Sähkökompassi

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Vastaa Viestiin
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Sähkökompassi

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 24 Tammi 2006 10:11

Mikä on sähkökompassin anturin oikea asennus paikka?

Omassa veneessä se on (edellinen omistaja asentanut) takahytin sivupenkin alla kotelossa...

Vetuksen katalogista kun katsoin (oli kyllä paljon uudempaa mallia) niin asennuspaikaksi neuvottiin targakaareen veneen päälle.

Kompassi toimii kyllä hyvin, mutta jotain mätää on jossain koska silloin tällöin neula pyörähtää todella nopeasti jopa puolikin kierrosta jonka jälkeen asettuu taas oikeaan asentoon??? olisikohan vikaa kompassissa tai ottaakohan häiriötä jostain?

Eihän tuolla nyt muuten olisi mitään haittaa, mutta kun jos istuu tupakilla kannella, autopilotti päällä.... niin arvaatte miten käy kun matkanopeudella "kompassi pyörähtää" yllättäen.... tulee äkkikäännös, eikä naurata jos ahtaahkolla väylällä kulkee tai joku tulee vastaan.

Tästä syystä ei hirveästi ole huvittanut pitää pilottia päällä, kun se muuten niin hyvä varuste onkin.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Tammi 2006 10:59

Voihan ne ottaa häiriöitä monestakin lähteestä ; oletko kokeillut ettei kännykkä tai VHF aiheuta mitään häiriöitä; kännykkä etenkin silloin kun ottaa yhteyksiä tukiasemaan.

Kaikki katkokset tai hapettumat johdotuksessa, myös muiden laitteiden johdoissa, etenkin kipunointi saattaa aiheuttaa häiriöitä ; voisi auttaa ellei siinä jo ole, niin että kaikki sen kompassin anturille tulevat ja lähtevät johdot kulkisivat metallisukan sisällä ja sukka maadoitettu.


Mutta tuli tuosta pelottava ajatus mieleen ... kuinkahan moni oikeasti ajelee kapeilla väylillä autopilotilla ; pitänee pysytellä poissa väyliltä.
Mile

Avatar
pelzi
Viestit: 72
Liittynyt: 15 Kesä 2004 11:53
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pelzi » 24 Tammi 2006 11:09

Jonkunlainen kompromissihan se kompassianturin paikka aina on.
Eli anturi tulisi asentaa paikkaan jossa ei ole häiritseviä magneetti kenttiä,
siis kauas Koneesta, akselista, sähkölaitteista, ankkurista, työkalupakista ym... ja lähelle veneen keinunta keskipistettä. Puu ja lasikuitu veneissä paikka löytyy yleensä sisältä suunnilleen keskeltä venettä jostain kaapista tai punkanlaidasta. Rauta veneissä tehdään suurempia kompromisseja ja paikka on monesti jopa mastossa.
Kompassi anturi voi siis ottaa häiriöitä vaikka vierestä kulkevista johdoista, joissa yhtäkkiä kulkee joku virtapiikki, esim jääkaapin kompressorin käynnistyminen kääntää venettä 180astetta. Tällaiset epämiellyttävät ominaisuudet on yleensä korjattavissa/vältettävissä pienellä miettimisellä ja suunnittelulla.
Kokonaan toinen asia on se kuuluuko ahtaissa väylissä muun liikenteen joukossa ajaa pilotilla.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 24 Tammi 2006 12:48

Mä vein yhdessä paatissa (lasikuituisessa) anturin ihan fööriin ja siellä ainakin toimi loistavasti.
E mare libertas

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 24 Tammi 2006 12:49

No kompassin anturi on alkuperäisellä moninapa kaapelilla, en ole varma onko maadoitussukka kuoren alla.

Sähkölaitteita ei aivan anturin lähellä kyllä ole, anturi on tosiaan peräkajuutan punkan alla noin veden pinnan korkeudella.
akseli kyllä menee noin 80cm päässä, voisikohan se vaikuttaa noin paljon?

