Sivu 1/1
Mitä kaapeleita veneeseen?
Lähetetty: 25 Tammi 2007 12:46
Kirjoittaja skippe
Elikkäs niinkuin otsikko jo kysyy...
Käykö esim tavallinen kumikaapeli veneen sähköjen vetoon? Vai pitäisikö käyttää ihan yksittäisiä kaapeleita? Monisäikeistä pitää vissiin käyttää?
Miten on kalustejohdon käyttö? Lampuillehan voi vetää 0,75mm2 kalustejohtoa, pitäisi paksuus riittää mutta mites kestävyys?
Onko muita ns. tavallisia kaapeleita jota voisi käyttää asennuksissa? Veneliikkeet myy kalliita venekaapeleita, mutta onko nekään sen kummempia?
Lähetetty: 25 Tammi 2007 14:21
Kirjoittaja msalmi1
Monisäikeistä pitäisi käyttää silloin kun on "tärisevä" asennus (autot, veneet).
Minimivaatimus olisi käyttää tinattua johtoa. Tinaamattomat tuppaavat hapettumaan.
Esim Belden.com löytyy eri kaapelityyppien kemikaalien ja lämmönkestoista tietoa. Teflon eriste kestää parhaiten, mutta on aika kallista.
Lähetetty: 25 Tammi 2007 15:56
Kirjoittaja Veli-Matti
Mikä on käytännössä se aikaväli jossa ero "tavallisen" ja venekäyttöä varten tinatun kaapelin erot tulevat esiin Suomen olosuhteissa?
Lähetetty: 25 Tammi 2007 18:11
Kirjoittaja msalmi1
Tinattu kytkentäjohto on aivan tavallista sähkökauppatavaraa. Googlella "kytkentäjohto tinattu", niin löytyy vaikka mitä. Esitinattu johto on helppo juottaa (jos tinaamalla tekee liitoksia) ja se kestää säätä paremmin kuin puhdas kupari. Varmaan yleiselektroniikka, elfa, melart elektroniikka jne myyvät.
Lähetetty: 25 Tammi 2007 22:41
Kirjoittaja cabana
tevisu kirjoitti:Juu, kirjoitin epäselvästi. Kytkentäjohtimia löytyy vaikka hopeoituina, mutta kun tarvitsisin 1-1,5 neliön parikaapelia kun pitää vetää pikku matka pinta-asennuksena.
Hanki suoraan laadukasta 2,5 neliön parikaapelia. Minulla on niistä kokemusta tuolta ensisestä elämästä. On sellaista jöötiä, että virta menee perille. Muovi on myös kunnollinen kumimainen ja kuparia on kunnolla säikeissä.
Laatutavaraa myyvät elektroniikkaliikkeet sitä ainakin myyvät.
Lähetetty: 25 Tammi 2007 23:00
Kirjoittaja KS1030
msalmi1 kirjoitti:...... löytyy vaikka mitä. Esitinattu johto on helppo juottaa (jos tinaamalla tekee liitoksia) ja se kestää säätä paremmin kuin puhdas kupari......
Ajattelin vastata tähän topicciin vasta myöhemmin paremmalla ajalla mutta kun tuo boldattu teksti tuli esille...
Veneeseen ei koskaan saa tehdä mitään liitoksia tinaamalla. ainoastaan (kolvi)tinattu johdon pää ruuviliitoksessa on vielä huonompi. jne. jne. aiheesta on kirjoitettu jo sormet verillä tänne ennestään.
Lähetetty: 27 Tammi 2007 00:08
Kirjoittaja kardinaali
Vaikka tulee varmaan jo tuttunakin asiana, niin läpivienteihin kannattaa myös kiinnittää huomiota, koska...
a) Ei oo kiva huomata vanerilaipion syöneen eristeen pois.
b) Ei oo kiva huomata kaapelin rytkyttäneen laipiosta tikkuja turkille.
c) Kumpaakaan ei tapahdu, jos venkoilee projektinsa kanssa, vaikka on luvannut itselleen, että vene valmistuu kesäksi 2007. Apua!
