Huviakku

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Huviakku

Viesti Kirjoittaja Stefu » 30.06.2005 21:23

Tervehdys

Tuli näköjään tarvetta 12v sähkölle joka ei saisi rasittaa käynnistysakkua(radio, 12v jääkaappi).
Kävi mielessä että mitä jos laittaisi yhden akun lisää, haarottaisi latausjohdon(+) releeltä ja eristäisi sen diodilla toisesta käynnistysakusta. Miinukset olisivat kyllä molemmat kytketty koneen runkoon.

Onkos kukaan kokeillut vastaavaa systeemiä, ja millä menestyksellä?

Niin, koneena on "vanha"(vm-63) Volvon MD2, laturina dynastartti joka pelittää aivan lostavasti.

t. s

masoini
Viestit: 313
Liittynyt: 16.04.2003 11:59
Paikkakunta: Mynämäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masoini » 30.06.2005 21:50

Moi,

En ole sähköalan ammattilainen, mutta käsitykseni mukaan tuollainen kahden akun systeemi kannattaa tehdä sellaisella päävirtakytkimellä, jolla saa valittua jomman kumman, tai molemmat akut käyttöön, ja kummatkin tietty kokonaan pois. Kun tarvit pelkkää hupiakkua, käännät kytkimen siihen asentoon, ja startatessa toiselle akulle. Ajossa kummatkin akut käyttöön, jolloin molemmat lataantuvat.

Olen kuullut, että tuollainen diodi latausjohdossa laskisi latausjännitettä jopa voltilla.

Sähkärit voinevat kommentoida lisää.

Terveisin
Markku

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 30.06.2005 22:34

Ei perkeleessä mitään käsikäyttöistä systeemiä, aivan varmasti muuten unohtuu kääntää huviasentoon ja sitten.......

Katselin tuossa netissä että jakodiodeja on kaupan (60€), ilman jännitehäviötä.

Jos nyt tuollaisen kytkimen haluaa väsätä niin kyllä vaihtokärki rele on loistava keksintö, voi vaikka kytkeä niin että vaihtaa automaattisesti huville kun sammuttaa koneen.

Merenhuiske
Viestit: 9
Liittynyt: 28.04.2004 11:31
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Merenhuiske » 01.07.2005 15:47

Moro. Jaksaako tuommoinen "peruslaturi" sitten ladata riittävästi kahta akkua? Ja kestääkö se? Olen nimittäin ajatellut samanlaista muutosta.

Mika

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20.10.2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 01.07.2005 16:28

Noh, jaksaa ja jaksaa. Iselläni ei ole muuta sähköllä toimivaa kuin valot ja gps startin lisäksi, käynnistyksen jälkeen amppeerimittari palaa 0-lataukseen noin kymmenessä minuutissa. Tästä voi hyvin vetää johtopäätöksen että silloin käynnistysakku on täynnä, eli tässä vaiheessa lataus siirtyisi jakodiodilla huviakun puolelle. Vaikkei dynostartit mitään tämän aikakauden vehkeitä ole niin jos vaan on kunnossa niin varmaan jaksaa. Sama koskee tietysti latausrelettä.

Vastaa Viestiin