Itsellä vakio saarireitillä on noin 8km suora pätkä joka on todella leveä väylä, siinä tapaan (tapasin) käyttää autopilottia jos oikein tuuli, muutenhan vene menee muutenkin suoraan vaikka siellä kuinka kävelisi.
mutta kyllä siinä säikähtää kun vene kääntyy yhtäkkiä =)
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 24 Tammi 2006 12:55

Ande kirjoitti:Mä vein yhdessä paatissa (lasikuituisessa) anturin ihan fööriin ja siellä ainakin toimi loistavasti.
Oliko se ensin jossain muualla? vai "ensiasennitko" sen sinne?
mulla on keulassa iso keulaboxi, jossa on ankkuri.
voisiko ankkuri antaa häiriötä??

mulla tulee sähköremontti tänä keväänä ja kaikki veneeen piuhat uusitaan, siinä yhteydessä voisi tietenkin sen anturinkin sinne siirtää.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 24 Tammi 2006 13:43

Ankkuri jos on rautaa tai terästä ( niin ne taitaa yleensä olla :-), niin aiheuttaa oman magneettikenttänsä ja vaikuttaa myös kaikkiin magneettikompasseihin kuten sähköiseen fluxgatekompassiinkin ; mutta lähinnä siihen eksymään - ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa mitään äkkinäisiä muutoksia ellei sitten heilu merenkäynnissä. Teräksinen potkurin akselikin aiheuttaa oman kenttänsä.

Eksymäkäyrähän pitää määrittää joka tapaukselle kaikille kiinteille kompasseille ja paras sijainti anturille tai kompassille olisikin sellainen missä veneen rautaosien aiheuttama vaikutus olisi mahdollisimman pieni.

Sähköhäiriöiden vaikutus onkin iha oma lukunsa ,sähkön kipinät aiheuttavat aina sähkömagneettisia häiriöitä, jotka voivat häiritä muitakin sähkölaitteita kuin sähkökompassia - näiden häiriöiden voimakkuuteen vaikuttaa etäisyys häiriölähteestä tai siihen suorassa yhteydessä olevaan johtimeen joka voi toimia antennina häiriölle. Eli fluxgaten anturin johdotus olisi hyvä vetää mahdollisimman kaukana muista johdoista.

Akselin, koneen ja muiden kiinteiden rautamöykkyjen vaikutus magneettikenttään on kiinteä, mutta vaihtelee kulkusuunnan mukaan - näkyy eksymäkäyrässä. Mutta kaikki muu paikkaansa vaihtava ferromagneettinen aine kompassin tai sen anturin lähellä vaikuttaa aina - mm. silmälasit elleivät ole titaania tai vastaavaa ei magneettista ainetta.
Johdoissa kulkeva sähkövirtakin luo oman kenttänsä, ja siksi on syytä tarkistaa eksymä kone käynnissä ja mm. tuulilasinpyyhkimet käynnissä.
Kaiuttimet sisältävät voimakkaat magneetit ja niiden tulisikin olla niin kaukana kompasseista kuin mahdollista.

Äkkinäinen suunnan heilahdus sähkökompassissa viittaa joko sähköhäiriöön ( jännitepiikki, katkos ( ja usein kipinöinti katkoksen yhteydessä) ) tai laitteen vikaan ( mm. heikentynyt juotos - ei ole mitenkään kovin epätavallista).
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 24 Tammi 2006 14:03

Mile kirjoitti:Ankkuri jos on rautaa tai terästä ( niin ne taitaa yleensä olla :-), niin aiheuttaa oman magneettikenttänsä ja vaikuttaa myös kaikkiin magneettikompasseihin kuten sähköiseen fluxgatekompassiinkin ; mutta lähinnä siihen eksymään - ei kuitenkaan pitäisi aiheuttaa mitään äkkinäisiä muutoksia ellei sitten heilu merenkäynnissä. Teräksinen potkurin akselikin aiheuttaa oman kenttänsä.

