Mistä kiinteä hakuvalo veneeseen?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Mistä kiinteä hakuvalo veneeseen?

Viesti Kirjoittaja kms » 02.10.2006 15:21

Syksy pimenee ja ajattelin asentaa yhteysveneeseeni kiinteän hakuvalon. Nyt en kuitenkaan löytänyt googlettamalla mitään venetarvikeliikettä, jolla olisi ollut katalogissaan tämmöinen härveli.

Eli tietääköhän kukaan, mistä saisi ostettua 12-voltin sähköllä toimivan hakuvalon, joka kiinnitetään kiinteästi katolle, kattoluukun eteen - ja jossa on takapuolella kahva suuntaamiseen.

t:kaapo

corona
Viestit: 27
Liittynyt: 05.10.2004 19:26
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja corona » 02.10.2006 16:19

kurkkaa Marittim sivulta tai nautikulman

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 02.10.2006 17:30

Tein omaani lisäkaukovalosta. Lisäkaukovalosarja paikallisessa halpahallissa jotain 16€ . Kahvaksi kaivoin messinkisen keittiökalusterivan "tarvikeämpäristä" jonka kiinnitin kopan taakse porattuihin reikiin, kiinnitys tuulilasin kehykseen muoviputkenpätkä välissä=kiertyy kun on sopivasti kiristetty.
Toinen lyhty jäi vielä reserviin. Eihän se ole läheskään niin hieno kuin venetarvikeliikkeestä hankittu, mutta onhan sen hinnassakin se desimaalipilkku eri paikassa. Valaisee melko mukavasti.

Matti

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 02.10.2006 19:35

Joo luulisi turussa olevan venetarvikeliikkeitä josta hakuvalo löytyy.
joskus taannoin olen itsekkin tehnyt auton lisäpitkästä, putkenpätkästä ja mopon tupesta hakuvalon. paras aihio "tee se itse" hakuvaloon olisi varmasti sellainen tieliikenteeseen sopimaton "rally tyypin" lisäpitkä(pistevalo) kirkkaalla lasilla ja vähintään 100wattisella polttimolla. oikeissa hakuvaloissahan ei ole sitä hajontaa yhtään siinä valokeilassa.

itselle laitoin tehdastekoisen hakuvalon lisäksi veneen kajuutan etuhelmaan ns. työvalon ja mastoon tutkan taakse sumuvalon taakseppäin... ne on hyviä kun rantautuu säkkipimeässä niin näkeekin jotain eikä tarvii hakuvalolla hamuilla ympäriinsä .

oma hakuvalo on DHR 14039020C 7012 12 V/100 W ja voin suositella!
DHR ja paljon muita hakuvaloja löytyy tämän linkin takaa


Edit: nyt kun katsoin itsekkin oikein tuota omaa tuolta kataloogista niin huh huh kun maksaa varalamppu mansikoita... toivottavasti kestää maailman tappiin ettei konkurssi iske...
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Virva
Viestit: 135
Liittynyt: 10.08.2006 22:27
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Virva » 02.10.2006 20:56

Luulis Turusta löytyvän semmosesta
paikasta kun

Vestek Oy

http://www.vestek.fi

Juha
Jokaisen menestyvän miehen takana on hämmästynyt vaimo ..........

kms
Viestit: 605
Liittynyt: 16.07.2003 10:57
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja kms » 02.10.2006 21:14

No johan alkoi löytyä! Kiitokset linkeistä! Itse tehden tulisi kyllä varmaan halvemmaksi, mutta sähköhommissa olen totaalinen tumpelo, enkä täten uskalla ryhtyä rakentelemaan.

-k

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03.10.2006 6:38

kms kirjoitti:No johan alkoi löytyä! Kiitokset linkeistä! Itse tehden tulisi kyllä varmaan halvemmaksi, mutta sähköhommissa olen totaalinen tumpelo, enkä täten uskalla ryhtyä rakentelemaan.

