Akun lataus
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10.03.2004 9:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Akun lataus
Jelpakka ny vähä, sen mä tiedän ett 220v volttii ku kättelee, se ravistaa aikas rajuste, (kokemust on muutamalt kerralt) mut onnistuuks mun vanhal motoneti akkulaturil saada 235 amppeeri akun täytee vai tarviks mä krouvimma laturi, vai riitäk se, et mä lataa vähä (tai paljo) piremmppää.
Entisten veneitten kans mä pärjäsi noil tavallisil 60 ampeerisil akuil, mut ny on ajat, eiku veneet muuttune ja akut sen myöte. Niit o viel kaks kappalet niit akui.
Tukka ei menny kiharaks 220v, ku mul ei ol sitä ku vähä reunoil enä...
Tämmössi jaakko taas kysele veljeskunnan sähkö insinööreilt.
Entisten veneitten kans mä pärjäsi noil tavallisil 60 ampeerisil akuil, mut ny on ajat, eiku veneet muuttune ja akut sen myöte. Niit o viel kaks kappalet niit akui.
Tukka ei menny kiharaks 220v, ku mul ei ol sitä ku vähä reunoil enä...
Tämmössi jaakko taas kysele veljeskunnan sähkö insinööreilt.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
kyllä se onnistuu kunhan vaan jännite(12V/24V) täsmää. Semmosella 4 ampaaria antavalla laturilla lataukseen menee aikaa n.94 tuntia, eli nelisen vuorokautta. Mutta jos laturissa lukee 4A, ei se välttämättä anna kuin vähän päälle yhen ampeerin(näin ainaki omassani), joten latausaika on sitten nelinkertainen.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
No joo, onhan se pienempi laturikin parempi kuin ei laturia ollenkaan. Mutta niinkuin japekki tuossa sanoo niin halvan (suora, muuntaja + diodisilta, ilman mitään regulointia) 4 A laturin antama virta voi varsinkin akun alkaessa täyttyä ja napajännitteen noustessa olla esim vain 1 A. Jos sulla vielä on kaksi 235 Ah 12 V akkua rinnan on kapasiteettia siis 470 Ah. Jos sitä siis ladataan 4 A virralla menee aikaa n. 120 tuntia ja 1 Ampeerilla taas melkein 500 h -> 20 vrk.
Lisäksi on hyvä tietää, että saadakseen akkuun esim 100 Ah pitää ladata vähän enemmän koska osa virrasta menee häviöihin (akku lämpiää hieman ja myös kehittää veden hajotessa vedyksi ja hapeksi kaasua latauksen loppuvaiheessa).
Sitten vielä pelkkä akun ylläpitovarauskin, joka siis estää täyden akun tyhjentymisen vaatii virtaa. Tyypillisesti 1mA / 1Ah, vanhenevalla akulla enemmän. Siis tuo melkein 500 AH akustosi tarvitsee jo varaustilan ylläpitoon 0,5 A.
En nyt halua loukata ketään, mutta jotenkin on tullut sellainen tuntuma (tuttujen touhuja katsellessa), että kun on hankittu ensin vene ja siihen kaikki mahdolliset navigaattorit, tutkat ja muut aparaatit, niin rahat onkin sitten lopussa, kun pitäisi laittaa vielä sähkötkin kunnolla. Ei ne kunnolliset vakiojännitevaraajatkaan niin hirveitä maksa. Tosin veneliikkeissä on ihan omat hintansa, mutta ei kai se motonetin laturikaan mikään marine-tuote ole. Elektroniikkaliikkeistä kyllä löytyy ja onhan Biltemassakin niitä ollut.
Lisäksi on hyvä tietää, että saadakseen akkuun esim 100 Ah pitää ladata vähän enemmän koska osa virrasta menee häviöihin (akku lämpiää hieman ja myös kehittää veden hajotessa vedyksi ja hapeksi kaasua latauksen loppuvaiheessa).
Sitten vielä pelkkä akun ylläpitovarauskin, joka siis estää täyden akun tyhjentymisen vaatii virtaa. Tyypillisesti 1mA / 1Ah, vanhenevalla akulla enemmän. Siis tuo melkein 500 AH akustosi tarvitsee jo varaustilan ylläpitoon 0,5 A.