Lähetetty: 27 Tammi 2007 01:32
Kirjoittaja Jape
Minkähän takia niitä liitoksia ei saisi tinata. Mulla on semmosia kokemuksia että jos pilssipumpun kuparijohdon liittää pelkällä abikoliittimellä niin se liitin syöpyy noin viikossa olemattomiin mutta jos sen liitoksen tinaa niin se kestää ainakin kahdeksan kesää. Sen pidempää kokemusta ei vielä ole.
Kun kuitenkin 99% vanhojen veneiden sähköistä on tehty juuri tavan parikaapelilla ja abikoilla, ja ne on kestäneet sen 40 vuotta ja osa on vieläkin hyvässä kunnossa.
Ruuviliitoksissakin tinaus kiellettiin sen takia kun jos ne pääsee kuumumaan niin tina sulaa ja liitos löystyy, mutta tuskin veneessä semmoisia lämpötiloja tulee, taitaa puu syttyä ennemmin kuin tina sulaa.
Vai onko tämä taas jotain kauppiaiden tuputtamaa High Endiä jonka mukaan pitää olla maailman parhaat piuhat ja liittimet vanhassa käsintehdyssa veneessä.
Kyllä minä laitan ihan tavan kajarinjohtoa ja se kestää varmasti meikäläisen iän ja sen jälkeen ei ole mitään väliä.
Lähetetty: 27 Tammi 2007 13:29
Kirjoittaja KS1030
Jape kirjoitti:Minkähän takia niitä liitoksia ei saisi tinata. Mulla on semmosia kokemuksia että jos pilssipumpun kuparijohdon liittää pelkällä abikoliittimellä niin se liitin syöpyy noin viikossa olemattomiin mutta jos sen liitoksen tinaa niin se kestää ainakin kahdeksan kesää. Sen pidempää kokemusta ei vielä ole.
Kun kuitenkin 99% vanhojen veneiden sähköistä on tehty juuri tavan parikaapelilla ja abikoilla, ja ne on kestäneet sen 40 vuotta ja osa on vieläkin hyvässä kunnossa.
Ruuviliitoksissakin tinaus kiellettiin sen takia kun jos ne pääsee kuumumaan niin tina sulaa ja liitos löystyy, mutta tuskin veneessä semmoisia lämpötiloja tulee, taitaa puu syttyä ennemmin kuin tina sulaa.
Vai onko tämä taas jotain kauppiaiden tuputtamaa High Endiä jonka mukaan pitää olla maailman parhaat piuhat ja liittimet vanhassa käsintehdyssa veneessä.
Kyllä minä laitan ihan tavan kajarinjohtoa ja se kestää varmasti meikäläisen iän ja sen jälkeen ei ole mitään väliä.
Ei se kuumentumisen takia se tinattu pää ole huono (tai voi olla myös siksikin) vaan siksi että liitos löystyy sitä voimakkaammin mitä enemmän kohde tärisee ja värisee. kaikki ruuviliitokset tekevät sitä. tina on niin pehmoista että se edesauttaa löystymistä. toinen on se että kun olet tinannut esim. sentin matkalta kaapelin päästä säikeitä.... murtuu helposti ohut kupari johdin siitä kohtaan mihin tinaus loppuu. Tinapinnoitteisissa kaapeleissa tina on vain ohut pinnoite jokaisessa säikeessä koko matkalla kuparin oksidoitumista vastaan...=>oksidoituminenhan etenee myös kaapelin sisällä. kun johdin oksidoituu niin kuparimateriaali "hapettuu" => eli matsku vaihtaa olomuotoa =sähköäjohtava johdin kupari vähenee..., lisäksi paha oksidoituminen rupeaa eristämäänsäikeitä toisistaan... ja sen lisäksi kupari ns. hapertuu... mahdollisesti poikki. paljon riippuu missä johdot kulkee. kaikki piuhat ei niin voimakkaasti hapetu. itseltä löytyy veneestä 30vuotta vanhoja kaapeleita joista osa on suhteellisen hyviä ja osa on aivan haperoa. lisäksi päävirtakaapelit ovat surkeassa kunnossa ja aivan vihreää töhnää pursuaa kuoren alta..... ja aivan saletisti on oksidoitunut koko kaapelin matkalta joten on äärimmäisen epäluotettava => todennäköisesti poikkeaa lähiaikana startatessa.