Eksymäkäyrähän pitää määrittää joka tapaukselle kaikille kiinteille kompasseille ja paras sijainti anturille tai kompassille olisikin sellainen missä veneen rautaosien aiheuttama vaikutus olisi mahdollisimman pieni.

Sähköhäiriöiden vaikutus onkin iha oma lukunsa ,sähkön kipinät aiheuttavat aina sähkömagneettisia häiriöitä, jotka voivat häiritä muitakin sähkölaitteita kuin sähkökompassia - näiden häiriöiden voimakkuuteen vaikuttaa etäisyys häiriölähteestä tai siihen suorassa yhteydessä olevaan johtimeen joka voi toimia antennina häiriölle. Eli fluxgaten anturin johdotus olisi hyvä vetää mahdollisimman kaukana muista johdoista.

Akselin, koneen ja muiden kiinteiden rautamöykkyjen vaikutus magneettikenttään on kiinteä, mutta vaihtelee kulkusuunnan mukaan - näkyy eksymäkäyrässä. Mutta kaikki muu paikkaansa vaihtava ferromagneettinen aine kompassin tai sen anturin lähellä vaikuttaa aina - mm. silmälasit elleivät ole titaania tai vastaavaa ei magneettista ainetta.
Johdoissa kulkeva sähkövirtakin luo oman kenttänsä, ja siksi on syytä tarkistaa eksymä kone käynnissä ja mm. tuulilasinpyyhkimet käynnissä.
Kaiuttimet sisältävät voimakkaat magneetit ja niiden tulisikin olla niin kaukana kompasseista kuin mahdollista.

Äkkinäinen suunnan heilahdus sähkökompassissa viittaa joko sähköhäiriöön ( jännitepiikki, katkos ( ja usein kipinöinti katkoksen yhteydessä) ) tai laitteen vikaan ( mm. heikentynyt juotos - ei ole mitenkään kovin epätavallista).
No pitää nyt sitten kevätauringon tullessa käydä läpi kompassin piuhat, ja viimeistään sitten kun rupean johtoja uusimaan ja uutta kojetaulua rakentamaan.

kiitos neuvoista.


ps.mulla ei ole sitten harmaintakaan aavistusta miten eksymä taulukko tehdään
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 24 Tammi 2006 14:41

Se oli ensin takahytissä mutta sitten siirretiin se keulaan koska siellä ei ollut mitään "isoa" metallimöykkyä mistä olisi häiriötä ottanut..

tuosta eksymätaulukosta saat tieto vaikka täältä http://www.turunnavigaatioseura.fi/koul ... marata.htm
E mare libertas

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 24 Tammi 2006 14:49

Ande kirjoitti:Se oli ensin takahytissä mutta sitten siirretiin se keulaan koska siellä ei ollut mitään "isoa" metallimöykkyä mistä olisi häiriötä ottanut..
Eli sulla siis otti takahytissä häikkää, jonka vuoksi siirsit sen eteen?
oliko eksymähäikkää vai tommosta nopeaa sekoilua niinkuin mulla?
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 24 Tammi 2006 20:30

Eipä sitä tullut diagnosoitua sen enempää mistä johtui..
Sähkölaitteita siinä oli ympärillä ja voi olla, että kun pilotin motti käänsi paattia siitä olisi ottanut mutta sillä korjaantui, kun siirsi anturin fööriin.
Ja se semmosta sekoilua ei mitään nopeaa muutosta mutta kyllä se heitteli välillä aika tavalla.. En kyllä muista minkä merkkinen se oli kaverilta sitä voin kysäistä.. Netistä löytyy aika hyvin noihin manuaaleja kantsii sieltä kattoa mitä ne suosittelee asennuspaika yms. suhteen
E mare libertas

Vastaa Viestiin