En nyt halua loukata ketään, mutta jotenkin on tullut sellainen tuntuma (tuttujen touhuja katsellessa), että kun on hankittu ensin vene ja siihen kaikki mahdolliset navigaattorit, tutkat ja muut aparaatit, niin rahat onkin sitten lopussa, kun pitäisi laittaa vielä sähkötkin kunnolla. Ei ne kunnolliset vakiojännitevaraajatkaan niin hirveitä maksa. Tosin veneliikkeissä on ihan omat hintansa, mutta ei kai se motonetin laturikaan mikään marine-tuote ole. Elektroniikkaliikkeistä kyllä löytyy ja onhan Biltemassakin niitä ollut.
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02.07.2003 8:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Sellanen on jostain jääny mieleen että kun lasketaan latausaikaa niin kapasiteetti pitää kertoa 1,6:lla. Eli 100 Ah akkua pitää ladata 160Ah että sen saa täyteen. Mutta harvoinhan akku on täysin tyhjä kun sitä ruetaan lataamaan.mauri kirjoitti: Lisäksi on hyvä tietää, että saadakseen akkuun esim 100 Ah pitää ladata vähän enemmän koska osa virrasta menee häviöihin (akku lämpiää hieman ja myös kehittää veden hajotessa vedyksi ja hapeksi kaasua latauksen loppuvaiheessa).
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Aikoinaan (30...40 vuotta sitten) tuli luettua Paavolan sähkötekniikan oppikirjaa. En nyt satavarmalla muista noita lataushyötysuhdeprosentteja (perinteiselle lyijyakulle) mutta eiköhän se Ah-hyötysuhde ollut jotain 80...90 % luokkaa. Energiahyötysuhdehan on sitten vielä paljon huonompi, kun akkua purettaessa jännite laskee esim. 2,1 V -> 1,8 V / kenno ja ladattaessa nousee taas vaikka 2,4 V asti. Ja sitten pitkiä aikoja akkua kestovarauksessa pidettäessä tuo hyötysuhde tietysti koko ajan laskee, kun se pienikin virta menee veden hajoittamiseen ja akun lämpenemiseen.
Tuo latausajan pituuden tarkka määrittely on siis kovin vaikeaa (eikä edes tarpeellista) jos on käytössä laturi, jonka virta laskee jännitteen noustessa. Akun täyttymisen kyllä huomaa monellakin eri tavalla: napajännitteen nousu esim 2,4 V / kenno ja vakiintuminen, ominaispainon nousu nimelliseen esim 1,28 g/cm3, lisääntyvä kaasun kehitys ja akun lämpeneminen. Noitahan voi käyttää myös akun mahdollisen viallisuuden määrittelyyn. Esim akun heikoin kenno alkaa ensimmäisenä "kiehua" ja sen napajännite nousee muita ylemmäksi. samoin epänormaali lämpeneminen.
Sitten pienenä vinkkinä: Lyijy-rikkihappo akun lepojännite (ei siis latausta eikä pientäkään purkamista esim 12 tuntiin), noudattaa kaavaa 0,84 + ominaispaino (g/cm3). Esim 0,84 + 1,28 = 2,12. Tästä saadaan 12 V akun lepojännitteeksi 12,72 V. Tämä on monelle akulle ihan hyvä täyden akun lukema. Akkujen elektrolyytithän ovat 30...40% rikkihappo-vesiliuosta, täyden akun ominaispainojen vaihdellesssa 1,24...1,30 käyttötarkoituksen mukaan. Tyhjän akun elektrolyytin ominaispaino on luokkaa 1,15, tästä saadaan sitten sen lepojännitteeksi 12,0 V. On huomattava, että em. 12 V akun laskelmat perustuvat oletukseen jossa kaikki kennot ovat kunnossa, koska kyseessä on kuuden kennon sarjaankytkentä.