-k
No eihän sitä ketään maallikkoa pitäisi "sähköhommiin" yllyttää mutta tuo on kyllä niin yksinkertainen homma että melkein voi verrata akun laittamiseen autoon. no varmaan sinullakin lähipiiristä joku löytyy asentamaan jos et itse tohdi.

muistat vain että kaapelit ovat KUNNON LÄPIMITALLA ja jos vain on, niin tinattua kaapelia (kyllä normaali kuparikin käy mutta tinattu ei hapetu=>ikinä). Vene hommissa kun tärinää yms. on niin itse olen tavannut mitoittaa "kerta kiellon päälle" tyyliin kaapelit, eli laskennallista läpimittaa reippaasti paksummat. tällöin myös kuori on paksumpaa ja jännitehäviöitä ei varmasti tule. itsellä on muistaakseni 3,31mm2 (AWG12)kaapelilla. lisäksi tarvitset sulakkeen ja joko kunnon virtaa kestävän katkaisijan suoraan virtalähteen ja lampun väliin (esim. nokkakytkin 10A) tai normaali auton rele mitä ohjaat jollain pikkusella kojetaulu napilla. se katkaisija muuten on monesti sellainen että sitä pitää pitää pohjassa että valo palaa=>koska hakuvaloahan EI saa pitää jatkuvasti päällä sillä neliökilometrin alueella muut veneilijät eivät näe mitään muuta kuin sinun valosi (vertaa pimeällä pitkät päällä vastaantuleva auto)=>eli valolla sellaiset muutaman sekunnin "pyyhkäisyt" piisaa.......yleensä..
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 03.10.2006 7:53

Tosta tinauksesta. Mulle on aina opetettu että tinausta ei pitäis missään nimessä käyttää vaan liitokset pitää tehdä esim ruuviliittimiin ja johdonpäät pitää holkittaa. Toi tinaamisen heikkous kun mun tietääkseni on siinä että sähkökorroosio syö tinan pois ja aiheuttaa huonon kontaktin liitoksissa ja siitä taas seuraa kaapelien kuumeneminen ja jne. Suomenlahden puuveneilijöiden sivuilla oli muistaakseni pitkä ja seikkaperäinen ohjeistus venesähköjen asentamiseen.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03.10.2006 9:01

No nyt puhutaan eri asiasta.
sinä puhut johtojen tinaamisesta, minä tinatusta johdosta....
hmmmm.....onkohan ihme että helposti tulee väärinkäsityksiä, vai mitä meinaatte? ;)

Eli suuri osa teollisuudesta käyttää tinattua kaapelia juuri siksi ettei korroosiota synny, kaapelit hapettuu/ syöpyy enemmän tai vähemmän riippumatta siitä lilluuko ne jossain vedessä vai nö.

Tinattu kaapeli on ihanteellinen vaihtoehto veneisiin, jossa kuten kaikki tiedämme, on ongelmia hapettumisen vuoksi.

Ruuviliittimet ovat myös ok, tai vähintäänkin tyydyttäviä. paras kaasutiivis kontakti saadaan jousiliittimillä.

Se ohjeistus sielä netissä venesähköistä on (..jos on sama minkä itse olen lukenut joskus) aivan hyvä tietopläjäys kaikille. se seikka siinä vain on että materiaalit ja komponentit ovat aika vanhaa tekniikkaa ja uusista (joita teollisuus käyttänyt jo yli 10vuotta) toimivista ratkaisuista ei puhuta mitään.

matskut on mulle tuttuja, koska toimin leipätyössä tehoelektroniikka alalla johtosarjasuunnittelijana. kun saan omasta paatista sähkötyöt valmiiksi niin pistän tänne kuvia vinkiksi, tai ainakin herättämään ajatuksia.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 03.10.2006 16:55

Onko ne "tinatut" johdot kuitenkin kuparia vai jotain muuta ainetta? Luulis että tinaus katoaa yhtälailla tehdastinatun kuparikaapelin päältä kuin juotossaumoista?

Käsittääkseni tina hapettuu kuparia helpommin ja näin aiheuttaa kosketushäiriöitä.

Kiinnostaa tietää että mikä taika siinä tinatussa kaapelissa on??

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 03.10.2006 21:20

Ei sen kummempi taika kuin että kupari hapettuu voimakkaasti, eli pinnoiten on sitä varten. samasta syystä teollisuudessa on esim. virtakiskot tinattuja.

