Akun lataus

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 02.02.2006 10:42

Latailin viikko sitten pakasta vedettyä, mutta suurin piirtein vuoden käyttämättömänä ollutta akkua (Killtema) noin niinkuin ylläpidon vuoksi enkä saanut nukuttua, kun se siinä sängyn vieressä kurlutti yötäpäivää. Malttamattomana en jaksanut kuitenkaan odotella, että virransyöttö olisi painunut nollan tietämille - liekö sitten paha moka.

Vuorokaudessa latauksen lopettamisesta jännite putosi 13,8 voltista 12,8 volttiin ja jäi siihen. Sitten vein akun viileään (=ulkolämpötila) varastoon. Johtaako kärsimättömyyteni tuhoon ja uusiin katkeriin kyyneliin Bilteman kassajonossa?

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21.01.2006 18:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 02.02.2006 11:11

Mun mielestä tuo oli aivan hyvä tietopläjäys akuista, ei tee pahitteeksi tietää akun säilytyksestä ja muista ominaisuuksista. oli tuossa mullekin jotain uutta .

Kyllä mulla on ainakin "rakoyhteys ulkoilmaan" akkuboxista, ihan varmuuden vuoksi.

Mielestäni on hyvä että näin yleensäkkin asioista ns. asiantuntiat kertovat noin tarkasti, sehän ei tarkita että pitää niin tehdä, sehän on tekiän omasta päätöksestä ja harkinnasta kiinni kuinka mitkäkin asiat hoitaa, muttei voi ainakaan sanoa että "en tiennyt"
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 02.02.2006 14:03

Yhdyn KS1030:n mielipiteeseen. Omat akut on tullut hoidetuksi Veli-Matin esittämän käytännön mukaan, mutta sen verran masokisti olen, että maurin tuskaa lisäävä tieto teki hyvää. Kiitos siitä.
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.02.2006 16:16

Miksi minun pitäisi tietää noin paljon akuista?
Aivan tarpeelllinen tieto on volttien ja amppeerien lisäksi se että akkua ei saa pudottaa, hakata, pitää kyljellään. Sisälle tungetaan vain tislattua vettä mikäli on tarpeen. Akkuhapolla saat reikiä vaateisiin ja ihon kutiamaan joten ole varovainen sen kanssa. Pidä akku aina mahdollisimman täytetä mutta sitä pitää kuormittaa jotta se kestäisi. Tyhjä tai vajaa akku jäätyy talvella. Oikein kylmä akku "herätetään" ensin pienellä kuormituksella ja sitten vasta startataan.
Lataa vain akkulaturilla mutta ei pienissä umpinaisissa sisätiloissa. Akku on aina ongelmajätettä.

Enempi tieto lisää vain tuskaa ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Jarmo Niinimäki
Viestit: 701
Liittynyt: 28.09.2005 12:55
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarmo Niinimäki » 02.02.2006 16:31

Niin, kuten sanoin
mutta sen verran masokisti olen, että maurin tuskaa lisäävä tieto teki hyvää
Jarmo Niinimäki
m/s Summanmutikka

Northling
Viestit: 2756
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Moerjens

Viesti Kirjoittaja Northling » 02.02.2006 17:30

Just parivuotta sitten mun metallimieheltä räjähti akku, se oli ollut verstaan pöydällä latautumassa kun sen kaveri tuli töihi. Tää tempasi toisessa päässä verstasta (onneks) rälläkällä rautaa siivuiks ja...KABOM! Pojilla oli hianon näkösiä työhaalareita seuraavana kesänä, niissä oli hyvä tuuletus, naulakko sattu olemaan samassa tilassa ja happoa roisku jokapuolelle, ku akku räjähti kappaleiks.

Ja tää ei oo mikää urpaanilekenta.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 02.02.2006 22:12

Naapurin ukolta räjähti traktorista akku kun antoi sille kosania 35 asteen pakkasessa - vuosi taisi olla 1966. Tuli kuukauden sairaalareissu.
Kai minut on pidetty jotenkin tynnyrissä noiden akkujen osalta kun en ole tuon enempää vahinkoja kohdannut enkä juuri niistä edes kuullut. Varoituksista olen kyllä ottanut vaarin enkä tuuskaile niiden kanssa miten vaan.
Uskaltaakohan sitä enää ensikesänä veneillä - taidankin purkaa Bertta-Lotasta kaikki sähkölaitteet pois ja tyytyä veivikäynnistykseen ja dynamokulkuvaloihin ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 03.02.2006 10:25

Osta Veli-Matti multa kymppiheppanen ilmajäähdytteinen Farymann, ei tarvita sähköä mihinkään, hapaa vaan ja sitä sul muistaakseni riittää ja jos ei kone pyörähdä, löytyy siitä puolipuristinkin tämmösille narukerille niinku mä.
Eikä oo pakoputkien kanssa ongelmia, palaako kumiletku vai mitä. Suora rööri taivaalle ja sillä selvä . Kuulosuojaimet saat samaan hintaan...jaa se hinta, satasella saa, ite joutuu irroittamaan sen Cindystä ja samaan kauppaan viel kolmilapasen rusetin ja siihen akselin ja vaihdekin löytyy.

Kuka ensin ehtii...!? t.Jaakko

Avatar
jstrang
Viestit: 119
Liittynyt: 27.01.2006 11:36
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jstrang » 03.02.2006 12:31

Tuohon kommenttina että kannattaa ladata esim. 3kk:n välein, sillä uusikin akku menee pilalle varaston hyllyllä varmasti vuoden aikana. Tai ainakin toiminta heikkenee sulfadoitumisen myötä rajusti. Tämä koskee siis akkuja joissa on jo hapot sisällä. Eli kannattaa varmistaa kaupastakin että milloin on hapotettu. Lyijyakkua ei tarvi purkaa ennen latausta.