Tässä on
projektisivu venesivuiltani. pahasti kesken eikä tekstiä juuri yhtään mutta näkeepähän osan materiaaleista mitä on tulossa. (ei olut tarkoitus vielä julkaista tätä keskeneräisyyden vuoksi, mutta pistetään nyt).
Re: Mitä kaapeleita veneeseen?
Lähetetty: 27 Tammi 2007 16:36
Kirjoittaja jonnekar
skippe kirjoitti:
Käykö esim tavallinen kumikaapeli veneen sähköjen vetoon?
Veneeseen vain gummikaapelia. Ei kalustejohtoa. Ei ei ei.
Kumikaapeli on kumikaapeli riippumatta mistä ostat. Tsekkaa vaan napaisuudet että montako tarvitset, jos tarvitset 3 napaista, älä osta 5 tai 7 napaista. Yleensä kalliiksi systeemit tekee sen kun ostaa väärää....
Jos olet viisas, ja kun sen homman nyt muutenkin teet, vedä sinne 2,5 neilön kaapelia, joka riittää joka juttuun ja jännitehäviöita ei ole juurikaan. Miksi laittaa pienempää, säästää loppupelsisä missä?
Äläkä missään nimessä juota mitään. Sopivia liittimiä on kyllä.
Kaapelit ja liitokset
Lähetetty: 05 Helmi 2007 03:12
Kirjoittaja Antti Laitinen
Olin muutama vuosi takaperin pari kuukautta toissa kaapelisarjoja valmistavassa yrityksessa. Yrityksessa tehtiin mm. VW:n, Volvon ja Porchen ajonvakautusjarjestelmien kaapelisarjat, alihankintana Saksalaiselle yritykselle. Niita tehtiin tinattuna, seka puhtaana kuparina, eli en usko tuolla olevan sen kummemmin valia kumpaa kayttaa. Tuolta hankittuna tietona paras liitos veden alla (pilssipumppu) tehdaan krimpattavalla (3x puristus, ilman muoviholkkia) abikoliittimella joka jaa kutistesukan sisaan. Sukka tayteen vesivaseliinia ja paat supistaen lammolla.
Nain se homma toimii.
Re: Kaapelit ja liitokset
Lähetetty: 05 Helmi 2007 08:49
Kirjoittaja KS1030
Antti Laitinen kirjoitti:Olin muutama vuosi takaperin pari kuukautta toissa kaapelisarjoja valmistavassa yrityksessa. Yrityksessa tehtiin mm. VW:n, Volvon ja Porchen ajonvakautusjarjestelmien kaapelisarjat, alihankintana Saksalaiselle yritykselle. Niita tehtiin tinattuna, seka puhtaana kuparina, eli en usko tuolla olevan sen kummemmin valia kumpaa kayttaa. Tuolta hankittuna tietona paras liitos veden alla (pilssipumppu) tehdaan krimpattavalla (3x puristus, ilman muoviholkkia) abikoliittimella joka jaa kutistesukan sisaan. Sukka tayteen vesivaseliinia ja paat supistaen lammolla.
Nain se homma toimii.
