Volvo-Penta MD3B:n kierroslukumittari ei toimi; mitä avuksi?

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 17.02.2005 0:39
Paikkakunta: Joensuu

Volvo-Penta MD3B:n kierroslukumittari ei toimi; mitä avuksi?

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 31.12.2005 0:09

Jälleen uusi kysymys: Voiko kierroslukumittarin toiminnan testata millään keinolla? Moottorini mittari ei värähdä milliäkään enkä tiedä onko vika kummassa päässä, anturin vai mittarin?

Ennen kuin ostaisin jompaa kumpaa uutta niin olisi kiva tietää varmuudella kummassa päässä vika on...

Ja jos vastaus löytyy niin ostaisin kyseisen osan mikäli vaan sellainen joltain löytyy...

Että tämmöstä oli taas sydämmelläni :D

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 02.01.2006 13:59

Hei! Yritän tässä jotain vastailla, vaikka en kyseisestä laitteesta juuri mitään tiedä.

Ensinnäkin, onko moottorissa, siis esim vauhtipyörän seutuvilla oma anturi (ns. porkkana) joka antaa vauhtipyörän hammastuksen pyöriessä pienen vaihtojännitesignaalin, tai sitten jakopään tietämillä pieni mötikkä joka on myös niinkuin pieni generaattori tai sitten käytetäänkö vaihtovirtageneraattorin W-napaa samaan tarkoitukseen?? Tai sitten joku muu - mikä? Niinkuin huomaat etten juuri kyseistä laitetta tunne ja kokemukseni ovat enimmäkseen vähän suuremmista (...50 dm3) koneista. Periaatteet on kuitenkin samoja.

Oli sitten kysymys mistä vaan noista vaihtoehdoista, niin anturilta pitää koneen käydessä tulla pieni (muutamia voltteja...20 V) (vaihto)jännite. Jos näin ei ole, niin anturi on rikki, porkkanan magneettipäässä metalliporoa tai asennettu liian kauas hammaskehästä tai joku muu vika.

Jos jännitettä tulee, niin sitä pitäisi tulla sinne mittarin liittimeenkin, tai sitten on johto poikki tai joku liitos välillä irti.

Mittarille tulee sitten varmaan kanssa käyttöjännite joka lienee 12...14 V tasasähköä. Jos nämä asiat on kunnossa, mutta viisari ei värähdä, on mittari todennäköisesti rikki.

Nuo mainitsemani jännitteet on helppo mitata pienellä ja halvalla yleismittarilla, joka varmaan jokaiselta tai ainakin tutulta löytyy.

Kuten huomaat oletukseni on, että kyseessä on sähköinen mittari.

Tämä oli nyt vähän tämmöistä haulikolla ampumista, mutta jos voit kertoa tarkempia tietoja, niin voin yrittää tätä kaukoparannusta edelleen.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 02.01.2006 15:07

Meninpä tuonne Volvon sivuille ja sieltä löytyi kuvia ja juttua MD3 B koneesta vudelta -74. Näyttäisi siltä, että koneen vasemmalla kyljellä, takapäässä on (kuvassa osa n:o 19) "Revolution counter sender". Onko niin, että tässä koneessa onkin jakopää takana ja vauhtipyörä ainakin on etupäässä, no tämä ei tahtia haittaa.

Joka tapauksessa tämän anturin navasta (navoista?) pitäisi tulla se kierrosnopeuteen verrannollinen jännite joka viedään kierroslukumittarille. Mittarihan saattaa olla periaatteeltaan ihan perinteinen kiertorautamittari, joten sen toimintaan ei mitään apujännitettä tarvitakaan, paitsi mittarivalolle tietysti. Muuten sitten pätee se mitä tuossa aiemmin kertoilin. Se paljonko jännitettä anturin pitää antaa esim. 1500 1/min pyörimisnopeudella (oletus, että mittari mittaa jännitettä eikä taajuutta, näin luulisin tuon ajan tekniikan toimivan) selviää varmaan jonkun samanlaisen moottorin omistajan avulla.

Jos anturilta tulee jännite mittarille asti, eikä mittari kuitenkaan toimi, niin näppärä kaveri voi yrittää vaikka aukaista sen (jos se kuitenkin on vainaa) ja katsoa olisiko sisällä vaikka joku juotos hapettunut tai muuta sähköistä vikaa. Voihan siellä olla ihan mekaaninenkin vika.