Paras on että laittaa sellaisen ylläpitolaturin esim:
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?bid=66

XS3600 maksaa 69 EUR, ja se on todella pätevä värkki. Se voi olla kytkettynä akkuun vaikka koko talven. Se ei ole pikalaturi, mutta isompiakin löytyy. esim 25A malli. Laite on suosittu varsinkin motoristien piireissä.

Janne



[quote="kardinaali"]Latailin viikko sitten pakasta vedettyä, mutta suurin piirtein vuoden käyttämättömänä ollutta akkua (Killtema) noin niinkuin ylläpidon vuoksi enkä saanut nukuttua, kun se siinä sängyn vieressä kurlutti yötäpäivää. Malttamattomana en jaksanut kuitenkaan odotella, että virransyöttö olisi painunut nollan tietämille - liekö sitten paha moka.

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 03.02.2006 12:52

Kyllä mä sitä akkua olen vajaan puolen vuoden välein lataillut, mutten ole pannut merkille/muistiin latausvirtoja tai -aikoja. Onneksi akulla ei startata, vaan pyöritellään esim. kaikuluotainta.

mauri
Viestit: 91
Liittynyt: 27.05.2005 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mauri » 03.02.2006 13:43

Ei kyllä ollut (eikä ole vieläkään) tarkoitus tehdä tästä mitään "meidän isä kyllä hakkaa teidän isän" kinaamista jos tällainen vertaus sopii. Kirjoittelimpa illalla joutessani mitä mieleen tuli - tällä kertaa akuista.

kardinaalille: Eipä sitä akkua tosiaan kannata enää sitten ladata, kun on jo alkanut "kiehuttaa" eli varausvirta meneekin veden hajoittamiseen ja akun lämmittämiseen. Tuo vuorokauden kuluttua mittaamasi lepojännite on hyvä keino tarkistaa akun varaustila ja tässä tapauksessa akkusi on siis täynnä.

Veli-Matille: Kyllä suljettuja VRLA-akkuja voi asentaa kyljelleenkin ja ammattikäytöissä (UPS-laitteet, Telecom yms) tämä on hyvinkin yleistä. Noihin akkuihin ei sitten vettä pidä lisätä.

Akkujen räjähtämisestä sen verran,että kyllä niitä silloin tällöin poksahtelee. Yleensä on kyse ns "pilot error" ilmiöstä eli ihminen mokaa, niinkuin tuossa jotkut jo kertoilikin. Oma kokemuspiirini ja tietokantani akustoista tosin on varsin rajallinen ja on kertynyt joistakin tuhansista akustosta, jännitteiltään 12...400 V ja kapasiteetit on vaihdelleet muutamasta ampeeritunnista muutamaan tuhanteen.

Mitä tuohon kritiikkiin tekstiäni kohtaan ja tuskan lisäämisestä tulee, niin sen lukeminenhan on täysin vapaaehtoista ja hyväksi käyttäminen myös. Eihän kaikilla kuitenkaan ole mahdollisuuksia tai halua tehdä asioita oiken ja turvallisesti. Mieluummin kuitenkin siipeilen sellaisten kavereideni veneissä, joissa ainakin alkeellisimmat turvallisuusasiat on kunnossa, niin merenkulkuvarusteiden, -taidon ja apujärjestelmien (moottori, sähköt yms) osalta.

Sen verran näitä veneilijöitä tunnen, että kaikilla on ihan terve luottamus omaan kyvykkyyteensä kaikissa mahdollisissa asioissa. Eihän ne muuten harrastaisi Atlannin ylityksiä purjeveneellä yksin tai muuta vastaavaa. Miten se eräs kuuluisa yksinpurjehtija sanoikaan kysyttäessä miltä se tuntuu kun lähtee tuollaiselle reissulle, meni jotenkin näin: "kyllä se on sanoin kuvaamaton itsetyydytyksen tunne joka silloin valtaa mielen". Sittemmin on suomi alkanut sujua tiettävästi paremmin.

Aion kyllä vastaisuudessakin kirjoitella tänne, ehkäpä siitä ainakin joillekin on hyötyä. Niin ja sitten vielä - en vetänyt palkokasvin siementä nenääni jos sen käsityksen joku saisikin.

t. Mauri

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03.02.2006 13:52

Ensin Maurille; Joo, onhan niitä monenlaisia akkuja mutta ne onkin meikäläisen katsontakannalta erikoisakkuja. Eikä tuolla minu kommentillani ollut mitää tekemistä hernekasvien tai piruilun kanssa - tulipahan taas möläyteltyä ajankuluksi jotakin ;)

Ja sitten Mantelille; kehtaakko %&#"%&¤/ ehdotella minulle dieselin hankkimista? Vaikka voisihan sen viritellä käyntikuntoon pukille Ford Marine lättäpään rinnalle niin olisi heti kerralla vertailukalusto näytillä ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 03.02.2006 15:38

Kehtasin...en muute, mut asut severran kaukana, et nukun yäni rauhassa

t. jaakko

manteli
Viestit: 596
Liittynyt: 10.03.2004 9:51
Paikkakunta: Täl pual jokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manteli » 19.02.2006 18:49

Soon sitte myyty se Farymann ja rusetti ja vaihde ja keppi siitä vaihteen ja rusetin välistä jota akseliksi kutsutaan...

t. jaakko

Vastaa Viestiin