Perämoottorin laturi
Lähetetty: 13 Huhti 2006 11:42
Minulla on Mercuryn 20 hv sähkökäynnisteinen perämoottori. Tämän moottorin laturi herättää hieman kysymyksiä. Mikäli olen oikein käsittänyt, kyseessä ei oikeastaan ole mikään varsinainen laturi, vaan lähinnä ”valopuola” tai jotain vastaavaa.
Käsittääkseni laite antaa kuitenkin ulostulossaan tasajännitettä, eikä vaihtojännitettä niin kuin valopuolissa tyypillisesti. Onhan kuitenkin kyseessä sähkökäynnisteinen malli johonka pitää asentaa akku starttimoottoria varten.
Jonkinlainen kokemus minulla on varsinaisista auton moottorin tyylisistä latureista isommissa vene moottoreissa, mutta tällaisesta ”latauspuolasta” ei ole mitään käsitystä. Olisinkin kysellyt arvon raadilta lisätietoja seuraaviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Valmista ilmoittaa muistaakseni suositeltavaksi akun kooksi 70-120 Ah. Mitä tapahtuu jos akun koko on tyystin jotain muuta?
Mitä muuta sitten? Ensinnäkin tuon koon suhteen: Käytännössä en tule saamaan mahtumaan mitään 120 Ah akkua pieneen veneeseeni. Ei mahdu 70 Ah akkukaan. Lähinnä kyseeseen tulisi jokin 20-35 Ah akku.
Luonnollisesti ymmärrän että mitä pienempi akku, sitä vähemmän sinne mahtuu sähköä varastoon. Eli jos sähkön suhteen tulee tiukkaa, niin pienellä akulla se loppuu sitä aikaisemmin mitä pienempi akku. Kuitenkin tilan suhteen koko on erittäin kriittinen.
Tuossa 20 hv mallissa on kuitenkin se hyvä puoli, että yhtä lailla vaikka se on sähkökäynnisteinen, on kopassa paikallaan edelleen käsikäynnistin. Eli käynnistäminen joko sähköllä tai käsin on lähes yhtä helppoa ja nopeaa.
Mihinkä sitten tuo esim. 20-35 Ah akku riittää? Riittääkö se pariin käynnistysyritykseen ja joihinkin lisälaitteisiin. Lisälaitteita on lähinnä kaiku (n. 300 mA), kompassivalo (n. 5 W), merenkulkuvalot (n. 30 W) ja toisinaan pilssipumppu (n. 35 W) sekä hyvin harvoin 55 W hakuvalo.
Miten tuollainen pieni akku käyttäytyy ladattaessa? Tuon latauspuolan tehohan oli jotain n. 80 W, eli 12 V n. 6 A. Ilmeisesti mitään jännitteen säätöä tuollaisessa latauspuolassa ei ole? Eli jännite vain nousee ja nousee kun akku on täynnä (ei kulutusta pitkän ajon aikana). Voiko akku vahingoittua tuollaisesta? Miten reagoi suljettu hyytelöakku?
Olen katsellut Bilteman (muistaakseni 35 Ah) suljettua hyytelöakkua. Avonainen nesteakku ei tule pysymään hengissä kovin kauaa pienen veneen keikunnassa. Onko tällainen hyytelöakku hyvä ratkaisu vai pitäisikö miettiä jotain toista vaihtoehtoa?
Onko mitään järkeä rakentaa jonkinlaista lataussäädintä tuolle laturille, joka pitäisi jännitteen jossakin max +14 V tienoilla? Onko tällaisessa laturissa ylilatautumisen mahdollisuus häviävän pieni osa normaalia käyttöä?
Tarvitseeko tällainen pieni 20 hv moottori muuten akkua mihinkään muuhun käynnistyksen aikana kun startti moottorin pyöritykseen? Tarvitseeko sytytys johonkin akkusähköä, vai tuleeko se jotenkin laturin kautta? Eli periaatteessa koneen voisi saada käsikäynnistimellä käyntiin ilman akkuakin?