Tuossa alempana osoite josta löytyy kahdenkin erilaisen MD3 B koneen tietoja. Nehän sulla on tietysti ohjekirjassakin.

http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... e/inboard/

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06.03.2005 19:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 02.01.2006 21:09

Noin vuodelta 74 olevassa Sisu Kontiossa on vaijerilla toimiva kierroslukumittari. Korjasin sen kerran. Vikana oli mittarin laakerin jumiutuminen, josta oli aiheutunut se, että vaijerin mittarin puoleinen kara oli "korkannut" mittarissa olevan vastinkappaleen.
Kyyrö

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 17.02.2005 0:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 03.01.2006 0:22

Mauri: Pitääpä kokeilla noilla eväillä...
Mitä mieltä muuten olet, voiko mittaria kokeilla ihan vain heittämällä piuhojen päihin muutaman voltin vaihtovirtaa? Periaatteessahan minkään ei pitäis särkyä? Näin talvipakkasella ei kehtais lyödä konetta käyntiin tuon takia :D

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 03.01.2006 13:46

Hei ! Kyllä varmaankin voi, kannattaa vain olla varovainen, ettei riko mahdollisesti ehjää mittaria. Mittalaitteena olisi hyvä, että käytettävissä olisi digiyleismittari, sen syöttämä virta on todennäköisesti niin pieni, ettei tutkittava mittari ota siitä nokkiinsa. Itse tekisin seuraavasti.

Mitataan mittarin sisäinen vastus. Tämä on mitattavissa niiden liittimien väliltä joihin anturilta tulevat johdot liitetään. Jos tulee vain yksi johto niin sitten sen liittimen ja mittarin rungon väliltä. Tässä mittauksessa on siis anturin johdot irti mittarista. Nyt pitäisi vastusmittarin näyttää jotain järjellistä arvoa kymmeniä - satoja ohmeja ehkä enemmänkin. Jos näyttää ääretöntä tai Megaohmeja on mittarin sisällä todennäköisesti katkos tai sitten sisäänmenossa onkin tasasuuntaus diodi(t) jolloin niiden kynnysjännite tekee kiusaa.

Jos edelläolevasta saadaan jotenkin järjellinen tulos, tai vaikka ei saisikaan, tehdään seuraava koe. Otetaan pieni erotusmuuntaja (esim monissa leluissa, kännykkälatureissa tai vastaavissa on sopiva joitakin voltteja tai vaikka 12 V antava suojaeristetty muuntaja. En nyt osaa arvata tarviiko sähkön olla tasa- vai vaihtosähköä tai hällä väli? Pitää kokeilla.

Muuntajan ulostuloon (esim 12 V) kytketään ns. potentiometri (riittävän suuriohminen, ettei kärähdä ko jännitteellä), jonka päät tulee siis muuntajaan ja toisen pään ja liu'un väliin laitetaan tutkittava mittari. Potikan on sitten oltava siinä asennossa, että liu'usta tuleva jännite on ensin nolla volttia. Sarjaan tähän mittarille menevään johtoon on hyvä laittaa milliampeerimittaus tarkkailua varten. Kun nyt potikkaa käännetään varovasti pitäisi virtaa alkaa kulkea ja kierroslukumittarikin saattaa alkaa näyttää jotain. Jos tulee näyttämää kannattaa katsoa myös mikä silloin on mittarille syötetty jännite esim. mittarin näyttäessä vaikka 1500 rpm. Tämä jännitehän sitten pitäsi sieltä anturiltakin tulla kun kone pyörii ko nopeudella. Jos on vain yksi tarkkailumittari, voi virtamittauksen ottaa pois kun näkee, että homma toimii ja laittaa jännitemittaukseen, kannattaa olla tarkkana, että mittarissa on kulloinkin johdot oikeissa navoissa ja valintakytkin myös oikeassa asennossa.

Anturin ja sen johdotuksen resistanssi kannattaa myös mitata, että näkee onko se ehjä. Vastus voi olla esim muutama kymmenen ohmia tai paljonkin enemmän, ei kuitenkaan satoja kilo-ohmeja.

En tiedä onko tuo ylläoleva turhankin tarkkaan selitetty tai sitten täyttä hepreaa, mutta jos näin on on siellä varmaan joku elektroniikkaharrastaja joka kyllä osaa homman.

Onnea matkaan ja seinäsähkön (230 V) kanssahan ei näissä hommissa pidä pelleillä!

Korhonen
Viestit: 47
Liittynyt: 17.02.2005 0:39
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Korhonen » 03.01.2006 15:30

No sen verran olen sähkön kanssa leikkiny leluja ja kaiuttimia tehdessäni ettei noi ohjeet ihan yli menny. Kiitos vaan niistä näin etukäteen :D

Vastaa Viestiin