Tuo latausajan pituuden tarkka määrittely on siis kovin vaikeaa (eikä edes tarpeellista) jos on käytössä laturi, jonka virta laskee jännitteen noustessa. Akun täyttymisen kyllä huomaa monellakin eri tavalla: napajännitteen nousu esim 2,4 V / kenno ja vakiintuminen, ominaispainon nousu nimelliseen esim 1,28 g/cm3, lisääntyvä kaasun kehitys ja akun lämpeneminen. Noitahan voi käyttää myös akun mahdollisen viallisuuden määrittelyyn. Esim akun heikoin kenno alkaa ensimmäisenä "kiehua" ja sen napajännite nousee muita ylemmäksi. samoin epänormaali lämpeneminen.
Sitten pienenä vinkkinä: Lyijy-rikkihappo akun lepojännite (ei siis latausta eikä pientäkään purkamista esim 12 tuntiin), noudattaa kaavaa 0,84 + ominaispaino (g/cm3). Esim 0,84 + 1,28 = 2,12. Tästä saadaan 12 V akun lepojännitteeksi 12,72 V. Tämä on monelle akulle ihan hyvä täyden akun lukema. Akkujen elektrolyytithän ovat 30...40% rikkihappo-vesiliuosta, täyden akun ominaispainojen vaihdellesssa 1,24...1,30 käyttötarkoituksen mukaan. Tyhjän akun elektrolyytin ominaispaino on luokkaa 1,15, tästä saadaan sitten sen lepojännitteeksi 12,0 V. On huomattava, että em. 12 V akun laskelmat perustuvat oletukseen jossa kaikki kennot ovat kunnossa, koska kyseessä on kuuden kennon sarjaankytkentä.
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10.03.2004 9:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Kiitos vastauksista akkuasian suhteen, onneks sain akut pois veneestä ilman suurempia ruumillisia vammoja, ne kun painaa 47kg kappale ja oli aikas hankalassa paikassa koneen ja lämmövaihtimen takana (Ei se välttämättä ole hyvä asia, että veneessä on konehuone, etenkin jos se on ahdas) ja mulla kun ei nouse penkiltä kun toi peräpää ei rauta ollenkaan, olen mallia paperinaru ja solmupäässä.
Toisen akun olen jo saanut lämpimään varaston nurkkaan, vaimon iloks, joten sielä se saa olla laturin piuhojen päässä vaik vähän pitempäänkin (paikka on hyvin tuulettuva)
Toinen pitäis vielä laahata mökiltä samaan varastoon.
Olishan se hienoo ladata ne veneessä syksyllä täyteen talven varalle, mut
veneen talvisäilytyspaikassa se ei onnistu, ku sähköt pannaan poikki talveks.
Ominaispainomittarilla sain kennoista arvoja 1.25 - 1.26 ettei ne ny ihan tyhjät ollu, onneks.
Taidan mennä hyvien neuvojenne ansiosta alan liikkeeseen sijoittamaan vähäisiä verottajalta jääneitä perintörahoja laadukkaampaan laturiin.
t: jaakko
Toisen akun olen jo saanut lämpimään varaston nurkkaan, vaimon iloks, joten sielä se saa olla laturin piuhojen päässä vaik vähän pitempäänkin (paikka on hyvin tuulettuva)
Toinen pitäis vielä laahata mökiltä samaan varastoon.
Olishan se hienoo ladata ne veneessä syksyllä täyteen talven varalle, mut
veneen talvisäilytyspaikassa se ei onnistu, ku sähköt pannaan poikki talveks.
Ominaispainomittarilla sain kennoista arvoja 1.25 - 1.26 ettei ne ny ihan tyhjät ollu, onneks.
Taidan mennä hyvien neuvojenne ansiosta alan liikkeeseen sijoittamaan vähäisiä verottajalta jääneitä perintörahoja laadukkaampaan laturiin.
t: jaakko
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Hyvinhän sulla näyttää nuo akkuasiat olevan. Mittaamasi ominaispainot näyttäisi, että akut on melkein täydet, ainakin jos ne on tavallisia ajoneuvokäyttöön tarkoitettuja starttiakkuja.
Pari juttua vielä.
