyppiset ovat lähempänä hehkulamppua.
mitä noihin televisun piirikortteihin tulee niin äkkiä kuvasta katsottuna sanoisin kyllä että ei kannata lähteä syövyttelemään kotikonstein vaarallisilla myrkyillä kun valotuskin taitamattomalla todennäköisesti menee persiilleen. tuon saisi helposti tehtyä ns."näkkärillä"..... eli valmiita rei'itettyjä kortteja kuparivedoilla josta filmiä vaikka mattopuukolla katkoen ja tinalla yhdistäen. (laittaisin kuvan mutta en muista oikeaa nimeä kun kaikki sanovat näkkäriksi)
Lähetetty: 14 Maalis 2007 10:00
Kirjoittaja mauri
Tuo KS1030 mainitsema "näkkäri" on ilmeisesti "juotettava koekytkentälevy". Löytyy esim Elfa Oy:n vuoden 2006 luettelon sivulta 57.
Nuoruudessani kun ko tuote ilmestyi oli nimenä "veroboard" taisi olla silloin ainoa valmistaja.
Lähetetty: 14 Maalis 2007 11:40
Kirjoittaja mairas
Näjemmä tuollaisia nykyään saa valmiinakin, tosin valaistuskulma on vielä liian pieni kulkuvaloihin.
http://www.dotlight.de/shop/index.php/c ... /2a/page/2
ma.
Lähetetty: 14 Maalis 2007 18:12
Kirjoittaja Tomppa75
Mites on ledit kestäny saunassa? Niitten polttoikä kun laskee aika rajusti lämmpötilan noustessa.
Lähetetty: 14 Maalis 2007 19:16
Kirjoittaja Ande
6 ledin paketti saunassa ja taitaa olla 3 pimeänä ja alta 2 vuotta ne siellä katossa on ollut
Lähetetty: 15 Maalis 2007 06:58
Kirjoittaja Soutaja
http://www.ledshoppe.com/
Tuolla on myös kaikenlaista sälää halvalla, kuten taskulamppuja ja valmiiksi kasattuja valaisimia
Onhan noissa ledeissä vielä puutetta ja ongelmaa, kuten joissain malleissa kapea valokeila ja sitten se väri, on spektri ilmeisesti aika kapealla kaistalla joten pitkäaikaiseen tarkkaan työskentelyyn ja lukemiseen on joku muu valonlähde vielä parempi väittää asiantuntijat. Mutta vene- ja retkikäyttöön on ledeissä monta lyömätöntä ominaisuutta...
Lähetetty: 18 Maalis 2007 22:00
Kirjoittaja Saima
Kulkuvalot toimisivat ihan paristoillakin varmaan aika mukavasti?
tevisu kirjoitti: Täytyy siis vihreään valoon laittaa erilaiset LED:it.
Keltaista lediä varmaan sitten kokeiluun seuraavaksi.
Lähetetty: 19 Maalis 2007 06:42
Kirjoittaja matti
Niin kuin ensimmäisessä kirjoituksessa sanotaan, ettei täyttäne kaikkia vaatimuksia.
Valaisukulma 105 astetta
Mikähän lienee esim mastovalon valoaukon valaisukulma?? muistuuko mieleen??
Matti
Lähetetty: 20 Maalis 2007 09:06
Kirjoittaja mauri
225 astetta, tää on siis valkoisen mastovalon valaisukulma
Taitaa pienissä aluksissa olla sallittu yksi valkonen ympärinäyttävä valokin.
Lähetetty: 20 Maalis 2007 11:45
Kirjoittaja mauri
Tässä säännöksiä.
VALOT JA MERKKIKUVIOT
20 sääntö
Soveltaminen
a) Tämän osan sääntöjä on noudatettava kaikissa sääolosuhteissa.
b) Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun, eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voida erehtyä käsittämään näissä säännöissä määrätyiksi valoiksi tai jotka eivät heikennä niiden näkyvyyttä tai tunnusten selvyyttä eivätkä haittaa asianmukaista tähystystä.
c) Näissä säännöissä määrättyjä valoja, milloin ne on asennettu, on näkyvyyden ollessa rajoitettu näytettävä myös auringonnoususta auringonlaskuun, ja niitä voidaan näyttää kaikissa muissakin olosuhteissa, joissa se katsotaan tarpeelliseksi.
d) Merkkikuvioita koskevia sääntöjä on noudatettava päivällä.
e) Näissä säännöissä määrättyjen valojen ja merkkikuvioiden on täytettävä näiden sääntöjen I liitteen määräykset.
21 sääntö
Määritelmät
a) Mastovalo tarkoittaa aluksen pitkittäiskeskiviivan yläpuolelle asetettua valkoista valoa, joka näkyy keskeytymättömänä 225 asteen suuruisessa näköpiirin kaaressa ja on niin asennettu, että se näkyy suoraan keulasta 22,5 astetta aluksen poikkiviivan perän puolelle kummallakin sivulla.
b) Sivuvalot tarkoittavat vihreää valoa oikealla sivulla ja punaista valoa vasemmalla sivulla, jotka molemmat näkyvät keskeytymättömänä 112,5 asteen suuruisessa näköpiirin kaaressa ja ovat niin asennetut, että ne näkyvät suoraan edestä 22,5 astetta aluksen poikkiviivan perän puolelle vastaavasti oikealla ja vasemmalla puolella. Pituudeltaan alle 20 metrin aluksessa voidaan sivuvalot asentaa yhdistettyyn lyhtyyn aluksen pitkittäiskeskiviivalle.
c) Perävalo tarkoittaa niin lähelle aluksen perää kuin mahdollista asetettua valkoista valoa, joka näkyy keskeytymättömänä 135 asteen suuruisessa näköpiirin kaaressa ja on niin asennettu, että se näkyy 67,5 astetta suoraan perästä aluksen kummallekin puolelle.
d) Hinausvalo tarkoittaa keltaista valoa, jolla on samat ominaisuudet kuin tämän säännön c kappaleessa määritellyllä perävalolla.
e) Ympäri näköpiirin näkyvä valo tarkoittaa valoa, joka näkyy keskeytymättömänä 360 asteen suuruisessa näköpiirin kaaressa. f) Vilkkuvalo tarkoittaa valoa, joka säännöllisin väliajoin vilkkuu 120 kertaa tai enemmän minuutissa.