Mielestäni kolvilla tinattu klöntti murtuu värinässä, en ole sitä sen kummemmin ajatellut koska tuon tyyppistä tinausta en ole koskaan veneeseen aikonut laittaa, on niinkuin iskostunut takaraivoon ilman sen kummempaa diagnoosia tai selvittelyä.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25.11.2003 14:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 04.10.2006 7:16

Pitääpä toikin nyt sitten selvittää ;)

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 04.10.2006 8:20

No mullakin leipä tulee sähköpuolen työnantajan leivissä. En ole itsekään koskaan kuullut että se tina juotoksessa olisi varsinaisesti syöpynyt, suurin ongelma on juuri se murtumiminen väsymisen seurauksena. Johtojen tärinä, liitinten eläminen esim. lämpölaajenimisesta väsyttää tinaa, joka sitten murtuu irtipoikki.

Tohon elektroniikan korroosioon on pitänyt vähän perehtyä muun ohessa , piirilevyllä korroosiota tapahtuu yleensä muualla kuin tinauksen kohdalla , tina suojelee kuparia samaan tapaan kuin sinkki veneen osia. Ja tinapinnoitteinen johdinkin lienee melko hyvää tässä . Pankaa pojat testaten!

Paatte kaksi johtoa rinnakkain ( siis päällystämätöntä paljasta kuparijohdinta) jollekin eristealustalle , toiseen + ja toiseen - jännite päälle ( esim. 3-12V vaikka akkulaturilta, vaikka siitä vanhasta ylimääräisestä kännykkälaturista)

ja sitten heittää niiden päälle kostean rätin jossa kosteude lisäksi ripaus suolaa , ei tarvitse olla yhtä suolaista kuin merivedenkään.

muutama päivä ja toinen johdin on kadonnut . sitten sama koe tinapinnoitteisella johtimella . sen kyllä näkee kun katsoo sitä johdinta, pinnoittamaton on kuparisen värinen, pinnoitettu tinan värinen. samalla tavalla voi testata vaikka muttereiden korroosion kestoa ; testattava metalli + puolelle , se on se joka syöpyy

huom. johtimet ei saa kokeen aikana koskettaa toisiaan, ja HUOM! koetta EI SAA TEHDÄ VERKKOSÄHKÖLLÄ ... ei huvita maksaa kohonneita vakuutusmaksuja kun taas joku polttaa talonsa.
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 04.10.2006 8:34

Joo tommoset testit on hyviä havainnollistamaan tällasia juttuja.
itse en testaa koska olen 100% varma asiasta, teollisuudessa jo useat standarditkin vaativat juuri tuon tina pinnoitteen käytön kaikissa kupari osissa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 04.10.2006 12:09

Tinatun johdonpään huono luotettavuus ruuviliitoksessa aiheutuu tinan pienestä kimmomoduulista. Tina on siis pehmeää ja antaa periksi helposti, eikä "jousta" kuten esim kupari ja teräs. Ruuviliitosta voi tällaisessa tinaamalla pilatussa liitoksessa kiristää esim muutaman viikon välein ja aina se on hieman löysän tuntuinen. Kaikki alumiinijohdin ja -kiskoliitoksia tehneet tietää myös alumiinin olevan tässä mielessä huonoa ja vaatii omanlaisensa liitostekniikan. Lisäksi jos johtimen pää on tinattu, niin se tina imeytyy jonkun verran johtimen sisään jäykistäen sen. Tärisevässä kohteessa johdin katkeaa tästä kohtaa. Koska muovivaippa jää kuitenkin ehjäksi on vika vielä vaikeasti löydettävissä.

Siis monisäikeistä kuparijohdinta on se sitten kirkasta kuparia, tai tinapäällystetyistä säikeistä (esim kumieristeisissä kaapeleissa) tehtyä ei pidä ruuviliitosta tehtäessä tinata, vaan pää holkitetaan puristettavalla holkilla. Tärisevissä kohteissa pääteholkin tulee olla rakennetta missä holkin (eriste)vaippa tukeutuu johdineristeeseen puristuksen jälkeen. Myös kutistesukkaa voi yrittää käyttää, jos ei ole kunnollisia holkkeja.

Vastaa Viestiin