Kosketushäiriöt

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
seppo
Viestit: 226
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja seppo » 10 Syys 2019 07:35

Viikonloppuna oltiin saaressa parin kaverin kanssa. Samalla värkkäiltiin huollossa käynyt vanha Mikunin lämppäri taas toimintaan.

Yhtäkkiä meni kaikki hupipuolen sähköt pimeäksi. Siinä sitten etsittiin pääsulaketta kunnes kytkentäkaaviosta selvis ettei sellaista ole. Pääkytkimen läheisyydestä johtoja ronklatessa sähköt yhtäkkiä palautuivat. Päättelimme että ainoa mahdollinen syy oli kosketushäiriö pääkytkimellä. Olisiko lämmittimen käynnistyminen sitten laskenut jännitettä sen verran ettei sähkö jaksanut kulkea hapettuneiden liittimien yli?

No, ajattelin ettiä sopivat sprayaineet ja putsailla hapettumat pois. Onko muilla pääsulakkeita veneessä ja kannattaisko laittaa? Joka laitteella on toki omansa.

biätare
Viestit: 50
Liittynyt: 08 Loka 2004 22:28

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja biätare » 10 Syys 2019 22:14

Minulla on moottoriveneessä pääsulake. En ole itse asentanut sitä. Se oli asennettu ostaessani veneen. Minulla ei ole palanut pääsulaketta eikä muitakaan sulaketta 20 vuoteen.

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja matti » 11 Syys 2019 19:14

Kokemusperäisesti voin sanoa, että pääkytkinviat ovat yleisiä.
Kosketuspinnat hapettuvat joka aiheuttaa mahd. kipinöintiä joka rokahduttaa kosketuspinnat entistä huonommiksi.
Osa pääkytkimistä on mekaanisesti ala-arvoisia, eivät voi toimia kauan.

Jos asiaa hieman ajattelee-kun vene on 30-40v vanha, niin se kytkinkin on mahd. saman ikäinen, kaikella tekniikalla on jonkinlainen käyttöikä joka loppuu joskus.
Pääkytkin on melko halpa uusia!
Joskus törmännyt myös katkenneeseen virtajohtoon akun ja pääkytkimen välillä (kontakti löytyi heiluttelemalla ko johdinta). 8o

Minulla on veneessä pääsulake hupipuolella pääkytkimeltä lähdössä(150A)(johdin 35mm2) oikosulun varalta.
Selitys; systeemissä on myös akut yhdistävä kytkin joka sulkemalla voidaan startata hupiakuilla, em johtuen sulake ei ole akulta lähdössä vaan em pääkytkimen jälkeen.

Vikaa vois etsiä yleismittarilla mittaamalla jänitettä, kuormaa päällä, välillä akun -napa, ensin +napa, sitten +kenkä, liitin pääkytkimellä, pääkytkimen napa, toinen napa, liitin-jne, jos jossain jännite laskee reilusti= ko mittauskohteen akun puolella on vastusta=huono liitos tms

seppo
Viestit: 226
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja seppo » 13 Syys 2019 21:30

Kiitos vinkeistä (taas). Kai ne pääkytkimet pitänee vaihtaa. Mutta ehkä metsästän sitä vikakohtaa ensin. Vaikka just nyt ei vikaa olekaan 8-|

Mikähän olis kelvollinen pääkytkin? Nykyiset taitaa olla sieltä halvemmasta päästä. Ehkäpä tällanen blue sea? https://www.heater.fi/fi/paavirtakytkin ... e-sea.html

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Syys 2019 09:06

Yleisimpiä kosketuksen häiriökohtia on karstoittuneet akun navat, kaapeliliitos akkukenkään.
Tulee muistaa, että vika voi olla myös -puolella.
Jos kaapelit vihertävät liitosten juurelta kannattaa uusia ko kaapeli kaikkine päätteineen, mieluiten tinattuun kaapeliin.

Onhan akku/t kunnossa??

Esimerkkipääkytkin lienee niitä kunnollisia.

seppo
Viestit: 226
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja seppo » 14 Syys 2019 10:44

Akut näytti ihan reilua jännitettä (12.7) kun pimeni. Huviakut (3x75ah rinnan kytkettynä) on keulassa punkan alla ja pääkytkin veneen perässä, toisessa päässä. Pääkytkimen läheltä johtoja heiluttamalla virrat palasivat ja ovat toimineet sen jälkeen normaalisti. Sitäpä mietinkin että mahtaako jännitettä mittaamalla löytyä vikaa nyt kun sähköt pääsevät kulkemaan, vai näkyiskö heikompi kontakti jännitehäviönä? No, kokeilemalla selvinnee parhaiten.

Silmäänpistäviä hapettumia en muista nähneeni (ei tarkoita etteikö sellaisia voisi olla), mutta onhan nuo asennukset parikymmentä vuotta vanhoja, akutkin ainakin 5 vuotta. Lähtiäkseen ihan asiallisen oloisia asennuksia kyllä. Vene on mulla nyt kolmatta vuotta. Täytyy käydä läpi noita, ja jos nyt sen pääkytkimen vaihtais ainakin.

matti
Viestit: 2184
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja matti » 14 Syys 2019 16:25

Miten on kaapelipäätteet tehty, puristettu-tinattu???
Vaikutelma, koska liikuttamalla kaapelia kontakti palasi, niin vika vois löytyä löysästä päätteen puristuksesta tai löysästä-hapettuneesta pääkytkimen pulttiliitoksesta tai sitten siitä pääkytkimestä, liikuttelu siirsi/väänsi sitä kytkimen napapulttia hieman jolloin kontakti palasi?
Irroita liitokset ja puhdista kosketuspinnat.
Joskus löytynyt kaapeli joka oli katkennut/ hapettunut siten, että ei startannut kun kaapelia heiluttelemalla.

Yleensä pääkytkimet laitetaan akkujen lähelle.

seppo
Viestit: 226
Liittynyt: 14 Kesä 2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kosketushäiriöt

Viesti Kirjoittaja seppo » 14 Syys 2019 21:20

Kuulostaa loogiselta, noin täytyy edetä. Ja vaihtanen sen pääkytkimen joka tapauksessa samalla. Voipa olla hyvinkin vika kaapelipäätteessä. Starttiakut sijaitsee peräosassa, toisella puolella ja molemmat pääkytkimet (starttiakuilla siis oma pääkytkimensä) on takaosassa vastakkaisilla puolilla. Toki pitkä matka keulan hupiakuilta...

Vastaa Viestiin