12V venesähköt
Lähetetty: 12 Tammi 2007 18:34
tuli uusittua veneen sähköt. Laitan tähän muutaman kuvan, jos vaikka joku löytäisi niistä jonkun vinkin.
vanhat olivat tällaiset perinteiset venesähköt:

ensimmäinen vaihe oli tämä:

seuraava vaihe tässä:

kaikkiin liitoksiin ja liittimiin laitoin Enston suojarasvaa (myös ennen liittimen rutistamista kaapeliin)

perinteisen syöttökaapelin sulakerasian liittimeltä toiselle korvasin rutistamalla kupariputken ja liittämällä kaapelit päihin (olis siinä yksikin kaapeli riittänyt)

Keskukseen toin kaksi eri syöttöä no1 kone-akulta sulakerasiaan no1 (valot, halogen, pilssipumppu, plotteri). Ajon aikana tarvittavat sähköt.
Syöttö no2 tulee hupi akulta ja sitä kuluttaa sisävalaistus, ankkurivalo, halogen2, radiot, septi ym.

Hupi-akun voi käyttää satamassa tyhjaksi ja koneen saa silti käyntiin.
Tuo rele no3 oikosulkee syötöt 1 & 2 koneen käydessä ts. molemmat akut lataantuvat. Koneen ollessa sammuksissa vain hupi-akku purkautuu. Koneakkuun kytketyt vehkeet kun ovat satamaassa sammuksissa. Kone-akkua ei saa vahingossa purettua tyhjäksi.
Rele saa herätevirran latauksen merkkivalolta.
Merkkivalon sielunelämähän menee näin:
Polttimolle tulee +12V koko ajan toiseen napaan, maadoitus tulee laturin kautta. Kun laturi alkaa pyöriä tuo polttimon maa muuttu myös +12V ja se vetää mun releen kiinni yhdistää syötöt.
no4 on maadoituskisko.
vanhat olivat tällaiset perinteiset venesähköt:

ensimmäinen vaihe oli tämä:

seuraava vaihe tässä:

kaikkiin liitoksiin ja liittimiin laitoin Enston suojarasvaa (myös ennen liittimen rutistamista kaapeliin)

perinteisen syöttökaapelin sulakerasian liittimeltä toiselle korvasin rutistamalla kupariputken ja liittämällä kaapelit päihin (olis siinä yksikin kaapeli riittänyt)

Keskukseen toin kaksi eri syöttöä no1 kone-akulta sulakerasiaan no1 (valot, halogen, pilssipumppu, plotteri). Ajon aikana tarvittavat sähköt.
Syöttö no2 tulee hupi akulta ja sitä kuluttaa sisävalaistus, ankkurivalo, halogen2, radiot, septi ym.

Hupi-akun voi käyttää satamassa tyhjaksi ja koneen saa silti käyntiin.
Tuo rele no3 oikosulkee syötöt 1 & 2 koneen käydessä ts. molemmat akut lataantuvat. Koneen ollessa sammuksissa vain hupi-akku purkautuu. Koneakkuun kytketyt vehkeet kun ovat satamaassa sammuksissa. Kone-akkua ei saa vahingossa purettua tyhjäksi.
Rele saa herätevirran latauksen merkkivalolta.
Merkkivalon sielunelämähän menee näin:
Polttimolle tulee +12V koko ajan toiseen napaan, maadoitus tulee laturin kautta. Kun laturi alkaa pyöriä tuo polttimon maa muuttu myös +12V ja se vetää mun releen kiinni yhdistää syötöt.
no4 on maadoituskisko.