Sivu 2/2

Lähetetty: 14.01.2007 23:51
Kirjoittaja KS1030
simo kirjoitti:voi v**ittu että nyt nolotta, kun panin noin surkeat tiedot omasta rojektistani. Enhämmää tiäänny mittää dineistä ja wagoista.
mut mää oonki Turuust. Mää vaan tein.
Laita KS1030 tarkka selvitys tänne niin voidaan poimia parhaat palat omiin veneisiimme.
Älä tee kiireellä niin saadaan hyvät esimerkit tänne sivustoille.
Ei sähkökeskusta tarvitse pressun alla tehdä. Omani tein biljadipöydän päällä joulunpyhinä.
Pitäydyn "vanhanaikaisissa" sulakkeissa, koska ne toimivat, ja niitä saa myös Nauvon ja Korppoon osuuskaupoista. Emmää siit ledis niin perusta.Mää tiärän muutenki mikä valo ei toimi.

Ehdottaisin myös kustannustenkeräämislistaa. Eli paljonko sinun toteuttamasi asennukset tulevat maksamaan. Tuollaiset robustiset jutut kun tahtovat olla hieman kalliita tavalliselle keskimoottorikeinujalle.

Looking forward, niin kuin Amerikkalinen sanois.

ps. hylkäsin jousiriviliitimet, kun olisivat vieneet liikaa tilaa keskuksesta.
Varaa itsellesi pykälää isompi keskus.
Heh , toi oli hyvä toi turuust juttu... .

Laitan kyllä hyvät kuvat ja detailit rojektista kunhan saan työn alle (prioriteetti ykkösenä on omakotitalo joka pitäisi ensin tehdä)

Noista kustannuksista en oikein tiedä, koska tosi harva komponentti on sellainen jonka olisin vähittäismyynnistä ostanut.... no sulakkeita ostin viehelaatikollisen biltemasta muistaakseni 7:llä eurolla kun olivat niin pirun halpoja.

Olen oman sähkökeskuksen tehnyt itseasiassa viime talvena keittiönpöydällä valmiiksi, aikaa asentamiseen ei vain ole ollut...perkl..

Tosta jousiliittimestä senverran, että jos sitä käyttää vain riviliittimenä, niin silloin se on tosiaan tosi suuri, tai lähinnä pitkä.... mutta jos asiaa ajattelee niin että se on samalla myös sulakealusta, niin silloin se ei enää olekkaan suuri, vaan kompakti siisti ja robustinen. jumppereitahan ne eivät tarvitse, koska niihen painetaan oikosulkupalat (tai mikä se nimi nyt olikaan) joka kytkee viereiset liittimet rinnan.

Lähetetty: 15.01.2007 11:27
Kirjoittaja teekoo
Kaksi laturia kuulostaa hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta (kaikki simppelihän on veneessä hyvää), jos vain helposti pystyy toisen koneeseen asentamaan. Mutta toisaalta jos konetta ei ole suunniteltu kahdelle laturille, niin voisiko siinä tulla jotain arvaamattomia ongelmia vaikka laturin kiinni saisikin. Ja toisaalta, olisiko hyötysyhde hyvä. Veneen moottori kun yleensä on pidemmän aikaa käynnissä yhtäjaksoisesti kuin esim. auton moottori, niin yhdellä laturilla on hyvin aikaa jauhaa vaikka useampikin akku täyteen. Tämä on siis vain minun käsitys...

Lähetetty: 15.01.2007 13:16
Kirjoittaja KS1030
Mulla on ollut vähän ropleemaa siinä latauksessa kun loppukautta kohden rupeaa olemaan aina aika tyhjät akut. voi tosin olla että laturissa ei ole kaikki kotona, eli täytyy käyttää testauksessa.

2 laturia ei ole ongelma ainakaan minun moottoriin (6litranen trader), tilaakin löytyy riittävästi. ja laturihan ei vastusta moottoria silloin kun ei lataa

Lähetetty: 16.01.2007 13:03
Kirjoittaja Ande
Joskus hain vanhan perkinssin laturiin autotarvikeliikkeestä uuden diodisillan joka latas pikkasen kovemmalla jännitteellä Auttoi kyllä jonkin verran.

Lähetetty: 05.03.2007 23:55
Kirjoittaja teekoo
nyt on sitten sälzerit mullakin... KS1030:n innoittamana :)
www.saelzer-electric.de

kytkinpaneelit veistin parin millin alumiinipellistä, ei nyt oikein sovi puiseen kojetauluun, mutta asialliset kuitenkin...