Kyllä sillä vaan on väliä, tai ainakin eroa pitkässä juoksussa (riippuu olosuhteista kuinka pitkässä). Minä olen päätyössäni johtosarjasuunnittelija ja päivittäisessä yhteistyössä kahden eri johtossarjatehtaan kanssa (tod.näköisesti myös tuon missä sinä olet ollut hommissa).
Komponenttitasolla isot tehtaa säästävät monessa paikassa kustannusten säästämiseksi ja jos ei katsota aivan pakolliseksi vaatimukseksi niin se tinaus jätetään pois. aivan jokapaikkaanhan sitä ei tarvitse laittaa. autoissa suuri osa piuhoista onkin tavallista kuparikaapelia. mutta marine puolella asia on aivan toisinpäin... lisäksi laivatouhuissa tulee paloluokat ja halogeenittomuus lisäksi. edelleen sanon että vene ympäristöön paras on tinattu kaapeli.
Useimmiten jos katsoo vanhan auton akunnapoja.... on ne ehkä likaiset mutta ei niin kovin hapettuneet.... mutta kun katsoo vanhan veneen napoja.. useimmiten niistä pursuaa vihreetä töhnää ja säikeet ovat ruskeat.
Re: Kaapelit ja liitokset
Lähetetty: 05 Helmi 2007 22:43
Kirjoittaja Antti Laitinen
KS1030 kirjoitti:Antti Laitinen kirjoitti:Olin muutama vuosi takaperin pari kuukautta toissa kaapelisarjoja valmistavassa yrityksessa. Yrityksessa tehtiin mm. VW:n, Volvon ja Porchen ajonvakautusjarjestelmien kaapelisarjat, alihankintana Saksalaiselle yritykselle. Niita tehtiin tinattuna, seka puhtaana kuparina, eli en usko tuolla olevan sen kummemmin valia kumpaa kayttaa. Tuolta hankittuna tietona paras liitos veden alla (pilssipumppu) tehdaan krimpattavalla (3x puristus, ilman muoviholkkia) abikoliittimella joka jaa kutistesukan sisaan. Sukka tayteen vesivaseliinia ja paat supistaen lammolla.
Nain se homma toimii.
Kyllä sillä vaan on väliä, tai ainakin eroa pitkässä juoksussa (riippuu olosuhteista kuinka pitkässä). Minä olen päätyössäni johtosarjasuunnittelija ja päivittäisessä yhteistyössä kahden eri johtossarjatehtaan kanssa (tod.näköisesti myös tuon missä sinä olet ollut hommissa).
Komponenttitasolla isot tehtaa säästävät monessa paikassa kustannusten säästämiseksi ja jos ei katsota aivan pakolliseksi vaatimukseksi niin se tinaus jätetään pois. aivan jokapaikkaanhan sitä ei tarvitse laittaa. autoissa suuri osa piuhoista onkin tavallista kuparikaapelia. mutta marine puolella asia on aivan toisinpäin... lisäksi laivatouhuissa tulee paloluokat ja halogeenittomuus lisäksi. edelleen sanon että vene ympäristöön paras on tinattu kaapeli.
Useimmiten jos katsoo vanhan auton akunnapoja.... on ne ehkä likaiset mutta ei niin kovin hapettuneet.... mutta kun katsoo vanhan veneen napoja.. useimmiten niistä pursuaa vihreetä töhnää ja säikeet ovat ruskeat.
Ok, voi olla nain, teimme tosin myos laivoihin hatauloskayntivaloja, niissakin tinaamaton kaapeli. Kasittaakseni akkusulfaatti (vihrea tohna) tulee helpommin esiin kun avoin happoakku holskyy kaytossa. Riippuen paljolti akun kansirakenteesta. Akuistakin voi tassa topicissa kinastella, mutta totuus on se etta vanhaa akkua ei veneessa kannata pitaa, ei oo kiva jaada saareen sen takia.
Muistakaa latailla niita akkujanne talven aikana, se on ainoa keino pitaa ne toimivina.