22 sääntö
Valojen näkyvyys
Näissä säännöissä määrätyillä valoilla on oltava näiden sääntöjen I liitteen 8 kohdan määräysten mukainen voima näkyäkseen seuraavilla vähimmäisetäisyyksillä:
a) Pituudeltaan vähintään 50 metrin aluksessa:
-- mastovalo, 6 meripeninkulmaa;
-- sivuvalo, 3 meripeninkulmaa;
-- perävalo, 3 meripeninkulmaa;
-- hinausvalo, 3 meripeninkulmaa;
-- valkoinen, punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 3 meripeninkulmaa.
b) Pituudeltaan vähintään 12 metrin mutta alle 50 metrin aluksessa:
-- mastovalo, 5 meripeninkulmaa; paitsi pituudeltaan alle 20 metrin aluksessa 3 meripeninkulmaa;
- sivuvalo, 2 meripeninkulmaa;
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;
- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;
- valkoinen, punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.
c) Pituudeltaan alle 12 metrin aluksessa:
- mastovalo, 2 meripeninkulmaa;
- sivuvalo, 1 meripeninkulma;
- perävalo, 2 meripeninkulmaa;
- hinausvalo, 2 meripeninkulmaa;
- valkoinen, Punainen, vihreä tai keltainen ympäri näköpiirin näkyvä valo, 2 meripeninkulmaa.
23 sääntö
Kulussa olevat konealukset
a) Kulussa olevan konealuksen on näytettävä seuraavia valoja:
1) mastovalo aluksen keulaosassa;
2) toinen mastovalo perän puolella ja korkeammalla kuin keulaosassa oleva mastovalo; pituudeltaan alle 50 metrin alus ei ole velvollinen näyttämään tällaista valoa, mutta voi sitä näyttää;
3) sivuvalot;
4) perävalo.
b) Ilmatyynyaluksen on liikkuessaan ilman uppoamaa näytettävä tämän säännön a kappaleessa määrättyjen valojen lisäksi ympäri näköpiirin näkyvää keltaista vilkkuvaloa.
c) Pituudeltaan alle 7 metrin konealus, jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, voi tämän säännön a kappaleessa määrättyjen valojen asemesta näyttää ympäri näköpiirin näkyvää valkoista valoa. Tällaisen aluksen on, milloin mahdollista, näytettävä myös sivuvaloja.
Lähetetty: 22 Maalis 2007 01:58
Kirjoittaja Saima
tevisu kirjoitti: Linssin värillä ei ole nyt juurikaan merkitystä kun LEDit on oikean väriset joka tuikussa. LEDin valo taittuu eri tavalla kuin hehkulampun valo, siksi valkoinen näytti vihreän linssi läpi sinertävältä.
Siis laitoit vihreän ledin vihreän kuoren alle? Kokeilitko jo? Vai vaihdatko kirkkaaseen kupuun?
Linssillä tarkoitit värikuorta kai.
led valoja
Lähetetty: 22 Maalis 2007 19:54
Kirjoittaja jompe
Kotisivulla voi katsella miltä näyttää valaistus muutamalla ledillä veneen sisällä. Kysymyksessä on kuitenkin enempi tunnelmavalaistus kuin yleisvalaistus. Led komponenteilla voisi saada paljon kivaa aikaan. Esim valonauhat hyllyjen alle. Tai ledit portaita valaisemaan epäsuoraan. valo ei saa loistaa suoraan silmiin sillä se on aika pistävä. Valot voit huoletta jättää vaikka koko kesäksi eikä akku lopu. (Kansivalo koko kesäksi rosvoja houkuttamaan) Ajattelin viritellä asiaa lisää kun tärkeämmät asiat on tehty ts. luultavasti ei koskaan.
http://www.ingalena.suntuubi.com
Lähetetty: 23 Maalis 2007 08:40
Kirjoittaja S.Tuominen
tevisu kirjoitti:Itsellä ei kokemusta, mutta parilla kaverilla pimenneet yksi kerrallaan alkaen kiukaan päällä olleesta. Yhdellä tutulla taas ei mitään ongelmia. Lämmönsieto ei ole LEDin paras ominaisuus.
Ledit eivät todellakaan kuulu saunassa laudetasoa ylemmäs.
...sitä ylemmällä tasolla on käytettävä valojohteita(kuitua), joissa
itse valon lähde on ihan toisaalla.
Voi olla, että jollain ledit tuikkivat kiukaan päällä tai ylipäätään saunan katossa, mutta se on miltei sama kuin polttaisi hehkulamppua
uunissa. On fakta että ne eivät siellä kestä tai kestävät vain todella lyhyen ajan. ...kallista tulee.
Takaisin alkuperäiseen aiheen palatakseni, voi miltei sanoa, että
vain hölmö polttaa hehkulankapolttimoita veneessä. Puhumattakaan halogeeneista. Itsekin kuulun vielä näihin hölmöihin. Tarkoitus olisi korvata kaikki polttimot ledeillä ...kunhan kerkiää.