tevisu kirjoitti:Edellinen linkki tekee näköjään sarjaankytkettyjä ketjuja, jotka sitten kytketään rinnan. Ihan fiksu laskin, mutta henk.koht. edelleen suosisin rinnankytkettyjä LEDejä.
Tää rupee olemaan vanha ketju, mutta nostetaan vähän kun on taas talvi ja aikaa kolvailla.
Mulla sitten taas periaate ei anna millään periksi laittaa kaikkia ledejä yksitellen rinnan.
Siinähän hukataan hirveä määrä tehoa lämmöksi, eikö juuri siksi haluta päästä hehkulampusta eroon?
Saalinkivalon rakensin jakorasiaan 10mm 4 chipped ledeistä niin, että siinä on kaksi sarjaan ja viisi rinnan. Siis kymmenen lediä. Valoteho vähintääkin riittävä ei mikään hakuvalo, mutta kansivaloksi tosi hyvä. Virran kulutus 0.4A.
Kaverin suosiollisella avustuksella siis hän kertoi millainen vakiojännite regulaattori pitää laittaa jotta ei ole väliä onko kone käynnissä vai ei. vrt. virtaa jos jännite 12.5
14 V nuo 4 chipped kestää 80mA.
Jos kiinnostusta löytyy voin kertoa tuosta lisää.
Nyt mietinnässä salonkiin ledi valaistus, tarkoitus laittaa ledit olemassa olevaan Hellan valaisimeen, koska siinä valot syttyy kupua kiertämällä ja vielä hauskasti niin, että kun kiertää toiseensuuntaan toimii kahtena erillisenä katkaisijana. Joten pistän sisälle lämpimän valkoisia ledejä sekä punaisia niin voi valita käyttövalon ja pimeäajovalon kesken...
Limic oy:stä tilasin myös kokeeksi tuollaisia valmiita lasiputki koteloon ympättyjä ledejä. Saa nähdä onko keila tarpeeksi leveä.
Nyt on hyvä rakentaa ja testata valaistusta kun paatti on kuivilla ja ulkona pimeää niin voi arvioida valon riittävyyden.