Mikäli ominaispainoa mitataan elektrolyytin ollessa kylmää, saadaan hiukan liian "hyviä" arvoja. 15...25 Celsiuksessa ei vielä tarvii mitään korjauskertoimia käyttää. Latauksesta sen verran, että normaalilämpöinen akku ottaa hyvin varausta vastaan, mutta kylmä taas kovin huonosti. Siis lataus kannattaa tehdä normaalissa huonelämpötilassa.
Kun sitten akku jätetään talvisäilytykseen, niin paras lämpötila on mahdollisimman viileä (ei nyt pakkasen puolelle kuitenkaan tarvitse mennä, vaikka täysi akku sitä hyvin kestääkin). Tämä johtuu siitä. että itsepurkautuminen on kylmemmässä hitaampaa. Jokainen 10 astetta alaspäin pidentää samaan purkautumisasteeseen menevän ajan kaksinkertaiseksi. Näin ollen kylmillään olevassa veneessä hyväkuntoinen syksyllä täyteen ladattu akku, josta on kuormat kytketty kaikki irti (mielellään irroittamalla miinusnavan akkukenkä akusta, niin ei jää mitään "piilokuormaa") menee talven yli ilman välilatausta. Kannattaa kuitenkin välillä käydä mittaamassa napajännite, ettei tule keväällä yllätyksiä.
Pari juttua vielä.
Mikäli ominaispainoa mitataan elektrolyytin ollessa kylmää, saadaan hiukan liian "hyviä" arvoja. 15...25 Celsiuksessa ei vielä tarvii mitään korjauskertoimia käyttää. Latauksesta sen verran, että normaalilämpöinen akku ottaa hyvin varausta vastaan, mutta kylmä taas kovin huonosti. Siis lataus kannattaa tehdä normaalissa huonelämpötilassa.
Kun sitten akku jätetään talvisäilytykseen, niin paras lämpötila on mahdollisimman viileä (ei nyt pakkasen puolelle kuitenkaan tarvitse mennä, vaikka täysi akku sitä hyvin kestääkin). Tämä johtuu siitä. että itsepurkautuminen on kylmemmässä hitaampaa. Jokainen 10 astetta alaspäin pidentää samaan purkautumisasteeseen menevän ajan kaksinkertaiseksi. Näin ollen kylmillään olevassa veneessä hyväkuntoinen syksyllä täyteen ladattu akku, josta on kuormat kytketty kaikki irti (mielellään irroittamalla miinusnavan akkukenkä akusta, niin ei jää mitään "piilokuormaa") menee talven yli ilman välilatausta. Kannattaa kuitenkin välillä käydä mittaamassa napajännite, ettei tule keväällä yllätyksiä.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Tämä on nyt vähän vanha aihe, mutta kun on sydäntä lähellä.
Oli puhetta noista verkkolatureista ja huomasin, että Clas Ohlsonin luettelossa (löytyy myös netistä), oliko se nyt sivulla 69 ihan vakiojännitettä 13,8 V antava hakkurilaturi, on varmaan virtarajakin. Tehoksi väittävät 110 W niin sehän jo 8 A, jota sitten antaa maksimissaan ja tuohon jänniterajaan asti. Tällainenhan olisi sitten jo paljon parempi kuin markettien 4 Ampeerin muuntajalaturit. Eikä tuo hintakaan minua hirvittäisi, vaan kun ei ole valitettavasti tarvetta, mieli tekisi ostaa...
Biltemassa oli kanssa aikoinaan parikin vastaavaa, oliko se nyt 5 ja 10A tai sitten 4 ja 8A laitetta, mutta lienevätkö jo poistuneet markkinoilta. niissäkin oli hinta / tehosuhde ihan kohtuullinen.
Noitten laadusta en kyllä osaa mitään sanoa. Venekäytössä kai pitäisi olla vähän parempaa kuin normaaliin sisäkäyttöön sopivaa laatua ja kotelointiluokkaa. Käsittääkseni ulkokäyttöön tarkoitetussa laitteissa on mm piirilevyjen lakkaukset parempia kuin "toimistolaitteissa".