Jos saisin näihin kysymyksiin, ajatuksiin ja ideoihin joitain kokemusperäisiä vastauksia, olisin kovin kiitollinen niistä.
Mika
Käsittääkseni laite antaa kuitenkin ulostulossaan tasajännitettä, eikä vaihtojännitettä niin kuin valopuolissa tyypillisesti. Onhan kuitenkin kyseessä sähkökäynnisteinen malli johonka pitää asentaa akku starttimoottoria varten.
Jonkinlainen kokemus minulla on varsinaisista auton moottorin tyylisistä latureista isommissa vene moottoreissa, mutta tällaisesta ”latauspuolasta” ei ole mitään käsitystä. Olisinkin kysellyt arvon raadilta lisätietoja seuraaviin mieltä askarruttaviin kysymyksiin.
Valmista ilmoittaa muistaakseni suositeltavaksi akun kooksi 70-120 Ah. Mitä tapahtuu jos akun koko on tyystin jotain muuta?
Mitä muuta sitten? Ensinnäkin tuon koon suhteen: Käytännössä en tule saamaan mahtumaan mitään 120 Ah akkua pieneen veneeseeni. Ei mahdu 70 Ah akkukaan. Lähinnä kyseeseen tulisi jokin 20-35 Ah akku.
Luonnollisesti ymmärrän että mitä pienempi akku, sitä vähemmän sinne mahtuu sähköä varastoon. Eli jos sähkön suhteen tulee tiukkaa, niin pienellä akulla se loppuu sitä aikaisemmin mitä pienempi akku. Kuitenkin tilan suhteen koko on erittäin kriittinen.
Tuossa 20 hv mallissa on kuitenkin se hyvä puoli, että yhtä lailla vaikka se on sähkökäynnisteinen, on kopassa paikallaan edelleen käsikäynnistin. Eli käynnistäminen joko sähköllä tai käsin on lähes yhtä helppoa ja nopeaa.
Mihinkä sitten tuo esim. 20-35 Ah akku riittää? Riittääkö se pariin käynnistysyritykseen ja joihinkin lisälaitteisiin. Lisälaitteita on lähinnä kaiku (n. 300 mA), kompassivalo (n. 5 W), merenkulkuvalot (n. 30 W) ja toisinaan pilssipumppu (n. 35 W) sekä hyvin harvoin 55 W hakuvalo.
Miten tuollainen pieni akku käyttäytyy ladattaessa? Tuon latauspuolan tehohan oli jotain n. 80 W, eli 12 V n. 6 A. Ilmeisesti mitään jännitteen säätöä tuollaisessa latauspuolassa ei ole? Eli jännite vain nousee ja nousee kun akku on täynnä (ei kulutusta pitkän ajon aikana). Voiko akku vahingoittua tuollaisesta? Miten reagoi suljettu hyytelöakku?
Olen katsellut Bilteman (muistaakseni 35 Ah) suljettua hyytelöakkua. Avonainen nesteakku ei tule pysymään hengissä kovin kauaa pienen veneen keikunnassa. Onko tällainen hyytelöakku hyvä ratkaisu vai pitäisikö miettiä jotain toista vaihtoehtoa?
Onko mitään järkeä rakentaa jonkinlaista lataussäädintä tuolle laturille, joka pitäisi jännitteen jossakin max +14 V tienoilla? Onko tällaisessa laturissa ylilatautumisen mahdollisuus häviävän pieni osa normaalia käyttöä?
Tarvitseeko tällainen pieni 20 hv moottori muuten akkua mihinkään muuhun käynnistyksen aikana kun startti moottorin pyöritykseen? Tarvitseeko sytytys johonkin akkusähköä, vai tuleeko se jotenkin laturin kautta? Eli periaatteessa koneen voisi saada käsikäynnistimellä käyntiin ilman akkuakin?
Jos saisin näihin kysymyksiin, ajatuksiin ja ideoihin joitain kokemusperäisiä vastauksia, olisin kovin kiitollinen niistä.
Mika