Sivu 1/1
Startin hiiletkö ?
Lähetetty: 01 Syys 2006 21:12
Kirjoittaja Ambrosio
Koneessani on Boshin startti, ja se kiukuttelee aina kun kone on ajettu kunnolla kuumaksi. Seuraava startti vaatii kopautuksen kylkeen muuten ei tapahdu mitään. Onko hiilet loppu vai solenodi sökö. Pienien pyräysten jälkeen lähtee aina.
Lähetetty: 02 Syys 2006 15:04
Kirjoittaja dieselmoottori
Yhdistä kuumana solenoidin navat suoraan vaikka meisselillä. Jos näin lähtee aina kopauttamatta niin vika on solenoidissa.
Lähetetty: 02 Syys 2006 15:43
Kirjoittaja Ambrosio
Ok. kokeillaan. Kiitos!
Lähetetty: 03 Syys 2006 09:20
Kirjoittaja hkhk
Vaikea sanoa, kuinka vanha starttisi on. Erityisesti kuorma-auton startissa olen kokenut, että sinne kertyy "ihmeellisiä" kuparin värisiä herneitä aika paljon. Ne saattavat olla huonon starttaamisen syy jotuessaan välillä virtapiiriin. Kysyin yhdeltä startteja korjanneelta ukolta, ovatko "herneet" yleisiä. Hän sanoi, että "kuuluvat asiaan".
Lähetetty: 03 Syys 2006 16:59
Kirjoittaja Ambrosio
Kone on BMW D12 vm.-87. Mietin vaan, että ei venemoottoreilla starttailla läheskään samoja määriä kun esim. samanikäisillä kuorma-autoilla on starttailtu. Kuluminen ei sikäli varmaan ole todennäköinen syy vaan olisko hapettuminen jostain välistä ? Tuntuu vähän siltä, että joku liitos on niin kiikun-kaakun että kun startti lämpolaajenee tarpeeksi niin linja katkeaa.
En vielä ole päässyt kokeilemaan "diiselmoottorin " konstia mutta pian sekin selviää.
Lähetetty: 04 Syys 2006 09:49
Kirjoittaja make.n
Irrota ja puhdista ja puhdista kaikki startin ja solenoidin kaapeliliitokset. Varsinkin ne paksujohtoiset ja kiristä kunnolla.
Suojarasva päälle estämään hapettumista.
Kiristä ne pitkät ruuvit millä solenoidi on niputettu jos siinä mallissa sellaiset on.
Jos siellä on pääkärjet kulahtaneet ja noi solenoidin kuorta pitävät pitkät ruuvit kiristyvät vähänkin niin se tuo kärkiä lähemmäs ja voi auttaa pitkäksikin aikaa.
Make