Oli puhetta noista verkkolatureista ja huomasin, että Clas Ohlsonin luettelossa (löytyy myös netistä), oliko se nyt sivulla 69 ihan vakiojännitettä 13,8 V antava hakkurilaturi, on varmaan virtarajakin. Tehoksi väittävät 110 W niin sehän jo 8 A, jota sitten antaa maksimissaan ja tuohon jänniterajaan asti. Tällainenhan olisi sitten jo paljon parempi kuin markettien 4 Ampeerin muuntajalaturit. Eikä tuo hintakaan minua hirvittäisi, vaan kun ei ole valitettavasti tarvetta, mieli tekisi ostaa...
Biltemassa oli kanssa aikoinaan parikin vastaavaa, oliko se nyt 5 ja 10A tai sitten 4 ja 8A laitetta, mutta lienevätkö jo poistuneet markkinoilta. niissäkin oli hinta / tehosuhde ihan kohtuullinen.
Noitten laadusta en kyllä osaa mitään sanoa. Venekäytössä kai pitäisi olla vähän parempaa kuin normaaliin sisäkäyttöön sopivaa laatua ja kotelointiluokkaa. Käsittääkseni ulkokäyttöön tarkoitetussa laitteissa on mm piirilevyjen lakkaukset parempia kuin "toimistolaitteissa".
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21.01.2006 18:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
Mulla on nyt ollut sunnuntaista asti akkulatauksessa veneessä ulkona.
tänä aamuna kävin vaihtamassa latauksen toiseen akkuun.
Olihan nuo akut suht täynnä venettä nostaessa marraskuun lopussa, mutta kun joskus käy veneellä ja pitää valoja päällä, ja muutenkin kun ollut kovaakin pakkasta, on ollut hyvä pitää vähän latingissa.
täysi akkuhan muuten kestää sen 70astetta pakkasta, tyhjä tais vissiin alle 5 asteen jo särkyä
tänä aamuna kävin vaihtamassa latauksen toiseen akkuun.
Olihan nuo akut suht täynnä venettä nostaessa marraskuun lopussa, mutta kun joskus käy veneellä ja pitää valoja päällä, ja muutenkin kun ollut kovaakin pakkasta, on ollut hyvä pitää vähän latingissa.
täysi akkuhan muuten kestää sen 70astetta pakkasta, tyhjä tais vissiin alle 5 asteen jo särkyä
- Masa
- Viestit: 459
- Liittynyt: 22.01.2004 3:34
- Paikkakunta: Oulu
Paras paikka akkujen säilytykseen on viileä tila, pakkanenkaan ei haittaa, kunhan akku on täyteen ladattu. Ennemmin ulkona kuin sisällä lämpimässä. Itse säilytän veneen akkuja kylmässä ulkovarastossa ja pari kolme kertaa talven aikana annan olla vuorokauden-pari laturissa.
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27.05.2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Joo siis noinhan se on, että akun itsepurkaus on sitä hitaampaa mitä kylmemmässä se on. Jokainen 10 astetta C alaspäin puolittaa itsepurkauksen, eli siis jos akku purkautuu 50 % lämpötilassa 20 C kuudessa kuukaudessa, niin 10 C lämpötilassa siihen menee 12 kk ja 0 C:ssä 24 kk. Tuossa kylmässä säilytyksessä on vaan se haittapuoli että jos sitä akkua halutaan kylmänä purkaa, niin sen lataaminen taas täyteen on varsin hidasta ellei akkua saada lämpimään. Myöskin latausjännitteen on kylmässä oltava suurempi, että edes jotain virtaa saisi sinne menemään. Tämän vuoksi ammattikäytössä olevat varaajat (ja myös paremmat autojen laturit) on varustettu akun lämpötilaa tunnustelevalla anturilla (ns. lämpötila kompensointi). Oikeana arvona pidetään n. -4 mV/kenno astetta C kohti.