Lähetetty: 06.03.2007 9:15
Kirjoittaja KS1030
Sälzerit pitäisi olla hinnaltaan edullisimmasta päästä ja kuitenkin huippulaatua . eikä tarvitse releitä niin herkästi koska virrankestoa löytyy aika hyvin. Mulla tuli niitä muistaakseni 8kpl, osa oli off/on (0-1) ja osa off/on1/on2 (0-1-2) niin voi kytkeä vaikka niin että ykkösellä syttyy avotilan halogenivalo ja kakkosella sen lisäksi kaikki rantautumisvalot. toinen paikka voisi olla että ykkösellä syttyy ajovalot ja kakkosella tulee mukaan vielä mittarivalot jne. eli näin säästää itse kytkimien lukumäärässä. kaksiosaisen kytkimen hinta on melkein sama kuin yksiosaisen.

Onnistuiko muuten teekoo alumiinipaneeli hyvin? pistä kuvia valmiista kojetaulusta..



Oli muuten tyylikästä tuo "minisarjakin", virrankestoa vähemmän mutta koko sirompi. voi olla kuitenkin että standardi malli (jonka kuva on mm. nettisaitillani) on halvempi huomattavan suurien volyymien takia. tuota miniä käytetään aivan satunnaisesti.
Kuva

Lähetetty: 06.03.2007 21:58
Kirjoittaja teekoo
joo, pitää ens viikonloppuna ottaa kamera pykälään...24mm puuporanterällä (sellanen littana reikäpora) tuli sopiva aukko alumiiniin, ja kun kytkimet on rinnakkain, ne eivät pääse pyörimään eli sitä reiän yläosan kohdistuskoloa ei tarvinnu...ei muuten ihan eka paneeli onnistunut, kolmas kerta toden sanoi...

mulla on muutama Square Starkstromin nokkakytkin 80-luvulta, ne on kyllä tosi laadukkaita, mutta eiköhän tuo Sälzer kestä myös isältä pojalle...

Lähetetty: 06.03.2007 22:13
Kirjoittaja Ande
Mistäs ostit? jos saapi kysyä...

Lähetetty: 06.03.2007 22:52
Kirjoittaja teekoo
Urho Tuomiselta Keravalta
http://www.urhotuominen.fi/powel/

Lähetetty: 06.03.2007 22:58
Kirjoittaja teekoo
ja kaapelimerkintojä teen sitä mukaa kun kerkiän Panduitin merkeillä:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 177351.htm

Lähetetty: 07.03.2007 8:38
Kirjoittaja KS1030
teekoo kirjoitti:ja kaapelimerkintojä teen sitä mukaa kun kerkiän Panduitin merkeillä:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 177351.htm
Mulla on käytössä hellermanntytonin WIC merkit. ne on käteviä kun saa kytkettyihin johtoihin kiinnitettyä. niitä myydään monessa paikassa, esim. elfalla ja farnelilla ja suoraan tytonilta.
Kuva

" WIC-johdinmerkit
Johtimiin jälkiasennettava WIC-sarja on suunniteltu kytkettyjen johtimien merkintään. Ainutlaatuinen profiili takaa johdinmerkkien luotettavan pysymisen johtimissa tärinäkohteissa. Johdinmerkit saadaan tarvittaessa helposti lukittua toisiinsa, tämän ansiosta koko merkintäryhmä on aina helposti luettavissa. WIC-johdinmerkit ovat halogeenivapaita. WICTOOL asennustyökaluun mahtuu 20 kpl WIC-johdinmerkkejä."

Lähetetty: 07.03.2007 14:50
Kirjoittaja teekoo
vaikuttaa hyvältä nuo wicit. Partexin ja Bilteman muovisia merkkejä olen myös kokeillut, mutta ne ei pysynyt tai sitten vika oli mussa. Edit: tai eihän ne irtoo kun johto menee läpi, mutta suurin syy taisi olla just se, että niitä ei saa jälkeenpäin johtoon kiinni.

Faija kun oli sähkötukkufirmassa töissä niin pojastakin tuli hyvä vastus :)

Lähetetty: 13.03.2007 22:32
Kirjoittaja teekoo
labelit pitää vielä tehdä jollain tavalla...
Kuva
Kuva
Kuva

Lähetetty: 14.03.2007 8:19
Kirjoittaja KS1030
Nyt voit sanoa että on vimpanpäälle robustiset kytkimet veneessä.
Noi labelit voi tehdä näppärästi (siis jos on itsellä tai työpaikalla DYMO)dymolla käyttämällä "black/clear" nauhaa niin tulee tyylikäs.. ei heti edes huomaa että on tarra vaan näyttää että on "maalattu" kytkimen taustaan.
http://global.dymo.com/fiFI/LabelType/D1-teipit.html

Re: 12V venesähköt

Lähetetty: 25.11.2012 17:02
Kirjoittaja JiiHoo
Senverran tärkeä ja havainnollinen viestiketju, että tästä voisi tehdä pysyvän ohjeen veneen sähköjen rakentamisen esimerkiksi.
Myös viestien kuvien tulisi näkyä, niitä puuttuu osa.