12V venesähköt

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14.01.2007 23:51

simo kirjoitti:voi v**ittu että nyt nolotta, kun panin noin surkeat tiedot omasta rojektistani. Enhämmää tiäänny mittää dineistä ja wagoista.
mut mää oonki Turuust. Mää vaan tein.
Laita KS1030 tarkka selvitys tänne niin voidaan poimia parhaat palat omiin veneisiimme.
Älä tee kiireellä niin saadaan hyvät esimerkit tänne sivustoille.
Ei sähkökeskusta tarvitse pressun alla tehdä. Omani tein biljadipöydän päällä joulunpyhinä.
Pitäydyn "vanhanaikaisissa" sulakkeissa, koska ne toimivat, ja niitä saa myös Nauvon ja Korppoon osuuskaupoista. Emmää siit ledis niin perusta.Mää tiärän muutenki mikä valo ei toimi.

Ehdottaisin myös kustannustenkeräämislistaa. Eli paljonko sinun toteuttamasi asennukset tulevat maksamaan. Tuollaiset robustiset jutut kun tahtovat olla hieman kalliita tavalliselle keskimoottorikeinujalle.

Looking forward, niin kuin Amerikkalinen sanois.

ps. hylkäsin jousiriviliitimet, kun olisivat vieneet liikaa tilaa keskuksesta.
Varaa itsellesi pykälää isompi keskus.
Heh , toi oli hyvä toi turuust juttu... .

Laitan kyllä hyvät kuvat ja detailit rojektista kunhan saan työn alle (prioriteetti ykkösenä on omakotitalo joka pitäisi ensin tehdä)

Noista kustannuksista en oikein tiedä, koska tosi harva komponentti on sellainen jonka olisin vähittäismyynnistä ostanut.... no sulakkeita ostin viehelaatikollisen biltemasta muistaakseni 7:llä eurolla kun olivat niin pirun halpoja.

Olen oman sähkökeskuksen tehnyt itseasiassa viime talvena keittiönpöydällä valmiiksi, aikaa asentamiseen ei vain ole ollut...perkl..

Tosta jousiliittimestä senverran, että jos sitä käyttää vain riviliittimenä, niin silloin se on tosiaan tosi suuri, tai lähinnä pitkä.... mutta jos asiaa ajattelee niin että se on samalla myös sulakealusta, niin silloin se ei enää olekkaan suuri, vaan kompakti siisti ja robustinen. jumppereitahan ne eivät tarvitse, koska niihen painetaan oikosulkupalat (tai mikä se nimi nyt olikaan) joka kytkee viereiset liittimet rinnan.

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 15.01.2007 11:27

Kaksi laturia kuulostaa hyvältä ja simppeliltä ratkaisulta (kaikki simppelihän on veneessä hyvää), jos vain helposti pystyy toisen koneeseen asentamaan. Mutta toisaalta jos konetta ei ole suunniteltu kahdelle laturille, niin voisiko siinä tulla jotain arvaamattomia ongelmia vaikka laturin kiinni saisikin. Ja toisaalta, olisiko hyötysyhde hyvä. Veneen moottori kun yleensä on pidemmän aikaa käynnissä yhtäjaksoisesti kuin esim. auton moottori, niin yhdellä laturilla on hyvin aikaa jauhaa vaikka useampikin akku täyteen. Tämä on siis vain minun käsitys...

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 15.01.2007 13:16

Mulla on ollut vähän ropleemaa siinä latauksessa kun loppukautta kohden rupeaa olemaan aina aika tyhjät akut. voi tosin olla että laturissa ei ole kaikki kotona, eli täytyy käyttää testauksessa.

2 laturia ei ole ongelma ainakaan minun moottoriin (6litranen trader), tilaakin löytyy riittävästi. ja laturihan ei vastusta moottoria silloin kun ei lataa

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 16.01.2007 13:03

Joskus hain vanhan perkinssin laturiin autotarvikeliikkeestä uuden diodisillan joka latas pikkasen kovemmalla jännitteellä Auttoi kyllä jonkin verran.
E mare libertas

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 05.03.2007 23:55

nyt on sitten sälzerit mullakin... KS1030:n innoittamana :)
www.saelzer-electric.de

kytkinpaneelit veistin parin millin alumiinipellistä, ei nyt oikein sovi puiseen kojetauluun, mutta asialliset kuitenkin...

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 06.03.2007 9:15

Sälzerit pitäisi olla hinnaltaan edullisimmasta päästä ja kuitenkin huippulaatua . eikä tarvitse releitä niin herkästi koska virrankestoa löytyy aika hyvin. Mulla tuli niitä muistaakseni 8kpl, osa oli off/on (0-1) ja osa off/on1/on2 (0-1-2) niin voi kytkeä vaikka niin että ykkösellä syttyy avotilan halogenivalo ja kakkosella sen lisäksi kaikki rantautumisvalot. toinen paikka voisi olla että ykkösellä syttyy ajovalot ja kakkosella tulee mukaan vielä mittarivalot jne. eli näin säästää itse kytkimien lukumäärässä. kaksiosaisen kytkimen hinta on melkein sama kuin yksiosaisen.

Onnistuiko muuten teekoo alumiinipaneeli hyvin? pistä kuvia valmiista kojetaulusta..



Oli muuten tyylikästä tuo "minisarjakin", virrankestoa vähemmän mutta koko sirompi. voi olla kuitenkin että standardi malli (jonka kuva on mm. nettisaitillani) on halvempi huomattavan suurien volyymien takia. tuota miniä käytetään aivan satunnaisesti.
Kuva

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 06.03.2007 21:58

joo, pitää ens viikonloppuna ottaa kamera pykälään...24mm puuporanterällä (sellanen littana reikäpora) tuli sopiva aukko alumiiniin, ja kun kytkimet on rinnakkain, ne eivät pääse pyörimään eli sitä reiän yläosan kohdistuskoloa ei tarvinnu...ei muuten ihan eka paneeli onnistunut, kolmas kerta toden sanoi...

mulla on muutama Square Starkstromin nokkakytkin 80-luvulta, ne on kyllä tosi laadukkaita, mutta eiköhän tuo Sälzer kestä myös isältä pojalle...

Ande
Viestit: 1180
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 06.03.2007 22:13

Mistäs ostit? jos saapi kysyä...
E mare libertas

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 06.03.2007 22:52

Urho Tuomiselta Keravalta
http://www.urhotuominen.fi/powel/

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 06.03.2007 22:58

ja kaapelimerkintojä teen sitä mukaa kun kerkiän Panduitin merkeillä:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 177351.htm

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 07.03.2007 8:38

teekoo kirjoitti:ja kaapelimerkintojä teen sitä mukaa kun kerkiän Panduitin merkeillä:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 177351.htm
Mulla on käytössä hellermanntytonin WIC merkit. ne on käteviä kun saa kytkettyihin johtoihin kiinnitettyä. niitä myydään monessa paikassa, esim. elfalla ja farnelilla ja suoraan tytonilta.
Kuva

" WIC-johdinmerkit
Johtimiin jälkiasennettava WIC-sarja on suunniteltu kytkettyjen johtimien merkintään. Ainutlaatuinen profiili takaa johdinmerkkien luotettavan pysymisen johtimissa tärinäkohteissa. Johdinmerkit saadaan tarvittaessa helposti lukittua toisiinsa, tämän ansiosta koko merkintäryhmä on aina helposti luettavissa. WIC-johdinmerkit ovat halogeenivapaita. WICTOOL asennustyökaluun mahtuu 20 kpl WIC-johdinmerkkejä."

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 07.03.2007 14:50

vaikuttaa hyvältä nuo wicit. Partexin ja Bilteman muovisia merkkejä olen myös kokeillut, mutta ne ei pysynyt tai sitten vika oli mussa. Edit: tai eihän ne irtoo kun johto menee läpi, mutta suurin syy taisi olla just se, että niitä ei saa jälkeenpäin johtoon kiinni.

Faija kun oli sähkötukkufirmassa töissä niin pojastakin tuli hyvä vastus :)

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05.06.2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 13.03.2007 22:32

labelit pitää vielä tehdä jollain tavalla...
Kuva
Kuva
Kuva

Avatar
KS1030
Viestit: 691
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14.03.2007 8:19

Nyt voit sanoa että on vimpanpäälle robustiset kytkimet veneessä.
Noi labelit voi tehdä näppärästi (siis jos on itsellä tai työpaikalla DYMO)dymolla käyttämällä "black/clear" nauhaa niin tulee tyylikäs.. ei heti edes huomaa että on tarra vaan näyttää että on "maalattu" kytkimen taustaan.
http://global.dymo.com/fiFI/LabelType/D1-teipit.html

JiiHoo
Viestit: 30
Liittynyt: 08.07.2010 14:11
Paikkakunta: Moottorikaupunki Vaasa

Re: 12V venesähköt

Viesti Kirjoittaja JiiHoo » 25.11.2012 17:02

Senverran tärkeä ja havainnollinen viestiketju, että tästä voisi tehdä pysyvän ohjeen veneen sähköjen rakentamisen esimerkiksi.
Myös viestien kuvien tulisi näkyä, niitä puuttuu osa.
Höyrymasinisti JiiHoo
http://jiihoo.kuvablogi.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://hoyry.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitä nuorena oppii, sitä vanhana kaipaa.

Vastaa Viestiin