Esim. 12 V akulla saadaan kompensaatioarvoksi lämpötilassa 0 C -4 x 6 x -20 = +480 mV, eli n. +0,5 V. Tämä on siis lisättävä akulle annettuun 20 C lämpötilassa ilmoitettuun kestovarausjännitteeseen, joka on tavallisesti n. 13,7 V riippuen akun tyypistä ja elektrolyytin väkevyydestä. Pikavarausjännite on sitten tätäkin suurempi, mutta on syytä muistaa että silläkin on ylärajansa, varsinkin jos lataustilanteessa akkuun on kytkettynä kalliita elektroniikkavempeleitä.
Rikkihappo-vesi liuoksen = akun elektrolyytti pakkaskestävyys vaihtelee väkevyyden mukaan ja on lämpötila / väkevyysasteikolle piirrettynä ylösalaisin olevan kaksikyttyräisen kamelin selän muotoa muistuttava. Muutamia pisteitä väkevyyden eri arvoilla: 1,0 g/cm3 = 0 C (tämä on siis puhdas vesi, 1,10 = -7,7 C, 1,15 = -15 C (tämä on jo käytännössä tyhjä akku), 1,20 = -27 C, 1,25 = -52 C ja 1,30 = -70 C (tämä on maksimiarvo ja ei edes japanilaiset akkuvalmistajat harrasta tämän väkevämpää liuosta). Tuon jälkeen pakkaskestävyys huononee ollen esim. 1,50 g/cm3 = -29 C, 1,60 = -40 C ja 1,70 = -14 C. Puhdas H2SO4 jähmettyy jo + asteiden puolella.
Varjeltaessa akkua jäätymiseltä on syytä huomioida, ettei eri kennojen elektrolyytit ainakaan vanhassa akussa ole tasaväkevyisiä, vaan aina on joku heikompi ja sen itsepurkauskin on suurempi. Niinpä tässäkin tapauksessa se heikoin lenkki (=kenno) on se joka jähmettyessään vaurioituu ja saattaa halkaista akun kuorenkin. Tosin nykyiset muoviastiat on tässä suhteessa kestävämpiä kuin vanhat mustat kovakumiset "pikikansiakut".
Jäätymisen suhteen nykyiset suljetut VRLA-akut ovat siinä mielessä huolettomampia, ettei niissä ole (pitäisi olla) vapaata elektrolyyttiä joka akun mahdollisesti vaurioituessa pääsisi valumaan ulos. Silti nämäkin akut on syytä asentaa akkulaatikkoon, jossa ainakin purjeveneissä on syytä olla varsin korkeat reunat. Huom. suljettu akku on siis eri asia kuin ajoneuvokäyttöön tehdyt "huoltovapaat" akut, jotka on ihan perinteisiä vapaata elektrolyyttiä sisältäviä akkuja.
Huomatkaa myös, että akku on aina (ladattaessa ja purettaessa) oltava tuulettuvassa tilassa, koska varsinkin akkua varattaessa syntyy veden hajotessa ns räjähdyskaasua = happea ja vetyä juuri oikeassa suhteessa. Jos tällainen kaasu kerääntyy tuulettamattomaan tilaan ja saa kipinää niin se on menoa sitten.
Jaksoikohan tätä kukaan lukea loppuun asti?
Esim. 12 V akulla saadaan kompensaatioarvoksi lämpötilassa 0 C -4 x 6 x -20 = +480 mV, eli n. +0,5 V. Tämä on siis lisättävä akulle annettuun 20 C lämpötilassa ilmoitettuun kestovarausjännitteeseen, joka on tavallisesti n. 13,7 V riippuen akun tyypistä ja elektrolyytin väkevyydestä. Pikavarausjännite on sitten tätäkin suurempi, mutta on syytä muistaa että silläkin on ylärajansa, varsinkin jos lataustilanteessa akkuun on kytkettynä kalliita elektroniikkavempeleitä.
Rikkihappo-vesi liuoksen = akun elektrolyytti pakkaskestävyys vaihtelee väkevyyden mukaan ja on lämpötila / väkevyysasteikolle piirrettynä ylösalaisin olevan kaksikyttyräisen kamelin selän muotoa muistuttava. Muutamia pisteitä väkevyyden eri arvoilla: 1,0 g/cm3 = 0 C (tämä on siis puhdas vesi, 1,10 = -7,7 C, 1,15 = -15 C (tämä on jo käytännössä tyhjä akku), 1,20 = -27 C, 1,25 = -52 C ja 1,30 = -70 C (tämä on maksimiarvo ja ei edes japanilaiset akkuvalmistajat harrasta tämän väkevämpää liuosta). Tuon jälkeen pakkaskestävyys huononee ollen esim. 1,50 g/cm3 = -29 C, 1,60 = -40 C ja 1,70 = -14 C. Puhdas H2SO4 jähmettyy jo + asteiden puolella.
Varjeltaessa akkua jäätymiseltä on syytä huomioida, ettei eri kennojen elektrolyytit ainakaan vanhassa akussa ole tasaväkevyisiä, vaan aina on joku heikompi ja sen itsepurkauskin on suurempi. Niinpä tässäkin tapauksessa se heikoin lenkki (=kenno) on se joka jähmettyessään vaurioituu ja saattaa halkaista akun kuorenkin. Tosin nykyiset muoviastiat on tässä suhteessa kestävämpiä kuin vanhat mustat kovakumiset "pikikansiakut".
Jäätymisen suhteen nykyiset suljetut VRLA-akut ovat siinä mielessä huolettomampia, ettei niissä ole (pitäisi olla) vapaata elektrolyyttiä joka akun mahdollisesti vaurioituessa pääsisi valumaan ulos. Silti nämäkin akut on syytä asentaa akkulaatikkoon, jossa ainakin purjeveneissä on syytä olla varsin korkeat reunat. Huom. suljettu akku on siis eri asia kuin ajoneuvokäyttöön tehdyt "huoltovapaat" akut, jotka on ihan perinteisiä vapaata elektrolyyttiä sisältäviä akkuja.
Huomatkaa myös, että akku on aina (ladattaessa ja purettaessa) oltava tuulettuvassa tilassa, koska varsinkin akkua varattaessa syntyy veden hajotessa ns räjähdyskaasua = happea ja vetyä juuri oikeassa suhteessa. Jos tällainen kaasu kerääntyy tuulettamattomaan tilaan ja saa kipinää niin se on menoa sitten.
Jaksoikohan tätä kukaan lukea loppuun asti?
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08.10.2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Minä en jaksanut;
Umpinainen tynnyri, säiliö tai jääkaappi taitaa olla lähinnä "tuulettomatonta" tilaa?
Montako akkua on Suomenmaassa käytössä ja moniko niistä aiheuttanut räjähdyksen/vuosi? Turha pelko käytännössä jos suhde on 1/1000000/lt ;)
Pa.kat mistään latausteorioista - kerran tai kaksi kertaa talvessa jonkun sortin kuormitus akulle ja sitten lataus täyteen. Taisi olla oikein Pakkasakun suositus -70 luvulla ja en usko hommien mitenkään muuttuneen livenä. Vaikka voihan nykyakut olla semmoisia että niille pitää jopa jutella tai ottaa ihan oma nettiyhteys jotta toimisivat ;) ;) ;)
Semmoisia tuotteita on muuten ihan oikeasti...
Umpinainen tynnyri, säiliö tai jääkaappi taitaa olla lähinnä "tuulettomatonta" tilaa?
Montako akkua on Suomenmaassa käytössä ja moniko niistä aiheuttanut räjähdyksen/vuosi? Turha pelko käytännössä jos suhde on 1/1000000/lt ;)
Pa.kat mistään latausteorioista - kerran tai kaksi kertaa talvessa jonkun sortin kuormitus akulle ja sitten lataus täyteen. Taisi olla oikein Pakkasakun suositus -70 luvulla ja en usko hommien mitenkään muuttuneen livenä. Vaikka voihan nykyakut olla semmoisia että niille pitää jopa jutella tai ottaa ihan oma nettiyhteys jotta toimisivat ;) ;) ;)
Semmoisia tuotteita on muuten ihan oikeasti...
Viimeksi muokannut Veli-Matti, 02.02.2006 3:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27.01.2006 11:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti: